Onze organisatie

4.1 Structuur

Organisatorische en juridische structuur
De Stichting Christelijk Regionaal Opleidingencentrum Noord- en Oost-Nederland handelt onder de naam Alfa-college. Het doel van deze stichting is het verzorgen en in stand houden van onderwijs. Het College van Bestuur is belast met het bestuur van de stichting en verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken binnen de stichting.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het beleid van het College van Bestuur en op de algemene gang van zaken in de stichting. Voor een aantal, in de statuten vermelde onderwerpen dient het College van Bestuur vooraf goedkeuring te vragen aan de Raad van Toezicht.
Het Alfa-college heeft twee medezeggenschapsraden, beide op instellingsniveau, en een externe Adviesraad.

Het Alfa-college werkt vanuit zes hoofdlocaties in drie gemeenten: Hardenberg, Hoogeveen en Groningen. Iedere locatie wordt aangestuurd door een directeur, waarbij de directeuren in duo’s vormgeven aan duaal leiderschap. De directie bedrijfsvoering wordt duaal aangestuurd door de directeur Operations en de directeur Innovatie & Strategie. De organisatiestructuur ultimo 2023 is zichtbaar gemaakt in onderstaand organigram.

Organigram Alfa-college

4.2 Governance

4.2.1 Besturingsfilosofie

Centraal in onze besturingsfilosofie staat het ontwikkelen van het talent van iedere student, van jong tot oud en daarmee de vraag of datgene wat we (willen) doen ten goede komt aan de student. Dit vormt, samen met de andere twee koersuitspraken, de leidraad voor ons handelen. Dit geldt zowel voor onze docenten als voor medewerkers in andere functies.

Binnen het Alfa-college hebben teams de verantwoordelijkheid om, op basis van eigen prioriteit en passend bij hun ontwikkeling, bij te dragen aan de realisatie van onze strategische doelen. Samenwerken is één van onze kernwaarden. In onze beleidsvorming en bij de realisatie van onze strategische doelstellingen maken we gebruik van (denk-)kracht buiten en binnen de organisatie, waarbij we het leren van en innoveren met elkaar stimuleren; samen vinden we het uit. Directeuren werken samen als collectief via het directeurenoverleg, waarin iedere directeur meerdere organisatiebrede portefeuilles heeft. Daarnaast zijn directeuren duaal verantwoordelijk voor twee onderwijslocaties of voor bedrijfsvoering. Door deze gezamenlijke verantwoordelijkheden versterken we leiderschap, de integraliteit en de samenhang binnen het Alfa-college.

We streven naar continue verbetering. Dat doen we door te werken in professionele leergemeenschappen, bijvoorbeeld via stichting Leerkracht, door het toepassen van methodieken op het gebied van continu verbeteren, door doelstellingen en indicatoren te formuleren en kortcyclisch (bij) te sturen met behulp van data. Data gestuurd werken vormt een steeds belangrijker onderdeel van onze besturingsfilosofie. We investeren daarom in de beschikbaarheid en toegankelijkheid van managementinformatie (dashboards) op alle niveaus in de organisatie.

We werken resultaatgericht en hanteren het Alfa-Kompas als methodiek om te sturen op de realisatie van onze doelstellingen. In de jaarlijkse routekaart formuleren we doelstellingen en indicatoren op instellingsniveau. Locaties en teams vertalen dit naar locatie- en teamroutes. Drie keer per jaar bespreken we de voortgang en de eventuele mogelijkheden om bij te sturen tijdens de zogenaamde navigatiedagen.

Samen met onze ondernemingsraad en studentenraad werken we op basis van participatieve medezeggenschap. Wij zien onze ondernemingsraad en studentenraad als mee-, om- en opdenkers, die bij voorkeur vroegtijdig en richtinggevend betrokken zijn bij besluitvormingsprocessen, waar zij een advies- of instemmingsbevoegdheid hebben.

Besturen en intern verantwoorden
Het College van Bestuur is, als bevoegd gezag, verantwoordelijk voor het besturen van het Alfa-college en legt hierover verantwoording af aan de Raad van Toezicht. Het College richt met zijn visie op onderwijs en organisatie, stuurt op resultaten en geeft directeuren de ruimte om deze resultaten binnen overeengekomen kaders naar eigen kunnen en opvatting te realiseren. Het College van Bestuur bepaalt de strategie en de richtinggevende kaders en de directeuren bepalen in gezamenlijkheid de inrichting van deze kaders. Het College van Bestuur en het directeurenoverleg (DO) informeren elkaar over de genomen besluiten.

Integrale aansturing en portefeuilleverdeling

Directeuren geven uitvoering aan de doelstellingen die in het beleid en de concern- en locatieplannen zijn opgenomen. Dat doen zij binnen de door het College van Bestuur vastgestelde beleidskaders en faciliteiten. Behalve het leiding geven aan een organisatorische eenheid is elke directeur portefeuillehouder van één of meer integrale onderwerpen (bijvoorbeeld Veilige school, burgerschap etc.) als ook van één of meerdere speerpunten uit de strategische koers.

4.2.2. Code Goed Bestuur in het MBO

Het Alfa-college staat voor goed onderwijs. En onderwijs verdient goed bestuur. Met ingang van 1 januari 2021 is de nieuwe code goed bestuur in het mbo in werking getreden. In de branchecode zijn verantwoordelijkheden opgenomen voor colleges van bestuur en aanbevelingen voor raden van toezicht.

Het College van Bestuur heeft de inhoud omarmt. De Code goed bestuur mbo past goed bij het Alfa-college en de manier waarop wij elkaar en onze stakeholders om willen gaan. Wij zien een duidelijke samenhang en overlap tussen de kernwaarden zoals het Alfa-college ze hanteert (zie tabel) en de vijf waarden zoals ze in de Code goed bestuur mbo zijn vastgesteld en worden omschreven (verantwoordelijkheid, samenwerking, integriteit, openheid en lef).

Waarden vormen een goede basis om invulling te geven aan goed bestuur. Zowel binnen de instelling als sector. Het geeft richting en houvast aan de belangenafwegingen die het College van Bestuur maakt. En het bevestigt het college en de Raad van Toezicht in de manier waarop zij met interne en externe stakeholders in gesprek zijn en willen blijven over onze strategische koers en de uitvoering daarvan, conform onze drie koersuitspraken. In deze paragraaf staat beschreven op welke manier het College van Bestuur uitvoering geeft aan de code. In het jaarverslag van de Raad van Toezicht staat op welke wijze de raad zijn toezichthoudende rol vervult (zie paragraaf 4.6).

