Onze regio

3.1 DNA samenwerking

Drenthe College (vanaf 2024 samen met Terra), Noorderpoort en het Alfa-college werken, als de drie grote regionale opleidingscentra in Noordoost-Nederland, intensief samen onder de naam DNA. Dat doen we omdat we een oplossing willen bieden voor de grote regionale maatschappelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen en kwalitatief, relevant en bereikbaar onderwijs willen (blijven) bieden in de regio Noordoost Nederland.

Met elkaar verzorgen we vanuit 44 locaties verspreid over Groningen, Drenthe en Noordoost-Overijssel aan ruim 37.500 studenten en cursisten leer- en ontwikkelarrangementen. Samen hebben we een zeer groot bereik om krachtig bij te dragen aan het vitaal maken en houden van onze regio, zoals beschreven in de RIS3. Dat is nodig, want Noordoost Nederland heeft te maken met een relatieve hoge werkloosheid en een relatief hoog percentage inwoners met een lagere sociaaleconomische status.

Onze gezamenlijke ambitie is om in 2027 samen te werken als één krachtige mbo-aanbieder. Wij werken samen aan een krachtenbundeling van ons beroepsonderwijs die uitgaat van kansrijke en energie gevende “bottom-up” coalities en programma’s, waaraan we een koepel van samenwerkingsafspraken willen toevoegen.

Continue verkenning van samenwerkingsmogelijkheden
Een veranderend (onderwijs)landschap, vergt wendbaarheid van onze organisaties en professionals. We kijken voortdurend naar hoe we ons onderwijs kunnen innoveren en zo goed mogelijk laten aansluiten op dat wat de regio nodig heeft. En hoe we studenten een contextrijke leeromgeving kunnen bieden.

Dit betekent dat we op gebied van onderwijs graag de samenwerking met elkaar zoeken. Soms leidt dit tot de keuze om opleidingen op één plek onder te brengen.

Resultaten samenwerking
De samenwerking tussen Drenthe College, Noorderpoort en Alfa-college ontwikkelde zich in 2023 op verschillende fronten en heeft tot mooie resultaten geleid. Deze komen terug bij de betreffende inhoudelijke paragrafen/thema’s in dit jaarverslag. Een paar concrete voorbeelden uit 2023:

• De aanstelling van een gezamenlijke practor Zorg & Technologie, Lieke Brons.
  • Sport- & Beweegcampus Assen: samenwerking tussen Drenthe College en Alfa-college op basis van een samenwerkingsovereenkomst (gestart in het schooljaar 22-23).
  • Samenwerking op gebied van voorlichting en communicatie. Zoals gezamenlijke deelname aan de Banenbeurs en de Promotiedagen Noord-Nederland. En de hosting van een webinar voor studiekiezers.
  • Een DNA-bijeenkomst voor medewerkers van alle lopende gezamenlijke projecten. Hier werd met elkaar gesproken over good practices en over mogelijke vervolgstappen in DNA-verband.
  • DNA Digitaal. We werken toe naar één ICT aanbieder binnen DNA.
  • Centre for teaching en learning: dit willen we gezamenlijk verder ontwikkelen.

Naast bovenstaande voorbeelden van samenwerking, krijgen andere onderwerpen in DNA-verband steeds meer vorm, zoals:

• Samenwerkingen op het gebied van onderwijs: verkenning businessschool Groningen (Noorderpoort en Alfa-college), Zorg Assen (Drenthe College en Noorderpoort), Techniek Groningen (Noorderpoort en Alfa-college).
  • DNA Next. Per 1 januari 2024 brengen we alle LLO-activiteiten onder de gezamenlijke noemer DNA Next op de markt. Hiervoor zullen we in 2024 een samenwerkings-overeenkomst afsluiten.
  • Educatie en Inburgering. Door per 1 januari 2024 de krachten te bundelen willen Alfa-college en Noorderpoort de meest complete partner zijn op het gebied van Educatie en Inburgering in de arbeidsmarktregio Groningen. In deze samenwerking fungeert het Alfa-college als ondersteunende organisatie, waarbij beide roc’s als één aanbieder in de regio naar buiten treden.
  • De interne organisatie van DNA. Hoe geven we vorm en richting aan de vele enthousiaste initiatieven in DNA-verband? Daartoe zijn drie verkenners(directeuren met DNA in portefeuille) gestart. Deze drie directeuren zijn de linking pin tussen bestuurlijk- en directieniveau in de drie instellingen. Vanuit die rol adviseren zij om het DNA-proces verder te stroomlijnen en optimaliseren.

