Spring naar inhoud

Bijlagen deel A

Bijlage 1 Toegankelijkheid en toelatingsbeleid

Niveau De wettelijke eisen ten aanzien van vooropleidingsniveau, zoals bepaald in de WEB Bijzonderheden
1 Entreeopleidingen: Instromers op dit opleidingsniveau beschikken niet over een diploma. Er zijn drie voorwaarden aan inschrijving van deze doelgroep:
- leeftijd vanaf 16 jaar, op 1 augustus voorafgaand aan het schooljaar waarin gestart wordt met Entree;
- niet in het bezit van een diploma dat toelating biedt tot mbo-2, 3 of 4;
- afgelopen 2 jaar niet ingeschreven in een niveau 1/Entree opleiding.
Aanmelders voor Entree kunnen ook verwezen worden naar een externe zorg‐ of begeleidingspartner. Samen met deze partners kan een pre-Entree programma worden opgesteld, waarin gewerkt wordt aan schoolbaarheid en leerbaarheid. Ook n.a.v. het Studieadvies binnen 4 maanden, kan een student doorverwezen worden naar een ander traject.
Een diploma van een Entree-opleiding kent twee mogelijke uitstroomadviezen: richting arbeidsmarkt of doorstroom naar niveau 2. Voor doorstroom naar niveau 2 is het perspectief op 2F voor Nederlands en rekenen cruciaal.
2 Basisberoepsopleidingen:
Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma entree-opleiding of niveau 1/AKA
- diploma lbo, of vbo
- vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg,
- mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
- overgangsbewijs klas 3-4 havo/vwo
In uitzonderingsgevallen kan een instromer zonder de juiste vooropleiding toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 2 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.
3 Vakopleidingen:
Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma lbo, vbo
- vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
- overgangsbewijs klas 3-4 havo/vwo
- diploma basisberoepsopleiding (niveau 2) of een diploma van een andere vakopleiding (niveau 3)
In uitzonderingsgevallen kan een instromer zonder de juiste vooropleiding, toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 3 of 4 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.
4 Middenkaderopleidingen:
Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma lbo, vbo
- vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
- overgangsbewijs klas 3-4 havo/vwo
- diploma basisberoepsopleiding (niveau 2) of een diploma van een andere vakopleiding (niveau 3)
In uitzonderingsgevallen kan een instromer zonder de juiste vooropleiding toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 3 of 4 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.
4 Specialistenopleidingen:
Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma mbo niveau 3 in zelfde beroep of opleiding
In uitzonderingsgevallen kan de een instromer zonder de juiste vooropleiding toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 3 of 4 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.

Bijlage 2 Onderwijsresultaten

Tabel rendement Entree

Entreerendement Schooljaren    
  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Regio      
Admiraal 80,91% 75,00% 62,96%
Boumaboulevard 68,52% 63,33% 73,33%
Kardinge 90,70% 70,59% 89,13%
Kluiverboom 84,38% 78,33% 84,21%
Hardenberg 88,33% 81,94% 81,32%
Hoogeveen 76,47% 84,34% 70,11%
Totaal 81,64% 76,91% 77,27%

Jaarresultaat

Jaarresultaat Schooljaren      
  2018 t/m 2021 2019 t/m 2022 2020 t/m 2023 Norm
Niveau        
Niveau 2 69,9% 71,2% 70,6% 67,0%
Niveau 3 72,6% 71,4% 70,6% 68,0%
Niveau 4 71,0% 69,0% 67,8% 68,0%

Diplomaresultaat

Diplomaresultaat        
  2018 t/m 2021 2019 t/m 2022 2020 t/m 2023 Norm
Niveau        
Niveau 2 60,2% 62,3% 63,2% 61,0%
Niveau 3 72,9% 73,3% 73,2% 70,0%
Niveau 4 74,2% 72,1% 71,1% 70,0%

Startersresultaat

Startersresultaat        
  2018 t/m 2021 2019 t/m 2022 2020 t/m 2023 Norm
Niveau        
Niveau 2 83,2% 83,4% 82,4% 79,0%
Niveau 3 82,4% 82,8% 82,8% 82,0%
Niveau 4 84,4% 83,7% 82,6% 82,0%

Bijlage 3 Beroepsopleidingenaanbod

Opleiding Groningen Hoogeveen Hardenberg Assen
Bouwtechnische opleidingen X X X  
Brood en banket   X    
Commerciële opleidingen X X X  
Detailhandel X X X  
Dienstverlening niveau 2 X X X  
Dokters,- tandarts,- en apothekersassistent   X    
Elektrotechniek X X X  
Engineering X X    
Entree-opleidingen X X X  
Facilitaire dienstverlening X X X  
Financiële opleidingen X X X  
Haarverzorging X X    
Horeca X X X  
Hout en Meubel X X X  
ICT X X X  
Installatietechniek X X X  
Interieurdesign X      
Juridische opleidingen X      
Koudetechniek X      
Maintenance X      
Beroepshavo Marketing & Techniek X      
MBO-verpleegkunde X X X  
Mode X      
Motorvoertuigentechniek   X    
Mediavormgever & software developer X X X  
Onderwijsassistent X X X  
Procestechniek   X    
Schoonheidsverzorging X X    
Secretariële opleidingen X X X  
Pedagogisch werk X X X  
Sport en Bewegen X   X X
Transport en logistiek X X X  
Uniformberoepen X X    
Vavo (vmbo-tl/havo/vwo) X      
Verzorgende-IG X X X  

Bijlage 4 Medewerkers

4.1 Formatie

Formatie in aantallen M/V

Regio Man Vrouw Totaal
Bedrijfsvoering 102 206 308
CvB/Bestuursdiensten 7 11 18
Regio Groningen 342 455 797
Regio Hardenberg 53 121 174
Regio Hoogeveen 84 124 208
Eindtotaal 588 917 1.505

