Spring naar inhoud

Bijlagen deel A

Bijlage 1 Toegankelijkheid en toelatingsbeleid

Niveau De wettelijke eisen ten aanzien van vooropleidingsniveau, zoals bepaald in de WEB Bijzonderheden
1. Entreeopleidingen:  
  Instromers op dit opleidingsniveau beschikken niet over een diploma. Er zijn drie voorwaarden aan inschrijving van deze doelgroep:
- leeftijd vanaf 16 jaar, op 1 augustus voorafgaand aan het schooljaar waarin gestart wordt met Entree;
- niet in het bezit van een diploma dat toelating biedt tot mbo-2, 3 of 4;
- afgelopen 2 jaar niet ingeschreven in een niveau 1/ Entree opleiding
Aanmelders voor Entree kunnen ook verwezen worden naar een externe zorg‐ of begeleidings-partner. Samen met deze partners kan een pre-Entree programma worden opgesteld, waarin gewerkt wordt aan schoolbaarheid en leerbaar-heid. Ook n.a.v. het Studieadvies binnen 4 maanden, kan een student doorverwezen worden naar een ander traject.
Een diploma van een Entree-opleiding kent twee mogelijke uitstroomadviezen:
-richting arbeidsmarkt of doorstroom naar niveau 2.
-Voor doorstroom naar niveau 2 is het perspectief op 2F voor Nederlands en rekenen cruciaal.
2. Basisberoepsopleidingen:  
  Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma entree-opleiding of niveau 1/AKA
- diploma lbo, of vbo
- vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg,
- mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
- overgangsbewijs klas 3-4 havo/vwo
In uitzonderingsgevallen kan een instromer zonder de juiste vooropleiding toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 2 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.
3. Vakopleidingen  
  Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma lbo, vbo
- vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
- overgangsbewijs klas 3-4 havo/vwo
- diploma basisberoepsopleiding (niveau 2) of een diploma van een andere vakopleiding (niveau 3)
In uitzonderingsgevallen kan een instromer zonder de juiste vooropleiding, toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 3 of 4 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.
4. Middenkaderopleidingen:  
  Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma lbo, vbo
- vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
- overgangsbewijs klas 3-4 havo/vwo
- diploma basisberoeps-opleiding (niveau 2) of een diploma van een andere vakopleiding (niveau 3)
In uitzonderingsgevallen kan een instromer zonder de juiste vooropleiding toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 3 of 4 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.
5. Specialistenopleidingen:  
  Voor inschrijving dienen instromers te beschikken over:
- diploma mbo niveau 3 in zelfde beroep of opleiding
In uitzonderingsgevallen kan de een instromer zonder de juiste vooropleiding toch toegelaten worden tot een opleiding op niveau 3 of 4 door gebruik te maken van de regeling Bijzondere Toelating. De verklaring van het succesvol doorlopen van deze procedure wordt in het dossier van de student opgenomen.

Bijlage 2 Onderwijsresultaten

Tabel rendement Entree

Entreerendement      
  2021-2022 2022-2023 2023-2024
Regio      
Admiraal 75,00% 62,96% 75,41%
Boumaboulevard 63,33% 73,33% 82,69%
Kardinge 70,59% 89,13% 91,11%
Kluiverboom 78,33% 84,21% 77,04%
Hardenberg 81,94% 81,32% 79,35%
Hoogeveen 84,34% 70,11% 86,67%
Totaal 76,91% 77,27% 81,54%

Jaarresultaat

Jaarresultaat        
  2019 t/m 2022 2020 t/m 2023 2021 t/m 2024 Norm
Niveau        
Niveau 2 71,2% 70,6% 71,2% 67,0%
Niveau 3 71,4% 70,5% 70,5% 68,0%
Niveau 4 69,0% 67,9% 68,3% 68,0%

Diplomaresultaat

Diplomaresultaat        
  2019 t/m 2022 2020 t/m 2023 2021 t/m 2024 Norm
Niveau        
Niveau 2 62,4% 63,3% 65,0% 61,0%
Niveau 3 73,4% 73,3% 73,9% 70,0%
Niveau 4 72,2% 71,1% 71,5% 70,0%

Startersresultaat

Startersresultaat        
  2019 t/m 2022 2020 t/m 2023 2021 t/m 2024 Norm
Niveau        
Niveau 2 83,4% 82,4% 82,8% 79,0%
Niveau 3 82,8% 82,8% 82,7% 82,0%
Niveau 4 83,7% 82,6% 81,9% 82,0%