Deze voorbeelden laten zien dat onze samenwerking tot leven komt en impact heeft op onze praktijk.

Eind 2023 hebben we daarom de besluitvorming gestart voor een bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst (SOK) die als paraplu dient boven de DNA-samenwerking. Deze heeft het karakter van denken en werken vanuit het geheel van DNA met verschillende juridische mogelijkheden in de samenwerking. Overeenkomsten op onderdelen, zoals Sport & Beweegcampus Assen, hangen als het ware onder deze overkoepelende samenwerkingsovereenkomst. De SOK is eind 2023 voorgelegd aan de medezeggenschap en raden van toezicht.

3.2 Overige samenwerkingen

Overige samenwerkingen
Samenwerken zit in ons bloed. Het Alfa-college werkt samen met een breed palet aan bedrijven en instellingen in de regio. Samen met onze partners creëren we contextrijke leeromgevingen voor onze studenten en dragen we bij het versterken van de regio aan de hand van onze speerpunten. Zo werken we bijvoorbeeld ook samen in:

Verbonden rechtspersonen
Het Alfa-college participeert in verschillende regionale en landelijke samenwerkingsverbanden. Een aantal van de samenwerkingsverbanden waarin het Alfa-college anticipeert, hebben de status van verbonden rechtspersoon, gezien het bestuurlijke en/of financiële belang van het Alfa-college in deze rechtspersonen. Het Alfa-college was in 2023 verbonden met de volgende rechtspersonen:

• Coöperatie voor netwerk van zorg- en welzijnsopleidingen, ZON UA: in deze coöperatie met uitgesloten aansprakelijkheid werken een aantal aanbieders in Groningen, Drenthe en Noord-Overijssel van opleidingen op het gebied van welzijn en de gezondheidszorg samen onder de naam ZON. ZON is geen afkorting, maar staat voor energie, cyclisch, duurzaamheid en netwerken Zorg, Welzijn en Onderwijs. Het doel van ZON is te komen tot een samenhangend opleidingenstelsel gezondheidszorg.
  • CV Beheersmaatschappij LOC+: deze commanditaire vennootschap verzorgt het beheer en de exploitatie van het Lokaal Opleidingen Centrum in Hardenberg. Als stille vennoot heeft het Alfa-college een belang van 37%.
  • Coöperatieve vereniging Shared Servicecenter PeopleSoft U.A.: deze coöperatie handelt onder de naam Flexuz en heeft ten doel het gezamenlijk beheren en onderhouden van een softwareplatform ten behoeve van de bedrijfsvoering van regionale opleidingencentra. Naast Alfa-college participeren in deze coöperatie Noorderpoort, ROC van Twente en ROC Nijmegen. Omdat wij zijn overgestapt van People Soft naar Eduarte, zullen wij ons lidmaatschap van deze vereniging per 1 januari 2025 opzeggen. Dit omdat i.v.m. een contract voor de Oracle licenties en support is afgesproken dat alle leden t/m 2024 lid blijven.
  • Stichting Startershuis DOEN!: deze door Alfa-college samen met Avedis BV opgerichte stichting heeft als doel een bijdrage te leveren aan een(economisch) sterk en leefbaar platteland in Noordoost-Overijssel met name door het stimuleren van ondernemerschap. De stichting wordt in 2024 ontbonden. De nieuwe samenwerking heet "Ondernemen in Hardenberg".
  • Coöperatie Mbo voorzieningen U.A.: het Alfa-college is lid van deze coöperatie waar alleen leden van de mbo-raad lid van kunnen worden. De coöperatie beheert twee voorzieningen: een voorziening voor vroegtijdig aanmelden en een voorziening voor centraal aanmelden. De leden van de coöperatie besluiten of ook andere voorzieningen beheerd gaan worden.
  • Techniek en Zorgacademie (TZA) Groningen: deze stichting, opgericht door Noorderpoort en Alfa-college, is bedoeld als dé voordeur voor onderwijs, cliënten, mantelzorgers, zorgorganisaties en studenten, waar de nieuwste zorgtechnologieën worden bedacht, getest en aangeboden. Tegelijk vormt de TZA het platform voor opleiding, inspiratie, kennis delen en onderzoek voor en door studenten en zorgprofessionals. TZA Groningen werkt nauw samen met TZA Drenthe en de overige TZA’s. Het Alfa-college is daarnaast lid van de TZA Drenthe (vereniging) en de TZA IJssel-Vecht (vereniging).

