2.1 Studentenaantallen
Ontwikkeling Studentenaantallen
Het aantal BOL-studenten van Alfa-college daalt als gevolg van demografische krimp. Hiermee volgen we de landelijke trend. De krimp van onze studentenaantallen zien we vooral op niveau 4. Ook zien we, mede als gevolg van economische ontwikkelingen, een toename van het aantal BBL-studenten. Het aantal Entreestudenten is dit jaar enorm toegenomen. De stijging zien we met name op de profielen Entree Dienstverlening en Entree Verkoop/Retail. Ons regionale marktaandeel voor mbo blijft gelijk. Ten opzichte van de andere mbo-scholen in de regio verliezen we dus niet aan populariteit. Het aantal aanmelding voor de vavo was in 2023 weer terug op het niveau van voor corona. De gemeenten Groningen, Hardenberg en Hoogeveen zijn de belangrijkste gemeenten van herkomst van onze studenten.
Aantal bekostigde studenten mbo per hoofdlocatie
Locatie | Leerweg | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Groningen | BOL | 6.378 | 5.577 | 4.949 |
BBL | 1.526 | 1.766 | 1.869 | |
Hardenberg | BOL | 1.316 | 1.215 | 1.183 |
BBL | 641 | 712 | 768 | |
Hoogeveen | BOL | 1.541 | 1.391 | 1.281 |
BBL | 825 | 958 | 967 | |
Subtotaal | BOL | 9.235 | 8.183 | 7.413 |
BBL | 2.992 | 3.436 | 3.604 | |
Totaal | 12.227 | 11.619 | 11.017 |
Aantal bekostigde studenten mbo per niveau
Niveau | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
1 | 393 | 359 | 439 |
2 | 2.387 | 2.114 | 2.053 |
3 | 2.656 | 2.650 | 2.556 |
4 | 6.791 | 6.496 | 5.969 |
Totaal | 12.227 | 11.619 | 11.017 |
Marktaandeel Alfa-college en DNA-partners
Instelling | Postitie landelijke roc-lijst | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Alfa-college | 15 | 2,7% | 2,7% | 2,7% |
Drenthe college | 27 | 1,7% | 1,7% | 1,9% |
Noorderpoort | 13 | 3,0% | 3,0% | 2,9% |
Aantal deelnemers Educatie, Inburgering en VAVO
Type inschrijving | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Educatie | 574 | 660 | 709 |
Inburgering | 365 | 313 | 280 |
VAVO | 322 | 362 | 542 |
Totaal | 1261 | 1335 | 1531 |
Herkomst studenten Alfa-college
Vroegtijdig Schoolverlaten
Percentage vsv | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|
Entree | 16,9 | 22,7 | 25,4 | 27,5 |
Niveau 2 | 6,6 | 9,7 | 10,8 | 9,4 |
Niveau 3 | 3,7 | 4,5 | 6,1 | 3,5 |
Niveau 4 | 2,9 | 4,2 | 4 | 2,7 |
2.2 Tevredenheid studenten
Onze belangrijkste stakeholders zijn onze studenten. Zij geven hun mening over het onderwijs, hun ervaring in de praktijk en over het Alfa-college via verschillende instrumenten en in dialoog met onze medewerkers. We nemen deel aan landelijke onderzoeken en meten en bespreken tevredenheid met behulp van instrumenten en dialoogvormen die de onderwijsteams inzetten.
In 2023 gebruikten we de continue meting van de BPV-monitor en het landelijke alumni-onderzoek. Daarnaast monitoren we de student-tevredenheid door voortdurende dialoog met de student, onder andere via studentpanels en via eigen ingezette instrumenten, zoals enquêtes.
BPV-monitor
De landelijke BPV-monitor van SBB is een continue meting onder studenten en praktijkopleiders over hun waardering over de BPV-periode: het gaat dan vooral over de begeleiding door het praktijkbedrijf en de begeleiding vanuit school. Uit de BPV-monitor over de periode 1 januari 2023 – 31 december 2023 blijkt dat het gemiddelde waarderingscijfer van studenten over hun BPV-periode 8,5 is. Landelijk ligt het gemiddelde ook op 8,5.
Aandachtspunt is de lage studentenrespons. Landelijk onderzoeken we wat verbeterd kan worden om de respons te laten toenemen.
Alumni-onderzoek
Het alumni-onderzoek dat afgenomen is in de periode van 30-01-2023 tot 27-02-2023 onder gediplomeerden uit de schooljaren 2019-2020 en 2020-2021 laat de volgende resultaten zien:
Uit de Open Vragen kwamen de volgende opmerkingen:
- Alumni hadden graag meer praktijklessen gewild. Mede door corona hebben zij dit niet als voldoende ervaren.
- Alumni zijn erg tevreden over de betrokkenheid en bekwaamheid van docenten op het Alfa-college.
- De alumni die zijn gaan ondernemen, hadden graag meer informatie over het ondernemerschap gewild.
JOB-monitor
Het tweejaarlijkse landelijke tevredenheidsonderzoek voor mbo studenten, de JOB-monitor, is in december 2023 van start gegaan. Resultaten hiervan verwachten we in mei 2024.
2.3 Mbo-studentenfonds
Sinds 1 augustus 2021 beschikt het Alfa-college over een mbo-studentenfonds, zoals voorgeschreven in de Wet educatie en beroepsonderwijs. Alle studenten die zijn ingeschreven voor een bekostigde opleiding aan het Alfa-college, kunnen bij dit fonds een aanvraag indienen voor financiële of materiële ondersteuning. Op deze manier streven we ernaar om ervoor te zorgen dat de financiën van de student nooit een belemmering vormen bij het kiezen van de gewenste studie. Het beleid, de toepassing en de werkwijze zijn gezamenlijk vastgesteld tijdens het Noordelijk bestuurlijk overleg, om te waarborgen dat aanvragen van studenten, die zijn ingeschreven bij een opleiding van één van de deelnemende instellingen, op uniforme wijze worden behandeld.
Jaarlijks stelt de overheid een bedrag beschikbaar aan alle mbo-instellingen, dat naar rato over de instellingen wordt verdeeld via de lumpsum-regeling. Het Alfa-college ontvangt jaarlijks een bedrag van € 250.000. Van dit bedrag is in 2023 € 206.965 ten laste van het fonds gebracht. Hiervan is € 196.218 besteed aan leermiddelen en € 10.747 aan personeelskosten. Het resterende bedrag van € 43.035 is ongebruikt teruggevloeid naar de algemene middelen.
In het kalenderjaar 2023 hebben 278 studenten zich gemeld bij het mbo-studentenfonds met verzoeken om financiële of materiële ondersteuning. Hieronder volgt per doelgroep een toelichting.
Studentenraad
Voor deze doelgroep zijn geen aanvragen geregistreerd. Dat komt omdat het Alfa-college de vergoedingen van studenten, die actief zijn in de Studentenraad, op een andere wijze heeft ingericht. De vergoedingen die zij ontvangen komen dan ook niet ten laste van het fonds.
Bestuurlijke/maatschappelijke activiteiten
Afgelopen jaar zijn er voor deze categorie geen aanvragen ontvangen.
Minderjarige BOL-studenten
In totaal hebben 269 studenten een verklaring van Stichting Leergeld (of een daarmee vergelijkbare verklaring) van hun woongemeente ingediend. Met dit bewijs hebben zij recht op het verkrijgen van alle verplicht voorgeschreven leermiddelen voor hun opleiding, waaronder boeken en licenties, een laptop, kleding en vergoeding voor reiskosten. Al deze kosten worden gedekt door het fonds.
Studievertraging en hardheidsclausule
Door gebruik te maken van de hardheidsclausule hebben 9 studenten een financiële compensatie ontvangen. In al deze gevallen ging het om asielzoekers wiens statusprocedure nog niet was gestart of bevestigd. Zolang ze niet in het aanvraagproces zitten, vallen ze onder de 'brood, bed en water-regeling' en hebben ze geen beschikking over financiële middelen. Het fonds vergoedt hun reiskosten naar de schoollocatie en voorziet in andere leermiddelen. Zodra ze in het proces zitten, worden deze kosten grotendeels gedekt door het asielzoekerscentrum. Het betreft hier dus altijd een tijdelijke periode. Deze werkwijze is afgestemd met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en is goedgekeurd.
We willen de middelen in het fonds zo goed mogelijk inzetten. Voor het aankomende jaar gaan we daarom de volgende maatregelen nemen:
- We zullen de bekendheid van het mbo-studentenfonds vergroten, met name door het tijdens evenementen zoals een 'open dag' en kennismakingsactiviteiten, het fonds actief te promoten onder potentiële studenten en hun ouders. Dit zal worden gedaan in samenwerking met andere noordelijke roc's, als onderdeel van een gezamenlijke campagne.