Waarden goed bestuur

Waarden code goed bestuur mbo Waarden Alfa-college Toepassing
Verantwoordelijkheid Integriteit Openheid Vertrouwen Studenten en medewerkers krijgen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en te dragen. We vinden het daarbij belangrijk dat we zeggen wat we gaan doen en dat we vervolgens doen wat we zeggen. We hanteren een integrale gedragscode en hebben in de statuten vastgelegd hoe om te gaan met tegenstrijdige belangen bij besluitvorming.
Samenwerken Verbinden We verbinden door in voortdurende dialoog te zijn met studenten, medewerkers en externe partners. We gaan voor een duurzame, professionele relatie. We zijn trots op de mate waarin en de manier waarop we in (Noord-) Nederland samenwerken met andere onderwijsinstellingen, overheid en bedrijfsleven.

De realisatie van de strategische koers, inclusief de toepassing van de kernwaarden, zijn in 2023 regelmatig onderwerp van gesprek tussen College van Bestuur en de directeuren. Niet in de laatste plaats omdat in 2023 veel gesprekken hebben gevoerd in de organisatie over onze nieuwe strategische koers.
Naast deze gesprekken hebben de leden van het college werkoverleg met de directeuren en stafmanagers die onder hun aandachtsgebied vallen. Ook heeft het College in 2023 gesprekken gevoerd met teams door aan te schuiven in hun werkoverleggen.
Daarnaast sprak het College van Bestuur maandelijks met de Ondernemingsraad en Studentenraad (zie ook paragraaf 4.5 en paragraaf 4.4). Het College van Bestuur heeft in 2023 gesproken met diverse externe stakeholders, waaronder de Adviesraad (zie ook bijlage 6).

De code helpt ons om binnen samenwerkingsverbanden om de belangen af te stemmen, afspraken te maken en kritisch te blijven op wat meerwaarde oplevert voor onze studenten en voor de regio. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de samenwerking met Drenthe College en Noorderpoort en campusontwikkeling. Zie hiervoor ook paragraaf 3.1 en 3.5
Eind 2023 is de MBO-Raad gestart met het evalueren van de code. Het Alfa-college heeft daarvoor input aangeleverd.

4.3 Onze medewerkers

Bij het Alfa-college werken ultimo 2023 1505 medewerkers (1174,6 fte) die er dagelijks, met hart en ziel, voor zorgen dat leren mogelijk gemaakt wordt voor iedereen van 15 tot 70 jaar. Het Alfa-college wil een werkgever zijn waar iedereen zich welkom voelt, waar met plezier gewerkt wordt en ontwikkelen centraal staat.

Personeelsontwikkeling
In 2023 daalde het totaal aantal medewerkers licht naar 1505 medewerkers op 31 december. In 2023 zijn 39 docenten gestart met een bevoegdheidstraject. Daarvan volgen 11 medewerkers een 2e graads lerarenopleiding en 28 medewerkers een PDG-traject. Docentbegeleiders en buddy’s begeleiden nieuwe docenten. De uitgangspunten voor deze inductieperiode zijn vastgelegd in ons beleid “Een goed begin”.

Samen met de OR hebben we in 2023 het doorstroombeleid voor het OP geactualiseerd. Dit beleid beoogt de doorstroom van docenten beter te faciliteren en is gebaseerd op het beroepsbeeld van de mbo-docent. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat de docent zelf richting geeft aan zijn/haar ontwikkeling. De LC-docent draagt zorg voor de resultaten en ontwikkeling van het team en de LD docent draagt zorg voor de resultaten en ontwikkeling van de organisatie. Om de werking van dit beleid te volgen, is afgesproken om een aantal trajecten te monitoren en zo nodig het beleid bij te stellen.

Beroepsbeeld van de mbo docent

Arbeidsmarkt
Ook in 2023 was de arbeidsmarkt krap. Het werving- en selectieproces is geoptimaliseerd en geïmplementeerd. De recruiter pakt samen met leidinggevenden en adviseurs de werving van nieuwe medewerkers op en zoekt naar nieuwe kanalen. In 2023 zijn we erin geslaagd 160 vacatures in te vullen. In samenwerking met Noorderpoort en Drenthe College heeft het Alfa-college meegedaan aan de banenbeurs in Groningen. Voor de toekomst voorzien we vooral knelpunten bij de generieke vakken, ict en techniek.

Onboarding
Bij de start van een dienstverband bij het Alfa-college start de onboarding. We zien dat de tevredenheid van nieuwe medewerkers over de onboarding toeneemt. Het gaat hier vooral om de verstrekking van bijvoorbeeld een laptop en de introductie in het team. In 2023 heeft onze opleidingsacademie LONT twee bijeenkomsten voor nieuwe medewerkers georganiseerd. Deze bijeenkomsten zijn opnieuw succesvol geweest en worden gewaardeerd door de nieuwe collega’s. In 2024 zal het Alfa-college dit ook organiseren. Een multidisciplinaire werkgroep werkt aan de employee journey om de onboarding nog beter vorm te geven.

Afspraakbanen
Het Alfa-college streeft ernaar een inclusieve en diverse organisatie te zijn. Daarom voelen wij ons verantwoordelijk voor het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In 2023 zijn er gesprekken geweest met UWV en mogelijke nieuwe medewerkers. Dat heeft in een aantal gevallen geleid tot indiensttreding van nieuwe collega’s. Ultimo 2023 zijn er 19 medewerkers actief in een afspraakbaan voor in totaal 12,5 fte. Dit is een lichte stijging ten opzichte van ultimo 2022: 18 medewerkers en 11 fte .

Strategische PersoneelsOntwikkeling
De continu veranderende wereld vraagt van medewerkers een wendbare houding, aanpassen en verder ontwikkelen. Met Strategische Personeelsontwikkeling (SPO) werkt het Alfa-college aan inzicht in benodigd personeel in de toekomst, zowel kwantitatief als kwalitatief.

In 2023 zijn op alle locaties gesprekken gevoerd over toekomstige ontwikkelingen, de verwachte bijbehorende formatie en wat er nodig is om in de toekomst het juiste personeelsbestand te hebben. De belangrijkste competenties voor de toekomst zijn: ondernemerschap, kwaliteitsgerichtheid en creativiteit.

Verder zien we een verschuiving van BOL-studenten naar BBL-studenten. Dit vraagt intensievere en andere inzet van docenten. Dit geldt ook voor flexibilisering.