3.3 Practoraten

Practoraat 'Decentrale energieopslag'
In 2023 zijn we gestart met de planvorming voor het starten van een practoraat decentrale energieopslag. We hebben daartoe een aanvraag ingediend bij practoraten.nl. Een practoraat voor decentrale energieopslag voegt in de regio (Noord-Nederland) waarde toe aan de huidige practoraten die zich bezighouden met aspecten van de energietransitie. Decentrale opslag wordt door alle stakeholders gezien als essentieel voor de transitie naar een maatschappij waarin CO2-uitstoot tot een minimum is teruggebracht en daarmee voldoet aan de doelen van het klimaatakkoord. Daarnaast is de burgerparticipatie een belangrijke succesfactor die essentieel is voor de snelle implementatie en positieve waardering voor de omgeving waar het moet plaatsvinden.
Doelen van het practoraat zijn:
1. onderzoeken naar toepassingen van decentrale opslag gerelateerd aan schaalgrootte en toepasbaarheid;
2. netwerk organiseren rond het thema, verzamelen van ontwikkelingen en innovaties;
3. ontwikkelen hybride leeromgeving onderwijs en bedrijfsleven;
4. bijdragen aan professionalisering van docenten, onderwijs bieden aan studenten;
5. bijscholing van werknemers van bedrijven.

Practoraat Vitaliteit
Het practoraat Vitaliteit richt zich op drie thema’s en vier versnellers (figuur 1). Binnen deze drie thema’s creëren we impact op het onderwijs en de beroepspraktijk via praktijkgericht onderzoek.

figuur 1: Thema’s en versnellers practoraat Vitaliteit

Vitaliteit van toekomstige mbo-professionals
Het practoraat monitort de vitaliteit van haar eigen studenten en studenten van alle ROC’s in samenwerking met relevante kennispartners zoals de MBO Raad (Platform Sport & Gezonde Leefstijl en TestJeLeefstijl), het RIVM en verschillende expertisecentra zoals het Pim Mulier Instituut, JOGG, 113 Zelfmoord preventie en Kenniscentrum voor Sport & Bewegen. Het practoraat heeft analyses gedaan op de landelijke data over mentaal welzijn en deze op verschillende momenten gepresenteerd, bijvoorbeeld bi de ALV van de MBO Raad.  Er zijn twee experimenten uitgevoerd hoe een dynamische schooldag kan worden uitgevoerd. Het practoraat trekt de landelijke beweegcirkel Vitaal mbo vanuit de Beweegalliantie (Onderwijs | Beweegalliantie). Op het gebied van beroepsvitaliteit brengen we in kaart wat belastende factoren zijn bij het uitvoeren van het beroep. Bijvoorbeeld bij kappers die de hele dag staan.

Vitaliteit in zorg, welzijn en sportberoepen
Na het professionaliseren van 12 docenten in Positieve Gezondheid binnen het Alfa-college is onderwijs ontwikkeld. Waaronder een keuzedeel ‘Positieve Gezondheid en leefstijl’. Samen met 5 andere ROC’s is onderzocht wat werkende implementatie strategieën zijn, hoe de docentenrol is veranderd en wat studenten van het onderwijs leren. In de zorgsetting is met verschillende opleidingen geëxperimenteerd hoe technologie kan bijdragen aan een activerend revalidatieklimaat. Studenten werken hier ontwerpgericht samen met doelgroepen en werkveldbegeleiders.