Formatie in aantallen tijdelijk/vast

Regio Tijdelijk Vast Totaal
Bedrijfsvoering 32 276 308
CvB/Bestuursdiensten 2 16 18
Regio Groningen 186 611 797
Regio Hardenberg 26 148 174
Regio Hoogeveen 46 162 208
Eindtotaal 292 1.213 1.505

Formatie FTE M/V

Regio Man Vrouw Totaal
Bedrijfsvoering 91,4 160,7 252,1
CvB/Bestuursdiensten 6,6 9,8 16,4
Regio Groningen 282,7 329,5 612,2
Regio Hardenberg 47,8 86,8 134,6
Regio Hoogeveen 73,2 86,1 159,3
Eindtotaal 501,7 672,9 1.174,6

Formatie in FTE tijdelijk/vast

Regio Tijdelijk Vast Totaal
Bedrijfsvoering 24,5 227,6 252,1
CvB/Bestuursdiensten 1,8 14,6 16,4
Regio Groningen 123,5 488,7 612,2
Regio Hardenberg 18,8 115,8 134,6
Regio Hoogeveen 31,0 128,3 159,3
Eindtotaal 199,6 975,0 1.174,6

Formatie FTE uitzend/payroll

Uitzenden/detacheren 2023 2022 2021
OP 0,9 1,2 2,3
OBP 2,1 3,1 4,5
Payroll      
OP 0,8 1,0 0,7
OBP 1,0 1,3 1,0
Totaal 4,7 6,6 8,5

4.2 Samenstelling medewerkersbestand

Leeftijdsverdeling

Leeftijd Man Vrouw Totaal
>64 jaar 27 20 47
55-64 jaar 136 217 353
45-54 jaar 153 252 405
35-44 jaar 158 234 392
25-34 jaar 102 181 283
<25 jaar 12 13 25
Eindtotaal 588 917 1505

Betrekkingsomvang

    Aantal medewerkers
Regio <1 fte 1 fte > 1 fte Totaal
Bedrijfsvoering 211 97   308
CvB/Bestuursdiensten 9 9   18
Regio Groningen 594 202 1 797
Regio Hardenberg 130 44   174
Regio Hoogeveen 142 66   208
Eindtotaal 1086 418 1 1505

Verhouding M/V management

  Aantal medewerkers
  Man Vrouw
CvB 2  
concerncontroller   1
directeur 3 5
manager bedrijfsvoering 2 2
opleidingsmanager 16 17
totaal 23 25
deel van het totaal 48% 52%

4.3 Loopbaan en ontwikkeling

Professionalisering en ontwikkeling in cijfers

Vacatures

Aantal vacatures 2023 2022 2021 2020
OP 26 70 81 48
OBP 67 89 100 53
Totaal 93 159 181 101

Loopbaan en mobiliteit

Loopbaantrajecten 2023 2022
Aantal medewerkers individuele loopbaantrajecten 23 19
Aantal loopbaangesprekken 38 28
WW-ers    
Totaal aantal WW-ers dat daadwerkelijk een uitkering ontvangt (dec. 2023) 7 16
Totaal aantal BW-ers dat daadwerkelijk een uitkering ontvangt (dec. 2022) 17 22
In traject bij een re-integratiebureau 3 10

Bijlage 5 Invloed belanghebbenden

Relevante belanghebbenden Ingezette middelen/vormen Invloed blijkt uit
Bedrijven/instellingen Bijeenkomsten met het werkveld bedrijfsbezoeken/excursies Regionale inkleuring onderwijsprogramma
  Gastlessen door werkveldmedewerkers Docenten geven les op werkplek
  Medewerkersstages in het werkveld Werkveld examineert mee
  Inbreng werkveld tijdens voorlichtings- en wervingstraject Ontwikkeling Proeven van Bekwaamheid
  Contractonderwijs Aanpassing BPV-opdrachten
  Lessen op locatie bij bedrijven Onderwijs wordt flexibeler, bedrijven geven Alfa-college een rol bij de scholing van hun personeel
  Campusontwikkelingen Bedrijven en instellingen ontwikkelen samen onderwijscurriculum
Studenten Eigen waarderingsonderzoeken onder studenten Roosteraanpassingen, lesprogramma, tevredenheid
  Panelgesprekken met studenten, studentenarena's Beter gebruik leermiddelen, roosters, lesprogramma
  Inloopspreekuren Lokaalaanpassingen
  Studentenraad Verbetering kwaliteit onderwijs
  JOB-Monitor Beter gebruik leermiddelen, roosters, lesprogramma
Ouders Ouderavonden Verbetering begeleiding deelnemers door ouders en school
  In voorlichting specifieke informatie voor ouders Verbetering informatievoorziening ouders
  Op vmbo-scholen ook voorlichting voor ouders Verbetering informatievoorziening ouders
  Verbeterde informatiestroom naar ouders, ook van 18-plussers Verbetering informatievoorziening ouders
Alumni Reünies met informele terugblik op opleiding Aanpassing onderwijsprogramma
  Terugkomdagen half jaar na afronden opleiding Gastlessen
  Onderzoek onder gediplomeerde schoolverlaters Voorlichting studenten
Toeleverend onderwijs Overleg met vo-scholen over doorlopende leerlijnen Afstemming programma Meeloopdagen Voorlichting (Open dagen, informatieavonden)
Afnemend onderwijs Aansluiting/overgang mbo-hbo Afstemming programma
Medewerkers Medewerkersonderzoek Taakverdeling, werkdruk,
  Werkoverleg Vormgeven onderwijs

Bijlage 6 Samenstelling RvT, OR, SR en IAR

De Raad van Toezicht kende ultimo 2023 de volgende samenstelling:

  • Annelies Bakelaar MBA, voorzitter
  • Anita van Nimwegen-Mulder MGM, vice-voorzitter en lid auditcommissie
  • mr. Geert Buiter, lid en voorzitter auditcommissie
  • Willemijn Zwart MA, lid en voorzitter onderwijscommissie 
  • Lusanne Tehupuring MA, lid en lid onderwijscommissie
  • Drs. Henk Meines, lid auditcommissie

De Ondernemingsraad kende ultimo 2023 de volgende samenstelling:

  • Tjeerd Beijleveldt, voorzitter
  • Gerlinde Eikens, vice-voorzitter
  • Jan Brouwer, secretaris
  • Els van Schaik, lid
  • Arjen Valk, lid
  • Claudia van der Veen, lid
  • José Verhage, lid
  • Suzanne Jansen, lid
  • Hermen van Sloten, lid
  • Okko Korvemaker, lid
  • Alfred Gruppen, lid
  • Sanne Piek, lid

De Studentenraad kende ultimo 2022 de volgende samenstelling:

  • Hanling Su, locatie Admiraal de Ruyterlaan, voorzitter
  • Mika Wessels, locatie Hardenberg, penningmeester 
  • Bryan Brouwer, locatie Hoogeveen, lid    
  • Robin Kors, locatie Admiraal de Ruyterlaan, lid 
  • Joost Siesling, locatie Admiraal de Ruyterlaan, lid
  • Zoë Rieks, locatie Kluiverboom, lid 
  • Jeuneau Boekhoudt, locatie Boumaboulevard, lid 
  • Shayro Mamber, locatie Kardinge, lid 
  • Noell Schulte, locatie Hardenberg, lid 

Adviesraad (voorheen Instellingsadviesraad)
In 2023 hebben de volgende leden de bijeenkomst van de Adviesraad bijgewoond:

  • De heer E. Bos, Groningen City Club
  • De heer G. Vos, Enedjaiz
  • De heer R. Wolters, provincie Groningen
  • Mevrouw R. Mossel, NNCZ
  • Mevrouw R. Knotters, Woon- en zorgcentrum De Westerkim
  • De heer P. Boonstra, Health Hub Roden
  • De heer E. Otten, Webstores
  • De heer M. Kirchner, Baalderborggroep
  • Mevrouw M. Meuleman, Fokker
  • Mevrouw. M Huisinga, De Jong Laan
  • De heer. R. Houthooft, Larcom
  • De heer G. Flinterman, Robin Good
  • Mevrouw A. Bezuyen, CKC Drenthe
  • De heer v.d. Graaf, van Wijnen
  • De heer J. Leijssenaar, Webba
  • Mevrouw A. Vellinga, Vincent van Gogh, Drenthe
  • De heer R.J. Benjamins , CSG Groningen

Bijlage 7 (Neven)functies CvB en RvT

De heer drs. W. Moes, voorzitter College van Bestuur 

(neven-)functies gebonden aan de functie:

  • lid bestuur MBO Raad (per 1 december 2023)
  • lid bestuur Christelijke Federatie MBO
  • lid regionaal monitoring comité Just Transition Fund
  • lid stuurgroep leefbaarheid en veiligheid Noordelijke Wijken (Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid) gemeente Groningen
  • lid stuurgroep Werken aan Ontwikkeling (LLO), Nationaal Programma Groningen
  • lid stuurgroep Akkoord van Groningen
  • bestuurslid GOA Publiek, Groningen
  • lid ThemaAdviesCommissie Kwalificeren en Examineren SBB
  • lid Sectorkamer ICT/creatieve industrie van SBB; laatste jaar voorzitter
  • commandiet LOC+ Hardenberg
  • lid arbeidsvoorwaardencommissie van de PO-Raad

(neven-)functies niet gebonden aan de functie:

  • lid comité van aanbeveling stichting Present Groningen
  • lid Raad van Toezicht SKSG Kinderopvang Groningen
  • lid werkveldadviescommissie pedagogische wetenschappen, RuG

De heer mr. E.R. van der Werff, lid College van Bestuur

(neven-)functies gebonden aan de functie:

  • lid Program Board Dutch Tech Zone
  • lid bestuur Duits in de beroepscontext 

(neven-)functies niet gebonden aan de functie:

  • lid Raad van Toezicht IT Hub Hoogeveen
  • lid Raad van Toezicht Accare

Mevrouw Annelies Bakelaar MBA, voorzitter Raad van Toezicht

  • bestuurder Biblionet Drenthe
  • lid algemeen bestuur VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken)
  • lid algemeen bestuur SPN
  • lid Raad van Toezicht Travers
  • Vereniging Tesselschade Adelt, onbezoldigd voorzitter bestuur afdeling Groningen

Mevrouw Willemijn Zwart MA, lid Raad van Toezicht

  • lid Raad van Toezicht CVO Zuid-West Fryslân
  • bestuurslid Genootschap Onze Taal
  • kandidaat-senator PvdA
  • lid denktank Wiardi Beckman Stichting 
  • directeur Komvoor BV (tot oktober 2023)
  • docent Nederlands, Het Stedelijk, Enschede 
  • lid straatnamencommissie, gemeente Enschede 

De heer Geert Buiter, lid Raad van Toezicht 

  • eigenaar de Volharding 
  • voorzitter Raad van Commissarissen Nedmag BV, Veendam 
  • lid Raad van toezicht GSV, Groningse Schoolvereniging, Groningen 
  • lid Investor Board Carduso Capital, Groningen 
  • Lid Raad van Toezicht Zorgcollectief ZuidWest Drenthe
  • bestuurslid Stichting Topvolleybal Groningen

Mevrouw Anita van Nimwegen-Mulder, lid Raad van Toezicht

  • lid Raad van Bestuur Caparis

Mevrouw Lusanne Tehupuring, lid Raad van Toezicht

  • mede-eigenaar & CEO Enatom 

De heer Henk Meines, lid Raad van Toezicht

  • directeur UWV
  • lid Raad van Toezicht Voortgezet Onderwijs Noord Groningen
  • lid verantwoordingsorgaan Pensioenfonds UWV

Bijlage 8 Realisatie kwaliteitsafspraken

In deze bijlage zijn de beloften weergegeven vanuit de Kwaliteitsagenda 2019-2022 die nog onze aandacht vroegen het eerste half jaar van 2023. Beschreven is hoe de stand van zaken en actiepunten waren december 2022 (zoals opgenomen in het jaarverslag 2022). In de laatste kolom is de stand van zaken weergegeven van najaar 2023 en wordt aangegeven bij welke ambities het een vervolg krijgt in de Kwaliteitsagenda 2024-2027.