- We gaan onderzoeken of het resterende budget van het fonds op alternatieve wijze kan worden ingezet. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld het aanschaffen van extra laptops voor studenten die tijdelijk een laptop nodig hebben als overbrugging bij (financiële) problemen. Daarnaast zal worden geëvalueerd of de overgebleven middelen kunnen worden gebruikt voor het aanschaffen van leermiddelen die aan studenten in bruikleen worden gegeven. Deze mogelijkheid vereist nader onderzoek, met als voorwaarde dat het niet discriminerend is en voor alle studenten geldt.
2.4 Studentenbegeleiding
Het Alfa-college vindt begeleiding voorwaardelijk voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de student. Leren kiezen en het bevorderen van zelfregulatie zijn daarin belangrijke aspecten. Onze ambitie is om studenten adequate begeleiding te bieden zodat zij een persoonlijke en logische leerroute kunnen volgen. Daarbij zijn de persoonlijke en professionele ervaringen en de kwaliteiten en talenten van de student leidend. Dit geldt voor al onze studenten, zowel in de reguliere bol- en bbl-opleidingen als in de opleidingen en cursussen in ons LLO-aanbod. Iedere student krijgt basisbegeleiding van docenten en de studieloopbaanbegeleider (SLB’er), die de spil vormt in de begeleiding.
Sommige studenten hebben extra begeleiding, specialistische hulp of aanpassingen nodig. Extra begeleiding kan zowel in groepsverband als individueel worden aangeboden via het loopbaancentrum (hierna LBC). Door hier in de kennismaking aandacht aan te besteden, ontvangt de student vanaf de start de juiste ondersteuning. Afspraken worden vastgelegd in een begeleidingsplan passend onderwijs en geëvalueerd onder regie van het LBC.
2.4.1. Ontwikkelingen in 2023
Ontwikkelingen Passend Onderwijs
Nieuw beleid voor studentenbegeleiding
In 2023 is het nieuwe beleid voor studentenbegeleiding verder ontwikkeld, met input van verschillende stakeholders zoals studenten, docenten, SLB’ers en het LBC. Uitgangspunt is dat elke student zoveel mogelijk deelneemt aan het reguliere onderwijsproces in de groep, hierop is de extra begeleiding gericht. Passend onderwijzen krijgt vorm door de leeractiviteiten aan te laten sluiten bij de behoeften van de studenten in de groep.
Begeleiding tijdens de beroepspraktijkvorming
Op het Alfa-college is de begeleiding van studenten met een ondersteuningsbehoefte ook steeds meer gericht op de beroepspraktijkvorming (BPV). De bewustwording op dit thema is vergroot, mede door verspreiding van het landelijke ‘BPV-Handboek voor de begeleiding van mbo-studenten met extra ondersteuningsbehoefte’. Initiatieven zoals ‘Stagehelden’ in Hardenberg en ‘Sterker op stage’ op de Boumaboulevard zijn voortgezet en extra begeleiding tijdens de BPV heeft in 2023 een plek gekregen in het nieuwe BPV-beleid van het Alfa-college.
Veranderende wetgeving rechtspositie studenten
Om aan de nieuwe wet Verbetering rechtsbescherming mbo-studenten, die per 1 augustus 2023 van kracht werd, te voldoen hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd:
- Vanuit het project ‘Herontwerp Proces Studentenbegeleiding’ is gewerkt aan een eenduidige, eenvoudige manier van verslaglegging in Eduarte voor basisbegeleiding, extra begeleiding en kennismaking.
- Om de student goed te laten starten en tijdens de opleiding goed te begeleiden, vragen we direct na de aanmelding aan de student om te laten weten of hij een extra ondersteuningsbehoefte heeft. Afspraken leggen we vast in een 'begeleidingsplan Passend Onderwijs'.
- De adviseur studentenbegeleiding van het LBC evalueert in ieder geval jaarlijks de voortgang van het begeleidingsplan met alle betrokkenen en legt dit vast in Eduarte.
Soepele instroom en warme overdracht pro/v(s)o-mbo
In gezamenlijkheid met collega's van verschillende pro-, v(s)o-scholen en het mbo heeft het Alfa-college in 2023 gewerkt aan gezamenlijke afspraken voor een meer soepele doorstroom vanuit het v(s)o naar het mbo. Doel is om leerlingen uit het pro en v(s)o meer gelijke kansen te bieden bij de doorstroom naar het mbo en hen via een warme overdracht passend te begeleiden in het mbo.
LOB
In 2022 is ons loopbaanontwikkeling en begeleiding (LOB) beleid ‘Samen studenten leren stappen zetten’ vastgesteld. Hierin beschrijven we het belang van LOB voor onze student, en welke doelen wij hebben als het gaat om LOB in ons onderwijs:
- We zorgen voor een gelijkwaardige en positieve relatie
- We integreren LOB in het dagelijks leren
- We werken samen aan vijf loopbaancompetenties
- We bieden keuzes
- We voeren reflectie- of studieloopbaangesprekken en nemen ervaringen als uitgangspunt
- We reflecteren met studenten op LOB
In 2023 zijn we aan de slag gegaan met het implementatieplan van ons LOB-beleid. Op de verschillende locaties zijn er initiatieven rondom LOB voortgezet en gestart. Zo is er bijvoorbeeld op de locatie Boumaboulevard een SLB-denktank actief die teams ondersteunt bij het versterken van de basisbegeleiding en op locatie Hardenberg is een SLB-databank in Itslearning in ontwikkeling. Om de instellingsbrede implementatie een extra impuls te geven is besloten om van LOB een project te maken binnen ons programma ‘passende en logische leerroutes’, dat in 2024 start (zie paragraaf 1.2.2).
De beroepspraktijkvorming
De beroepspraktijkvorming, kortweg BPV en in de volksmond ook wel stage genoemd, staat volop in de belangstelling. In februari 2023 ondertekenden 16 organisaties het Stagepact MBO. Met het pact willen partijen, zoals het ministerie van OCW, studenten, werkgevers en scholen, verbetering van de kwaliteit van leren in de beroepspraktijk realiseren. Vier thema’s staan daarin centraal:
1. Het verbeteren van de stagebegeleiding.
2. Het uitbannen van stagediscriminatie.
3. Het realiseren van voldoende kwalitatieve stageplaatsen.
4. Het bieden van een passende vergoeding.
Nog voordat het pact tot stand kwam heeft het Alfa-college het initiatief genomen met name hierboven genoemde punten 1 en 2 aan te pakken. Er zijn beleidsuitspraken BPV geformuleerd die in de voorbereiding, uitvoering, begeleiding en na evaluatie voor verbetering moeten zorgen. Zo is het opleidingsteam verantwoordelijk voor het borgen van drie contactmomenten per student per BPV periode, voor de informatievoorziening naar de student en het leerbedrijf evenals het koppelen van de student aan een erkend leerbedrijf. De voorbereiding en de begeleiding van de student zijn ingebed in loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Het bieden van extra ondersteuning is een gedeelde verantwoordelijkheid van team en leerbedrijf, net als het voorkomen van stagemisstanden ofwel stagediscriminatie. Studenten worden eerlijk en gelijkwaardig beoordeeld en leerresultaten worden vastgelegd in BPV portfolio of –verslag. De beleidsuitspraken geven kaders aan teams om de kwaliteit van de BPV-plek of leerbaan zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van de student. De uitrol van de beleidsuitspraken en de implementatie in de onderwijsteams wordt voor de zomer 2024 gerealiseerd.
Er is een meldpunt stagediscriminatie ingericht op de website van het Alfa-college en medewerkers zijn op de hoogte van de werkwijze. De ingebrachte casussen bepreken we in samenspraak met ‘de veilige school’ vertegenwoordigers op locatie en met ‘discriminatie.nl Groningen’. In 2023 werden drie gevallen van discriminatie gemeld en in behandeling genomen.
Negen noordelijke ROC’s hebben in 2023 het initiatief genomen regelmatig bij elkaar te komen om ideeën uit wisselen die ons helpen vorm en inhoud aan het Stagepact MBO te geven.
Samenwerking in de regio
De acht mbo-instellingen vanuit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe hebben de traditie, waar dit mogelijk en gewenst is, te streven naar gezamenlijkheid. We nemen deel aan verschillende regionale en landelijke overleggen:
- Het Noordelijk Overleg Passend Onderwijs: regionale afstemming over werkwijzen en procedures;
- OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg): samen met gemeenten en samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs voor het voortgezet onderwijs;
- Thuiszitterspact 2021-2024: een samenwerking met diverse partners (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, Gemeente Groningen, WIJ Groningen en GGD Groningen) om het aantal jongeren dat niet naar school gaat terug te dringen;
- De landelijke werkgroep VN-verdrag mbo gefaciliteerd door ECIO, gericht op realisatie van inclusief onderwijs (zie ook paragraaf 2.6 ‘sociale inclusie').