Integraal werken aan vitaliteit in de wijk
In meerdere wijken en/of organisaties is gestart met leergemeenschappen. In de leergemeenschappen is er voor werkveldpartners, docenten en studenten ruimte om te werken aan maatschappelijke vraagstukken. Er wordt nog veelal monodisciplinair gewerkt. In de toekomst in het waardevol om onderwijs zo te flexibiliseren dat we eenvoudiger multidisciplinair kunnen werken. Er is een training in ontwikkeling in samenwerking met diverse partners om docenten te professionaliseren voor het werken in leergemeenschappen.

Ontwikkelingen en subsidies voor versterking van innovatie en onderzoek
Het practoraat heeft meerdere subsidies gehonoreerd gekregen die bijdragen aan de ontwikkeling van kennis, producten (b tools of onderwijsmodules), organisatie (bv werken in leergemeenschappen) en de persoonlijke ontwikkeling (professionalisering) binnen de drie thema’s. Binnen de aanvragen werkt het practoraat samen met een groot aantal lectoraten (10), universiteiten (5), practoraten (2) ROC’s en praktijkpartners. Er is een aanvraag voor een professional doctoraat ingediend voor beroepsvitaliteit en er is een PhD aanvraag in ontwikkeling op het thema vitaliteit en technologie voor ouderen.

Practoraat 'Sociaal Veilige Sport'
Begin 2023 hebben het Graafschap College (opleiding Sport en Bewegen) en CIOSNL samen het initiatief genomen om een nieuw practoraat te starten, gericht op Sociaal Veilige Sport. Het doel van het practoraat is om door de combinatie van theorie en praktijk zowel toekomstige als huidige trainer-coaches te bereiken en samen te werken aan een veilig sportklimaat in Nederland. In september 2023 is het practoraat ‘Sociaal veilige sport’ officieel begonnen met het werven van docent-onderzoekers. Papendal is gekozen als centrale plek voor de samenwerking. Het gaat niet alleen om de banden tussen de Sport en Bewegen-opleidingen, maar ook om de verbinding met het lectoraat Sportpedagogiek van Windesheim en de leerstoel Sports Risks & Safety van de Universiteit Twente. Aan dit practoraat nemen 18 MBO instellingen deel, waaronder het Alfa-college.

Lectoraat Ondernemen in Ontwikkeling
Het Lectoraat Ondernemen in Ontwikkeling, een samenwerking tussen het Alfa-college en de Hanzehogeschool Groningen onder leiding van lector Alexander Grit, streeft ernaar het ondernemende vermogen van individuen en organisaties alsook het ondernemerschapsonderwijs door middel van toegepast onderzoek te versterken. Dit doel wordt nagestreefd met behulp van een gecombineerde kenniskring, bestaande uit docenten van mbo en hbo en professionals uit het werkveld.

Voor het jaar 2023 stelde het lectoraat zich ten doel om enerzijds de professionalisering van docenten op het gebied van ondernemerschap te bevorderen en anderzijds door middel van participatieve methoden in multidisciplinaire en multilevel-settings het ondernemend vermogen van studenten te versterken. Daarnaast werd er gefocust op het ondersteunen van teams bij het vormgeven van ondernemend en uitdagend onderwijs.

Een mijlpaal in 2023 was de bijdrage van het lectoraat aan het G-Rond initiatief, gericht op de transitie naar een circulaire economie. Dit project zag de krachtenbundeling van het Alfa-college, Noorderpoort, de Hanzehogeschool, lokale overheden, en partners uit het bedrijfsleven. Als onderdeel van dit initiatief werd in november een hackathon georganiseerd, gericht op het ontwikkelen van een platform dat circulair werken voor bedrijven faciliteert. De opgeleverde richtlijnen dienen als fundament voor de verdere ontwikkeling van dit platform in 2024, waarbij professionals in nauwe samenwerking met mbo- en hbo-studenten betrokken zullen zijn.