Visie werken voor iedereen
 Als vervolg hierop is in 2023 de visie Werken voor iedereen vastgesteld. Met deze visie geven we uitvoering aan het Charter Diversiteit om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen. Dit doen we door een werkklimaat te realiseren waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Met behulp van de visie stimuleert het Alfa-college bewustwording, faciliteren we de dialoog en creëren we draagvlak bij iedereen die in de organisatie werkzaam is. Zo is de startdag voor leidinggevenden (augustus 2023) gewijd aan inclusieve communicatie.

Professionalisering
Vanuit goed werkgeverschap zet het Alfa-college zich in om nu en in de toekomst te investeren in voldoende en kwalitatief goede professionals. Het leven lang leren en ontwikkelen van onze medewerker staat hierbij centraal: samen ondernemend leren, van en met elkaar. De focus ligt op het aansluiten bij de onderzoekende houding van de medewerker en/of het team ten aanzien van de eigen professionele ontwikkeling.
In 2023 zijn we gestart met een nieuw leerplatform in Afas, een centrale plek waar alle kennis en ontwikkelmogelijkheden van de organisatie samenkomen en op een toegankelijke manier worden aangeboden. Het trainingsaanbod is uitgebreid met verschillende activiteiten als podcasts en webinars. De meest bezochte trainingen waren de Basistraining Power BI, Basiskennis examinering nieuwe medewerkers, Boost je immuunsysteem en de Assessoren training theorie en/of praktijk. In bijlage 4.3 is een overzicht te vinden.

In regionaal verband zien we in 2023 steeds meer samenwerkingsinitiatieven. De academies van Alfa-college, Drenthe College en Noorderpoort hebben de samenwerking geïntensiveerd en organiseren gezamenlijke trainingen en leeractiviteiten.

Om ook in de toekomst goed onderwijs te bieden hebben de zeven mbo-scholen en drie lerarenopleidingen in Noord-Nederland zich in 2023 verenigd in een Voorlopersonderwijsregio MBO Noord-Nederland. Met subsidie van het ministerie van OCW is deze regio aan de slag om meer docenten en schoolleiders te werven, op te leiden, te begeleiden én te behouden. Zo streven we naar het beschikken over voldoende en goed opgeleide onderwijsprofessionals en het behoud van een breed onderwijsaanbod in Noord-Nederland.

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Vitaliteit is één van onze strategische speerpunten. We besteden veel aandacht aan de vitaliteit van onze medewerkers onder de noemer Positieve Gezondheid. Dat doen we onder andere door het faciliteren van workshops en trainingen over gezond werken en leven. Daarnaast hebben we in 2023, in het kader van financieel fitte medewerkers, de mogelijkheid geboden om – volledig anoniem - gebruik te maken van een budgetcoach.

Met de Waarjewerkt-regeling biedt het Alfa-college vanuit de speerpunten Vitaliteit en Duurzaamheid de mogelijkheid aan medewerkers om één of meer dagen thuis te kunnen werken. De werkplek thuis wordt gefaciliteerd via een thuiswerkportaal waar medewerkers ergonomisch meubilair kunnen bestellen. Ultimo 2023 namen ruim 230 medewerkers deel aan deze regeling, waarvan een klein deel (7%) onderwijzend personeel omdat hun werk minder geëigend is om thuis uit te voeren. De regeling is in 2023 geëvalueerd en zal worden gecontinueerd in 2024. Uit de evaluatie blijkt dat de belangrijkste redenen om thuis te werken zijn: in rust te kunnen werken en een betere balans werk-privé. Daarnaast is ook het verminderen van reistijd een belangrijke reden.

Periodiek bevragen we medewerkers op hun mentale en fysieke welzijn. De laatste meting in september 2023 laat de volgende cijfers zijn:

Vraag Score
Ik heb plezier in mijn werk 7,7
Mijn werk geeft mij energie 7,0
Welk cijfer geef je je fysieke gezondheid? 7,5
Welk cijfer geef je je mentale gezondheid, met andere woorden: hoe lekker zit jij in je vel? 7,4

Ondanks alle aandacht voor gezondheid, hebben we te maken met verzuim. We zien dat het verzuim weer terug is op het niveau van voor corona. De norm die het Alfa-college nastreeft is 4,5%.

2019 2020 2021 2022 2023
5,5% 4,7% 4,6% 5,0% 5,5%

Medewerkersonderzoek, het vervolg
De resultaten van het medewerkersonderzoek in 2022 is in 2023 in alle teams besproken. Alle teams hebben een plan van aanpak opgesteld waarin zij aangeven aan welk thema zij willen werken, welk thema zij willen behouden en bestendigen, en welk signaal zij willen meegeven aan het naasthogere niveau (MT, directeur of College van Bestuur). Op Alfa-niveau zijn de thema’s ‘focus houden’, ‘de rol van de leidinggevende’ en ‘zichtbaarheid van het management’ belangrijke thema’s om aan te werken. Thema’s als de strategische koers, werkplezier, ontwikkelmogelijkheden en samenwerking zijn onderwerpen die het Alfa-college graag wil vasthouden.

(Bovenwettelijke) werkloosheidsuitkering
Het UWV verzorgt de WW-uitkeringen. WWplus keert de bovenwettelijke uitkeringen uit. Dat kan een aanvullende uitkering zijn boven op de WW-uitkering, maar ook een (volledige) uitkering die volgt op de WW-uitkering. Het Alfa-college is eigenrisicodrager ww en draagt de kosten voor deze uitkeringen Eind december 2023 maakten zeven personen gebruik van het recht op een WW-uitkering. Zeventien personen ontvingen een bovenwettelijke uitkering. Het Alfa-college laat deze doelgroep extern begeleiden bij het vinden van een andere baan. Dit verloopt succesvol, oud-medewerkers vinden sneller een baan en hierdoor blijven de kosten voor de uitkeringen beperkt.

​Voorloper onderwijsregio

Alfa-college en Noorderpoort hebben het initiatief genomen een gezamenlijke aanvraag in te dienen voor alle MBO’s in Noord-Nederland als voorloper onderwijsregio. In een onderwijsregio werken onderwijsinstellingen samen met betrokken organisaties op het gebied van werving, matching, opleiden, inductie en professionalisering van personeel. Deze aanvraag is gehonoreerd en in 2024 zullen de eerste resultaten zichtbaar zijn. Het Alfa-college is penvoerder voor deze voorlopersgroep van tien partners.