Verder zijn per regio verschillende samenwerkingspartners waarmee we afspraken maken. We vinden het erg belangrijk te anticiperen in diverse trajecten gericht op het verminderen van het voortijdig schoolverlaten in samenwerking met andere mbo-instellingen, de gemeenten en de zorgpartners in de regio. Op elke locatie van het Alfa-college in Groningen zijn medewerkers van het WIJ-team werkzaam in het kader van het programma ‘School als wijk’. Ook is er een intensieve samenwerking met medewerkers van het Doorstroompunt. Vanuit deze samenwerking krijgen studenten vroegtijdig de juiste ondersteuning en is snelle doorverwijzing naar verdere hulpverlening of trajecten in de stad of provincie mogelijk.
2.4.2 Schoolpastoraat
Het Schoolpastoraat vervult op verschillende manieren een zichtbare en impactvolle rol binnen het Alfa-college. De volgende voorbeelden willen we hier noemen.
Persoonlijk contact
Individuele gesprekken met medewerkers en studenten vormen een groot deel van de dagelijkse werkzaamheden van de pastores. De inhoud van deze contacten varieert. Richting de medewerkers betreffen de onderwerpen vaak problematiek in de privésfeer of op het werk, waarbij de pastor de rol van vertrouwenspersoon vervult en adviseert rond ethische of zingevingskwesties. Richting de student liggen de gesprekken doorgaans op het vlak van mentale gezondheid, identiteit en omgaan met ‘life-events’.
Werkgroepen ‘Werken voor Iedereen’ en ‘Studeren voor Iedereen’
Het schoolpastoraat neemt zitting in deze interne werkgroepen waar wordt gewerkt aan een visie op diversiteit en inclusie voor zowel werknemers als studenten. Tevens adviseren de pastores in het Versnellersteam (Duurzaamheid) en in de werkgroep Vitaliteit en Burgerschap.
Social media
Het schoolpastoraat is actief op o.a Instagram en TikTok. Een pioniersproject waarmee we op een eigentijdse manier de brug naar studenten willen slaan.
Podcast Verus
In 2023 zijn er twee afleveringen voor de podscastserie ‘Uit de school geklapt’ van Verus opgenomen met een lid van het team van het schoolpastoraat. Deze podcast is een vrucht van de zichtbaarheid van het schoolpastoraat buiten het Alfa-college. De schoolpastores zetten zich hier actief voor in door onder andere berichten op LinkedIn, deelname aan netwerken, congressen en maatschappelijke bijeenkomsten.
Mentale gezondheid
Uit landelijk onderzoek en uit eigen ervaring is er nood met betrekking tot de mentale gezondheid bij een aanzienlijk deel van de studenten. Het is een blijvend aandachtspunt voor de pastores om zichtbaar en vindbaar te blijven in het Alfa-college voor zowel de studenten als de medewerkers.
Identiteit
In een veranderende context blijft ook het gesprek over identiteit een aandachtsgebied. Het is belangrijk dat we dit gesprek breed voeren en faciliteren omdat identiteit een verbindende factor is binnen de organisatie, zowel voor de student als de medewerker.
Jaarthema
Ieder jaar inspireren wij studenten en werknemers van het Alfa-college op een relevant, maatschappelijk en actueel thema. Het jaarthema dient vaak als uitgangspunt voor toespraken en openingen. Ook wordt het thema verwerkt in een poster [gemaakt door studenten van Media en Vormgeving] en in een boekje, met bijdragen van studenten en medewerkers. Dit boekje wordt ingezet als onderwijsmiddel, relatiegeschenk of ter persoonlijke inspiratie. Voor 2023 is gekozen voor het thema ‘Even niet’.
2.5 Ons mbo-aanbod
2.5.1 Highlights onderwijsontwikkelingen
Wijzigingen opleidingsaanbod
Het Alfa-college kent beleid voor het starten en stoppen van mbo-opleidingen. Uitgangspunt is dat de aangeboden opleidingen relevant zijn voor student en voor regio en dat ons totale opleidingsaanbod breed, doelmatig en geprofileerd is. Voorafgaand aan de besluitvorming stemmen de directeuren het starten of stoppen van opleidingen af met de omliggende ROC's. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in het noordelijk mbo-overleg.
Hier volgt een overzicht per regio van de opleidingen die per 1 augustus 2023 gestart zijn. In 2023 zijn geen opleidingen gestopt. Daarnaast beschrijven we welke mbo-opleidingen we, in het kader van de DNA-samenwerking (zie paragraaf 3.1), samen met Drenthe College of Noorderpoort aanbieden.
Regio’s Hardenberg en Hoogeveen
Zowel in Hoogeveen als Hardenberg zijn we gestart met de BOL-opleiding E-commerce. In Hardenberg zijn we gestart met de BOL-opleiding Allround medewerker facilitaire dienstverlening niveau 3. Deze opleiding is (in afstemming met omliggende roc’s) alleen bedoeld voor interne op- en afstroom. Tot slot zijn we in Hardenberg gestart met de BBL-opleiding 1e monteur woning.
Regio Groningen
Op de locatie Boumaboulevard is gestart met het aanbieden van de BOL-opleiding E-commerce. Ook is de BBL-opleiding Ondernemer handel gestart in samenwerking met Noorderpoort.
Op de locatie Admiraal de Ruyterlaan is de BBL-opleiding Technicus Engineering gestart.
Op de locatie Kluiverboom is de BBL-opleiding sociaal werker gestart. Het gaat hier om een uitstroomprofiel bij de opleiding Intercultureel Begeleider.
DNA-samenwerking mbo-opleidingen
In het kader van de DNA-samenwerking werken we samen met Drenthe College en Noorderpoort ten aanzien van de volgende opleidingen:
- Sport & Beweegcampus Assen: sinds 2022 werken Alfa-college (regio Groningen) en Drenthe College samen in de Sport & Beweegcampus in Assen. Dit doen we op grond van een samenwerkingsovereenkomst.
- Businessschool Groningen: in Groningen ontwikkelen we met Noorderpoort een samenwerking ten aanzien van business opleidingen. Opleidingen die we gezamenlijk aanbieden vanaf/in schooljaar 2023-2024 zijn Managementassistent (BBL), Vakman ondernemer (BOL) en Commercieel medewerker(BOL). De komende jaren wordt het gezamenlijke opleidingsaanbod verder ontwikkeld. Naar verwachting zal de samenwerking in 2024 geborgd worden door middel van een samenwerkingsovereenkomst.
Verder verkennen we in Groningen mogelijke samenwerking met Noorderpoort op het gebied van de techniekopleidingen.
Gestart per 1 augustus 2023 | ||||
regio | crebonr. | leerweg | niveau | opleiding |
Groningen 2 | 25876 | BOL | 4 | E-commerce |
Groningen 2 | 25165 | BBL | 4 | Ondernemer handel |
Groningen 4 | 25615 | BBL | 4 | Sociaal werker |
Groningen 1 | 25898 | BBL | 4 | Technicus Engineering |
Hardenberg | 25876 | BOL | 4 | E-commerce |
Hardenberg | 25835 | BBL | 3 | 1e monteur woning |
Hardenberg | 25609 | BOL | 3 | Allround medewerker facilitaire dienstverlening |
Hoogeveen | 25876 | BOL | 4 | E-commerce |
Keuzedelen
Alfa-college wil met het aanbod van keuzedelen zo dicht mogelijk aansluiten bij de leerbehoeften en -wensen van de student. Dit past naadloos bij onze visie op flexibele leerroutes, waarbij de student regie voert over zijn professionele en persoonlijke ontwikkeling. We vinden het daarom van belang dat studenten kunnen kiezen uit een breed aanbod aan keuzedelen (in totaal 237) en goede begeleiding ontvangen bij het maken van de keuzes passend bij hun leerroute. We maken dit waar door ons aanbod van de algemene keuzedelen, waaruit studenten kunnen kiezen op basis van hun persoonlijke interesse. Daarbij volgen studenten van verschillende opleidingen hetzelfde keuzedeel. Daarnaast kunnen studenten verbreden en verdiepen, met keuzedelen die verwant zijn aan hun opleiding of die gericht zijn op doorstroom. In Hardenberg is bijvoorbeeld een waardevolle samenwerking ontstaan tussen Entree en MBO niveau 2 breed. Studenten volgen gezamenlijk keuzedelen en maken kennis met elkaar, wat bevorderlijk is voor een doorlopende leerlijn.
Een belangrijke volgende stap die doorontwikkeling vraagt is de begeleiding van de student tijdens het keuzeproces. Onze studieloopbaanbegeleiders (slb’ers) kunnen studenten nog hierin nog meer meenemen. Voorwaarde is dat slb’ers goed geïnformeerd zijn over mogelijkheden en dat het begeleiden van de student bij het kiezen van keuzedelen nog meer ervaren als vast onderdeel van hun taak. In ons LOB-beleid (zie hoofdstuk 2.4) hebben we daar aandacht voor.