Binnen het kader van G-Rond voerde het lectoraat toegepast onderzoek uit met de innovatieve Kritische Vriend methode, welke verder is ontwikkeld voor toepassing binnen het ondernemerschapsonderwijs. Studenten werden getraind in deze methode en ingezet om de samenwerking tussen verschillende partijen te bevorderen.

Het lectoraat heeft in 2023, als onderdeel van het O2Lab Noord samenwerkingsverband, gewerkt aan de professionalisering van docenten en de implementatie van de Kritische Vriend Methode. Deze participatieve methode heeft niet alleen het ondernemende gedrag van studenten versterkt, maar hen ook in staat gesteld om op interactieve wijze te netwerken met medestudenten en professionals uit het werkveld.

Vooruitkijkend naar 2024, initieert het lectoraat Studentaanjaag- en ontwikkelteams in de regio. Deze multidisciplinaire en multilevel studententeams richten zich op het identificeren van latent potentieel binnen de regio, waarmee ze een vernieuwende stap zetten in de ontwikkeling van de Kritische Vriend methode. In samenwerking met vooraanstaande instellingen als de RUG, UMCG, NHL-Stenden, en de Hanzehogeschool, zullen deze teams voorstellen doen die niet alleen kansen agenderen maar ook actief bijdragen aan het transitieproces door het faciliteren van nieuwe verhalen en kruisbestuivingen tussen verschillende sectoren.

3.4 Stakeholders

Studenten, medewerkers, ouders, bedrijven/instellingen, alumni en scholen voor voortgezet onderwijs en hbo-instellingen zijn voorbeelden van stakeholders van het Alfa-college. Wij betrekken onze stakeholders actief bij de ontwikkeling, realisatie en evaluatie van ons (strategisch) beleid. Dit doen we op allerlei verschillende manieren, zoals bij het ontwikkelen van opleidingen, in onze examenorganisatie, via de Adviesraad en de medezeggenschapsorganen, via evaluatie en feedback bijeenkomsten. In het kader van stakeholdermanagement zijn door iedere locatie de relevante stakeholders in beeld gebracht.

Stakeholderevents
We organiseren regelmatig events waar we onze stakeholders voor uitnodigen, soms op instellingsniveau maar ook regelmatig op locatieniveau. Voorbeelden hiervan in 2023 waren:

• Bijeenkomst voor gemeenteraden Hoogeveen/Hardenberg 22 februari in verband de samenwerking Drenthe College, Noorderpoort en Alfa-college
  • Ontdek de zorgmarkt Hardenberg 15 maart
  • Symposium Samen Groeien Groningen 5 april
  • EnergieHub050 Groningen ondertekening 17 april
  • Dag van de Beroepsvitaliteit Groningen 12 mei
  • Adviesraad bijeenkomst Groningen 14 juni
  • Kennissessies over Waterstof Groningen 27 juni
  • Opening ASM Skillspark Groningen 20 september
  • Energiehub050 Groningen hoogste punt 21 september
  • Stage- en bedrijvenmarkt Groningen 17 oktober
  • Hackaton project G-ROND Groningen 5 december

Adviesraad
De Adviesraad is bedoeld om de horizontale dialoog met stakeholders op strategisch niveau vorm te geven. De Adviesraad heeft een omvang van twintig tot dertig leden. De leden van de raad van toezicht en de directeuren wonen de bijeenkomsten van deze raad ook bij. Tijdens deze bijeenkomsten informeert het College van Bestuur de leden van de Adviesraad over actuele ontwikkelingen binnen het Alfa-college en over de ontwikkelingen in het mbo in het algemeen. Daarnaast besteden we tijdens de bijeenkomsten van deze raad aandacht aan het verkennen van relevante onderwerpen op strategisch niveau en de wijze waarop het Alfa-college daarmee om zou kunnen gaan. Voor zijn leden moet de Adviesraad ook een meerwaarde hebben. Dat wil het College van Bestuur bereiken door de bijeenkomsten van de Adviesraad het karakter van ‘halen’ en ‘brengen’ te geven. Zo vragen we leden van de Adviesraad om actief te participeren in de inhoudelijke voorbereiding van een onderwerp. Daarnaast is het de bedoeling dat de raad een netwerkfunctie heeft. De Adviesraad komt in beginsel twee keer per jaar bijeen.