Speerpunt 2 Gelijke kansen

Thema Belofte Beschrijving stand van zaken, dec. '22 Beschrijving wat gaan we doen, dec. '22 Stand van zaken + wat gaan we doen, najaar '23
Doorlopende leer- en ontwikkellijnen | Aansluiting havo-mbo Ligt het startersresultaat van havo-leerlingen die zijn overgestapt in 2022 10% hoger dan in 2017-2018. Het startersresultaat van havo-leerlingen is niet toegenomen. Het startersresultaat is gedaald.

Deze belofte steken we in vanuit de bedoeling van de belofte: een goede aansluiting voor havo-leerlingen op het mbo realiseren. Zie daarvoor de belofte hiervoor ‘Hebben alle leerlingen die zijn overgestapt van het havo naar het mbo en dat wensen de ontwikkelde mbo-schakelprogramma’s gevolgd’.
Op opleidingsniveau zijn er filmpjes gemaakt om toekomstige studenten (van alle niveaus) een beter beeld te geven van de opleiding, zoals de lessen en stagelopen. Deze filmpjes zijn als aanvulling op de open dagen vanaf schooljaar 22-23 ingezet zodat online men ook een goed beeld kan vormen van de opleiding.

Voor al onze studenten, dus ook de instroom vanuit havo, streven we naar flexibele maatwerktrajecten. Zo willen we goed aansluiten bij onze nieuwe studenten en zorgen voor een succesvolle plaatsing. Flexibilisering is ook een van onze strategische speerpunten en zo doende wordt daar ook gericht door alle opleidingsteams aan gewerkt.
Er is afgelopen jaar veel gewerkt aan de achterkant/systeemkant t.a.v. flexibilisering. Er is zodoende meer facilitering voor teams om meer en beter met flexibilisering aan de slag te gaan. Zo is er bijv. een herontwerptool in schooljaar 22-23 getest en wordt die vanaf schooljaar 23-24 ingezet. De tool bevat een koppeling met BOT en BPV-tijd en alle kerntaken en werkprocessen zijn overzichtelijk over de perioden en jaren verdeeld. Ook maakt de tool een koppeling met de studiewijzer (oerknal) en rooster systeem (xedule) en itslearning (om te zorgen voor zelfde coderingen/namen).
De tool helpt zodoende om in leer- en exameneenheden het curriculum op te bouwen. In 2024 is voor alle eerstejaars flexibilisering mogelijk, vanaf augustus 2025 voor 1e en 2e jaars en vanaf 2026 voor alle studenten.

Met het aanbieden van de flexibele leerroutes wordt het leren beter afgestemd op de individuele behoeften en mogelijkheden van studenten. Dus ook de aansluiting met havisten wordt nauwer gezocht. Daarnaast geeft flexibilisering studenten meer regie over hun eigen leerproces. Om flexibilisering te versnellen zijn er vanaf 23-24 projecten en activiteiten ondergebracht in het Alfa-college brede programma: Passende en logische leerroutes.

Flexibilisering is een van onze strategische speerpunten en is opgenomen in onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027 bij doelstelling 2.1.
Doorlopende leer- en ontwikkellijnen | Doorstroom mbo-mbo Percentage doorstroom: Entree 80%, niveau 2 70% en niveau 3 50% De doorstroom percentages voor schooljaar 19-20 waren:
Entree: 79% (belofte 75%)
Niveau 2: 50% (belofte 65%)
Niveau 3: 43% (belofte 30%)

De meest recente cijfers van DUO zijn van schooljaar 20-21. Die zijn als volgt:
Entree: 80%
Niveau 2: 56%
Niveau 3: 30%

Vergeleken met de beloften eind 2022 is alleen Entree gerealiseerd. Vergeleken met de cijfers van eind 2020 zien we een lichte stijgende lijn bij Entree en niveau 2. Niveau 3 is gedaald.

Er is een algemeen plan van aanpak gemaakt n.a.v. gedane onderzoeken vanuit de Kwaliteitsagenda in schooljaar 20-21 t.b.v. doorstroom mbo-mbo van Entree/NT2 en niveau 2 t/m 4. De eerste aanbeveling was een visie te ontwikkelen op LOB waarbinnen doorstroom aan de orde komt. De tweede aanbeveling was om te zorgen voor een goede aansluiting tussen opleidingen en om de onderwijsteams van verschillende niveaus meer met elkaar te laten samenwerken. Met dat plan heeft elke locatie een locatie specifiek plan gemaakt en voert dat uit om de interne doorstroom te bevorderen.

