Onze koers

1.1 Samen vinden we het uit

Onze strategische koers vanaf 2023
Samen met onze studenten en partners vormen wij een waardengedreven leer- en werkgemeenschap, waar mensen elkaar kennen en naar elkaar omzien. Dit geven wij vorm in uitdagende en zoveel mogelijk realistische leeromgevingen.

Wij creëren kansrijke en passende leer- en ontwikkelarrangementen, waar wij studenten, werkenden, werkzoekenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uitdagen zich te ontwikkelen tot nieuwsgierige, maatschappelijke betekenisvolle en vitale (vak-)mensen. Professionals die werken met lef en plezier en die trots zijn op wie zij zijn. Vakmensen die klaar zijn voor de toekomst. In onze strategische koers vanaf 2023 Samen vinden we het uit beschrijven wij ons strategisch beleid.

Onze strategische koers vatten we samen in drie koersuitspraken. Deze koersuitspraken vormen het richtinggevende kader op basis waarvan wij onze strategische speerpunten en doelstellingen voor de komende jaren bepalen:

1. Samen ontwikkelen we het talent van iedere student.
  2. Samen werken we aan een sterke regio.
  3. Samen creëren we een betere wereld.

Onze identiteit
Het Alfa-college vormt samen met studenten en partners een waardengedreven leer- en werkgemeenschap, voortvloeiend uit onze christelijke identiteit. Wij werken vanuit de volgende waarden:

• Vertrouwen: wij geven studenten en medewerkers de ruimte zich te ontwikkelen. Wij zijn duidelijk over onze verwachtingen; het belang van de student staat voorop. Wij zijn betrouwbaar in ons gedrag: wat wij zeggen en wat wij doen is met elkaar in overeenstemming.
  • Verbinden: wij hebben plezier in duurzaam samenwerken. Wij waarderen én benutten verschillen tussen mensen. Wij werken samen om de wereld te verbeteren, onze regio te versterken en de maatschappelijke kansen voor onze studenten continu te vergroten.
  • Ondernemen: wij zijn resultaatgericht: wij zien en wij doen wat nodig is. Wij tonen lef. Wij zijn proactief en wij denken in kansen en oplossingen. Wij zijn nieuwsgierig en hebben een onderzoekende houding. Wij leren en wij verbeteren onszelf continu.

De identiteit op het Alfa-college is voortdurend in ontwikkeling. De afgelopen jaren speelden demografische factoren als bevolkingskrimp en vergrijzing daarin een belangrijke rol, maar recent is de samenwerking DNA ook in stroomversnelling gekomen. Deze en andere factoren roepen vragen op met betrekking tot onze identiteit. Wie willen we zijn, nu en in de toekomst? Wat onderscheidt het Alfa-college ten opzichte van andere roc’s? Waarom willen studenten en(toekomstige) werknemers juist voor het Alfa-college kiezen? Kortom, wat maakt ons bijzonder?

Over identiteit blijf je in gesprek. Zo is in 2023 een denktank Identiteit gestart. Ook is er vanuit de portefeuillehouders Identiteit een opdracht uitgezet voor de regisseurs Identiteit, om het gesprek op gang te brengen over identiteit en hiermee te onderzoeken hoe we de identiteit van het Alfa-college kunnen borgen en uitdragen.

Vanuit de gesprekken blijkt dat zowel studenten, docenten en ondersteunend personeel de cultuur van het Alfa-college waarderen. ‘Er is aandacht voor elkaar, je wordt gezien, er is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, ruimte om te bezinnen maar ook om te vieren en te rouwen’. Deze cultuur is herleidbaar naar de kernwaarden van het Alfa-college: vertrouwen, verbinden en ondernemen

Onze strategische doelen
Het Alfa-kompas is de naam de wij gebruiken voor de totale planning en control cyclus van het Alfa-college. In 2022 hebben we de planning en control cyclus opnieuw vormgegeven en in 2023 zijn we gaan werken conform het Alfa-kompas. Kenmerkend voor het Alfa-kompas is dat we onze strategische koers kort cyclisch, resultaatgericht en op basis van data monitoren en(bij-)sturen. Dit is een lerend proces waarin we ons stap-voor-stap ontwikkelen.

In de jaarlijkse routekaart vertalen we de strategische koers naar een beleidsrijk begrotingskader. De routekaart geeft inzicht in Alfa-college brede speerpunten, doelstellingen, bijbehorende stuurinformatie en financiële kaders. De routekaart dient als leidraad voor directeuren en teams bij het opstellen van de locatie- en teamplannen. De routekaart is gebaseerd op de strategische koers en de kwaliteitsagenda. Onderstaande afbeelding visualiseert de verbinding tussen de routekaart en het Alfa-kompas.

We monitoren en bespreken de realisatie van de doelstellingen minimaal drie keer per jaar. Dit gebeurt tijdens zogenaamde ‘navigatiedagen’. Op deze momenten vindt, indien nodig, bijsturing plaats.