Het jaar 2023 was gericht op het bestendigen en verbeteren van het keuzedelenproces, waarmee de student via de online Keuzedelengids beter en vollediger geïnformeerd wordt over het actuele aanbod en keuzes van studenten geautomatiseerd in de systemen verwerkt worden. Studenten geven aan bij het registreren van het gewenste keuzedeel graag ook de mogelijkheid te hebben om een alternatieve keuze vast te leggen. Hieraan willen we graag tegemoetkomen.
We ontwikkelen het aanbod in keuzedelen voortdurend op basis van de vraag van studenten en het werkveld. Zo is in Hoogeveen het team Haarverzorging samen met salons uit de regio gestart met het ontwikkelen van het keuzedeel Duurzame Kapper. Een bijzonder succes vinden we het keuzedeel Invloed en Medezeggenschap in Organisaties, dat we aanbieden aan studenten die deelnemen of gaan deelnemen aan de Studentenraad. Op het gebied van sport en bewegen hebben we het keuzedeel “Instructeur RAXS” (Recreatie, Adventure, Xtreme en Snowsports) dit jaar voor het eerst aangeboden.
Excellentie
Het excellentieonderwijs van Alfa-college maakt het voor alle studenten mogelijk bijzondere leerervaringen op te doen. Met innovatieve opdrachten dagen we hen uit het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen. Onze ambitie is om hiermee ook een bijdrage te leveren aan een rechtvaardige duurzame samenleving.
Met innovatieve opdrachten dagen we hen uit het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen.
We bieden 13 verschillende excellentieprogramma’s aan en deze zijn toegankelijk voor studenten van elk niveau. Programma’s kennen thema’s zoals sport, talen, duurzaamheid of persoonlijke ontwikkeling. Ook is er de Topacademie waarbinnen studenten met hun eigen persoonlijke of professionele ontwikkelvraag aan de slag kunnen, bijvoorbeeld het starten van een onderneming of het beter leren presenteren.
Binnen alle programma’s zetten we in op het aanbieden van projecten en opdrachten die samen met het werkveld ontwikkeld zijn. In 2023 hebben 189 studenten hieraan deelgenomen. Zo is de belangstelling voor het programma Cambridge English groot: eind 2023 hebben zich al 100 studenten aangemeld voor het schooljaar 23/24. In november 2023 zijn tijdens de Certificate Ceremony 50 officiële Cambridge Certificates uitgereikt.
Dit jaar is er voor het eerst een internationaal programma aangeboden. Twintig studenten hebben in Denemarken uitdagende masterclasses en workshops gevolgd, zoals empowerment en personal branding. Ook bezochten studenten het recycle verpakkingsmaterialenbedrijf Fearch, waar onder andere gesproken is over netwerken en kansen voor jonge mensen.
Deelname aan de landelijke vakwedstrijden van Skills Heroes heeft het Alfa-college een prachtige tweede plek opgeleverd in de Finals in de vakrichting Pedagogisch Medewerker. Ook is er in samenwerking met RTC-Bouw de Skills Heroes kwalificatiewedstrijd Metselaar georganiseerd in Hardenberg. Studenten metselaar uit heel Nederland kwamen hier bijeen om zich te plaatsen voor de Finals in 2024.
Erasmus Educating Talents
Sinds 2022 is de Topacademie actief betrokken bij het Erasmus project Educating Talents. Dit is een project van de landen België, Oostenrijk, Letland, Frankrijk, Zweden en Nederland voor docenten. Doel is het aanbod en de kennis van didactische tools voor talentontwikkeling bij docenten te vergroten. Didactieken worden tijdens vier teacher learning activities gedeeld en getraind, waarna de docent dit voor een periode van maximaal zes maanden in de eigen onderwijspraktijk gaat toepassen.
In april 2023 had het Alfa-college Groningen de primeur van de eerste Teacher Learning Activity van dit project, waarbij we de didactiek die we hanteren in het excellentieonderwijs hebben gedeeld met een internationale groep docenten.
Afwijking onderwijstijd
Studenten in de BOL krijgen gemiddeld minimaal per studiejaar 1.000 klokuren (bestaande uit begeleide onderwijstijd, beroepspraktijkvorming en vrij in te vullen uren)en studenten in de BBL minimaal 850 klokuren. De wetgever biedt de mogelijkheid van deze urennorm af te wijken.
Daarvoor moet worden voldaan aan een aantal wettelijke eisen:
- het kwalificatiedossier is de basis voor de onderwijsprogrammering
- de onderwijsactiviteiten zijn vastgelegd voor de gehele opleiding
- de onderwijsprogrammering is vastgelegd in de OER de onderwijstijd is uitsluitend gevuld met begeleide onderwijstijd en beroepspraktijkvorming. In de OER is de wijze van examinering beschreven.
Het Alfa-college heeft daaraan nog een eis toegevoegd: de resultaten (op de JOB- en BPV-monitor en het diploma- en jaarresultaat) moeten positief én stabiel zijn over de afgelopen twee jaar.
De Studentenraad heeft in 2023 ingestemd met afwijkingen van de onderwijstijden voor de volgende vier opleidingen voor het schooljaar 2023-2024:
- Coördinator sportinstructie training en coaching (crebocode 25414), Johan Cruijff College, locatie Kardinge in Groningen. Deze opleiding wijkt sinds 2014/2015 af van de wettelijke onderwijstijd.
- Logistiek teamleider (crebo 25372) in Hardenberg. Deze opleidingen wijken sinds 2017/2018 af van de wettelijke onderwijstijd.
- Logistiek medewerker (crebo 25371) in Hoogeveen i.s.m. Hardenberg. Per 1-09-2022 hebben de teams van Hoogeveen en Hardenberg de handen in een geslagen om samen te gaan werken. De ervaring die er in Hardenberg al is opgedaan op het gebied van afwijking onderwijstijd voor de opleiding logistiek teamleider heeft ertoe geleid dat we dit ook kunnen toepassen voor deze opleiding. De studenten uit leerjaar 1 lopen één periode één dag stage en en verder het gehele schooljaar 2 dagen. De formatie die hierdoor vrijkomt zetten we onder andere in om meer maatwerk te kunnen bieden aan de studenten.
- Verzorgende IG (crebo 25656). Dit betreft een Groningse Gilde BBL-maatwerktraject voor volwassenen in samenwerking met acht zorginstellingen voor volwassenen die vraag gestuurd is opgezet. Studenten hebben een achtergrond in de zorg waardoor onderwijs op maat kan worden aangeboden en gerealiseerd en de opleiding in een i.p.v. twee jaar wordt doorlopen.
2.5.2 Internationalisering
In 2023 hebben we wezenlijke stappen genomen om internationalisering verder in te bedden en te ontwikkelen.
Accreditatie
We hebben besloten om als Alfa-college de Erasmus accreditatie aan te vragen. Een Erasmus accreditatie is een erkenning waarmee we kunnen aantonen dat we duidelijke en toekomstbestendige internationaliseringsplannen hebben en hier de komende jaren verder mee aan de slag willen gaan. Een Erasmus accreditatie maakt het aanvragen van mobiliteitsprojecten binnen Erasmus+ in de toekomst bovendien makkelijker. Het geeft ruimte om onze internationale activiteiten verder uit te bouwen.
Het Alfa-college heeft al een consortium accreditatie samen met Landstede en Firda. Administratief staat Landstede als penvoerder van het consortium als enige geregistreerd als geaccrediteerde organisatie. Als Alfa-college willen we ook graag zelf bekend staan binnen Europa als een organisatie die geaccrediteerd is. In het begin van 2024 zal bekend worden of we de accreditatie ontvangen.
Mobiliteiten
Net zoals in 2022 hebben er veel mobiliteiten plaats gevonden. De beschikbare middelen zijn niet toereikend geweest om volledig aan de vraag te kunnen voldoen.
Een wijziging in de regelgeving ten aanzien van de Erasmus subsidie heeft tot gevolg gehad dat er in 2023 op basis van deze subsidie minder studenten naar het buitenland konden gaan. De reden hiervoor is dat we nu verplicht zijn om het totale subsidiebedrag dat de EU voorschrijft uit te betalen aan onze studenten, terwijl we voorheen in Nederland lagere bedragen konden uitbetalen, omdat Nederlandse studenten hun inwonende beurs kunnen omzetten in een uitwonende beurs en hun OV kunnen stopzetten. Door de stijging van de uitbetaling per student is het aantal studenten dat gebruik kon maken van de subsidie gedaald. Het aantal medewerkers dat naar het buitenland is gegaan is ook gedaald, omdat we zoveel mogelijk studenten eerst de mogelijkheid willen bieden naar het buitenland te gaan. Tevergeefs is er vanuit Nederland geprotesteerd tegen deze wijziging van de regelgeving.