In november 2022 is er nogmaals gekeken naar alle aanpakken voor verdere aanscherping om de interne doorstroom voor alle studenten te bevorderen. Alfa-college breed zien we als aandachtspunt daaruit om het doorstroombeleid te verbinden aan andere ontwikkelingen in het Alfa-college zoals flexibilisering en LLO. Ook willen we de definiëring en terminologie rondom doorstroom nog eens onder de loep nemen; wat verstaan we bijv. anno 2023 onder ‘succesvolle doorstroom’.
Elke locatie voert het plan om doorstroom mbo-mbo te bevorderen uit. O&K speelt hierbij een verbindende rol over de locaties heen. Doorstroomcijfers worden besproken per locatie en concern breed. Vanuit O&K zijn de plannen van aanpakken voor doorstroom mbo-mbo van de verschillende locaties geanalyseerd. Deze analyse is besproken in het directeurenoverleg. Afgesproken is dat de uitvoering van de plannen van aanpak onder verantwoordelijk valt van de betreffende regiodirecteur op locatie en dat interne doorstroom onderdeel wordt van LOB.

De doorstroom percentages voor schooljaar 19-20 waren:
Entree: 79%
Niveau 2: 50%
Niveau 3: 43%

De cijfers van schooljaar 20-21:
Entree: 80%
Niveau 2: 57%
Niveau 3: 30%

De cijfers van schooljaar 21-22:
Entree: 76%
Niveau 2: 52%
Niveau 3: 27%

Alle niveaus hebben minder doorstroom dan de gestelde beloften. Veel studenten stromen na het behalen van hun diploma uit naar arbeid gezien de aantrekkelijke arbeidsmarkt.

Dit thema is opgenomen in onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027 bij doelstelling 2.1.

Speerpunt 3 Jongeren in kwetsbare positie

Thema Belofte Beschrijving stand van zaken, dec. '22 Beschrijving wat gaan we doen, dec. '22 Stand van zaken + wat gaan we doen, najaar 2023
Voortijdig schoolverlaten Percentage VSV: Entree 27,5%,
niveau 2 9,4%,
niveau 3 3,5% en niveau 4 2,75%
De beloften voor eind 2020 waren dezelfde VSV-percentages als de beloften voor eind 2022. De VSV-cijfers van schooljaar 19-20 zijn:
Entree: 17.5%
Niveau 2: 7.3%
Niveau 3: 2.5%
Niveau 4: 2.9%

De VSV-cijfers van schooljaar 20-21 zijn:
Entree: 19.5%
Niveau 2: 6.8%
Niveau 3: 3.2%
Niveau 4: 2.7%

De voorlopige VSV-cijfers van schooljaar 21-22 zijn:
Entree: 26.3%
Niveau 2: 10.6%
Niveau 3: 4.2%
Niveau 4: 4.0%
Er is een stijging van de VSV-cijfers zichtbaar in het laatste schooljaar waardoor de belofte alleen voor Entree gerealiseerd wordt.

Er is een plan van aanpak opgesteld n.a.v. het gedane onderzoek vanuit de Kwaliteitsagenda in schooljaar 20-21 t.b.v. VSV voor alle niveaus, inclusief de doelgroep ‘nieuwkomers’. Dit plan bevat aanbevelingen waar de locaties zelf mee aan de slag zijn.

Beleidsmedewerkers van O&K spelen een belangrijke rol in het ieder kwartaal analyseren van de VSV-cijfers en bespreken met management en Loopbaancentrum. Ook is er op iedere locatie een verzuimcoördinator actief. Binnen locaties is VSV een ‘standaard’ onderwerp van gesprek geworden, het heeft onze permanente aandacht.

Ook zoeken medewerkers elkaar over de locaties heen op om te leren van elkaar en om de good practices uit te wisselen. Een van die good practices is een samenwerking van het Alfa-college met ‘De Nieuwe Manege’ in Winsum. Een plek waar jongeren een VSV-traject volgen. Ze volgen bijv. een TOM-training (Training Omgaan Met), krijgen psycho-educatie, beweging en creatieve werkvormen worden ingezet waarmee er gewerkt wordt aan de hulpvraag van de jongere. Ook is er huiswerkbegeleiding en persoonlijke coaching. Jongeren worden begeleid om te ontdekken wie ze zijn en wat ze willen bereiken. Er wordt samen gekeken welke opleiding past en hoe dit te realiseren. Zie vsv – Nous (bijnous.nl) voor meer informatie over dit project.
De aandacht voor VSV blijven we onverminderd voortzetten. Dit doen we o.a. door verder uitvoering te geven aan het plan van aanpak en coaches te scholen.

Alle VSV-studenten van het Alfa-college worden gebeld. De meeste studenten vinden het prettig dat er gebeld wordt. We kijken wat we nog kunnen betekenen voor deze studenten. Dit is onderdeel van een onderzoek naar VSV. De uitkomsten van het onderzoek zullen in het voorjaar van 2023 worden gepresenteerd. We gebruiken de aanbevelingen om ons plan verder uit te breiden. Ook gebruiken we de uitkomsten van het onderzoek voor evt. aanpassingen in ons beleid.
Terugkoppeling onderzoek VSV voorjaar 2023 in grote lijnen:
VSV komt in alle leerjaren, niveaus en leerwegen voor. De vier belangrijkste uitschrijfredenen zijn niet gemotiveerd, andere verwachting van de opleiding, uitstroom naar werk en gezondheid/sociaal-emotionele problematiek. De belangrijkste aanbevelingen zijn:
1. Meer aandacht voor oriëntatie en kennismaken en het maken van ‘verkeerde’ keuzes. Bijv. door flexibele instroom, (her)oriëntatieprogramma’s, samenwerking (V)SO.
2. Meer eenduidige en zichtbare begeleiding tijdens de opleiding. Bijv. door investeren in LOB, eenduidige visie op begeleiding en samenhang en zichtbaarheid voor studenten, inzetten op aanwezigheid van studenten.
3. Meer aandacht voor begeleiding bij uitschrijving en daarna. Bijv. door inzetten uitstroomcoördinator, begeleiding school naar werk, voor elke student die uitstroomt een traject beschikbaar stellen.