1.2 Strategische speerpunten

In de Routekaart 2023 hebben wij de strategische speerpunten en doelstellingen voor 2023 vastgelegd:

1. Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
  2. Flexibilisering
  3. Digitalisering
  4. Vitaliteit
  5. Duurzaamheid
Routekaart 2023

1.2.1 Leven Lang Ontwikkelen (LLO)

Een ‘Leven Lang Ontwikkelen’ (LLO) is een belangrijk speerpunt binnen het mbo. Het Alfa-college heeft de ambitie om een financieel gezonde LLO-opleider te worden met zoveel mogelijk maatschappelijke impact in de regio. Wij zetten in op LLO zodat mensen zich kunnen blijven ontwikkelen en eigen regie op loopbaan en leven kunnen nemen. Dit doen we niet alleen, de regio is gebaat bij een sterk mbo dat samenwerkt met het bedrijfsleven en andere partners om de maatschappelijke uitdagingen van nu aan te gaan.

Met LLO dragen we kennis over ten behoeve van de maatschappij. Daarnaast zien we het als onze publieke taak om de regionale arbeidsmarkt te ontwikkelen en daar vanuit onze maatschappelijke opdracht een bijdrage aan te leveren. Het Alfa-college stelt zich dan ook op het standpunt dat de LLO-activiteiten niet als private activiteit moeten worden aangemerkt en ten gunste of ten laste van de publieke reserve kunnen worden gebracht. Uiteraard willen we zelf de financiële stromen van LLO inzichtelijk hebben en wordt dit geregistreerd.

Onze doelstelling voor 2023 was: 'Een door eigen medewerkers ontwikkeld LLO-aanbod (inclusief actualisering regulier onderwijs) dat aansluit bij de vraag in de markt en in de regio, als positief wordt beoordeeld door de deelnemende LLO-studenten en positief bijdraagt aan niet-publieke omzet'. Gezien onderstaande feiten en cijfers zijn we daar goed in geslaagd.

DNA Next
2023 stond in het teken van de basis op orde krijgen en starten met de ontwikkeling en uitvoering van het gezamenlijke aanbod en dienstverlening van Drenthe College, Noorderpoort en Alfa-college, DNA Next. Stap voor stap is er gebouwd aan deze DNA-samenwerking, waarbij de uitvoering plaatsvindt in de roc’s. Samen hebben we verschillende activiteiten georganiseerd om verder te kunnen groeien in LLO en nieuwe LLO-trajecten ontwikkeld die aansluiten op de wensen en behoeften van de markt. Techniek draagt als sector het meest bij aan de omzet, gevolgd door de sector Zorg en Welzijn.

Minister Dijkgraaf prees onderlinge samenwerking tussen onderwijsinstellingen op 11 september 2023 tijdens een werkbezoek aan Drenthe College: ‘Nederland kan hier wat van leren’. zie link

Ambitie DNA Next
Onder de noemer van DNA Next bundelen we samen met Drenthe College en Noorderpoort onze krachten om alle LLO-activiteiten gezamenlijk aan te bieden. Een gezamenlijke verkooporganisatie met één gezicht naar de markt toe vanuit een digitaal portal. Hierbij stappen we uit de onderlinge concurrentie. Door samen te werken kan een breed en toegankelijk LLO-onderwijsaanbod worden gegarandeerd in de regio en kan er beter ingespeeld worden op de groeiende vraag op LLO-gebied.

DNA Next is dé vakopleider voor bedrijven en volwassenen, opgericht door de drie Noordelijke roc’s Drenthe College, Noorderpoort en Alfa-college. DNA Next biedt eigentijdse opleidingen, cursussen en trainingen. Om bij te blijven, stappen te maken of een nieuw beroep te leren. Want het werk in onze regio is volop in ontwikkeling. Voor het werk van vandaag en voor het vak of organisatie van morgen. We zijn de grootste opleider voor volwassenen in Noordoost-Nederland en dé opleidingspartner voor bedrijven in de regio. Met elkaar maken we regionale impact, door vakmensen bij- en om te scholen. Dat doen we samen met bedrijven, samen met docenten en samen met jou. Ons werk verandert. Verander mee.