4.4 Verslag Studentenraad

De Studentenraad (SR) is het medezeggenschapsorgaan voor studenten van alle locaties van het Alfa-college en gesprekspartner voor het college van bestuur. De SR denkt mee, adviseert en heeft instemmings- of adviesrecht op vraagstukken die direct betrekking hebben op studenten. De SR bestaat uit minimaal zeven en maximaal dertien leden, waaronder één voorzitter.

De SR streeft naar een vertegenwoordiging van twee leden per onderwijslocatie. De vertegenwoordigers van de SR op de locaties spreken regelmatig met de locatiedirecteur. De SR wordt ondersteund door een coach/begeleider. Per 1 januari 2023 is Ellen van Essen de coach/begeleider. Bijlage 6 geeft een overzicht van de studenten en begeleiders die in 2023 af- en aangetreden zijn in de SR.

Teambuilding en onderlinge samenwerking
Dit jaar heeft de SR diverse scholing en teambuilding activiteiten gedaan, zoals:

• Kritische vriend workshop: hierin heeft de SR geleerd hoe je je uitdaging formuleert en hoe je de Kritische vriend in zet bij vraagstukken.
  • Kr8werk: de SR heeft de samenwerking met Kr8werk verandercoaches opgezocht om de SR te professionaliseren en de continuïteit te verbeteren aangezien de SR vaak van raadsleden wisselt.
  • JOB training: de SR heeft een training gevolgd over de rechten en plichten van de SR.
  • Teamuitjes: door de wisselingen binnen de SR is er veel aandacht voor informeel kennismaken en teambuilding bijvoorbeeld door af en toe samen te eten.

Vergaderingen in 2023
De SR heeft 18 keer vergaderd in eigen kring, acht keer met het CvB, twee keer met het CvB en de OR vergaderd in het kader van de (hoofdlijnen van de) begroting, twee keer met de RvT (waarvan een keer samen met de OR) een keer met de OR vergaderd en een keer met de DNA, CvB en SR’en.

Advies en instemming
De SR heeft in 2023 over de volgende onderwerpen advies of instemming gegeven:

• Medezeggenschapsstatuut;
  • Strategische Koers 'Samen vinden we het uit' ;
  • Afwijking onderwijstijd;
  • De studentenvakantieregeling 2023-2024;
  • De studentenvakantieregeling 2024-2025;
  • Samenwerking Educatie en inburgering regio Groningen;
  • De wijzingen rechtspositie MBO studenten;
  • Studentenstatuut Alfa-college;
  • Kwaliteitsagenda Alfa-college 2024-2027;
  • Examenreglementen;
  • Toelatingsbeleid;
  • Hoofdlijnen begroting 2024.

Samenwerking met de CvB, OR en RvT
De SR ervaart een goede samenwerking met het CvB. De SR wordt gehoord en naar het advies van de SR wordt geluisterd. Ook heeft de SR overleggen met het CvB gehad waarbij we meer hebben samengewerkt, elkaar beter hebben leren kennen en dieper op bepaalde onderwerpen in zijn gegaan.

Het afgelopen jaar hebben meerdere momenten plaats gevonden waarop de SR, OR en het CVB elkaar gezamenlijk hebben ontmoet. In juni zijn de hoofdlijnen van de begroting gepresenteerd. In juli vond gezamenlijk de jaarafsluiting plaats; tijdens een recreatieve activiteit werd gesproken over de strategische speerpunten van het Alfa-college (Flexibilisering, Digitalisering, LLO, Vitaliteit en Duurzaamheid) en was er ruimte voor ontmoeting. In september heeft het CvB aan de SR en OR de kwaliteitsagenda gepresenteerd. In december werd de begroting gepresenteerd aan de SR en OR. De OR heeft een contactpersoon aangewezen om de samenwerking en afstemming met de OR met de SR verder vorm en inhoud te geven zodat zo goed mogelijk samengewerkt kan worden. Tot slot hebben de OR en de SR elkaar informeel ontmoet tijdens een gezamenlijk etentje in Groningen, in het kader van kennismaken en netwerken.  In maart en in november heeft de SR gesproken met de RvT van het Alfa-college. Het gesprek in maart was samen met de OR, in aanwezigheid van het CvB. Voor deze bijeenkomst heeft de SR het thema 'mentaal welzijn studenten’ ingebracht. Het gesprek in november was met een delegatie van de RvT. Dit gesprek stond in het teken van wederzijdse kennismaking en bijpraten. Er vond een mooi gesprek plaats over de werkwijze van de SR, de wijze waarop de SR samenwerkt met het CvB, locatiedirecteuren, de achterban en hoe de afstemming net de begeleider van de SR verloopt. Een lid van de SR was als adviseur betrokken bij de selectieprocedure voor een nieuw lid van de RvT. Wij waarderen het dat de RvT het belangrijk vindt dat een student bijdraagt aan het kiezen van een nieuw lid.

Afstemming en samenwerking in DNA verband
De Studentenraden en CvB’s van het Drenthe College, Terra, Noorderpoort en Alfa-college zijn het schooljaar gezamenlijk gestart. In de Euroborg in Groningen vond een bijeenkomst plaats die in het teken stond van kennismaking. Er werden diverse werkvormen gebruikt om het met elkaar te hebben over wat de samenwerking betekent en hoe we elkaar op een constructieve manier kunnen vinden en van elkaar kunnen leren. De studentenraden hebben afgesproken elkaar minimaal drie keer per jaar formeel te treffen. De samenwerkingsovereenkomst is door een advocaat toegelicht aan de studentenraden in DNA verband.

Contacten met directeuren
De leden van de SR hebben regelmatig contact met de directeur van de locatie die zij vertegenwoordigen. Hierin bespreken zij de ontwikkelingen op de locatie met betrekking tot de strategische koers en is er ruimte voor eigen input.

In 2023 heeft de SR een student Design Driven Innovation aan de Hanzehoge school geholpen met het ontwerpen van een gespreksstarter spel dat bedoeld is om kennismaking tussen een studentraadslid en de directeur te bevorderen. De bedoeling van het spel is dat je aan het rad draait en een kaartje pakt van de kleur waarop het rad beland is. Daarop staan waarderende vragen die de eerste connectie tussen de directeur en de studentenraadsleden bevorderen.