In 2023 is de Adviesraad één keer bijeengeweest. Tijdens de bijeenkomst in juni 2023 waren we te gast op het Suikerterrein in Groningen. De bijeenkomst stond in het teken van ambities uit de kwaliteitsagenda: inclusie & diversiteit, Leven lang ontwikkelen en practoraten & onderzoek. Daarnaast zijn de leden de Adviesraad uitgenodigd voor de verschillende events.

In bijlage 6 vindt u een overzicht van de leden van de Adviesraad in 2023.

3.5 Campusontwikkelingen

We willen bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Dat doen we bijvoorbeeld vanuit de ontwikkeling van campussen. Voor studenten is het van groot belang om zich te ontwikkelen in een contextrijke leeromgeving. De campus-ontwikkelingen waarvan het Alfa-college de trekker is, staan dan ook in het bredere verband van campusvorming in Noord-Nederland. Binnen een campus werken we samen met maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en andere onderwijsinstellingen, zoals het hbo. Zo benutten we de potentie in onze regio optimaal, gaan we uitdagingen aan en pakken we kansen.

EnergieHub050
De EnergieHub050 staat voor innovatie, duurzaamheid en de toekomst van energie in Groningen; een unieke plek waar we vakmensen in de regio vanaf medio 2024 klaarstomen voor werken en leren in de energietransitie. De EnergieHub050 heeft de beschikking over state-of-the-art installaties van levensecht formaat waarmee studenten en (potentiële) werknemers kunnen oefenen met de technieken van de toekomst.

De bouw van de EnergieHub050 is gestart in het voorjaar 2023. In december heeft de aannemer het pand opgeleverd. Het pand is losmaakbaar gebouwd met biobased materialen en kent een volledig houten constructie, dus de materialen zijn herbruikbaar. Een deel van de gebruikte materialen is zélf al circulair, zoals bijvoorbeeld stelconplaten van de Afsluitdijk en Azobé meerpalen uit Friesland. Ook is er ruimte voor groenvoorziening en biodiversiteit. Met Noorderpoort, DC-Terra en een 50-tal partners uit het bedrijfsleven en overheid werken we nauw samen aan de inrichting van het gebouw. En aan de ontwikkeling en het aanbod van toekomstbestendig onderwijs met de allernieuwste technologieën op het gebied van de energietransitie. Zo kunnen we vanaf medio 2024 de eerste vakmensen scholen in het kader van Leven Lang Ontwikkelen.

De EnergieHub050 is deze zomer genomineerd voor de Gideon Inspiratie Award op de PROVADA vakbeurs. Deze prijs wordt toegekend aan een project met impact op duurzaamheid, leefbaarheid en de omgeving met een stevige langetermijnvisie.

Ook heeft de EnergieHub050 van het Nationaal Programma Groningen subsidie gekregen om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar een beleefcentrum rondom techniek, duurzaamheid en energie in Groningen. In het kader daarvan is er op het Suikerterrein een XperienceZone georganiseerd voor kinderen in de leeftijd van 8-13 jaar. Tijdens dit EnergieHub050-event konden zij allerlei proeven uitvoeren rondom techniek, duurzaamheid en energie. Met de Xperience zone zet de EnergieHub050 de eerste stappen om leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs enthousiast te maken voor techniek, duurzaamheid en energie. Dit is essentieel, omdat er grote tekorten zijn aan medewerkers rondom de energietransitie en het vroegtijdig enthousiasmeren.