Resultaten DNA-samenwerking LLO
In 2023 hebben we de nodige stappen gezet om de organisatie voldoende gereed te hebben voor een verdere groei in LLO. Dit heeft tot de volgende resultaten opgeleverd:

• De realisatie van een digitaal loket DNA Next voor de regio Groningen-Drenthe-Noord-Oost Overijssel. De eerste versie gaat op 22 januari 2024 live. DNA Next - Dé vakopleider voor bedrijven en volwassenen - DNA Next (dna-next.nl)
  • Externe lanceringscampagne, om zoveel mogelijk bekendheid te genereren bij bedrijven, werkenden en werkzoekenden/arbeidsmarktorganisaties.
  • Harmonisatie van het huidige LLO-aanbod voor Techniek, Zorg & Welzijn, ICT en trajecten voor specifieke doelgroepen en de ontwikkeling van nieuw, vraaggestuurd, aanbod.
  • De inrichting van een gezamenlijk accountmanagementteam om in nauwe samenwerking met het werkveld via vraagarticulatie op maat LLO-vraagstukken in te vullen.
  • De inrichting van een gezamenlijke docentenpool waarmee snel en flexibel ingespeeld kan worden op LLO-vragen.
  • Focus aangebracht op de regionale tekortsectoren Techniek, Zorg & Welzijn, ICT (digitale vaardigheden) en trajecten voor specifieke doelgroepen (in samenwerking met arbeidsmarktorganisaties).

De organisatie van DNA Next zal in 2024 verder worden uitgebouwd en geprofessionaliseerd.

1.2.2. Flexibilisering van leerroutes voor studenten

Wij willen dat onze studenten passende en logische leerroutes kunnen volgen, die niet alleen aansluiten bij hun interesses, kennis en vaardigheden, maar ook op de ontwikkelingen en behoeften in het werkveld. Hiermee bieden we studenten een toekomst-bestendige leeromgeving en dragen we bij aan hun ontwikkeling tot wendbare professionals.

De student speelt een belangrijke rol als partner in opleiding en maakt, begeleid door zijn docenten, passende keuzes. Inzicht van de student in het aanbod van leereenheden vormt de basis voor het kunnen maken van de juiste keuze.

In 2023 continueerden we de inzet op het herontwerp van onze opleidingen, met als doel alle startende studenten in studiejaar 2024-2025 in te laten stromen in de vernieuwde curricula. Het herontwerp van de curricula maakt het mogelijk voor studenten om te versnellen of vertragen, verbreden of verdiepen of een combinatie daarvan. Om dit te bereiken hebben we het volgende gedaan:

• Programma Passende en Logische Leerroutes: met dit programma, dat in september is gestart, versterken we Alfa-brede kennisdeling en ondersteunen de ontwikkeling op de locaties. Omdat juiste begeleiding van studenten een essentiële voorwaarde is voor het slagen van flexibilisering, is de implementatie van het loopbaanontwikkeling en –begeleidingsbeleid onderdeel van dit programma gemaakt.
  • Ontwerpprincipes en metadatering: we hebben de ontwerpprincipes voor de inrichting van het curriculum aangescherpt en een metadatering ontwikkeld, zie ook de publicatie “Leren, begeleiden en waarderen”, de visie op burgerschap en de richtinggevende uitspraken over begeleiding en examinering. De metadatering behelst de vormvereisten die aan de beschrijving van een leereenheid zijn gesteld.
  • Herontwerptool: met deze applicatie maken teams de opbouw in leereenheden van het curriculum inzichtelijk.

In 2023 is door de teams verder gewerkt aan het herontwerpen van de opleiding om het te kunnen onderverdelen in leer- en examenonderdelen. Sommige teams zijn al in augustus 2023 begonnen met aanbieden van een curriculum dat verdeeld is in leer- en exameneenheden. De overige opleidingen volgen in augustus 2024.

We zien dat examens, exameneenheden, steeds flexibeler inzetbaar zijn. Studenten kunnen bij een groot aantal opleidingen(praktijk)examens afleggen op het moment dat de student eraan toe is.

De teams geven aan dat studenten op meerdere momenten kunnen instromen per leerjaar. Er wordt individueel maatwerk geleverd om de student in te passen in het staande onderwijsprogramma. Om het curriculum helemaal klaar te maken voor instroom op meerdere momenten, het flexibel aanbieden van leereenheden, moet dit de komende tijd nog verder ontwikkeld en uitgedacht worden.

1.2.3 Digitalisering

De (digitale) wens van een student en de gewenste flexibele leerroute bepalen steeds meer de leerroutes van studenten. Onze doelstelling voor 2023 was: “we werken allemaal met digitale middelen waardoor efficiency effectiviteit leer- en werkplezier, kennisdeling, werkgemak, zelfredzaamheid en digitale geletterdheid wordt vergroot.” Om dit te realiseren, zijn in 2023 de volgende innovaties en verbeteringen doorgevoerd.

Door de implementatie van de applicatie OERknal ontvangen studenten tijdiger en digitaal informatie over hun leerroute, middels de studiewijzer en het diplomaplan. Daarbij is er ook gewerkt aan het verbeteren van de studentbegeleiding en passende digitale ondersteuning.

