Spring naar inhoud

Onze studenten

2.1 Studentenaantallen

In 2024 studeerden 10.806 studenten aan het Alfa-college: 7434 doen een BOL en 3372 een BBL-opleiding. Het aantal BOL-studenten is voor het eerst in een aantal jaren weer gestegen terwijl het aantal BBL-studenten voor het eerst in een aantal jaren weer daalde. De stijging zien we met name terug bij de studierichtingen: Bouw, Techniek, Horeca en Veiligheid/Sport. We zien een daling bij de studierichtingen: Economie, Handel, Transport en Zorg & Welzijn. Het aantal Entree-studenten (niveau 1) nam in 2024 sterk toe.

Het aantal aanmeldingen voor de vavo is ten opzichte van 2023 licht gestegen. Dit komt door de aangescherpte exameneisen in het voortgezet onderwijs. Daarnaast vallen steeds meer leerlingen uit op havo/vwo die hun diploma via de vavo-route halen. 

Het aantal Educatiedeelnemers is bijna verdubbeld doordat we samen zijn gaan werken met Noorderpoort.

Alfa-college had in 2023 een landelijk marktaandeel mbo van 2,7%. Hiermee staat Alfa-college op de 16e plaats van de in totaal 34 roc’s. Ter vergelijking: DCTerra (fusie van Drenthe College en Terra) en Noorderpoort hadden in 2023 een marktaandeel van respectievelijk 1,7% en 2,9%.

De gemeenten Groningen, Hardenberg en Hoogeveen zijn de belangrijkste gemeenten van herkomst van onze studenten. Samen zijn zij verantwoordelijk voor 37% van onze studenten.

Aantal bekostigde studenten mbo per hoofdlocatie

Locatie  Leerweg  2021  2022  2023  2024 
Groningen  BOL    6.376   5.572   4.948   4.969 
   BBL   1.526   1.767   1.869   1.717 
Hardenberg  BOL    1.315   1.215   1.183   1.173 
   BBL   641   710   768   684 
Hoogeveen  BOL    1.541   1.390   1.281   1.292 
   BBL   823   957   967   971 
Subtotaal  BOL    9.232   8.177   7.412   7.434 
   BBL   2.990   3.434   3.604   3.372 
Totaal      12.222   11.611   11.016   10.806 

Aantal bekostigde studenten mbo per niveau

Niveau  2021  2022  2023  2024 
 393   359   439   531 
 2.384   2.113   2.053   2.182 
 2.656   2.647   2.556   2.383 
 6.789   6.492   5.968   5.710 
Totaal   12.222   11.611   11.016   10.806 

Marktaandeel Alfa-college en DNA-partners

Instelling  Positie in landelijke ROC-lijst  2020  2021  2022  2023
Alfa-college  16  2,7%  2,7%  2,7%  2,7% 
DCTerra 27  1,7%  1,7%  1,7%  1,7% 
Noorderpoort  13  3,0%  3,0%  3,0%  2,9% 

Aantal deelnemers Educatie, Inburgering en VAVO

Type inschrijving  2021  2022  2023  2024 
Educatie   575   661   760   1.316 
Inburgering   365   313   374   320 
VAVO   322   362   542   561 
Totaal   1.262   1.336   1.676   2.197 

Herkomst studenten Alfa-college

Herkomst studenten Alfa-college 2024

2.2 Tevredenheid studenten

Onze belangrijkste stakeholders zijn onze studenten. Zij geven hun mening over het onderwijs, hun ervaring in de praktijk en over het Alfa-college. Dit doen zij via verschillende instrumenten en in dialoog met onze medewerkers. We nemen deel aan landelijke onderzoeken en meten en bespreken tevredenheid met behulp van instrumenten en dialoogvormen die de onderwijsteams inzetten. In de kwaliteitsagenda hebben we ambities opgenomen ten aanzien van de tevreden van studenten over de begeleiding op school en tijdens de stage. In 2024 gebruikten we de continue meting van de BPV-monitor en het tweejaarlijks landelijk tevredenheidsonderzoek JOB-monitor. Daarnaast monitoren we de student-tevredenheid door voortdurende dialoog met de student, via eigen ingezette instrumenten zoals studentpanels en enquêtes.  

We werken aan het zichtbaar maken van de student journey op basis van bestaande metingen en KPI's. Een belangrijk verbeterpunt daarin is het kortcyclisch monitoren van studenttevredenheid zodat we veel eerder en gerichter verbeteringen kunnen doorvoeren. Directeuren en CvB hebben daarom afgesproken in 2025 een kortcyclisch meetinstrument te ontwikkelen en in gebruik te nemen om de tevredenheid van studenten over hun begeleiding te monitoren. Daarnaast starten we in 2025 met het meten van de tevredenheid van studenten over hun eerste honderd dagen bij het Alfa-college.