De onderzoeksresultaten zijn meegenomen in het ontwikkelen van een werkagenda VSV. Er is een concept VSV werkagenda gemaakt. Deze werkagenda wordt in de komende periode besproken met verschillende betrokkenen en het Poseidon (CvB/directeuren). Daarna definitief stellen van de werkagenda en mee aan de slag.

De definitieve VSV-cijfers van schooljaar 21-22 zijn:
Entree: 22,7%
Niveau 2: 9,7%
Niveau 3: 4,5%
Niveau 4: 4,2%

De voorlopige VSV-cijfers van schooljaar 22-23 zijn:
Entree: 28,4%
Niveau 2: 11,8%
Niveau 3: 6,0%
Niveau 4: 4,11%

Dit thema is opgenomen in onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027 bij doelstelling 1.3.
Aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt | Maatregelen BPV en werk Is ons percentage studenten Entree en niveau 2 dat onze instelling verlaat en werk heeft gevonden (minimaal 12 uur per week), geconsolideerd ten opzichte van het percentage van 2020. Het doel van deze belofte van eind 2020 was een stijging van 5% t.o.v. 2018.
In 2018 was het arbeidsmarktpercentage:
Entree: 49%
Niveau 2: 76%

Het arbeidsmarktpercentage in 2020 is:
Entree: 48%
Niveau 2: 76%

Het arbeidsmarktpercentage voor 2021 e.v. is nog niet bekend. De stijging t.o.v. 2018 is niet gerealiseerd, wel hebben we de percentages kunnen consolideren.
Voor niveau 2 zitten we 6% boven de signaalwaarde van 70%. Alleen de opleiding niveau 2 bij Horeca en Bakker, Keuken scoort 61%.

Waar mogelijk stimuleren we onze studenten om door te stromen naar een vervolgopleiding of om hun positie op de arbeidsmarkt te verstevigen en een baan na de opleiding te vinden. Het Alfa-college zet veel extra begeleiding in voor Entree en niveau 2 studenten. Dit doen we bijv. door de inzet van extra jobcoaches. Ook wordt er samengewerkt met partners in de regio, zoals gemeenten en zorginstellingen.
Deze belofte blijft onze aandacht hebben. Onder andere door het uitvoeren van het VSV-beleid, job-coaches in te zetten, het doorstroombeleid specifiek voor Entree/niveau 2 studenten te hanteren. Ook wordt er de komende jaren actief ingezet op nazorg voor gediplomeerde studenten i.s.m. partners in de regio. We verwachten dat deze punten bijdragen aan het verhogen van het arbeidsmarktpercentage. VSV-beleid heeft continu aandacht. Zie bovenstaande.

Entree NT2 studenten die inburgeren en uitvallen heeft onze speciale aandacht. We werken voor deze inburgeraars aan het verstevigen van het netwerk met onder meer de gemeenten.

Job-coaches zetten we in voor gediplomeerde entree studenten en ook voor uitvallende entree studenten die op niveau 2 zijn gestart. In de regio Hardenberg/Hoogeveen gebeurt dit veelal met gemeenten samen. In de regio Groningen werken we daarnaast intensief samen met Noorderpoort.

In 23-24 gaan we de begeleiding van gediplomeerde niveau 2 studenten opzetten. Bijv. door de subsidie nazorg die is aangevraagd. Daarvoor zijn arbeidsmarktspecialisten nodig op elke locatie. Die specialist gaat alle studenten van in ieder geval niveau 2 na bellen of ze passend werk hebben gevonden na hun diplomering. Indien dat niet het geval is, dan brengen ze jongeren in contact met Werk in Zicht en gaan ze samen kijken hoe nu verder. Onder andere kan er gekeken worden of er nog een andere opleiding nodig is.

Het doel van deze belofte van eind 2020 was een stijging van 5% t.o.v. 2018.

In 2018 was het arbeidsmarktpercentage:
Entree: 49%
Niveau 2: 76%

In 2020:
Entree: 48%
Niveau 2: 76%

In 2021:
Entree: 47%
Niveau 2: 77%

De stijging t.o.v. 2018 is niet gerealiseerd. De percentages zijn nagenoeg gelijk gebleven. Voor niveau 2 zitten we 7% boven de signaalwaarde van 70%.

Dit thema is opgenomen in onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027 bij doelstelling 2.1.
  Is 85% van de studenten Entree en niveau 2 tevreden over de BPV-matching en de BPV- begeleiding. Uit de JOB 2022 blijkt dat 75% tevreden is. In de JOB 2020 was dat 72%. Er is een toename van 3% tevredenheid gerealiseerd. De beoogde groei van 5% (doelstelling van 80% in 2020 naar 85% in 2022) is niet gerealiseerd.

Er is specifiek voor niveau 1 en 2 extra aandacht rondom de BPV. Er wordt extra begeleiding ingezet wat al start bij de BPV-matching. Op de locaties zijn er BPV-bureaus waar deze doelgroep studenten terecht kan. Daar zijn docenten die extra tijd hebben om te ondersteunen in de BPV. Hoe elke locatie dat precies vorm geeft is verschillend. Bijv. is er een stageheldenbureau in Hardenberg voor studenten die passend onderwijs krijgen extra te begeleiden in de BPV.

Het BPV-beleidsplan is tevens herzien. Daarin gaat extra aandacht uit naar stagediscriminatie (wij spreken van stagegelijkheid) vooral voor niveau 1 en 2. Gezien de huidige arbeidsmarkt omstandigheden lijken er meer stageplekken beschikbaar te zijn/te komen voor studenten Entree en niveau 2.
Er is extra begeleiding voor stagiaires specifiek uit de doelgroep Entree/niveau 2. Door het herziene BPV-beleid en de aandacht voor stagediscriminatie (stagegelijkheid) verwachten we dat dit positief invloed heeft op de tevredenheid van studenten.
We blijven d.m.v. de JOB deze belofte monitoren.
Een nieuwe meting d.m.v. JOB volg in 2024. Wel zijn er panelgesprekken gevoerd met studenten.