• Examens worden digitaal afgenomen en volledig automatisch verwerkt. Dit geeft een enorme lastenverlichting bij docenten en medewerkers van Bedrijfsvoering en geeft studenten eerder zekerheid over behaalde resultaten. Het Alfa-college is hierin landelijk koploper.
  • Er is geëxperimenteerd met vele innovatieve toepassingen voor het maken of geven van onderwijs. Allemaal noodzakelijke innovaties om onderdeel te blijven in de verschillende (digitale) ecosystemen. Een paar voorbeelden:
    • Op onze locatie in Hardenberg is de immersive room in gebruik genomen, waar opleidingen met VR en AR kunnen werken in een digitale 360 graden omgeving. Het Alfa-college, Landstede,  Deltion College en Windesheim werken hierin samen voor het maken en delen van content.
    • Het samenbrengen en toegankelijk maken van alle content voor VR-brillen op één Alfa-brede startpagina, maakt het mogelijk om snel overzicht te krijgen en werkt inspirerend.
    • Dé game changer 2023 is generatieve AI. Vanuit het goede gesprek tussen onder andere studenten, docenten en i-coaches is ervoor gekozen om heel nadrukkelijk te onderzoeken hoe AI in te zetten bij het begeleiden, leren en onderzoeken. De i-coaches verzorgden in 2023 workshops en AI-cafés, om toelichting te geven en het gesprek hierover te voeren. Op basis hiervan zijn richtlijnen opgesteld die gaan helpen om veilig en nieuwsgierig gebruik te maken van deze technologie.
    • Om medewerkers te ondersteunen en om gericht te werken aan hun digi-vaardigheden is in 2023 gestart met een digiscan. Deze digiscan geeft medewerkers persoonlijk ontwikkeladvies op verschillende gebieden waaronder het inzetten en creëren van digitale middelen en uiteraard hoe hiermee creatief les te geven en digitaal te begeleiden om zo de studenten ook actief te betrekken.

In 2023 zijn we aangesloten bij het landelijke programma Npuls. Een programma waarin mbo, hbo en universiteiten zich inzetten om onderwijsinnovatie te stimuleren door inzet van digitale middelen.

DNA-Digitaal
Om de steeds groter wordende vraag naar digitalisering te ondersteunen en te versnellen, bundelen we de krachten in DNA-verband. We werken hierbij onder de naam DNA-Digitaal. Een samenwerking met de ambitie de kwaliteit van het leren in de regio Noordoost Nederland te verhogen door de inzet van digitale technologieën, waardoor studenten meer interactie, flexibiliteit en personalisatie in hun leerproces krijgen.

1.2.4 Vitaliteit

Wij zetten in op vitaliteit zodat studenten en (toekomstige) medewerkers in de toekomst vitaal blijven en meer leer- en werkplezier beleven. Onze meerjaren doelstellingen zijn:

• (beroeps)vitaliteit maakt in 2025 integraal onderdeel uit van alle leerroutes binnen het Alfa-college (schooljaar 2022-2023 15%, schooljaar 2023-2024 40%).
  • Medewerkers geven zichzelf in 2025 gemiddeld een 7,5 op vitaliteit (positieve gezondheid). (schooljaar 2022-2023 15%, schooljaar 2023-2024 40%).
  • Iedere LLO-deelnemer scoort na het volgen van een LLO-module op het gebied van (beroeps-) vitaliteit, minimaal 0,5 punt hoger op het gebied van (beroeps-)vitaliteit dan in de voorgaande meting

Beroepsvitaliteit
Beroepsvitaliteit wordt een structureel en herkenbaar onderwerp in al onze opleidingen. Onze student krijgt inzicht in wat het beroep vraagt van zijn/haar individuele vitaliteitsbronnen (fysiek, mentaal, sociaal) en welke (leefstijl)keuzes de student kan maken om die vitaliteitsbronnen weer aan te vullen. Dit doen wij onder andere door het aanbieden van inspirerende praktijkvoorbeelden, lessen en BPV-opdrachten. Dit is belangrijk als voorbereiding op een vitaal leven waar werk onderdeel van uit maakt. In 2023 zijn 20 opleidingen in Hardenberg, Groningen en Hoogeveen gestart met het thema beroepsvitaliteit. Onze docenten doen samen met studenten en het bedrijfsleven onderzoek naar wat beroepsvitaliteit is voor het beroep waarvoor we opleiden. Ook zijn we met de Vitaliteitscampus regionaal en landelijk trekker voor beroepsvitaliteit in het onderwijs.

Medewerkers
Periodiek bevragen we medewerkers op hun mentale en fysieke welzijn. De laatste meting in september 2023 laat de volgende cijfers zijn:

Vraag Score
Ik heb plezier in mijn werk 7,7
Mijn werk geeft mij energie 7,0
Welk cijfer geef je je fysieke gezondheid? 7,5
Welk cijfer geef je je mentale gezondheid, met andere woorden: hoe lekker zit jij in je vel? 7,4

Monitoren welzijn studenten
We werken binnen het Alfa-college vanuit de Gezonde School-pijlers: signalering, gezondheidseducatie, beleid en fysieke en sociale omgeving. We maken de vitaliteit van onze studenten jaarlijks inzichtelijk via een online enquête TestJeLeeftsijl om te ontdekken hoe het met onze studenten gaat en waarmee we ze kunnen ondersteunen. Er is hierbij aandacht voor mentale, fysieke en sociale factoren van vitaliteit. Een derde van alle 1ste jaars studenten heeft de online-enquête ingevuld in de eerste helft van het studiejaar. Het streven is om alle studenten uit alle studiejaren te monitoren.