SR en directeur Kluiverboom spelen kennismakingsspel

Achterban en naamsbekendheid in 2023
De SR heeft in 2023 onder andere het volgende gedaan om de achterban te betrekken en naamsbekendheid te vergroten:

• Communicatie via sociale media: de SR heeft voornamelijk via Instagram gecommuniceerd waar zij zich op het moment mee bezig houdt.
  • Lunchgesprekken op locaties: dit kalenderjaar hebben wij 4 keer lunchgesprekken gehouden. Tijdens deze gesprekken informeren wij de studenten over bepaalde rechten die zij hebben. Vragen wij hun mening over bepaalde onderwerpen en waar zij over het algemeen tegenaan lopen tijdens de opleiding
  • Promodag: dit kalenderjaar hebben er negen promodagen plaatsgevonden om de naamsbekendheid van de SR te vergroten en ook om studenten te informeren over de verkiezingen van de SR.
  • Winacties Instagram: Op Instagram organiseert de SR winacties om naamsbekendheid te vergroten.
  • Contact WhatsApp achterban: de SR heeft een achterban WhatsApp groep die zij raadplegen voor het verbeteren van het Alfa-college.

De SR was aanwezig bij de volgende bijeenkomsten:

• EnergieHub050
  • Ontvangst Dijkgraaf verkiezingsfestival
  • 10-jarig jubileum kwaliteitsnetwerk
  • Co-host bijeenkomst Adviesraad
  • Introductie bijeenkomst nieuwe medewerkers
  • Strategische Koers On Toer
  • Open dagen

CJP pas
Dit jaar heeft de SR samen met de betrokken medewerkers van Alfa-college geregeld dat er CJP passen beschikbaar zijn voor onze studenten en docenten. Met deze pas kan je korting krijgen op producten zoals Nike en Samsung. Voor meer informatie: https://www.cjp.nl  / Voor CJP aanvragen: https://mijn.cjp.nl/registrere...

Strategische Koers
De Strategische Koers van het Alfa-college is in 2023 vernieuwd. De SR heeft geholpen om de website van de vernieuwde strategische koers vorm te geven. Daarbij hadden sommige raadsleden een actieve rol in de presentatie van de Strategische Koers. Website: https://samenvindenwehetuit.nl...

Keuzedeel Invloed en Medezeggenschap in de Organisatie
Als eerste student van heel Nederland heeft een lid van de Studentenraad het keuzedeel Invloed en Medezeggenschap in de Organisatie voltooid. Het examen voor dit keuzedeel is gedeeld met meerdere roc's om het ook daar te implementeren. Dit heeft geleid tot doorontwikkeling, in samenwerking met het bedrijf Brainstud wordt gewerkt aan een inhoudelijk onderwijsprogramma en examen. De materialen worden geplaatst op het platform van All you can learn zodat alle mbo studenten in Nederland de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van dit keuzedeel. Het keuzedeel is goed te koppelen aan de werkzaamheden binnen de SR waardoor je op een leuke interactieve manier school kan combineren met persoonlijke ontwikkeling. Aankomende schooljaar wordt dit keuzedeel aangeboden aan Studentenraden in DNA verband. Zie LinkedIn post voor meer informatie: https://www.linkedin.com/posts...

Namens de studentenraad,

Hanling Su, voorzitter
Mika Wessels, vicevoorzitter

4.5 Verslag ondernemingsraad

Samenstelling ondernemingsraad (OR)
Per 1 augustus 2023 bestaat de nieuw samengestelde OR uit dertien leden. Dit na de verkiezingen in april 2023. Van de huidige dertien leden zijn er zes die ook lid waren van de OR in de vorige zittingsperiode. Een van de nieuwe leden heeft door persoonlijke omstandigheden nog niet aan de vergaderingen kunnen deelnemen. Daarnaast is er onlangs een nieuwe ambtelijk secretaris benoemd. Allereerst gaat onze dank uit naar alle leden van de OR in de vorige zittingsperiode. In die periode heeft de OR op allerlei beleidsterreinen meegedacht en meegewerkt. Voorbeeldmatig is onder andere de wijze waarop de vorige OR heeft geparticipeerd in de totstandkoming van het nieuwe doorstroombeleid. Die participatieve medezeggenschap is waar mogelijk ook in samenwerking met onze collega’s van het Noorderpoort en het Drenthe College. De werkwijze die de nieuwe OR voorstaat.

Werkwijze OR
Na een inwerk- en verkenningsperiode waarin de OR in de nieuwe samenstelling ook is geschoold, zijn er in de OR drie commissies gevormd. Deze commissies bereiden, naast de OR als geheel, de bespreking van onderwerpen in de OR voor. De commissies richten zich op de hieronder genoemde onderwerpen en speerpunten:

• Commissie 1: Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid met vitaliteit als speerpunt.
  • Commissie 2: Onderwijs en kwaliteit met Leven Lang Ontwikkeling (LLO) en flexibilisering als speerpunten.
  • Commissie 3: Organisatieontwikkeling en communicatie met digitalisering en duurzaamheid als speerpunten.
  • Week 1: een reguliere OR-vergadering waarin we terugblikken op de vorige cyclus en we de (door het College van Bestuur aangeleverde) onderwerpen die voorliggen voor de vijfweken-cyclus verkennen.
  • Week 2: een dag voor de genoemde commissies waarin die aan de slag gaan met hun onderwerpen en speerpunten.
  • Week 3: een korte, digitale vergadering waarin de commissies de vragen en dilemma’s, die ze zijn tegengekomen bij de bespreking van hun onderwerpen, kunnen voorleggen aan de hele OR.
  • Week 4: een reguliere OR-vergadering waarin we onze standpunten bepalen ten aanzien van de  door het College van Bestuur danwel door de commissies aangedragen onderwerpen.
  • Week 5: een korte, reguliere OR-voorbereiding t.b.v. het aansluitende gezamenlijke overleg van het College van Bestuur en de OR.

De OR gaat bij deze onderwerpen, mede in het licht van de participatieve medezeggenschap, zo veel mogelijk proactief aan de slag: niet afwachten maar zelf actief informatie verzamelen en op basis daarvan initiatieven ontplooien.

De OR werkt met een vijfweken-vergadercyclus:

Participatieve medezeggenschap
Afgelopen OR-periode heeft de OR met betrekking tot het personeelsbeleid ervaring op kunnen doen met de participatieve medezeggenschap. Zoals al is benoemd is samen en in goed overleg met Human Resource Management (HRM), het bestuurssecretariaat en het CvB, voor het onderwijzend personeel (OP) een nieuw doorstroombeleid vormgegeven. Dat beleid is nu in uitvoering.

Deze positieve ervaring leidt ertoe dat in deze OR- periode de OR de participatieve medezeggenschap nu zo mogelijk ook samen met de studentenraad (SR) verder vorm wil geven. De eerste stappen hiervoor zijn gezet.