Het Alfa-college stelt zelf ook middelen ter beschikking om studenten en medewerkers de gelegenheid te bieden naar het buitenland te gaan. Zeker nu de wijzigingen van de regelgeving met betrekking tot de Erasmus subsidie een grote impact heeft op het aantal beschikbare Erasmus mobiliteiten, hebben meerdere studenten en medewerkers gebruik gemaakt van de bijdrage van het Alfa-college. Dat is ook de reden voor de stijging van het aantal mobiliteiten op basis van de bijdrage van het Alfa-college. Veel opleidingen voor hierbij groepsreizen, om op deze manier zo veel mogelijk studenten een buitenland ervaring te geven. Een individuele buitenlandstage kan voor een groot aantal studenten een stap te ver zijn.
Aantal mobiliteiten o.b.v. Erasmus subsidie
Studenten | Medewerkers | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Binnen EU | 0 | 43 | 311 | 207 | 0 | 41 | 149 | 65 |
Buiten EU | 0 | 0 | 7 | 14 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Aantal mobiliteiten o.b.v. bijdrage Alfa-college
Studenten | Medewerkers | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Binnen EU | 0 | 106 | 260 | 914 | 0 | 23 | 100 | 106 |
Buiten EU | 0 | 21 | 65 | 28 | 0 | 4 | 6 | 3 |
Totaal aantal mobiliteiten
Studenten | Medewerkers | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Binnen EU | 0 | 149 | 571 | 1121 | 0 | 64 | 249 | 171 |
Buiten EU | 0 | 21 | 72 | 42 | 0 | 4 | 9 | 6 |
Totaal | 0 | 170 | 643 | 1163 | 0 | 68 | 258 | 177 |
Activiteiten
- Docenten en studenten aan de Kluiverboom hebben voor het tweede jaar op rij in samenwerking met een school in Zweden de opleiding Kinderopvang / Onderwijs en Bewegen verder uitgebouwd en de uitwisseling met studenten geïntensiveerd.
- Studenten van locatie Kardinge die het keuzedeel Spaans doen, zijn naar Malaga gegaan om daar hun Spaanse vaardigheden te examineren. Deze activiteit vond voor de tweede maal plaats en zal ook in 2024 weer een vervolg hebben.
- Ook in 2023 zijn er voor burgerschap verschillende activiteiten in het buitenland uitgevoerd, zowel voor niveau 3 en 4, maar ook voor niveau 2. Veel groepen hebben Berlijn en/of Madrid bezocht om daar onderdelen van het burgerschapsprogramma af te ronden.
- Ook online zijn er burgerschapsprogramma’s uitgevoerd zoals Internationalisation@home burgerschap programma met CIELS (een organisatie in Ierland waar we al meer dan 10 jaar goed en intensief mee samenwerken).
- Voor de regio heeft een groep studenten van de Business school in Hoogeveen zusterstad Jicin in Tsjechië opnieuw bezocht om daar samen met de Tsjechische studenten voor en met het bedrijfsleven opdrachten uit te voeren.
- Studenten Cambridge Engels hebben in het kader van excellentie hun Cambridge certificaat afgesloten met een meerdaags bezoek aan Ierland.
- Medewerkers hebben in het kader van jobshadowing, professionalisering of netwerken buitenlandse bezoeken gebracht aan o.a. Spanje, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Denemarken, Finland en de Verenigde Staten.
- Collega’s uit Spanje, Tsjechië, Estland en Italië bezochten onze opleidingen in zowel Groningen, Hoogeveen als Hardenberg om de verschillende Techniek, Zorg en IT afdelingen te bekijken en met collega’s over verdere uitwisseling te spreken.
- Tenslotte hebben we samen met Nuffic, ROC van Twente en Summa college ons verdiept in medewerkers competenties en deelden onze ervaringen met onze landelijke collega’s tijdens een Nuffic bijeenkomst.
Voor de activiteiten in het kader van internationalisering is de samenwerking met de LONT-academie van het Alfa-college zeer waardevol.
Innovatieve projecten
We werken inmiddels gedurende een aantal jaren samen met vaste partners aan innovatieve projecten, zoals Interreg en Erasmus KA2 ( Key Action). Dit heeft een positief effect op de continuïteit met als effect dat we goede en mooie resultaten boeken en dat projecten verder ingebed raken binnen het Alfa-college. Hieronder zullen we een aantal verschillende projecten kort benoemen.
- Het Erasmus project In_Vet, met als thema voortijdige schoolverlaters, is in 2023 succesvol afgerond. De partners kwamen uit Oostenrijk, Roemenië, Italië en Spanje. Op basis van het materiaal zijn verschillende toolkits ontwikkeld over VSV in de verschillende partnerlanden.
- Het Erasmus project Business ambulance is in 2023 gestart. De insteek van dit project is het bestuderen en ontwikkelen van marketing strategieën voor creatieve bedrijven. Het project wordt uitgevoerd bij de opleiding Creatief Vakman en Interieuradviseur op de locatie Admiraal de Ruyterlaan door collega’s en studenten met collega’s en studenten uit Duitsland, Finland en Spanje.
- Tevens heeft Sport en Bewegen het Small Scale Erasmus project ‘Plant-based nutrition and sports; is that a key for a sustainable future and well-being?’ afgerond. De eindrapportage is eind 2023 ingediend en in 2024 zal bekend worden of deze is goedgekeurd. Het thema van dit project was vitaliteit en gezonde levenshouding. De slotbijeenkomst was in Groningen waarbij studenten en medewerkers uit Spanje en Letland genoten hebben van de vele sport mogelijkheden in de regio. Zie hier voor een impressie.
- Het Erasmus project Vitality bij de opleiding Sport en Bewegen in Groningen is afgerond en de eindrapportage is goedgekeurd. Er zijn modules ontwikkeld voor vitaliteit en positieve gezondheid.
- Het project Tools to prevent racism is vanuit de locatie Hardenberg gestart. Het betreft een samenwerkingsproject tussen de locaties Hardenberg, Boumaboulevard en Kluiverboom samen met partners uit Finland, Spanje en Ierland. Het doel was ervaringen uit te wisselen over racisme en gelijkwaardigheid. Het project is halverwege 2023 beëindigd en de aangeleverde eindrapportage is inmiddels goedgekeurd.
- Het Erasmus project Logistics VET Hub is uitgevoerd door de logistieke opleidingen in Hoogeveen en Hardenberg. Het project had de slotbijeenkomst in Barcelona en de eindrapportage is inmiddels aangeleverd. In 2024 wordt bekend of deze is goedgekeurd. De partners kwamen uit Spanje, Portugal, Finland, Estland en Zweden.
In 2023 hebben we goedkeuring gekregen voor een aantal nieuwe projecten:
- Het Centre of Vocational Excellence is een project waarbij data centers een rol spelen. Het Alfa-college is bij dit project de coördinator en de locaties Admiraal en Bouma zullen een rol gaan spelen in dit project.
- Vanuit het Rijnland instituut zijn er samen met relaties uit Duitsland opnieuw Interreg A projecten aangevraagd en goedgekeurd.
- In oktober 2023 is gestart met het Erasmus KA2 project VETSchools Doing Green. Er wordt geïnventariseerd welke duurzaamheidsactiviteiten er inmiddels zijn in Spanje, Finland, Estland en bij het Alfa-college. Collega’s van de verschillende partnerscholen, die betrokken zijn bij duurzaamheid, zullen SDG-modules gaan ontwikkelen voor studenten. Het Alfa-college is bij dit project de coördinator.
- Bij het project Forward Looking project VET2SUSTAIN gaat het om de aantrekkelijkheid van het mbo onderwijs en kunstmatige intelligentie. Aan dit project zullen de I-coaches hun bijdrage leveren.
- Het Interreg North Sea project GRIT is een project gericht op de energietransitie en waterstof, waarbij Antwerpen (haven, stad en mbo school) de coördinator is en Hamburg (opleidingsinstituut en haven) en Groningen (provincie en Alfa-college-Admiraal) partners.
Samenwerking
In 2023 hebben we weer samengewerkt met verschillende collega’s uit onze (internationale) samenwerkingsverbanden.
Het Europese samenwerkingsverband van Europese mbo scholen EfVet heeft de letter of Intent getekend voor ons toegekende Erasmus project VETSchools Doing Green. Dat betekent dat het project breder in Europa bekend zal worden.
Het strategisch platformlid en een opleidingsmanager van de locatie Admiraal de Ruyterlaan hebben als lid van het samenwerkingsverband Innotecs een bezoek gebracht aan Denemarken om met de verschillende Europese en Nederlandse leden van Innotecs te spreken over de match tussen technische opleiding en vraag van de markt.
Als Alfa-college zijn we ook lid van het samenwerkingsverband XarXa. In dit samenwerkingsverband zitten gemeentes en scholen. Samen met Europese leden uit deze samenwerking is het project Logistics VET Hub uitgevoerd.
We werken ook samen met stage organisaties. Dit jaar is de internationale stagemarkt weer fysiek georganiseerd. Tijdens de COVID periode werd dit online gedaan. Op elke locatie en in elke regio konden studenten kennis maken met de mogelijkheden om naar het buitenland te gaan.