De BPV-begeleiding voor deze doelgroep blijven we intensief op inzetten. Bijv. door aan de voorkant
Studenten stagerijp te maken (wat wordt er van je verwacht, op tijd komen, interculturele zaken etc.). Ook tijdens de stage is er veel contact en begeleiding.

Dit thema is opgenomen in onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027 bij doelstelling 2.2.
  Zijn er in het Alfa-college merkbaar vier meer baanafspraakbanen (BAB) voor studenten Entree en studenten niveau 2 t.o.v. 2020. Totaal aantal BAB bij Alfa-college:
2020: 19
2021: 20
2022: 18
Hoeveel precies uit de doelgroep Entree/niveau 2 komen is onbekend i.v.m. AVG.

Er is begin 2021 onderzoek gedaan naar BAB in het Alfa-college. Uit het onderzoek blijkt o.a. dat er nog te weinig draagvlak is voor BAB, maar ook te weinig kennis over het beleid. Dat heeft een adviesrapport opgeleverd. Dit is opgepakt door HRM en in 2022 omgezet in een visie ‘Werken voor iedereen’. Deze visie moet ervoor zorgen dat o.a. de BAB een nieuwe impuls krijgen. Er zijn doelstellingen aan de visie gekoppeld. In 2023 moet er 24 fte extra ingezet worden door BAB en in 2024 in totaal 35 fte gevuld door BAB.
Implementeren en uitvoeren nieuwe visie ‘Werken voor iedereen’. We werken concreet aan de doelstellingen voor 2023 en 2024 voor aantal fte voor BAB. De meest recente telling levert op dat we 13 fte aan afspraakbanen hebben gerealiseerd. Dat is 2 fte meer dan in november 2022.
De vaststelling van de Visie werken voor iedereen heeft erin geresulteerd dat alle regio’s actief en met energie aan de slag zijn gegaan met de realisatie van afspraakbanen. Er is via nauw contact met de WerkgeversServicepunten aangesloten bij Meet & Greets met kandidaten. We hebben een aantal kandidaten kunnen plaatsen of gaan deze nog plaatsen. We zien wel dat het aanbod van kandidaten uit het doelgroepenregister steeds kleiner wordt en dat de daarin voorkomende kandidaten moeilijker te plaatsen zijn vanwege meer complexe problematiek. Dit vraagt meer begeleiding vanuit de teams. Niettemin, blijven we onverminderd doorgaan.

Verder heeft de Werkgroep Werken voor iedereen de startdag voor leidinggevenden op 30 augustus jl. georganiseerd. Thema was inclusieve communicatie. Daarbij heeft het Discriminatiemeldpunt Groningen een workshop verzorgd. De werkgroep gaat nu in overleg met directeuren hoe we hieraan een vervolg kunnen geven.
Dit thema is opgenomen in onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027 bij doelstelling 1.1 en 3.3.

Bijlage 9 NPO-gelden

Voor wat betreft het Nationaal Programma Onderwijs stond 2023 in het teken van het continueren  van de in 2021 en 2022 opgestarte activiteiten. Maar helaas ook in het teken van het afbouwen ervan. Volgens planning is namelijk het beschikbare NPO-budget, en de resterende gelden die vanuit het verleden via de verschillende corona-subsidies zijn ontvangen, per einde schooljaar 2022/2023 volledig ingezet en daarmee uitgeput. 

Het gaat om de volgende financieringsstromen: 

  Ontvangen Besteed Ontvangen Besteed Ontvangen Besteed Totaal Totaal
  2021 2021 2022 2022 2023 2023 Ontvangen Besteed
Bekostiging                
Corona-enveloppe € 1.365.000 € 552.129 € 4.298.000 € 3.413.672   € 1.697.199 € 5.663.000 € 5.663.000
Extra instroom studenten studiejaar 2020-2021 € 2.275.000 € 108.000 € 0 € 1.571.000   € 596.000 € 2.275.000 € 2.275.000
Compensatie verlagen cursusgeld € 349.000 € 349.000 € 750.000 € 750.000     € 1.099.000 € 1.099.000
Subsidies             € 0 € 0
Regeling IOP € 548.000 € 548.000         € 548.000 € 548.000
Regeling EHK € 2.613.000 € 2.613.000         € 2.613.000 € 2.613.000
Regeling EBEN € 597.040 € 52.131   € 544.909     € 597.040 € 597.040

De bekostigde NPO-middelen uit 2021 en 2022 zijn niet in subsidieregelingen gegoten en aan het NPO toegevoegd. Een deel van deze middelen is nog ingezet in 2023. Het NPO omvat ook de zgn. Corona-enveloppe, bestaande uit de opslag Lumpsum voor extra maatregelen begeleiding/ondersteuning, Devices in het MBO, Begeleiding studenten en de opslag Lumpsum referentie raming. De geplande en gerealiseerde inzet van de Corona-enveloppe is als volgt geweest: 

Corona-enveloppe Gepland in 2021 (plan) Besteed in 2021 Gepland in 2022 (plan) Besteed in 2022 Gepland in 2023 (plan) Besteed in 2023 Totaal gepland (21-23)* Totaal besteed (21-23)*
Soepele in- en doorstroom € 629.327 € 314.960 € 1.746.249 € 2.042.810 € 658.501 € 939.450 € 3.034.077 € 3.297.220
Welzijn Studenten € 412.891 € 161.271 € 910.441 € 979.108 € 541.131 € 609.426 € 1.864.463 € 1.749.805
Ondersteuning/begeleiding stages € 91.441 € 69.217 € 249.804 € 359.681 € 128.563 € 125.316 € 469.808 € 554.214
Jeugdwerkloosheid € 24.523 € 2.899 € 70.197 € 32.073 € 42.305 € 40.952 € 137.025 € 75.924
Overig (overhead)** € 27.180 € 0 € 81.541 € 0 € 54.360 € 0 € 163.081 € 0
Nog te bestemmen € 0 € 0 € 0 € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
Totaal* € 1.185.362 € 548.347 € 3.058.232 € 3.413.672 € 1.424.860 € 1.715.144 € 5.668.454 € 5.677.163
* Verschil tov budget (wordt gedekt uit eigen middelen)             € 5.454 € 14.163