Relatie met interne belanghebbenden
De OR heeft in 2023 twee gesprekken met de Raad van Toezicht (RvT) gehad. In maart was een formeel gesprek. Dat gesprek werd gevoerd met de voltallige RvT, SR en CvB aan de hand van een drietal thema’s.

In oktober was het informele gesprek met een delegatie van de OR. In januari 2024 is er afstemming met de RvT over de samenwerking met het Drenthe College en Noorderpoort. Voor de OR zijn onze collega’s belangrijke belanghebbenden. We blijven daarom op de diverse locaties van ons ROC onze lunchgesprekken houden; alle OR-leden gaan dan op een locatie tijdens de lunchpauze in gesprek met collega’s van een locatie. Als OR-lid hoor je dan wat er leeft op een andere dan je eigen locatie. Ook bevorderen deze gesprekken het contact met de achterban en weten collega’s ons makkelijk te vinden. Met het College van Bestuur hebben we een zakelijke relatie. De gesprekken die we voeren voeren we elk vanuit de eigen verantwoordelijkheid en expertise. Om een beeld te krijgen van wat er leeft in de organisatie hebben de OR-leden -in tweetallen- ook ieder jaar een gesprek met de directeuren.

Teambuilding
In de eerste periode van het schooljaar 2023-2024 is de huidige OR geschoold in de rechten en plichten van de OR, in financiën en in teamrollen. Die uitkomsten van die laatste scholing heeft de samenstelling van de commissies en de rollen in die commissies bepaald.

Onderwerpen
In het kalenderjaar 2023 heeft de OR jaar verschillende onderwerpen behandeld. Om een indruk te geven om welke onderwerpen het gaat zijn die als voorbeeld en op hoofdlijnen hieronder weergegeven.

• Strategie: LLO, samenwerking Drenthe College en Noorderpoort, campusontwikkelingen
  • Financiën: GPS 2023, realisatie 2023, begroting 2024
  • HRM: Doorstroombeleid OP, waar-je-werkt-regeling, Reisbalans
  • Onderwijs: Adviesaanvragen nieuwe opleidingen
  • Veiligheid: RI&E

De bevoegdheden van de OR bepalen voor een belangrijk deel de inzet en het uiteindelijke effect op de bovengenoemde onderwerpen. Daardoor verschilt dit per onderdeel.

Tot slot
De samenstelling in de nieuwe OR is zodanig dat gebruik kan worden gemaakt van de ervaring van collega’s die opnieuw in de OR zijn gekozen. Dat zien wij als een blijk van vertrouwen van onze kiezers, onze collega’s. In die nieuw samengestelde OR gaan we door op de ingeslagen weg en gaat de OR opnieuw met enthousiasme en steeds alle belangen zo goed mogelijk afwegend vormgeven aan de medezeggenschap van medewerkers in het Alfa-college.

Jan Brouwer, secretaris OR

4.6 Verslag Raad van Toezicht

Als Raad van Toezicht van het Alfa-college kijken we terug op een dynamisch jaar waarin een aantal belangrijke stappen zijn gezet om de kwaliteit en continuïteit van het roc in de regio te versterken. Wij denken daarbij met name aan de intensivering van de samenwerking binnen DNA, de campusontwikkelingen (met de bouw van de EnergieHub050 als eerste stap), de versnellingen op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen en de flexibilisering van leerroutes voor studenten en de ontwikkelingen op het gebied van het Alfa-kompas, de planning en control cyclus van het Alfa-college. Allemaal stappen waarmee het Alfa-college samen met haar partners, beoogd meer waarde te creëren voor de studenten, de regio en de wereld.

Samenstelling en organisatie
Per 1 april 2023 is Henk Meines benoemd als lid van de Raad van Toezicht. Hij vult de vacature die ontstond door het vertrek van Hans Kox, vanwege het eindigen van zijn tweede termijn in de Raad van Toezicht. Wij danken Hans voor zijn bijdrage aan de raad en zijn inzet voor en betrokkenheid bij het Alfa-college. Henk brengt ervaring en kennis mee onder andere op het gebied van digitalisering en arbeidsmarkt. Anita van Nimwegen is voor de tweede termijn benoemd als lid van de Raad van Toezicht. Annelies Bakelaar is, op grond van de uitzonderingsclausule in de statuten, voor een derde termijn van maximaal twee jaren, benoemd als voorzitter van de Raad van Toezicht. De raad beroept zich op de uitzonderingsclausule in verband met het belang van de continuïteit binnen de Raad van Toezicht gelet op de complexiteit van de ontwikkelingen die op dit moment spelen binnen het Alfa-college, waaronder DNA, LLO en de campusontwikkelingen.

In 2023 hebben wij onze commissiestructuur geëvalueerd. Per 1 januari 2024 werken we met drie commissies: een commissie kwaliteit & innovatie, een auditcommissie en een renumeratiecommissie. De samenstellingen van de Raad van Toezicht en zijn commissies ultimo 2023 staan in bijlage 6. In 2024 zal aansluitend het reglement van het Raad van Toezicht worden geactualiseerd.

Overlegmomenten 2023
Wij hebben in 2023 vijf reguliere Raad van Toezicht vergaderingen gehad en twee thematische bijeenkomsten: één over de governance en juridisch vorm voor samenwerking DNA (Maart 2023) een één over campusontwikkelingen, strategie & innovatie (oktober 2023). Zie verder onder Toezicht op bestuur en ondersteuning bij belangrijke keuzes

De auditcommissie heeft drie keer regulier vergaderd en daarnaast twee extra vergaderingen gehad, één voor het bespreken van de managementrapportage t/m april en één voor het bespreken van de uitgangspunten van de schikkingsovereenkomst voor het herstel van de gevelbekleding van de locatie Boumaboulevard.

De onderwijscommissie heeft twee keer vergaderd, onder andere over de ontwikkeling van LLO en de visie ‘van onderwijs naar leren'. De commissie heeft een werkbezoek gebracht aan de opleiding E-commerce in Groningen die het leren op een innovatieve manier heeft vormgegeven. Met ingang van 1 oktober 2023 schuift een lid van de auditcommissie aan bij de vergaderingen van de onderwijscommissie om de commissie te versterken en de samenhang tussen beide commissies te vergroten.

Contacten binnen en buiten de organisatie
We hebben twee werkbezoeken afgelegd: bij bedrijfsvoering en bij de locatie Hardenberg. Tijdens deze werkbezoeken hebben wij gesproken met directie, managers, medewerkers, studenten en stakeholders. Daarnaast waren leden van de Raad van Toezicht aanwezig bij de opening van de EnergieHub050.