Energiehub050

Duurzaamheidscampus
De EnergieHub050 is een eerste stap in aanloop naar de nog te realiseren Duurzaamheidscampus op het Suikerterrein. De Duurzaamheidscampus wordt een brede campus op gebied van duurzaamheid en circulariteit in bouw, techniek en design. Het wordt een unieke plek voor jong en oud waar onderwijs en bedrijfsleven, in verbinding met de omgeving, samenwerken en kennis en krachten bundelen. Op de campus wordt vakmanschap ontwikkeld dat nodig is om de transitie naar een duurzaam, circulair en digitaal Noord-Nederland mogelijk te maken.

In november 2022 is bekend geworden dat er door het Rijk middelen zijn gereserveerd om in de nieuw te ontwikkelen wijk Suikerzijde een treinstation ‘Station Suiker’ te realiseren. De komst van een station was voorwaarde voor de ontwikkeling van de Duurzaamheidscampus op het Suikerterrein. Nu hier zekerheid over is zullen de plannen voor de Duurzaamheidscampus het komend jaar samen met collega mbo-instellingen en andere belanghebbenden verder worden doorontwikkeld. Ook zal samen met de gemeente Groningen worden gekeken naar het financieringsvraagstuk. 2023 stond in het teken van verdere ontwikkeling van de gebiedsvisie, verkaveling en programmering door de gemeente Groningen.

Vitaliteitscampus
Onze leefomgeving wordt steeds sneller en ingewikkelder. Tegelijkertijd stijgt onze levensverwachting en hebben we andere, soms zelfs nieuwe vaardigheden en levenshoudingen nodig om actief te blijven meedoen. De Vitaliteitscampus draagt bij aan de kwaliteit van leven in onze samenleving en loopt voorop in de realisatie van een vitale regio. De Vitaliteitscampus heeft drie pijlers: onderwijs, professionalisering en onderzoek.

De Vitaliteitscampus is een initiatief van Alfa-college en partners. Ze is ontstaan vanuit een publiek-privaat programma dat zich richt op de vitaliteitsvraagstukken in de maatschappij en het onderwijs in de provincie Groningen en Drenthe. Om de ambitie en doelstellingen van het programma te realiseren is vanuit het Regionaal Investeringsfonds een subsidie toegekend met een looptijd van vijf jaar. Het vijfjarig publiek-privaat programma heeft tot doel: het realiseren van wendbaar en toekomstbestendig mbo-beroepsonderwijs dat T-shaped professionals opleidt of bijschoolt op het gebied van Sport & Bewegen en Zorg & Welzijn. Zo sluiten deze professionals beter aan bij de vragen van het werkveld en de behoefte en vraagstukken vanuit de praktijk en de samenleving.

Samenwerken
Alleen samen zijn we in staat om een omslag in vitaliteit te bewerkstelligen. Daarom hebben zich inmiddels ruim 30 (regionale) partijen uit het onderwijs, bedrijfsleven en overheid zich bij de Vitaliteitscampus aangesloten. Samenwerking zorgt voor een goede afstemming met de arbeidsmarkt en leidt tot verdere professionalisering van het onderwijs en het werkveld.

De ontwikkeling van het fysieke gebouw zit in de fase van gemeentelijke gebiedsontwikkeling en besluitvorming.

3.6 Educatie en Inburgering

Educatie en Inburgering
Het Alfa-college biedt in Groningen, Hoogeveen en Hardenberg diverse activiteiten aan op het gebied van Educatie en Inburgering. Ons streven naar een inclusieve samenleving is ook onze drijfveer om educatie- en inburgeringstrajecten te blijven uitvoeren. Samen willen wij de laaggeletterheid terugdringen, de afstand voor kwetsbare groepen tot de arbeidsmarkt verkleinen en streven wij ernaar dat iedereen toegang heeft tot de digital society (‘digitale inclusie’).

We zijn, als onderdeel van de DNA-samenwerking, bezig met de ontwikkeling van een gezamenlijk regionaal kenniscentrum, waarvan het Alfa-college de werkgeversrol vervult, op het gebied van laaggeletterdheid, Nt2 en culturele diversiteit. Met dit portfolio zijn we een sterke partner voor onze klanten in de arbeidsmarktregio Groningen, met de intentie om dit uit te breiden naar de arbeidsmarktregio’s in Drenthe en de kop van Overijssel. Het brede aanbod van producten sluit goed aan bij de vraag uit de arbeidsmarktregio’s en de opgebouwde kennis en kunde op de afdeling.