Bijlage 3 Beroepsopleidingenaanbod

Opleiding Groningen Hoogeveen Hardenberg
Bouw en Infra X X X
Brood en Banket   X  
Creatief X    
Economie, Administratie en Communicatie X X X
Entree-opleidingen (NT2) X X X
Facilitaire Dienstverlening X X X
Handel en Ondernemen X X X
Horeca   X X
ICT X X X
Mobiliteit en voertuigen   X  
Techniek X X X
Toerisme en Recreatie   X  
Transport en Logistiek   X X
Uiterlijke verzorging X X  
VAVO X    
Veiligheid en Sport X X  
Zorg en Welzijn X X X

Bijlage 4 Medewerkers

4.1 Formatie

Formatie in aantallen M/V

Regio Man Vrouw Totaal
Bedrijfsvoering 107 208 315
CvB/Bestuursdiensten 3 7 10
Regio Groningen 323 426 749
Regio Hardenberg 53 115 168
Regio Hoogeveen 76 111 187
Eindtotaal 562 867 1429

Formatie in aantallen tijdelijk/vast

Regio Tijdelijk Vast Totaal
Bedrijfsvoering 35 280 315
CvB/Bestuursdiensten 1 9 10
Regio Groningen 132 617 749
Regio Hardenberg 19 149 168
Regio Hoogeveen 30 157 187
Eindtotaal 217 1212 1429

Formatie FTE M/V

Regio Man Vrouw Totaal
Bedrijfsvoering 96,6 160,5 257,1
CvB/Bestuursdiensten 3 6,5 9,5
Regio Groningen 268,7 310,6 579,3
Regio Hardenberg 46,3 81,4 127,7
Regio Hoogeveen 66,5 77,1 143,6
Eindtotaal 481,1 636,1 1117,2

Formatie FTE tijdelijk/vast

Regio Tijdelijk Vast Totaal
Bedrijfsvoering 26,8 230,3 257,1
CvB/Bestuursdiensten 0,8 8,7 9,5
Regio Groningen 90,9 488,4 579,3
Regio Hardenberg 11,2 116,6 127,8
Regio Hoogeveen 19,8 123,7 143,5
Eindtotaal 149,5 967,7 1117,2

4.2 Samenstelling medewerkersbestand

Leeftijdsverdeling

Leeftijd Man Vrouw Eindtotaal
>64 jaar 26 25 51
55-64 jaar 143 223 366
45-54 jaar 163 272 435
35-44 jaar 141 190 331
25-34 jaar 83 152 235
<25 jaar 6 5 11
Eindtotaal 562 867 1429

Betrekkingsomvang

Aantal medewerkers
Regio <1 fte 1 fte Totaal
Bedrijfsvoering 223 92 315
CvB/Bestuursdiensten 3 7 10
Regio Groningen 570 179 749
Regio Hardenberg 128 40 168
Regio Hoogeveen 129 58 187
Eindtotaal 1053 376 1429

Verhouding M/V management

  Aantal medewerkers
  Man Vrouw
CvB 2  
concerncontroller 1  
directeur 3 5
manager bedrijfsvoering 3 3
opleidingsmanager 19 18
Totaal 28 26
deel van het totaal 52% 48%

4.3 Loopbaan en ontwikkeling

Professionalisering en ontwikkeling in cijfers

Vacatures

Aantal vacatures 2024 2023 2022 2021 2020
OP 35 26 70 81 48
OBP 30 67 89 100 53
Totaal 65 93 159 181 101

Loopbaan en mobiliteit

Loopbaantrajecten 2024 2023
Aantal medewerkers individuele loopbaantrajecten 28 23
Aantal loopbaangesprekken 59 38
WW-ers    
Totaal aantal WW-ers dat daadwerkelijk een uitkering ontvangt (november) 21 7
Totaal aantal BW-ers dat daadwerkelijk een uitkering ontvangt (december) 20 17
In traject bij een re-integratiebureau (december) 5 3

Aanwezigheid Verklaring omtrent gedrag (VOG) nieuwe medewerkers 2024

  Aantal VOG aanwezig op ingangsmoment VOG te laat aanwezig VOG niet aanwezig
         
Nieuwe medewerkers in loondienst 85 80 5 0
Nieuwe personen niet in loondienst met een VOG-verplichting * 89 86 <5 0
Vrijwilligers 81 47 34 0