De tijdelijke NPO-middelen hebben ons de kans gegeven om gedurende de looptijd extra in te zetten op de ontwikkeling en het welzijn van onze studenten, onze docenten en ons onderwijs. Het doel was verdere studievertraging -en achterstanden bij onze studenten te voorkomen en om opgelopen vertraging en achterstanden waar mogelijk zo snel mogelijk in te halen. Bij docenten hebben kleinere klassen en extra ondersteuning in de klas bijgedragen aan het verlagen van de werkdruk. In algemene zin – met alle 115 plannen die onder NPO zijn uitgevoerd - is er meer aandacht gekomen voor de problematiek van de individuele student en kunnen we zeggen dat het aantal studenten dat is gediplomeerd niet significant minder is geworden tijdens de corona-jaren. Er is wel sprake van meer vertragers, maar het na-ijl effect door de extra middelen is beperkt. Dit laatste is ten aanzien van het gedrag van studenten niet altijd het geval; we zien meer negatief gedrag van studenten en een toename van het aantal conflicten op het terrein van sociale veiligheid. De sociaal emotionele ontwikkeling is in een minder ver stadium dan bij andere lichtingen. 

Dit vraagt nog extra aandacht. Tegelijkertijd zien we, met het aflopen van het NPO, dat gedane investeringen in extra acties en extra personeel in 2023 ook weer afgebouwd moesten worden, terwijl er nog wel een behoefte is aan extra inzet.

NPO is tussentijds gemonitord en in de reguliere P&C-cyclus gerapporteerd aan het management van de locaties en het CvB. In 2023 heeft Alfa-college wederom bijgedragen aan de externe NPO-voortgangsmonitor, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van OC&W. De voortgang van de acties is binnen alle thema’s goed en min of meer volgens verwachting verlopen. Dit geldt ook voor het bereik van de beoogde doelgroep over alle thema’s. De medezeggenschap heeft in 2021 ingestemd met het NPO-plan. Er zijn in de uitvoering geen grote aanpassingen geweest binnen acties of afwijkingen ten opzichte van de vier thema’s. Er is geen sprake geweest van nieuwe acties ten opzichte van het initiële plan en tussentijds nieuwe instemming van de medezeggenschap was dan ook niet nodig. Door de onderwijsteams van het Alfa-college zijn door de locaties en bedrijfsvoering gedurende de looptijd van het NPO zo’n 115 plannen gestart met op het hoogtepunt in 2022 en 2023 inzet van circa 75 FTE. De inzet is in 2023 afgebouwd. In de laatste fase (2023) betrof dit nog zo’n 90 acties, voornamelijk binnen het onderwijs en in de begeleiding en ondersteuning van studenten. 

Nazorg MBO
In 2023 heeft Alfa-college wederom gebruik gemaakt van de gelden vanuit de subsidieregeling ’MBO Nazorg’, bedoeld voor gediplomeerde oud-studenten, jonger dan 27 jaar, met een moeilijke start op de arbeidsmarkt. In het kalenderjaar 2022 had deze overlap met de regeling EBEN die in 2022 afliep. Wij hebben er daarom voor gekozen de middelen die beschikbaar kwamen vanuit Nazorg 2022/2023 volledig in te zetten in 2023. Gedurende dit jaar zijn er vanuit onze onderwijslocaties uiteenlopende activiteiten ondernomen in het kader van nazorg. Het gaat hierbij voornamelijk om het nabellen van deze oud-studentenpopulatie om te informeren naar de hun huidige professionele status (werk, werkzoekend, studerend) en te bespreken of, of welke extra ondersteuning passend zou zijn in hun situatie. En welke ketenpartner in de regio daarbij betrokken zou kunnen worden. Waar nodig werden er vervolggesprekken gevoerd.

Samenwerking en afstemming in deze met onze regionale ketenpartners betrof bijvoorbeeld andere onderwijsinstellingen, Regionaal Mobiliteits- en ActieTeam, WerkInZicht (AMR Groningen), UWV gemeenten en uitzendbureaus.

Het vooraf ingeschatte aantal te bereiken oud-studenten van ruim 1.700 bleek te hoog. Uiteindelijk is in dit kader actie ondernomen richting 1.044 oud-studenten. Enerzijds kwam dit door een veranderde aanpak, meer gericht op de doelgroep niveau 1 en 2 en minder op de grotere groep niveau 3 en 4. Anderzijds bleek de behoefte aan nazorg bij ons oud-studenten, als gevolg aan de veranderende arbeidsmarkt, ook lager. Meer studenten stromen relatief makkelijker door naar een vervolgopleiding of naar werk. Wel is ingezet op voorlichting aan laatstejaars studenten over de mogelijkheden voor nazorg.

In 2024 zullen wederom middelen vanuit de regeling MBO Nazorg ingezet gaan worden. Hiervoor zijn in Groningen inmiddels arbeidsmarktspecialisten aangesteld. Eind 2023 is ook nog een nieuwe aanvraag ingediend voor deze gelden. Deze zullen, indien gegund, ingezet worden in 2025. Vanaf augustus 2025 zal naar verwachting het nieuwe wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ in werking treden. Hiermee wordt de nazorg opgenomen als wettelijke taak voor mbo-scholen in de Wet educatie en beroepsonderwijs en zal de financiering ervan regulier en structureel gaan gebeuren.  

Versie:
v6.2.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report