I-CNN en CATCH
Samen met Landstede en Firda vormt Alfa-college al jaren het consortium I-CNN. Dit jaar was het organisatorisch gezien een pittig jaar voor I-CNN. Net voor en net na de zomervakantie zijn er eindrapportages ingediend voor Call 2020 en Call 2021. Een mooie opsteker was dat we EUR 342.000 extra voor Call 2022 hebben ontvangen. Dat heeft een geleid tot een toename van de werkdruk, maar uiteindelijk is het werk beloond en konden er extra mobiliteiten worden uitgevoerd.
In 2023 heeft I-CNN ook weer een gezamenlijke aanvraag ingediend voor Call 2023. Deze aanvraag is goedgekeurd en heeft geresulteerd dat er een totaalbedrag van EUR 930.561 voor het consortium beschikbaar is gesteld. Daarnaast kunnen we als Alfa-college heel blij zijn dat er ook vanuit het College van Bestuur al een aantal jaren een bijdrage beschikbaar gesteld wordt voor buitenlandse mobiliteiten. Hierdoor kunnen we veel studenten en medewerkers een mooie rugzak met positieve ervaringen en groei meegeven.
De bijeenkomsten met CATCH, het samenwerkingsverband met Landstede, ROC Amersfoort, ROC Aventus , Koning Willem, ROC Nijmegen en Da Vinci college waren in 2023 niet alleen meer online maar ook weer fysiek. De samenwerking met CATCH is vooral een samenwerking van intervisie en de uitwisseling van kennis en ervaring. Dit jaar zijn er interne audits m.b.t. internationalisering afgenomen aan de hand van een procedure uit een Erasmus Peer project. Firda en Alfa-college hebben een audit afgenomen bij Landstede.
2.5.3 Maatschappelijke diensttijd
Wij DOEN! Met MDT
In het najaar van 2023 hebben 25 studenten van het Alfa-college Hardenberg van de Entree opleiding en niveau 2 opleidingen deelgenomen aan een Maatschappelijke Diensttijd (MDT-kort) project, namelijk het Young Leaders programma. Door deelname aan het Young Leaders programma wilden we specifiek studenten van Entree en niveau 2 versterken in hun persoonlijke ontwikkeling. Juist omdat we merken dat deze studenten daar wat meer behoefte aan hebben.
Het Young Leaders programma hebben we uitgevoerd in samenwerking met de Stuw, een welzijnsorganisatie in Hardenberg en Noorda en Co, een bureau voor onderzoek en innovatieve aanpak van maatschappelijke jeugdvraagstukken. Dit traject is gesubsidieerd door ZonMw
Tijdens de wekelijkse Young Leaders sessies hebben twee groepen van het Alfa-college deelgenomen aan 10 trainingsmodules van twee uur. Hierbij stond het nadenken over hun eigen toekomst, het herkennen van hun kwaliteiten en het leren hoe ze deze kunnen benutten centraal. De opgedane kennis konden de studenten direct toepassen bij het organiseren van de maatschappelijke activiteit, waarbij ze zich inzetten voor anderen en/of de samenleving.
Deze vrijwillige inzet heeft mooie, plezierige en relevante activiteiten opgeleverd. De getrainde groepen hebben sporttoernooien georganiseerd voor jongeren van de school en voor kinderen uit gezinnen waar geen geld is om te kunnen sporten.
Gedurende het project hebben drie docenten meegedaan als assistent-trainer op de groepen om zo gekwalificeerd te worden als Young Leader trainer. Dit geeft hun de mogelijkheid om dergelijke trajecten binnen het Alfa-college zelf uit te kunnen voeren.
2.6 Inclusie en veiligheid
2.6.1 Sociale inclusie
Binnen het Alfa-college zetten we ons in voor meer sociale inclusie door ons te richten op diversiteit en minderheidsgroepen. Een diversvaardig onderwijsklimaat waarin iedere student zich prettig en gewaardeerd voelt, ongeacht culturele & etnische achtergrond, chronische ziekte, gender, leeftijd en lhbtiq+ is positief voor elke student binnen het Alfa-college.
Uit landelijk onderzoek en uit eigen ervaring is bekend dat veel studenten eenzaamheid ervaren. Het is een blijvend aandachtspunt en reden voor ons om projecten die gaan over studentenparticipatie en sociale inclusie te blijven stimuleren. In het jaar 2023 hebben we bottom-up initiatieven aangemoedigd met medewerkers en studenten die dit gezamenlijk faciliteerden. De projecten met studenten die samen uitgerold zijn en die gaan over sociale inclusie en sociale rechtvaardigheid zijn niet op één hand te tellen. Hier volgen een aantal voorbeelden van de vele initiatieven.
- Warhammer: medewerkers hebben samen met studenten een na-schoolse club opgericht voor studenten van het Alfa-college. Via het spel Warhammer brengen we studenten met een gezamenlijke interesse bij elkaar om gezellig samen miniaturen te verven en om verschillende spellen te spelen. Dit allemaal zonder computer- of telefoonschermen.
- Ambassadeursactie voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije: samen met studenten is een grote actie opgezet, met lokale politieke steun en landelijk bereik. Turkse en Syrische leerlingen komen in actie voor Giro555: ‘Mijn familie slaapt op straat’ (trouw.nl)
- Leden van de Studentenraad zetten zich in voor sociale inclusie voor de doelgroepen van het VN-Verdrag en pakken dit op met ECIO. (Alfa-college ondertekent intentieverklaring VN-verdrag - ECIO ) .
- Student-ambassadeurs sociale inclusie en mentaal welzijn, specifiek gericht op de implementatie van het VN-verdrag voor inclusie en het stagepact. De ambassadeurs hebben fysiek alle locaties van het Alfa-college een bezoek gebracht om het te hebben over stagemisstanden vanuit het studentenperspectief, om het meldpunt stagemisstanden onder de aandacht te brengen en informatie op te halen over ervaringen van uitsluiting. De inclusie-ambassadeurs zijn ook bij de Provincie Groningen en Provincie Drenthe en bij de adviesraad van Alfa-college geweest om werkzame mechanismen tegen uitsluiting te delen en werkzaamheden Duurzaamheidsteam van het jaar.
“Als VN-ambassadeurs werken we samen tegen uitsluiting”
“Ons duurzaamheidsteam bestaat uit drie studenten en drie medewerkers die geregistreerd zijn als VN-ambassadeur. We zetten ons in voor de student die vastloopt op stage. Maar liefst 48,5 procent van de studenten ervaart elke dag stress, ook op stage. Dit komt mede door uitsluiting. Lees meer
Het Alfa-college heeft op nog meer veel fronten aandacht voor sociale inclusie in het mbo. Hieronder nog een korte toelichting op verschillende initiatieven.
- Studenten hebben meegeschreven in het diversiteit en inclusie beleid en hebben het studentenperspectief vertegenwoordigd in diversiteitsnetwerken (Noorderlink)
- Aandacht voor culturele vraagstukken en diversiteitsvraagstukken, neurodiversiteit en in samenwerking met 113 op locaties met het toegekende project geestkracht van ECIO waar Alfa-college aan meewerkt. - Geeskracht ambassadeurs GeestKracht-scholen doorbreken taboe op psychische klachten in het mbo - ECIO
- Regenboogambassadeurs --> All inclusive Hierbij hoort ook het opzetten van een GSA (gender sexual alliance netwerk) met een docenten- en studentennetwerk.
- Breek uit je Bubbelambassadeurs – met intercultuur sociaal werkstudenten een lans te breken voor betere matching met de stage en de arbeidsmarkt
2.6.2 Veilige School
De 'Veilige School' is een netwerk van medewerkers die betrokken zijn bij het waarborgen van de sociale en fysieke veiligheid van studenten, medewerkers en bezoekers van het Alfa-college. Op alle locaties van het Alfa-college is een coördinator Veilige School aangesteld, die meldingen van sociale onveiligheid registreert en vervolgens de afhandeling ervan coördineert. De coördinator kan hierbij de hulp inroepen van studieloopbaanbegeleiders, loopbaanbegeleiders, pastores en externe vertrouwenspersonen.
De regisseur Veilige School coördineert de Veilige School op centraal niveau. De regisseur rapporteert aan het College van Bestuur en de medezeggenschapsraden.
In 2023 waren er geen opvallende of spraakmakende incidenten. Wel zagen we een verdubbeling van het aantal incidentmeldingen van 174 meldingen in 2022 naar 318 meldingen in 2023. Het ging hier om:
- Specifiek meldingen van (online)dreigementen: 53 meldingen
- Vechtpartijen: 37 melding
- (seksueel) grensoverschrijdend gedrag: 39 meldingen
Het is niet eenvoudig om een eenduidige verklaring te geven voor deze toename. We gaan dit in 2024 onderzoeken. Wel lijkt er een verband te zijn tussen de toename van meldingen van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en de landelijke aandacht voor dit onderwerp. Meldingen worden in de meeste gevallen gedaan bij de coördinator Veilige School van een locatie. De coördinator bepaalt samen met de melder de opvolging van de melding. Hierin zetten we, afhankelijk van de ernst van de melding en de wens van de melder, verschillende disciplines uit de Veilige School in om zo tot een voor de melder acceptabele oplossing te komen.