Bijlage 5 Invloed belanghebbenden

Relevante belanghebbenden Ingezette middelen/vormen Invloed blijkt uit
Bedrijven/instellingen Bijeenkomsten met het werkveld bedrijfsbezoeken/excursies Regionale inkleuring onderwijsprogramma
  Gastlessen door werkveldmedewerkers Docenten geven les op werkplek
  Medewerkersstages in het werkveld Werkveld examineert mee
  Inbreng werkveld tijdens voorlichtings- en wervingstraject Ontwikkeling Proeven van Bekwaamheid
  Contractonderwijs Aanpassing BPV-opdrachten
  Lessen op locatie bij bedrijven Onderwijs wordt flexibeler, bedrijven geven Alfa-college een rol bij de scholing van hun personeel
  Campusontwikkelingen Bedrijven en instellingen ontwikkelen samen onderwijscurriculum
Studenten Eigen waarderingsonderzoeken onder studenten Roosteraanpassingen, lesprogramma, tevredenheid
  Panelgesprekken met studenten, studentenarena's Beter gebruik leermiddelen, roosters, lesprogramma
  Inloopspreekuren Lokaalaanpassingen
  Studentenraad Verbetering kwaliteit onderwijs
  JOB-Monitor Beter gebruik leermiddelen, roosters, lesprogramma
Ouders Ouderavonden Verbetering begeleiding studenten door ouders en school
  In voorlichting specifieke informatie voor ouders Verbetering informatievoorziening ouders
  Op vmbo-scholen ook voorlichting voor ouders Verbetering informatievoorziening ouders
  Verbeterde informatiestroom naar ouders, ook van 18-plussers Verbetering informatievoorziening ouders
Alumni Reünies met informele terugblik op opleiding Aanpassing onderwijsprogramma
  Terugkomdagen half jaar na afronden opleiding Gastlessen
  Onderzoek onder gediplomeerde schoolverlaters Voorlichting studenten
Toeleverend onderwijs Overleg met vo-scholen over doorlopende leerlijnen Afstemming programma Meeloopdagen Voorlichting (Open dagen, informatieavonden)
Afnemend onderwijs Aansluiting/overgang mbo-hbo Afstemming programma
Medewerkers Medewerkersonderzoek Taakverdeling, werkdruk,
  Werkoverleg Vormgeven onderwijs

Bijlage 6 Samenstelling RvT, OR, SR

Samenstelling Raad van Toezicht (RvT)

De Raad van Toezicht kende ultimo juni 2025 de volgende samenstelling:

Annelies Bakelaar MBA, voorzitter
Anita van Nimwegen-Mulder MGM, vice-voorzitter en lid auditcommissie
mr. Geert Buiter, lid en voorzitter auditcommissie
Willemijn Zwart MA, lid en voorzitter onderwijscommissie
Lusanne Tehupuring MA, lid en lid onderwijscommissie
Drs. Henk Meines, lid auditcommissie
Drs. Yvonne Bax, lid en lid onderwijscommissie

Samenstelling Ondernemingsraad (OR)

Ultimo 2024 bestaat de ondernemingsraad uit de volgende leden: 

Dagelijks bestuur: 
Gerlinde Eikens, voorzitter, locatie Hardenberg 
Hermen van Slooten, plv. Voorzitter, locatie Hardenberg 
Jan Brouwer, secretaris, locatie Kardinge Groningen 

Leden: 
Eduard Damsma, locatie Admiraal de Ruyterlaan Groningen 
Alfred Gruppen, bedrijfsvoering  
Suzanne Jansen, locatie Boumaboulevard Groningen 
Sanne Piek, bedrijfsvoering 
Els van Schaik, locatie Admiraal de Ruyterlaan Groningen 
Tjeerd Beijleveld, locatie Admiraal de Ruyterlaan Groningen 
Arjen Valk, locatie Boumaboulevard Groningen 
Claudia van der Veen, locatie Kluiverboom Groningen 
José Verhage, locatie Kluiverboom Groningen 
Ingrid van Dalen, locatie Hoogeveen 

Samenstelling Studentenraad (SR)

In 2024 zijn de volgende leden afgetreden: 
Mika Wessels, Hardenberg (Penningmeester)
Joost Siesling, Admiraal de Ruyterlaan (Lid) 
Zoë Rieks, Kluiverboom (Lid) 
Shayro Mamber, Kardinge (Lid)  

De huidige raad bestaat uit:  
Bryan Brouwer, Voltastraat (Voorzitter) 
Lars Prins, Voltastraat (vice voorzitter) 
Diya Baghwandien, Boumaboulevard (secretaris) 
Noëll Schulte, Hardenberg (penningmeester) 
Hanling Su, Boumaboulevard, (lid) 
Robin Kors, Admiraal de Ruyterlaan (lid) 
Jeuneau Boekhoudt, Boumaboulevard (lid)  
Cêcile Wedekind, Hardenberg (lid) 
Christiaan Meits, Admiraal de Ruyterlaan (lid) 

Bijlage 7 (Neven)functies CvB en RvT

Bijgaand vermelden wij de nevenwerkzaamheden die relevant zijn voor de activiteiten van het Alfa-college of die een significant belang hebben. 