Leefstijlprogramma’s
We bieden zeer veel verschillende programma’s aan om de vitaliteit van onze studenten te stimuleren en te ondersteunen. Naast het Fit for Life programma, is er onder andere een Dimamzo café voor tienermoeders, werken we samen met de GGZ aan mentaal welzijn via STORM en er is beleid om op het schoolterrein niet te roken. Programma’s die worden uitgevoerd kunnen we beter evalueren. Ook kunnen we studenten beter betrekken bij het ontwikkelen van relevante leefstijlprogramma’s en vitale lesdagen. We hebben met betrokkenheid van studenten twee experimenten uitgevoerd om de schooldag dynamischer te maken. Zo is er een Vitaal lokaal ingericht waar verstelbare tafels staan en actieve zit-sta mogelijkheden. Via een Beweegchallenge dagen studenten zichzelf en anderen uit om gedurende een schooldag meer stappen te zetten.

1.2.5. Duurzaamheid

Wij zetten in op duurzaamheid zodat studenten en medewerkers duurzaam gedrag meenemen in hun denk- en handelswijze binnen en buiten de school, nu en in de toekomst. In 2023 heeft duurzaamheid -zowel op strategisch niveau, als in de praktijk- een stevigere plek gekregen binnen het Alfa-college. We beschrijven eerst hoe we landelijk ten opzichte van andere roc’s scoren, vervolgens hoe we intern duurzaamheidsprogressie meten en tot slot volgt een aantal sprekende duurzame voorbeelden.

Sustainabul mbo
Blij zijn we met onze knappe 4e plaats op de landelijke Sustainabul (een duurzaamheidswedstijd en -netwerk voor roc’s) in de categorie ‘Koplopers’. Een mooie opsteker voor al het werk dat we verzetten. We scoren goed op visie, netwerken, communicatie en training, alsook op beleid rond afval, mobiliteit, inkoop, energie, diversiteit en inclusiviteit. We kunnen nog stappen zetten op het gebied van duurzame pedagogiek en didactiek, duurzame stages, huisvestingsbeleid, voedselbeleid en biodiversiteit. Rondom huisvesting zetten we ook flinke stappen op het gebied van duurzaamheid, zoals de circulaire EnergieHub050 en de revitalisering van de installaties op onze locatie Kluiverboom voor een beter en gezonder binnenklimaat. De behaalde scores geven ons mooie handvatten om de komende periode nog verder en gerichter in te zetten op duurzaamheid. Voor het eerst hebben we dit jaar een meting gedaan rond onze drie strategische duurzame doelstellingen:

• Studenten, medewerkers en alumni maken bewuste keuzes in het bieden van gelijke kansen (socialer echtvaardigheid) en vertonen duurzaam en circulair gedrag.
  • Duurzaamheid manifesteert zich in de beroepsinhoudelijke kenniseenheden van iedere opleiding.
  • Aandacht voor duurzaamheid over de volle breedte, dus zowel de rode als groene kant van de duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties.

Begin 2023 hebben we de eerste meting gedaan rond duurzaamheid binnen alle teams, met name gericht op het derde doel. Hieruit blijkt dat van de 115 teams 70 teams één of twee duurzame initiatieven in het teamplan hebben opgenomen. 20 teams hebben er meer dan twee. Hieronder is te zien op welke Sustainable Development Goals (SDG's) de initiatieven betrekking hebben. Rode (sociale) en groene (ecologische) initiatieven zijn goed vertegenwoordigd, evenals de blauwe (economische) doelen. Deze meting wordt in 2024 herhaald en aangevuld met een verdiepende meting. Hieronder lichten we een paar waardevolle duurzame voorbeelden toe.

• Op locatie Hardenberg is een mooi project waar leerlingen met het Syndroom van Down samen koken met studenten. Aandacht is er dan ook voor de generieke vaardigheden, zoals rekenen; belangrijk is om mee te kunnen draaien in de maatschappij. Het geleerde wordt dan in de kooklessen toegepast.
  • Op locatie Hoogeveen heeft het SDG House Drenthe (powered by Alfa-college) het eerste zogenaamde PlanetProof Podium georganiseerd met studenten, docenten en partners. Met mooie voorbeelden en workshops rond sociale en ecologische duurzaamheid.
  • Op locatie de Kluiverboom heeft in oktober de eerste duurzaamheidsweek op locatie plaatsgevonden met onder andere repaircafé voor spullen en mode, afval opruimen rondom school, vega-aanbod in de kantine en diverse initiatieven van teams.
  • Op locatie Kardinge werkt de groep Pedagogisch adviseurs aan het borgen en ontwikkelen van het pedagogisch klimaat. Voorbeelden zijn de dagelijkse persoonlijke ontvangst bij de deur, gezamenlijke kantine (docenten en studenten) voor sociale veiligheid en team overstijgende intervisie en lesbezoeken bij elkaar.
  • Op locatie de Ruyterlaan is na een goedgekeurde RIF-aanvraag1 het programma G-ROND voortvarend van start gegaan, zie ook hoofdstuk 3.2.
  • Sociale inclusie: het Alfa-college maakt actief werk van sociale inclusie. Hier is een aparte paragraaf over geschreven: lees hier meer