(Stage)discriminatie
In 2023 hebben we, in samenwerking met het 'Discriminatiemeldpunt Groningen', een digitaal loket opgezet en een procedure ontwikkeld om discriminatiemeldingen in de aanvraag voor of tijdens stages te behandelen. Het komende jaar doen we ervaring op met deze procedure en kunnen op elk moment hulp en expertise inroepen van het Discriminatiemeldpunt. In 2023 zijn er twee meldingen van stagediscriminatie gedaan bij het meldpunt. Eén melding was zodanig ernstig dat de melding, met toestemming van de melder, is neergelegd bij Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Deze instantie is verantwoordelijk voor de accreditatie van leerbedrijven. De andere melding heeft geen verdere opvolging gehad omdat de melder heeft afgezien van verdere stappen.
Lockercontrole
Het afgelopen jaar zijn procedures vastgesteld met als doel de lockers die studenten en medewerkers gebruiken preventief te kunnen doorzoeken. Dit is noodzakelijk om het beleid met betrekking tot niet toegestane of ongewenste zaken te kunnen handhaven. De controle volgt een strikt voorgeschreven protocol en wordt uitgevoerd door medewerkers van een extern bedrijf. Dit jaar hebben we op alle locaties van het Alfa-college een lockercontrole uitgevoerd. Deze eerste controle was vooraf aangekondigd. Het doel was ervaring op te doen met een dergelijke grootscheepse controle. Vanaf nu zal op elke locatie minimaal 1 keer per jaar een onaangekondigde preventieve controle van lockers plaatsvinden.
2.7 Examenorganisatie
Examinering
Alfa-college heeft een onafhankelijke examenorganisatie. Deze bestaat uit een centrale examencommissie (CEC), zes locatie-examencommissies (LEC) en de examencommissie Taal & rekenen (T&R). De CEC ziet toe op de onafhankelijkheid en deskundigheid van de uitvoerende examencommissies en stelt organisatie brede kwaliteitsdoelen met betrekking tot de examinering op. Per locatie is een LEC actief die de wettelijke taken met betrekking tot de examinering uitvoert in de context van de organisatie brede kwaliteitsdoelen. De examencommissie T&R is verantwoordelijk voor het vaststellen van de examens met betrekking tot taal en rekenen.
Alle leden worden op basis van hun deskundigheid en objectiviteit benoemd door het bevoegd gezag overeenkomstig Artikel 7.4.5. Instelling, benoeming en samenstelling examencommissie, van de Wet educatie en beroepsonderwijs. De deskundigheid en objectiviteit van de leden is geborgd .
De centrale examencommissie heeft drie kwaliteitsdoelen geformuleerd die een meerjarig perspectief geven op de examinering bij het Alfa-college.
1. De examencommissie borgt deugdelijke diplomering, door:
- correct en tijdig uitvoeren wettelijke taken;
- sturende jaarverslagen en jaarplannen examencommissies.
Met betrekking tot de borging van deugdelijke diplomering is er sprake van een vergrootte deskundigheid over diplomaplan, jaarverslag en jaarplan. Voor het tweede jaar werken de LEC’s met sturende jaarverslagen en jaarplannen. Het diplomaplan wordt digitaal samengesteld in de opleidingswijzer. Een verdere koppeling met het herontwerp van curricula staat op de werkagenda van de afdeling Onderwijs & Kwaliteit.
2. De examenorganisatie is professioneel, door:
- deskundigheid;
- verantwoordelijkheden en bevoegdheden belegd bij de mensen die erover gaan;
- rolduidelijkheid en rolzekerheid in de examenorganisatie en onderwijsorganisatie;
- de opleiding onderbouwt dat de student voldaan heeft aan de voorwaarden voor het diploma, een certificaat of een mbo-verklaring.
Met betrekking tot de professionele examenorganisatie zijn er stappen gezet om meer rolduidelijkheid en rolzekerheid in de examenorganisatie en de onderwijsorganisatie te krijgen. Zo hebben we een onderzoek in uitvoering om de positie van de examencommissie Taal & Rekenen beter te borgen, zodat er meer duidelijkheid ontstaat over de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dit moet als resultaat hebben dat er prominentere plaats voor taal en rekenen komt, een scherpere verdeling van taken en een kwaliteitsverbetering waar alle stakeholders van profiteren.
3. De examenorganisatie en -processen zijn transparant, door:
- Eenduidigheid: heldere taken en examenorganisatie, standaardisering workflows en processturing.
- Eenvoud: Waar nodig en waar mogelijk automatisering van processen, vermindering van handelingen, vereenvoudiging van processen, strak waar het moet en ruimte waar het kan.
Met betrekking tot de transparantie van de examenorganisatie en -processen is er meer flexibiliteit, eenduidigheid en eenvoud gecreëerd. Het is nu mogelijk om loopbaan-, burgerschap- en BPV-beoordelingen rechtstreeks in Eduarte uit te voeren, waarmee extra werk en de diversiteit in de verscheidenheid van aanpak en papieren formulieren is afgeschaft. Het is mogelijk gemaakt om het proces van vrijstellingen volledig digitaal te laten verlopen in Eduarte. Hierdoor zijn studenten en coaches ontzorgd en zijn de rechten van de student beschermd (gelijkwaardigheid).
Interne audit
Uit een interne audit naar het functioneren van de examenorganisatie blijkt dat de borging van de kwaliteit van de examenorganisatie is verbeterd door o.a. kennis te centreren bij de Locatie Examen Commissie (LEC). De locaties zien de LEC als onafhankelijk, objectief en betrouwbaar. De nieuwe examenorganisatie voorkomt verstrengelingen van belangen. De standaardisering van processen heeft geleid tot meer eenduidigheid, bijvoorbeeld t.a.v. het controleren van examens.
Herstelonderzoek
Het herstelonderzoek door de Onderwijsinspectie bij de opleiding Doktersassistent toont aan dat de examencommissie deugdelijke examinering en diplomering borgt. Examencommissie en teams zijn vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid in toenemende mate met elkaar in dialoog. Een vervolgstap is om de opbrengsten van de borgingsmaatregelen van de examencommissie integraal en vanuit een kwalitatieve benadering te analyseren. Zo kunnen we zien waar het goed gaat en waar we kunnen sturen op verbetering.
Commissie van beroep voor de examens
Het Alfa-college heeft een eigen, onafhankelijke beroepscommissie voor examens ingesteld. Deze beroepsmogelijkheid staat open voor studenten die beroep willen aantekenen tegen een besluit van de examencommissie met betrekking tot een examen- of stagebeoordeling. Zowel studenten in het beroepsonderwijs als vavo-studenten kunnen van deze beroepsweg gebruikmaken. Bovendien heeft deze commissie, op basis van de Wet educatie en beroepsonderwijs, een wettelijke taak toegewezen gekregen. In deze rol fungeert zij als hoogste instantie voor het beoordelen van bezwaren van studenten in het beroepsonderwijs tegen bindende studieadviezen (BSA) afgegeven door de opleiding.
In het jaar 2023 heeft de commissie één beroepszaak behandeld, die betrekking had op de afwijzing van een vrijstellingsaanvraag door de examencommissie. Het beroep is gedeeltelijk gegrond verklaard.
2.8 Onderwijskwaliteit
Kwaliteitsborging
We voeren een continue dialoog over kwaliteit als input voor ontwikkeling en verbetering – zowel intern als extern, als ook horizontaal en verticaal. Bijvoorbeeld met onze studenten, ons werkveld, peers binnen het Alfa-college of buiten met andere (roc)scholen, en de Inspectie. We betrekken onze stakeholders bij vraagstukken voorafgaand aan ontwikkeling en/of ook bij evaluatie achteraf. Vanzelfsprekend zijn het toezicht kader van de Inspectie van het Onderwijs en de koersuitspraken van het Alfa-college leidend.
We zijn een ontwikkeling gestart waarin we de visie op onze kwaliteitscultuur hebben vastgelegd. Het doel hiervan is verdere stappen te zetten in het expliciteren van ons kwaliteitszorgsysteem en de teams te ondersteunen in het structureel, systematisch en cyclisch werken aan kwaliteitsverbetering. Daarbij bundelen we onder andere de krachten, expertise en tools van de onderwijs- en kwaliteitsadviseurs, onze verandercoaches en het continue verbeterteam.
Onderwijsteams
Aan de hand van de PDCA-cyclus plannen en evalueren onderwijsteams hun werk systematisch en cyclisch. De PDCA-cyclus is een model om de continue verbetering en vernieuwing in een organisatie te sturen. De vier letters staan voor Plan, Do, Check en Act. Het instrumentarium dat voor kwaliteitsborging is ontwikkeld en wordt ingekocht is hierbij ondersteunend.