De heer W. Moes, voorzitter College van Bestuur  

(neven-)functies gebonden aan de functie:

  • lid bestuur MBO Raad 
  • lid bestuur Christelijke Federatie MBO 
  • lid regionaal monitoring comité Just Transition Fund 
  • lid stuurgroep leefbaarheid en veiligheid Noordelijke Wijken (Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid) gemeente Groningen 
  • lid stuurgroep Werken aan Ontwikkeling (LLO), Nationaal Programma Groningen 
  • lid stuurgroep Akkoord van Groningen 
  • bestuurslid GOA Publiek, Groningen 
  • commandiet LOC+ Hardenberg 

(neven-)functies niet gebonden aan de functie:

  • lid comité van aanbeveling stichting Present Groningen 
  • lid Raad van Toezicht SKSG Kinderopvang Groningen 
  • lid werkveldadviescommissie pedagogische wetenschappen, RuG 

De heer E.R. van der Werff, lid College van Bestuur 

(neven-)functies gebonden aan de functie:

  • lid Program Board Dutch Tech Zone
  • lid bestuur Duits in de beroepscontext  

(neven-)functies niet gebonden aan de functie:

  • lid Raad van Toezicht IT Hub Hoogeveen
  • lid Raad van Toezicht Accare 

Mevrouw Annelies Bakelaar, voorzitter Raad van Toezicht 

  • bestuurder CKC Drenthe (per 1 november 2024)
  • bestuurder Biblionet Drenthe (tot 1 november 2024)
  • bestuurslid vereniging openbare bibliotheken (tot 1 november 2024)
  • bestuurslid stichting samenwerkende POI’s Nederland (tot 1 november 2024)
  • lid Raad van Toezicht Travers (tot 1 september 2024)
  • Vereniging Tesselschade Adelt, onbezoldigd voorzitter bestuur afdeling Groningen (tot 1 maart 2024) 

Mevrouw Willemijn Zwart, lid Raad van Toezicht 

  • spreker/ publicist/ onderwijsontwikkelaar, Komvoor
  • docent Nederlands, Het Stedelijk, Enschede
  • bestuurslid Genootschap Onze Taal
  • kandidaat-senator PvdA
  • lid commissie naamgeving openbare ruimte, gemeente Enschede
  • lid denktank Wiardi Beckman Stichting 
  • lid raad van toezicht CVO Fryslan (tot 1/9/24) 

De heer Geert Buiter, lid Raad van Toezicht  

  • eigenaar de Volharding 
  • voorzitter raad van commissarissen Nedmag BV, Veendam 
  • lid raad van toezicht GSV, Groningse Schoolvereniging, Groningen 
  • lid Investor Board Carduso Capital, Groningen 
  • Lid raad van toezicht Zorgcollectief ZuidWest Drenthe
  • bestuurslid stichting Topvolleybal Groningen
  • lid raad van commisarissen Groninger Groeifonds (per 1/1/2025) 

Mevrouw Anita van Nimwegen-Mulder, lid Raad van Toezicht 

  • lid Raad van Bestuur Caparis (per april 2025 bestuurder BMS Onderwijs)
  • lid raad van commissarissen WMD Drinkwater NV. (per 1/9/24) 

Mevrouw Lusanne Tehupuring, lid Raad van Toezicht 

  • mede-eigenaar & CEO Enatom
  • bestuurslid DigiFonds Noord 

De heer Henk Meines, lid Raad van Toezicht

  • directeur UWV
  • lid Raad van Toezicht Voortgezet Onderwijs Noord Groningen
  • lid verantwoordingsorgaan Pensioenfonds UWV 

Mevrouw Yvonne Bax, lid Raad van Toezicht (per april 2025)