Tijdens het jaarlijkse Alfa’s Goud werden er ook dit jaar prijzen uitgereikt in de categorie het meest duurzame team: voor het meest duurzame rode (sociale) team kwam het Team inclusiviteit als winnaar naar voren en voor het meest duurzame groene (ecologische) team was dat team Engineering van de Ruyterlaan met hun langlopende projecten rond waterstofboten.

RIF circulaire economie: G-ROND
We staan voor een grote uitdaging op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Om de overgang naar een circulaire economie te bevorderen, is behoefte aan goed opgeleide werknemers. Onze regio heeft een bloeiende creatieve en maakindustrie, cruciaal voor innovatie, afvalbeheer en een ketenbenadering. Daarom heeft Alfa-college samen met inmiddels 25 bedrijven, Gemeente Groningen, Hanzehogeschool en Noorderpoort het programma Groningen Rond (G-ROND ) ontwikkeld in 2022. Dit programma richt zich op het verwerken van afval- en reststromen tot nieuwe materialen, het sluiten van productieketens en het bevorderen van circulariteit via onderwijsvernieuwing, professionalisering en kennisdeling.

In 2023 is het vierjarige programma gestart en heeft het programmateam gekozen voor een 4-punts strategie om daarmee de programmadoelstellingen voor het eerste jaar te behalen:

1. Het sterk neerzetten van het merk G-ROND in Groningen en omgeving met als doel dat dit ons creatieve cluster uiteindelijk versterkt en op de kaart zet waardoor aansluiting van de teams eenvoudiger wordt. G-ROND als motor en inspirator van het creatieve cluster.
  2. Het aansluiten bij lopende projecten binnen de teams en deze omvormen tot circulaire projecten zoals het oog-tv project van het team Interieur: ‘Happy met je huis make-over’ waarbij hoofdzakelijk gebruik werd gemaakt van circulaire materialen en producten.
  3. De verbinding zoeken met programma’s en projecten in aangrenzende gebieden (duurzaamheid, energietransitie en klimaat) en slim samenwerken met adviseurs, docenten en het netwerk uit deze programma’s.
  4. Het inzetten op de circulaire hub: een fysieke plek waar onderwijs, gemeente en bedrijven samenkomen waardoor onze teams laagdrempelig kunnen aanhaken bij lopende projecten, evenementen en samenwerkingen met bedrijfsleven en gemeente.

Door een sterke positionering en door aansluiting te zoeken bij lopende projecten en creatieve verbindingen te maken met evenementen heeft G-ROND aan bijna al haar programmadoelstellingen voldaan voor 2023. Daarnaast is er na een jaar van intensief samenwerken met de gemeente Groningen, Hanzehogeschool, Groningen werkt circulair en Noorderpoort zicht op een circulaire hub in de vorm van de Textielhub.

Feiten en cijfers 2023:

• Het merk G-ROND is bekend in Groningen (Stad en Ommeland)
  • Lancering social media platformen en website
  • G-ROND actief tijdens interne evenementen en op locatiedagen (workshops, lezing, presentaties, infostand)
  • G-ROND actief tijdens externe evenementen zoals het Sustainable Moments Festival en in het Forum (workshops, lezingen, dagprogramma)
  • Alfa-college/ G-ROND sluit aan bij Vereniging Circulair Groningen
  • 30 partnerbedrijven bezocht
  • 8 opleidingen betrokken
  • 7 projecten in uitvoering, 8 projecten in de steigers
  • 4 nieuwe bedrijvenpartners ingeschreven
  • 450 studenten betrokken in projecten en evenementen
  • Samenwerking en afstemming met programma’s EnergieHub050 en Human Capital
  • Samenwerkingsafspraken circulaire hub: Textielhub, Energieweg 17.