Een aantal leden van de Raad van Toezicht waren aanwezig bij de bijeenkomst van de Adviesraad in juni in Groningen. Tijdens deze bijeenkomst stonden de thema’s uit de werkagenda mbo centraal. De Raad van Toezicht hecht waarde aan het contact met stakeholders, mede in het kader van de horizontale verantwoording, en ziet uit naar een gesprek met het CvB over de doorontwikkeling van het stakeholdersmanagement in 2024.

We spreken iedere twee jaar met de directeuren. Dit gesprek vond plaats in het voorjaar van 2023. We hebben in een informele setting elkaar beter leren kennen en met elkaar doorgesproken over de ontwikkelingen binnen het Alfa-college. Deze tweejaarlijkse gesprekken helpen ons in de uitvoering van onze toezichthoudende rol.

In maart hebben we gezamenlijk met de Ondernemingsraad en de Studentenraad en het College van Bestuur gesproken over drie thema’s: mentaal welzijn van studenten (ingebracht door de studentenraad), identiteit (ingebracht door de ondernemingsraad) en ‘omgaan met veranderingen’ (ingebracht door de Raad van Toezicht). Daarnaast heeft een delegatie van de Raad van Toezicht in oktober informeel gesproken met de Ondernemingsraad en Studentenraad. De gesprekken met de Ondernemingsraad en Studentenraad geven ons veel inzicht in de organisatie en in het samenspel tussen bestuur en medezeggenschap. Een delegatie van de raad was aanwezig bij de terugkoppeling van het inspectierapport over de governance in het mbo. De uitkomsten van dit rapport bevestigen de manier waarop wij met de Ondernemingsraad en met de Studentenraad in gesprek zijn en hebben niet geleid tot aanpassingen. In het kader van de besluitvorming samenwerkingsovereenkomst DNA zoeken wij afstemming met de Ondernemingsraad.

Code Goed Bestuur en visie op toezicht
In de uitvoering van onze taken handelen wij vanuit de drie kernwaarden van het Alfa-college: vertrouwen, verbinden en ondernemen. Hierop zijn wij aanspreekbaar. Bij het vaststellen van de code Goed Bestuur hebben we geconstateerd dat we, door te handelen vanuit de kernwaarden van het Alfa-college, handelen conform de Code Goed Bestuur. Wij zien de code Goed Bestuur als een opdracht aan onszelf om jezelf en elkaar kritisch te blijven bevragen over het dagelijkse handelen. Onze waarden komen, impliciet en expliciet, regelmatig terug in de gesprekken die wij voeren met het college van bestuur en binnen de organisatie.

We handelen conform onze visie op toezicht, zoals gevisualiseerd in onderstaande tekening en beschreven in de bijgevoegde toelichting. Deze visie sluit aan op onze waarden en op de code Goed Bestuur. In onze gesprekken met het College van Bestuur gaan we uit van vertrouwen en dialoog, waarbij we de scherpte opzoeken als dat nodig is. Ons vertrekpunt (goede start) is de samenwerking en dialoog met het College van Bestuur en met interne en externe stakeholders met als doel het versterken van de rol van het Alfa-college in de regio (samen).

Toezicht op bestuur en ondersteuning bij belangrijke keuzes
Als toezichthouder, sparring partner, werkgever en met ons netwerk dragen wij bij aan de missie van het Alfa-college om als christelijk ROC samen met zijn partners een duurzaam effect op mens, regio en wereld te realiseren door uitdagende leersituaties te creëren. Het strategisch beleid, het Alfa-kompas, de identiteit en kernwaarden van het Alfa-college vormen daarbij onze inhoudelijke leidraad.

We houden toezicht aan de voorkant door het bespreken van gezamenlijk bepaalde strategische thema’s, trends en ontwikkelingen met het College van Bestuur. Conform onze visie gaan wij daarbij uit van het ‘snappen van de stappen’. Dit houdt in dat wij de keuzes die het College van Bestuur maakt, kunnen navolgen, zowel op inhoud als proces. In 2023 hebben we onder andere met het College van Bestuur meegedacht over de ontwikkeling van de samenwerking DNA en de daarbij passende juridische vorm en de campusontwikkelingen, inclusief het politiek-maatschappelijke speelveld in de regio Groningen. In het proces om te komen tot een nieuwe strategische koers heeft de raad deelgenomen aan een strategie sessie.

In 2023 hebben we onder meer met het College van Bestuur gesproken over de kwaliteit van de managementrapportages en de prognose resultaat 2023. We investeren in het snappen van de stappen, bijvoorbeeld als het gaat om de samenwerking DNA, de ontwikkeling van LLO en de campusontwikkelingen. Ter voorbereiding op het goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst DNA hebben we advies ingehuurd, specifiek gericht op de manier waarop we onze rol als toezichthouder in deze samenwerking willen uitvoeren.

Naast de betrokkenheid van de Raad van Toezicht bij deze strategische ontwikkelingen, is in de auditcommissie en in de Raad van Toezicht vergadering van december met het College van Bestuur gesproken over de prognose van het resultaat 2023, de oorzaken en de verbetermaatregelen.

De samenwerking met DC Terra en Noorderpoort (DNA) zal in 2024 geformaliseerd worden door middel van een samenwerkingsovereenkomst. Ten behoeve van het goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst DNA heeft de Raad van Toezicht zich juridisch laten adviseren. Besluitvorming zal in januari 2024 plaatsvinden. De Raad van Toezicht waardeert de informatievoorziening hierover vanuit het College van Bestuur. De voorzitters van de drie raden van toezicht hebben regelmatig informeel contact. In december 2023 zijn de voltallige raden van toezicht bij elkaar geweest en hebben met elkaar afgesproken om elkaar in 2024 vaker te ontmoeten ten einde een passende vorm te vinden voor afstemming/ samenwerking als raden van toezicht.

Toezicht op een doelmatige besteding van rijksmiddelen
Op basis van de informatie van het College van Bestuur, onze gesprekken met het College van Bestuur, de accountant en binnen de organisatie, constateren we dat er sprake is geweest van doelmatige inzet van publieke middelen in 2023, gericht op realisatie van het strategisch beleid en de kwaliteitsafspraken.