  • Head of people services Achmea

Bijlage 8 Realisatie kwaliteitsafspraken

Prioriteit 1 Kansengelijkheid

Het Alfa-college zet zich in voor een inclusieve leergemeenschap door samenwerking, innovatie en gedeelde verantwoordelijkheid met partners in de regio, met een nadruk op de stem van studenten. Dit verbetert onderwijs en stages, en voorkomt uitsluiting door goede begeleiding (LOB, zie prioriteit 2). Er zijn al verschillende mooie resultaten geboekt, zoals toegankelijke gebouwen, klaslokalen en evenementen. Studenten participeren actief in initiatieven zoals de studentenraad en het project VN-ambassadeurs, waar zij met ervaringsdeskundigen samenwerken om onderwijs en stages toegankelijker te maken en stagebeleid te versterken. Discriminatie en misstanden worden actief gemeld en het beleid wordt steeds verder aangepast op basis van studentinbreng. Studenten scoren gemiddeld een 4.2 in de JOB 2022 en 2024 over hoe veilig ze zich op school voelen. De veiligheid bij het leerbedrijf wordt gescoord op een 4.4 in de JOB 2024 (2022 niet gemeten).  

Ook werkt het Alfa-college aan een inclusieve werkgemeenschap. Sinds 2022 heeft het Alfa-college de werkgroep ‘Werken voor iedereen’ opgericht om diversiteit en inclusie onder medewerkers te bevorderen. Deze werkgroep ontwikkelde de visie ‘Werken voor iedereen’, die in 2023 werd vastgesteld. Vervolgens werd het thema inclusieve communicatie geïntroduceerd bij leidinggevenden en via trainingen. In 2024 werd een advies opgesteld om de visie in de praktijk verder gestalte te geven. Ook is er een pilot gestart voor inclusief werven. Deze initiatieven tonen de inzet van het Alfa-college om een inclusieve en toegankelijke leer- en werkomgeving te creëren voor zowel (toekomstig) studenten als medewerkers. Meer informatie over onze inclusieve aanpak is te lezen in paragraaf 2.6

In het kader van kansengelijkheid en inclusiviteit zet het Alfa-college ook in op het verminderen van (digitale) laaggeletterdheid, bijv. door educatie- en inburgeringstrajecten. Voor de gehele Alfa-college regio, in samenwerking met DNA, bieden wij een breed scala aan educatieve programma's aan. Zo is er bijv. in Groningen gestart met nieuwe taalhuizen en in Hoogeveen is er gestart met pre-inburgeringstrajecten. In het kader van LLO is er bijv. in Hardenberg/Ommen een cursus verzorgd, door een docent samen met een interculturele coach voor logistiek en veiligheid voor Arabisch sprekenden. Waarbij het doel van de cursus het vergroten van arbeidskansen was. Het aanbod voor inburgering is afhankelijk van de contracten met de verschillende gemeenten. Om deze inburgeringstrajecten te kunnen uitvoeren, moeten wij in het bezit zijn van het keurmerk Blik op Werk. In 2024 hebben wij opnieuw dit keurmerk behaald met de maximale score van 4 sterren. Voor alle ontwikkelingen over educatie en inburgering verwijzen we naar paragraaf 3.6

Op het gebied van vitaliteit (welzijn) zijn we verdergegaan met de implementatie van onderwijs gericht op beroepsvitaliteit. In totaal zijn er nu 34 teams gestart met het ontwerpen en implementeren van onderwijs gericht op beroepsvitaliteit. In het kader van LLO bieden we op het gebied van vitaliteit de training Positieve gezondheid aan. De integratie van (beroeps)vitaliteit in alle LLO-trajecten heeft nog meer aandacht nodig. Wel zit in de evaluatie van LLO-trajecten standaard twee vragen over vitaliteit. Daarnaast zetten we veel in op het monitoren en ondersteunen van de vitaliteit van onze studenten. De monitoring doen we o.a. door het inzetten van Testjeleefstijl.nl. Dit wordt voornamelijk ingevuld door eerstejaars studenten. De resultaten van Testjeleefstijl zijn: In 2023-2024 (n=829) gaf 13% aan zich meestal (10%) of altijd (3%) somber of depressief te voelen. In 2024-2025 (n=692) gaf 13% aan zich meestal (9%) of altijd (4%) somber of depressief te voelen. De ondersteuning van de vitaliteit van studenten gebeurt door coaches, door het aanbod van verschillende vitaliteitsprogramma’s en met behulp van veel samenwerking met partners in de regio. Bij dit alles betrekken we de studenten actief om zo ons aanbod en aanpak goed af te stemmen op de behoeften van de student. Meer ontwikkelingen op het gebied van vitaliteit worden beschreven in paragraaf 1.2