1.3 Kwaliteitsagenda

Het College van Bestuur verantwoordt zich in deze paragraaf over de inzet van de kwaliteitsmiddelen van 2023. Het eerste half jaar waren we bezig met het afronden van een aantal beloften uit de Kwaliteitsagenda 2019-2022. Ondertussen waren we bezig met het vormgeven van de Kwaliteitsagenda 2024-2027 en zijn we met de uitvoering ervan gestart op 1 augustus 2023. Over beide Kwaliteitsagenda’s geven we een terugblik over het afgelopen jaar. De financiële verantwoording is te vinden in het hoofdstuk Financiën

Kwaliteitsagenda 2019-2022
Zoals beschreven in het jaarverslag van 2022 hebben wij het overgrote gedeelte van de beloften van de Kwaliteitsagenda 2019-2022 afgerond en zijn deze geborgd en verduurzaamd in de organisatie. We beschreven dat er een zestal beloften is dat nog onze aandacht vroeg het eerste half jaar van 2023. Dit betreft beloften bij de thema’s: aansluiting havo-mbo, doorstroom mbo-mbo, vsv en maatregelen BPV en werk. In bijlage 8 is de stand van zaken weergegeven van deze onderwerpen. Ook nu is gewerkt vanuit de bedoeling van de beloften. Daarom blijven we de inzet op deze beloften continueren en krijgt dit een vervolg in de Kwaliteitsagenda 2024-2027. Onder welke ambitie elke belofte wordt ondergebracht, is te lezen in bijlage 8. Op deze manier zijn de laatste zaken uit de Kwaliteitsagenda 2019-2022 geborgd en ronden we de Kwaliteitsagenda 2019-2022 af.

Kwaliteitsagenda 2024-2027

De Kwaliteitsagenda is tot stand gekomen door een nauwe verbinding met de actualisatie van de strategische koers. We hebben continu verbinding gezocht tussen de strategische koers en de thema’s in de Werkagenda, die de basis vormen voor de Kwaliteitsagenda. Zo sluit de Kwaliteitsagenda goed aan bij onze strategische koers vanaf 2023 ‘Samen vinden we het uit’ en onze strategische speerpunten. Ook is door deze verbinding de input van interne en externe stakeholders vanaf het begin meegenomen bij de ontwikkeling van de Kwaliteitsagenda.

Na de actualisatie van de strategische koers is input voor de Kwaliteitsagenda opgehaald bij collega’s in nauwe afstemming met hun teams, samenwerkingspartners en de directeuren/ portefeuillehouders. Ook zijn er constructieve gesprekken met de OR en SR geweest en hebben zij meegedacht over de inhoud en proces. We hebben een inspiratiebijeenkomst gehad met externe stakeholders waar zij met ons en met elkaar in gesprek zijn gegaan over de thema’s uit de Kwaliteitsagenda. Ook is de Kwaliteitsagenda besproken met de Raad van Toezicht. Daarnaast hebben we met onze collega’s van Noorderpoort en Drenthe College afgestemd. Tot slot zijn de puntjes op de i gezet samen met de directeuren en het College van Bestuur en zijn de ambities vastgesteld in juli 2023 en voorgelegd aan de OR en SR. In september hebben de OR en SR ingestemd met de Kwaliteitsagenda.

Inhoud en monitoring
Onze Kwaliteitsagenda heeft drie prioriteiten, in navolging op de Werkagenda, alleen met iets andere termen die beter aansluiten bij onze visie en strategie. De opbouw van onze Kwaliteitsagenda ziet er als volgt uit:

De verantwoordelijkheid voor de realisatie van de Kwaliteitsagenda is door het College van Bestuur belegd bij de directeuren, ondersteund door de coördinator Kwaliteitsagenda. De directeuren sturen als collectief op het strategisch beleid, waar de realisatie van de ambities uit de Kwaliteitsagenda integraal onderdeel van uitmaakt. Dit doen ze aan de hand van de Routekaart en Alfa-kompas, waarbij individuele directeuren verantwoordelijk zijn voor doelstellingen.

De voortgang van het strategisch beleid wordt drie keer per jaar besproken tijdens de navigatiedagen. Waar nodig wordt bijgestuurd, in samenwerking en afstemming met onze stakeholders. De voortgang van de Kwaliteitsagenda gaat mee in deze Planning & Control -cyclus. Op deze manier monitoren we en sturen tijdig bij.

Resultaten kwaliteitsagenda 2023-2027
We zijn gestart met de Kwaliteitsagenda 2024-2027 vanaf schooljaar 2023-2024. Hieronder volgt per prioriteit een aantal highlights van de eerste resultaten en activiteiten. Omdat de Kwaliteitsagenda is verweven met de strategie en beleid van het Alfa-college, verwijzen we naar paragrafen waar meer tekst en uitleg is toegevoegd.

Prioriteit 1: Kansengelijkheid
Het Alfa-college heeft de visie ‘Studeren voor iedereen', ontwikkeld samen met studenten. Vanuit die visie is in 2023 veel aandacht gegaan naar studentenparticipatie vanuit sociale inclusie en kansengelijkheid. Studentenparticipatie uit zich bijvoorbeeld in studenten die VN-ambassadeur of regenboogambassadeur zijn. Voor meer informatie over sociale inclusie zie paragraaf 2.6
Vitaliteit is één van onze strategische speerpunten. De activiteiten en resultaten van het speerpunt Vitaliteit ten aanzien van studenten worden beschreven in paragraaf 1.2.4.