KR8-werk
Specifiek benoemen we hier de inzet van de KR8-werk methodiek, waarin KR8-werk coaches en verandercoaches van het Alfa-college teams op de locaties begeleiden waar nodig en gewenst. Deze bewezen effectieve methodiek, afgeleid van de methodiek van ST. LeerKRACHT, biedt een instrumentarium en manier van werken, waarmee we onze kwaliteitscultuur door ontwikkelen.Onderwijsteams werken kort-cyclisch aan studentgerichte (onderwijs)doelen, in een cultuur van continu verbeteren. We betrekken studenten via studentarena’s of panelgesprekken. Andere tools in de methodiek zijn het intercollegiale lesbezoek, het feedback-gesprek naderhand en het werken op basis van onderwijsonderzoek.
Andere activiteiten in het kader van kwaliteitsborging van onderwijs:
- deelname aan stelselonderzoeken door en jaargesprekken met de Inspectie van het Onderwijs;
- uitvoering van een Instellingsdialoog met als onderwerp studentbetrokkenheid;
- onderzoeken naar ons imago onder studiekiezers en laatstejaars studenten;
- onderzoek naar tevredenheid van studenten en praktijkbegeleiders over de BPV-periode;
- alumni-onderzoek over de aansluiting onderwijs-beroepspraktijk of vervolgopleiding; uitvoering van onze interne auditsystematiek.
Studiesucces
Studiesucces drukken we uit aan de hand van de landelijk vastgestelde indicatoren jaarresultaat, diplomaresultaat, startersresultaat en de indicator rendement Entreeopleidingen. De Inspectie voor het Onderwijs heeft voor de indicatoren voor niveau 2 t/m 4 normen gesteld waaraan de opleidingen moeten voldoen (op niveau van de bc-code en op basis van een driejaarsgemiddelde). Zie tabel in bijlage 2, waar ook de rendementscijfers van de Entree-opleidingen zijn weergegeven. Voor het driejaarsgemiddelde van het jaarresultaat (periode 2020/2021 t/m 2022/2023) geldt dat de cijfers van niveau 2 en 3 boven de norm liggen. Het jaarresultaat op niveau 4 ligt nét onder de norm (67,84% ten opzichte van 68%). We zien dat het jaarresultaat in het laatste schooljaar (2022-2023) licht stijgt op alle niveaus, ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit geldt ook voor het resultaat van niveau 4. Voor het diplomaresultaat (driejaarsgemiddelde) voldoen we op alle niveaus aan de inspectienormen, net als voor het startersresultaat.
Ten behoeve van onze interne kwaliteitszorg monitoren we zowel de jaarlijkse - als de driejaarsgemiddelde rendementen, op het niveau van bc-codes. Op basis van de uitkomsten zetten we gerichte activiteiten in om de kwaliteit van onze opleidingen te verbeteren en we gebruiken deze informatie om te sturen op onze doelstellingen. De opbrengsten en gegevens met betrekking tot voortijdig ongediplomeerde instellingsverlaters zijn voor de onderwijsteams bekende kwaliteitsindicatoren, die gevolgd en geanalyseerd worden zodat gerichte verbeteracties ingezet kunnen worden.
Een voorbeeld van ons instrumentarium is de interne audit-systematiek. Op basis van driejaarsgemiddelden op de indicatoren jaarresultaat, diplomaresultaat, startersresultaat, vsv-cijfers en de studenttevredenheid (JOB enquête) stelt het College van Bestuur samen met de directeuren jaarlijks een overzicht met mogelijke risico-opleidingen vast. Regio’s brengen ook zelf opleidingen in op basis van andere redenen dan de eerder genoemde indicatoren. Op basis van deze gegevens worden interne audits gepland. Op basis van de gegevens hieruit of bijvoorbeeld een zelfevaluatie zetten de teams, met ondersteuning van de adviseurs van O&K, verbetermaatregelen in en volgen en monitoren de voortgang en resultaten.
Interne audits gericht op het leerproces
Het Alfa-college zet interne audits in als instrument om de besturingsfilosofie van continu verbeteren te realiseren en om aanvullende zekerheid te verkrijgen over de kwaliteit van het onderwijs. Wij gebruiken het onderzoekskader 2021 voor het toezicht op het middelbaar beroepsonderwijs als leidraad, waarbij de nadruk ligt op het waarderend auditen.
We werken samen met andere roc’s in het samenwerkingsverband ‘De Kloostergroep’. In dit verband delen de instellingen ervaringen en ontwikkelingen op het gebied van audits met elkaar en wordt jaarlijks een scholingsdag georganiseerd. Daarnaast wisselen we vanuit dit samenwerkingsverband auditoren uit. Dit komt ten goede aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de interne audits.
Voor het schooljaar 2022-2023 hebben we tien interne audits gericht op de kwaliteit van het onderwijs uitgevoerd, bij diverse opleidingen op verschillende locaties. Daarnaast hebben we voor het Alfa-college als geheel een proces audit uitgevoerd ten aanzien van de examinering. We hebben bovendien een start gemaakt met interne audits gericht op ondersteunende processen (zie paragraaf 5.2). Dit zal (indirect) een positief effect hebben op de kwaliteit van het onderwijs.
Bevindingen
Kwaliteit van het onderwijs
Ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijs kunnen we in algemene zin concluderen dat er sprake is van een positieve ontwikkeling. De opleidingen die onder de loep zijn genomen voldoen doorgaans aan de standaarden van het waarderingskader van de inspectie van het onderwijs.
Onderwijsresultaten
Onderwijsresultaten blijven weliswaar een aandachtspunt, maar zijn in de meeste gevallen verbeterd. De kwaliteitsgebieden waar nog de meeste progressie te behalen valt zijn het onderwijsproces (OP) en sturen, kwaliteitszorg en ambitie (SKA).
Vernieuwde examenorganisatie
Het onderzoek naar de vernieuwde examenorganisatie laat zien dat de examenorganisatie op alle fronten een verbeterslag heeft doorgemaakt, zowel binnen het Alfa-college als geheel als op de verschillende locaties. De examenorganisatie is onafhankelijker, transparanter, eenduidiger en minder onnodig complex. De centrale examencommissie pakt de aandachtspunten die uit de interne audit naar voren zijn gekomen op.
2.9 Vavo
In het eerste half jaar van 2023 hadden we als vavo nog te maken met de gevolgen van de maatregelen rond Corona en de aanpassing van de regels om te kunnen slagen. Veel studenten konden door een tweede herkansing en het spreiden van de diploma’s hun vmbo, havo of vwo diploma halen. Daardoor waren er veel minder leerlingen voor het vavo dan in een ‘gewoon’ jaar.
In september 2023 mochten we weer een grote groep vavo leerlingen verwelkomen. Daarmee was de aanmelding weer op het niveau van vóór Corona. Voor meer informatie zie paragraaf 2.1.
Slagingspercentages
De leerlingen die in 2023 examen hebben gedaan hebben de onderstaande resultaten behaald. Met de slagingspercentages zijn we tevreden.
Vavo-leerlingen
Geslaagd | Niet-geslaagd | |||
Aantal | % | Aantal | % | |
VWO | 56 | 84,8% | 8 | 12,1% |
HAVO | 73 | 83,9% | 14 | 16,1% |
VMBO | 10 | 83,3% | 2 | 16,7% |
Totaal | 139 | 84,2% | 24 | 14,5% |
Certificaat-leerlingen
Vakken | |||||||
Aantal | Gehaald | Percentage | |||||
VWO | 125 | 104 | 83,2% | ||||
HAVO | 151 | 117 | 77,5% | ||||
VMBO | 1 | 1 | 100,0% | ||||
Totaal | 277 | 222 | 80,1% |
Deskundigheidsbevordering
In 2023 hebben alle collega’s deelgenomen aan leerkrachtgroepen ter professionalisering. Aan het einde van het schooljaar hebben we besloten om andere vormen van collegiaal leren in te zetten. Een deel van de collega’s volgt in het schooljaar 2023-2024 een scholing gesprekstechnieken. Het andere deel van de collega’s leest en bespreekt gezamenlijk een aantal boeken die met onderwijs te maken hebben.
Daarnaast houden we de leerstrategieën in het programma en besteden we daar ook in 2024 aandacht aan. In november 2023 is een studiemiddag voor de Noordelijke vavo’s georganiseerd met leerstrategieën als thema.
Verbinding
In 2023 is een aantal activiteiten opgezet om verbinding tussen leerlingen te stimuleren. Voor het vavo is dat, gezien de grote verschillen in vakkenpakketten en de hoeveelheid tijd die de leerlingen op school zijn niet vanzelfsprekend. Vooral voor de anderstalige leerlingen is het een geschikte mogelijkheid om met Nederlandstalige studenten gezamenlijk op te trekken. Zo is er bijv. een spel- en filmavond georganiseerd en een bowlingavond. Daarnaast is voor de leerlingen van de schakelklas en voorbereidend jaar in december 2023 een middag met diverse workshops gehouden.