Educatie
Afgelopen jaar hebben we in Groningen de samenwerking met het Noorderpoort verder kunnen vormgeven met als doel om gezamenlijk educatie en inburgering aan te bieden in de arbeidsmarktregio Groningen. Vanaf januari 2024 is de uitvoering en de aansturing van deze trajecten belegd bij het Alfa-college. Het afgelopen jaar hebben ruim 150 cursisten hun diploma in ontvangst mogen nemen. Nog niet eerder hebben wij zoveel diploma’s uitgereikt.Afgelopen jaar hebben we het aantal beschikbare uren voor de taalhuizen kunnen uitbreiden, dit omdat de gemeenten het belang van de functie van taalhuizen op het oog hebben. Door de goede samenwerking met andere partijen worden de taalhuizen druk bezocht en verloopt de doorstroom naar Educatietrajecten soepel. Voor de betrokken gemeenten in de onze regio’s zijn wij een belangrijke samenwerkingspartner op het gebied van educatie en laaggeletterdheid. Dit komt tot uiting in langdurige rendabele contracten en/of aanbestedingen. Naast de bovenstaande activiteiten hebben wij taallessen voor Oekraïners georganiseerd.We hebben ten minste 200 cursisten kunnen bedienen.

Ook in Hoogeveen en Hardenberg volgen steeds meer cursisten een diplomatraject en hebben we het afgelopen jaar diverse diploma’s voor educatie trajecten uitgereikt. In Hoogeveen bieden we bij diverse bedrijven taalcursussen aan. Ook hebben we aflopen jaar een begin gemaakt met ons nieuwe product ‘taal op de werkvloer’. We werken intensief samen met het mbo onderwijs waar wij ondersteunen in de ondersteuning van studenten met een NT2 achtergrond.

In Hardenberg is er vanuit bedrijven, zowel voor NT1 als NT2, een toenemende vraag naar ‘taal op de werkvloer’. Naast ‘taal op de werkvloer’ is er vanuit de gemeente ook belangstelling voor digitale vaardigheden en individuele sollicitatietrainingen. Wij zijn een actieve partner in de regio en deelnemer van het taalgroep ‘Hardenberg telt mee met taal’. Samen met deze werkgroep en de provincie Overijssel hebben wij in maart 2023 voor werkgevers uit de regio een interactieve avond georganiseerd over het thema laaggeletterdheid.

Inburgering
We zijn er in 2023 wederom in geslaagd om het keurmerk ‘Blik op werk’ te behouden met 4 sterren. Ook hebben wij een positief resultaat behaald op de audit Toezicht in de Klas. De oude wet inburgering wordt in Groningen nog uitgevoerd, maar zijn we geleidelijk aan het afbouwen. In Groningen zijn we begonnen met de nieuwe inburgeringswet, variant Onderwijsroute. We hebben de schakelprogramma’s voor mbo niveau 2, 3  en 4 uitgewerkt en opgezet. Inmiddels nemen 75 cursisten deel aan deze opleiding. De verwachting is dat dit aantal snel zal stijgen.

In Hoogeveen hebben we nog een kleine aantal inburgeraars conform de oude wetgeving. Dit zijn we aan het afbouwen. Voor de gemeenten Hardenberg en Ommen wordt vanuit de nieuwe wet de Z- en de B1 route aangeboden. Ondertussen zijn er vanuit de nieuwe wet ruim 60 cursisten die deelnemen. De inrichting en uitvoering van de routes verlopen steeds beter. De lijnen met de gemeentes zijn kort en proactief. Het aantal cursisten vanuit de oude wetgeving wordt afgebouwd. Onze jarenlange expertise op het gebied van inburgering is en blijft van belang in samenwerking met de gemeentes en andere betrokken partijen.

v6.2.17