Het terugdringen van voortijdig schoolverlaters (vsv) heeft onze continue aandacht. Voor alle niveaus en leerwegen hebben we streefwaarden opgenomen in de Kwaliteitsagenda voor vsv-cijfers waar we onder willen blijven. Voor BOL zitten we op niveau 1, 2 en 3 onder de streefwaarden. Voor BBL zit alleen het percentage van niveau 2 onder de streefwaarde. Ondanks dat nog niet alle vsv-cijfers onder onze streefwaarden zitten,  zien we over het algemeen wel een dalende trend. Voor het terugdringen van vsv en het vergroten van het studiesucces is dit jaar de Werkagenda vsv vastgesteld en zijn de eerste stappen uit de werkagenda gezet. Onder andere de intensieve samenwerking met onze partners in de regio vinden we van essentieel belang in het kader van vsv. Sinds schooljaar 2023-2024 sturen we op de aanwezigheid van onze studenten en de registratie daarvan en verwachten daarmee een positief effect op vsv. Het huidige aanwezigheidspercentage van onze studenten schommelt rond de 75%. Dit willen we het komende jaar verhogen naar minimaal 80%. Door diverse projecten is de aan- en afwezigheidsregistratie al verhoogd van 86% naar 94%. De begeleiding tijdens en na de opleiding draag ook bij aan een verhoogd percentage uitstromers Entree en niveau 2 met werk. Voor de Entree BOL- en niveau 2 BBL-studenten is dit al zichtbaar. Door het herziene LOB-beleid en extra inzet op begeleiding verwachten we de komende jaren breder de effecten daarvan te zien. Meer over LOB, passend onderwijs en vsv is te lezen in paragraaf 2.4

In 2024 zijn diverse projecten gestart om de aansluiting tussen vo, mbo en hbo te versterken. Dit richt zich op betere afstemming van onderwijsprogramma's en doorlopende leerlijnen voor LOB. We zien dat niveau 2 en 3 boven de streefwaarden van het startersresultaat scoren (85 en 84%) en niveau 4 op de streefwaarde (82%). Voor het succes in het hbo zien we een daling naar 79% voor cohort 2021-2022, passend bij het landelijke beeld. In het kader van het versterken van de aansluiting tussen vo, mbo en hbo zetten we, met behulp van de subsidie versterking beroepskolom, in op strategische samenwerkingen met onze partners in de regio. Bijv. de samenwerking om studenten vanuit praktijkonderwijs en vso gelijke kansen te bieden in het mbo is versterkt en vormgegeven in een routekaart. Ook is er weer ingezet op breed aanbod voor voorlichting voor vo leerlingen, zoals open dagen, hallo MBO en meeloopdagen. Meer hierover is te lezen in paragraaf 2.4

Prioriteit 2 Kansrijk opleiden

Bij het schrijven van de Kwaliteitsagenda 2024-2027 zijn kansrijke beroepen en daarmee opleidingen geselecteerd om extra op te focussen. In instroom zien we een stijging van 3% over de volle breedte, maar een daling van 1% op de selectie van opleidingen voor de Kwaliteitsagenda. Qua diplomarendement zijn er verschillen per geselecteerde opleiding en domein. Dit wordt beïnvloed door veranderende arbeidsmarkt, aantal studenten dat instroomt, kwaliteit van onderwijs, invloed van politiek en economie enz. Door onze analyse in ‘Opleiding in Beeld’ worden gerichte acties ingezet om de rendementen van onderwijsteams te verhogen. Ook door extra activiteiten op het gebied van LOB begeleiden wij studenten beter in hun loopbaan. Dit zal een positief effect hebben op de juiste keuze voor studie en beroep van de student. Het huidige percentage studenten dat de hulp van school bij de keuze over verder leren en werken positief waardeert is gestegen van 34.7% naar 36%. Ook door het inzetten van nazorg kunnen wij studenten beter begeleiden naar duurzaam werk.   