Voor het terugdringen van vroegtijdig schoolverlaten (vsv) en het vergroten van het studiesucces (behalen van een diploma) is dit jaar een Werkagenda vsv ontwikkeld. De onderzoeken die in 2022 en 2023 zijn gedaan op het gebied van vsv (voortkomend uit de Kwaliteitsagenda 2019-2022) hebben we erin meegenomen. Denk bijv. aan meer aandacht voor oriëntatie, investeren in LOB (zie prioriteit 2) en aandacht voor uitstromen. In de loop van 2024 kan er met de Werkagenda vsv gestart worden. We verwachten daarmee, in combinatie met een intensieve samenwerking met partners in de regio, de stijgende vsv-cijfers een halt toe te kunnen roepen en het studiesucces (waaronder het startersresultaat) te bevorderen. Daarnaast sturen we sinds schooljaar 2023-2024 op de aanwezigheid van onze studenten en de registratie daarvan en verwachten daarmee een positief effect. Het huidige aanwezigheidspercentage van onze studenten schommelt rond de 75%. Dit willen we de komende jaren verhogen naar minimaal 80%.

Rondom Educatie en Inburgering gebeurt er veel. Ons streven naar een inclusieve samenleving is ook onze drijfveer om educatie- en inburgeringstrajecten te blijven uitvoeren. Voor alle ontwikkelingen op dit gebied verwijzen we graag naar paragraaf 3.6.

Prioriteit 2: Kansrijk opleiden
Met Loopbaanontwikkeling- en Begeleiding (LOB) verwachten we veel positieve effecten voor onze studenten, vooral door de inzet van de studieloopbaanbegeleider. Hier ligt een directe relatie met ons speerpunt flexibilisering van leerroutes. Op verschillende locaties lopen initiatieven voor het versterken van de basisbegeleiding en LOB. We hebben dit jaar het implementatieplan LOB zo goed als afgerond. In 2024 wordt gestart met de implementatie ervan. Voor meer informatie over LOB verwijzen we naar paragraaf 1.2.2 (speerpunt flexibilisering van leerroutes) en naar paragraaf 2.4 (begeleiding van studenten).

Het afgelopen jaar hebben we het BPV-beleid geactualiseerd, o.a. op basis van het stagepact en Kwaliteitsagenda. Het voorkomen, signaleren en aanpakken van stagediscriminatie is één van de nieuwe onderdelen van het stagebeleid en ook een van onze ambities de komende jaren. Het Alfa-college heeft een laagdrempelig meldpunt ingericht voor stagediscriminatie met bijbehorende procedures voor opvolging. Wij bespreken de ingebrachte casussen in samenspraak met ‘de veilige school’ vertegenwoordigers op locatie en met ‘discriminatie.nl Groningen’. Voor meer informatie over BPV verwijzen we naar paragraaf 2.6. Voor meer informatie over Leven Lang Ontwikkelen (LLO) verwijzen we naar paragraaf 1.2.1.

Prioriteit 3: Leren voor de toekomst
Een urgent thema is de toenemende taalachterstand bij studenten (met name niveau 1 en 2) en de relatie tussen taalachterstand en rekenvaardigheid. Daartoe zetten wij een breed ondersteuningsaanbod in voor alle studenten. We zijn schooljaar 2023-2024 begonnen met het aanscherpen en herzien van het beleid op taal en rekenen. Hierin nemen we uitkomsten van onderzoeken (landelijk en door Alfa-college zelf) mee. Het aanbieden van taal en rekenen in de beroepscontext willen we bevorderen, onder andere door de inzet van werkgroepen ‘taalbewust beroepsonderwijs’. Daar zijn vanaf schooljaar 2023-2024 plannen voor gemaakt.

Voor goed en onderscheidend werkgeverschap heeft het Alfa-college ook doelstellingen in de Kwaliteitsagenda opgenomen. Voor meer informatie over ons werkgeverschap verwijzen we naar paragraaf 4.3

Onder leiding van onze practor Vitaliteit werken we aan een visie op onderzoek. Deze is nog in ontwikkeling en wordt nog verder bijgesteld op basis van input van diverse stakeholders. In 2024 zal naar verwachting de visie afgerond worden waarna implementatie volgt. We vinden het belangrijk dat we niet alleen inzetten op het doen van praktijkgericht onderzoek maar ook op het stimuleren van een onderzoekende houding, zowel bij onze studenten als onze medewerkers. Ook dat is onderdeel van onze visie op onderzoek. Het Alfa-college heeft diverse practoraten, waaronder het practoraat Vitaliteit. Voor meer informatie over onze practoraten verwijzen we naar paragraaf 3.3.

v6.2.11