De (prognose van) het resultaat van 2023 heeft geleid tot zorg binnen de Raad van Toezicht. Niet alleen ten aanzien van het aanzienlijke verschil ten opzichte van de begroting en hoe dit tot stand is gekomen, maar ook hoe we een dergelijke situatie (qua proces en resultaat) in de toekomst gaan voorkomen. De Raad van Toezicht heeft in december kennisgenomen van de analyse en reflectie van het College van Bestuur en de voorgenomen aanpak. Naar aanleiding hiervan is afgesproken dat het College van Bestuur de Raad van Toezicht, met ingang van 1 januari 2024, tweemaandelijks informeert over de ontwikkeling van het resultaat 2024.

De auditcommissie heeft in 2023 deelgenomen aan het auditcommittee lab van Deloitte. Tijdens deze sessie zijn de opdracht, prioriteiten, de manier van werken en een aantal ontwikkelpunten van de AC besproken. De uitkomsten en mogelijke vervolgstappen zijn gedeeld met het CvB en de directeur operations en de concerncontroller. Een van de uitkomsten is het opnemen van een jaarlijks BOT gesprek met de concerncontroller in de vergaderkalender.

De ontwikkeling van de kwaliteit van de stuurinformatie is een continu gesprekspunt met de auditcommissie. De kwaliteit van de rapportages is in 2023 verder verbeterd, zo zijn de meerjaren liquiditeits- en solvabiliteitsratio's opgenomen in de rapportages. We verwachten dat de kwaliteit van de rapportages zich in 2024 nog verder ontwikkeld, zoals afgesproken met de auditcommissie. Een ander onderwerp dat is besproken in de auditcommissie betreft de ontwikkeling van het risicomanagement. Hier is in 2023 een start mee gemaakt. Het risicomanagement zal in 2024 verder ontwikkeld worden.

Formele besluitvorming
In 2023 hebben we besluiten genomen over de volgende onderwerpen:

1. Strategische koers 'samen vinden we het uit'.
  2. Geïntegreerd Jaardocument 2022, inclusief meerjarenbegroting.
  3. Verlenging aanstelling accountant
  4. Aanpassing indeling complexiteitsklasse naar klasse G voor 2023
  5. Benoeming Henk Meines als lid RvT
  6. Regeling ‘omgaan met een vermoeden van een misstand (klokkenluidersregeling) Stichting christelijk ROC Noord en Oost Nederland’
  7. Indeling in complexiteitsklasse F voor 2024
  8. Begroting 2024, inclusief meerjarenbegroting (dit conform het besluit genomen in juni 2023 om met ingang van de begroting 2024 de meerjarenbegroting goed te keuren in december)
  9. Benoeming 2e termijn Anita van Nimwegen als lid RvT.
  10. Benoeming 3e termijn Annelies Bakelaar als voorzitter van de RvT.

Verhouding met het College van Bestuur
In 2023 hebben we als Raad van Toezicht opnieuw in een goede onderlinge verhouding met het College van Bestuur onze werkzaamheden kunnen doen. We worden tijdig, volledig en goed geïnformeerd. In onze gesprekken met het College van Bestuur, zowel binnen de raad als in de commissies, zoeken we waar nodig de scherpte. De renumeratiecommissie spreekt minimaal twee keer per jaar met het College van Bestuur over o.a. besturings-en leiderschapsvraagstukken. Daarnaast heeft de voorzitter bilateraal overleg met de leden van het College van Bestuur. De contracten van beide leden van het College van Bestuur zijn voor onbepaalde tijd verlengd.

Evaluatie & scholing
Op 23 en 24 november 2023 hebben we onze jaarlijkse evaluatie- en scholingsbijeenkomst gehouden. In de zelfevaluatie hebben we onder externe begeleiding gekeken hoe het functioneren van de RvT, de samenwerking binnen de RvT en het samenspel tussen RvT en CvB zich verder kan ontwikkelen. We hebben geconcludeerd dat we ons van goed naar beter willen ontwikkelen. In 2024 zetten we in op collectief ontwikkeltraject als RvT samen met het CvB door een externe partij, waarbij we denken aan thema’s als: complexiteit van veranderingen, duurzaamheid en nieuwe vormen van governance/ toezicht: hoe verhouden we ons ertoe en hoe willen we ons ertoe verhouden en het samenwerken in ecosystemen en netwerken.

Tot slot
Als Raad van Toezicht spreken we onze waardering uit voor de bevlogenheid en betrokkenheid waarmee medewerkers, directie, bestuur, studenten en partners zich in 2023 hebben ingezet voor het Alfa-college.

Annelies Bakelaar, voorzitter Raad van Toezicht

4.7 Klachten en geschillen

Klachtencommissie
Het Alfa-college heeft een eigen, autonome klachtencommissie zoals vastgelegd in art. 7.5.2 Web. Zowel interne als externe klagers hebben de mogelijkheid om bij deze commissie een klacht in te dienen met betrekking tot het gedrag van medewerkers of studenten van het Alfa-college in een specifieke situatie, of het nu gaat om handelen of nalaten.

Een klacht wordt ingediend bij het meldpunt klachten & geschillen. Voordat een klacht ter behandeling wordt voorgelegd aan de klachtencommissie, wordt eerst onderzocht of het mogelijk is door middel van een bemiddelende interventie van het meldpunt de klacht op te lossen. In de meeste gevallen lukt dat, zodat de klacht naar tevredenheid van de klager is opgelost en kan worden afgesloten. Een oordeel van de klachtencommissie is dan niet langer nodig.

In het jaar 2023 heeft de klachtencommissie vier klachten ontvangen. Van deze klachten werden drie als niet-ontvankelijk beoordeeld omdat de voorliggende procedure niet was gevolgd. Eén klacht is door de commissie in behandeling genomen, waarbij de klager zich richtte op vermeend verwijtbaar gedrag van een medewerker. Na grondig onderzoek kon er echter geen verwijtbaarheid worden vastgesteld, waardoor deze klacht als ongegrond is verklaard.

Geschillenadviescommissie
Sinds 1 augustus 2023 heeft het Alfa-college een Geschillenadviescommissie, zoals vastgelegd in artikel 7.5.7 Web. Deze commissie is belast met het beoordelen van bezwaren van studenten tegen besluiten genomen door het Alfa-college. Zij brengt haar oordeel als advies ter kennis van het College van Bestuur die vervolgens een besluit neemt over het bezwaar.

Afgelopen jaar ontving de commissie één bezwaar, gericht tegen een verwijderingsbesluit. De commissie heeft dit bezwaar ongegrond verklaard, omdat de student niet in staat was aan te tonen dat het betwiste besluit op onjuiste gronden was genomen. Het College van Bestuur heeft dit advies overgenomen in zijn besluit over het bezwaar.

v6.2.11