Onze ambitie is om de juiste begeleiding aan studenten te bieden waardoor ze een weloverwogen keuze maken voor een passende en logische leerroute, passend bij interesses, capaciteiten en talenten. Voor deze juiste begeleiding zijn we in 2024 gestart met een projectgroep LOB (extra fte), met een projectplan met concrete doelen o.b.v. het herziene LOB-beleid. Doelen gaan o.a. over LOB als onderdeel van de onderwijsvisie van teams, elke opleiding een loopbaangericht curriculum m.b.v. LOB-tool, creëren van loopbaan oriënterende gerichte en contextrijke leeromgeving en scholing/training docenten LOB. Studententevredenheid over begeleiding door school is gestegen van 54.1% naar 56%. Voor het tweede deel van de ambitie, de passende en logische leerroute, zeten wij in op flexibilisering van onze opleidingen. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken daarvoor de teams met de herontwerptool voor flexibilisering. De tool helpt teams bijv. om het curriculum in leer- en exameneenheden op te bouwen. Voor meer informatie over LOB verwijzen we naar paragraaf 2.4 en voor passende en logische leerroutes (flexibilisering) naar paragraaf 1.2.  

Op het Alfa-college werken we aan de doelen van het stagepact door bijv. de kwaliteit van de BPV-begeleiding te verbeteren. Het Alfa-college heeft het stagebeleid reeds bijgesteld en van daaruit zijn veel elementen verbeterd. In navolging daarop hebben in 2024 alle onderwijsteams structureel tijd in de formatie gereserveerd voor minimaal twee fysieke stagebezoeken en één hybride. Ook zijn teams aan de slag gegaan het verbeteren van de BPV-begeleiding a.d.h.v. concrete doelen. We zien de tevredenheid van studenten over de BPV-begeleiding door school dan ook heel iets stijgen, naar een 3.2. De tevredenheid over de begeleiding door het leerbedrijf is een 3.7 voor BOL- en 4.0 voor BBL-studenten. Daarnaast is sinds 2024 het handboek BPV-begeleiding voor studenten met een aanvullende ondersteuningsbehoefte beschikbaar. Het Alfa-college heeft een laagdrempelig meldpunt ingericht voor stagediscriminatie en -misstanden en communiceert dit breeduit met studenten, zowel via SLB-ers als op de schermen op school en op onze website. In 2024 zijn er twee meldingen bij het meldpunt gedaan. De meldingen worden in samenspraak met ‘de veilige school’ vertegenwoordigers op locatie en met ‘discriminatie.nl Groningen’ besproken en opgevolgd. Voor meer informatie over BPV verwijzen we naar paragraaf 2.4.

Het Alfa-college heeft zich, onder de vlag van DNA Next, gepositioneerd als een belangrijke toonaangevende opleidingspartner voor bij- en omscholing in de regio. Met de krachtenbundeling op het gebied van LLO heeft DNA Next gezorgd voor transparantie en eenduidigheid voor bedrijven, werkenden en werkzoekenden in de regio. Door samenwerking met bedrijven, overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties zijn concrete scholingstrajecten en samenwerkingen gestart, die direct inspelen op de arbeidsmarktbehoeften en -ontwikkelingen in de regio. Er zijn vooral veel LLO-trajecten binnen de sectoren Techniek, Zorg & Welzijn en ICT/Next Business. Door de toename aan LLO-trajecten wordt de synergie tussen LLO en het initiële onderwijs positief bevordert. Er wordt van elkaar geleerd en het versterkt elkaar. Er zijn dit jaar weer veel cursisten (bij)geschoold. Hun gemiddelde waardering is gestegen van een 7.5 naar een 7.9. In 2024 heeft het Alfa-college een gerealiseerde omzet van ruim €1,6 miljoen. Dit is nog niet volledig kostendekkend. Door het optimaliseren van processen en het ontwikkelen van schaalbare programma’s zijn de eerste stappen gezet richting het bereiken van een structurele kostendekkendheid in 2026. Voor meer informatie over LLO verwijzen we naar paragraaf 1.2 en voor DNA-Next naar 3.1

Prioriteit 3 Leren voor de toekomst

In 2024 heeft het Alfa-college een nieuwe visie op taal en taalbeleid vastgesteld. In het taalbeleid zijn doelen opgenomen. Elk team heeft per doel een analyse gemaakt over wat er goed gaat, wat beter kan en welke acties teams gaan nemen. O.a. door de nieuwe visie en taalbeleid is er meer aandacht voor Nederlands in de beroepscontext. De tevredenheid van studenten over de lessen Nederlands is dan ook gestegen van 46.8% naar 49%. Op het gebied van rekenen zien we de eerste positieve resultaten op de nieuwe rekenexamens. Afgelopen jaar is er ingezet op de kwaliteit van het rekenonderwijs en professionalisering van rekendocenten. Waar mogelijk wordt rekenen gegeven in de beroepsgerichte context. Waar geen logische koppeling wordt gevonden met het beroepsmatig rekenen wordt generiek rekenen gegeven gericht op burgerschap. Ondanks alle inspanningen is de tevredenheid van de lessen rekenen gedaald van 48.1% naar 45%. Voor meer informatie over taal en rekenen verwijzen we naar paragraaf 2.5

Voor burgerschap stond er nog geen ambitie in de Kwaliteitsagenda omdat we de input van de interne audit en de JOB-score op burgerschap als input wilden gebruiken om een ambitie op te stellen. Dit samen met de landelijke ontwikkelingen op burgerschap, zoals de nieuwe kwalificatie-eisen en instellingsexamen, maakt dat we tot de volgende ambitie zijn gekomen: In 2027 hebben alle onderwijslocaties van het Alfa-college een vernieuwd curriculum, monitoringssysteem en instellingsexamen voor burgerschap geïmplementeerd op basis van de aangescherpte visie op burgerschap. En als tweede ambitie: In 2027 beoordelen onze studenten ons burgerschapsonderwijs met minimaal een 3.2. Dat was afgelopen jaar een 3.1. Om deze ambities te gaan realiseren hebben we in 2024 ontwikkellijnen voor burgerschap opgesteld. De ontwikkellijnen gaan helpen om de ambities te realiseren, samen met professionalisering van onze burgerschapsdocenten. Voor meer informatie over burgerschap verwijzen we naar paragraaf 2.5

In het kader van goed en onderscheidend werkgeverschap, voeren wij een actief doorstroombeleid. Dit jaar is het doorstroombeleid voor OP geëvalueerd en op een aantal punten herzien. Aan het doorstroombeleid voor OBP werkt een werkgroep bestaande uit HRM en OR-leden om te komen tot een duidelijke en leesbaar document. Ten aanzien van de ambitie voor inschaling van OP zien we een stijgende lijn. Het aandeel LC-docenten met een vast dienstverband is gestegen van 39.1% naar 40,3% en het aandeel LD-docenten is gestegen van 2.6% naar 2.9%. Ten aanzien van onze ambities voor 2027 op de onderdelen uit het medewerkersonderzoek zien wij licht teruglopende scores op alle onderdelen. Het Alfa-college is in transitie. Ontwikkelthema’s zoals digitalisering, duurzaamheid en flexibilisering gaan gepaard met demografische krimp, teruglopende inkomsten, en samenwerking in DNA-verband. Dit vergt veel van ons en dit proces gaat met vallen en opstaan. Daarom zijn scores op medewerkersonderzoek mogelijk wat gedaald. We blijven hierover met elkaar in gesprek met het volste vertrouwen dat we onze ambitie voor 2027 zullen realiseren. Zo zetten we bijv. in op zij-instromers en extra begeleiding voor startend personeel. Ook is het werkplezierplan opgesteld door OR en HRM als voortzetting van het werkdrukplan. Aan de uitvoering wordt gewerkt. Voor meer informatie verwijzen we naar paragraaf 4.2

Onze conceptvisie op onderzoek wordt aangevuld met ontwikkelingen rondom de visie op leren die op DNA-niveau wordt opgesteld. Ook wordt de innovatieambitie als ook de verbinding tussen innovatie, onderzoek en onderwijs nadrukkelijker meegenomen in de vernieuwde onderzoeksvisie. Aansluitend op de RIS3 thema's zijn diverse leergemeenschappen opgestart en doorontwikkeld die kort-cyclisch ontwerpgericht onderzoek (gaan) doen. Vanuit onze practoraten en de RIF Vitaliteitscampus wordt dit onderzoek versterkt. De huidige practoraten functioneren goed blijkt uit o.a. audit van het Noorderpoort (practoraat Zorg & Technologie) en het midtermreview van de RIF Vitaliteitscampus (practoraat Vitaliteit). Vanwege vertrek van Alexander Gritt is het Lectoraat Ondernemen in verandering tijdelijk zonder lector. Er wordt een nieuwe lector geworven. De vacature (inclusief sollicitaties) voor een practor Decentrale Energieopslag hebben nog geen geschikte kandidaat opgeleverd. Voor meer informatie over onderzoek en practoraten verwijzen we naar paragraaf 3.3

Tot slot werken we aan het uitbreiden van excellentie programma’s. Het aanbod is gestegen van 10 naar 11 programma’s. Door ons meer te richten op kleinere (locatie)programma’s zijn er nieuwe programma’s ontwikkeld die meer vraaggericht zijn en dus meer afgestemd op de behoeften van de student. Voor meer informatie over excellentie verwijzen we naar paragraaf 2.5

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report