JOB-Monitor
Het tweejaarlijkse landelijke tevredenheidsonderzoek voor mbo-studenten, de JOB-monitor, vond plaats van 01-12-2023 tot 15-03-2024. Onze responsaantallen, rapportcijfers van studenten voor de organisatie en algemene en thematische tevredenheidscijfers zijn gestegen ten opzichte van 2022 en liggen boven de landelijke gemiddelden.

  Alfa-college  Landelijk 
  2022  2024  2024 
Respons  54%  58%  44% 
Gemiddeld oordeel Alfa-college  6,8  6,9  6,5 
Gemiddeld oordeel opleiding  6,9  6,7 

De meeste studenten gaan met plezier naar school, zijn positief over de sfeer op school, de lessen van de docenten, en de hulp en begeleiding tijdens de opleiding. De gemiddelde tevredenheid van de studenten over hoe de toetsen aansluiten bij het geleerde is goed. Studenten van het Alfa-college voelen zich veelal veilig op school, op hun stageplek en ook hun leerwerkplek. Ze ervaren weinig pestgedrag, uitsluiting of discriminatie binnen de school.  

Er zijn ook aandachtspunten: 

  • Ten aanzien van de stage en BPV weet een derde deel van de studenten waar ze melding kan doen van misbruik of discriminatie.  
  • Een derde deel van de studenten ontvangt een onkostenvergoeding voor hun stage inzet. 
  • Studenten weten niet goed hoe ze kunnen meepraten over verbeteringen op school. Ook weten ze niet genoeg over de werkzaamheden van de Studentenraad. 
  • Weinig studenten geven aan te willen meepraten over hoe het op school beter kan. 
  • Ten aanzien van de gelijke waardering als student, ten opzichte van hbo en/of wo-studenten, geven onze mbo-studenten geen hoge gemiddelde tevredenheid aan. Daarnaast geven ze aan dat ze het gevoel hebben moeilijker huisvesting te kunnen vinden dan hbo- en wo-studenten. 
  • In de informatievoorziening over de hoogte van de schoolkosten is verbetering wenselijk.  

De genoemde aandachtspunten hebben we opgenomen in de kwaliteitscyclus van het Alfa-college, waar we via de PDCLSA-cyclus continu aan verbeteringen werken. 

BPV-monitor 2024 
De landelijke BPV-monitor van SBB is een continue meting onder studenten en praktijkopleiders over hun waardering over de BPV-periode: het gaat dan vooral over de begeleiding door het praktijkbedrijf en de begeleiding vanuit school. Uit de BPV-monitor over de periode 1 januari 2024 – 31 december 2024 blijkt dat het gemiddelde waarderingscijfer van studenten over hun BPV-periode 8,6 is. Landelijk ligt het gemiddelde op 8,5. Aandachtspunt is de studentenrespons. SBB onderzoekt mogelijkheden om de werkwijze rondom de BPV-monitor aan te passen, met als doel de respons te verhogen.  

2.3 Financiële ondersteuning studenten

Mbo-studentenfonds
Het mbo-studentenfonds is een fonds voor mbo- en vavo-studenten, voorgeschreven door de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB). Studenten kunnen een aanvraag indienen voor financiële of materiële ondersteuning. Op deze manier streven we ernaar dat de financiën van de student nooit een belemmering vormen bij het kiezen van de gewenste opleiding. De noordelijke mbo-instellingen hebben hun werkwijze afgestemd en werken samen in het noordelijk mbo-studentenfonds. 

Jaarlijks stelt de overheid een bedrag beschikbaar aan alle mbo-instellingen, dat naar rato over de instellingen wordt verdeeld via de lumpsumregeling. In het kalenderjaar 2024 hebben 297 studenten zich gemeld bij het mbo-studentenfonds met verzoeken om financiële of materiële ondersteuning. 

Inkomsten vanuit de lumpsum 250.000
Uitgaven – aanschaf leermiddelen, zie toelichting per doelgroep 216.502 -
Uitgaven- personeelskosten die ten laste komen van het fonds 10.511 -
Resterend bedrag vloeit terug naar de algemene middelen 22.987

Toelichting per doelgroep 
De WEB onderscheidt vier doelgroepen die een aanvraag kunnen indienen voor het studentenfonds.   

  • Minderjarige BOL-studenten 
    In totaal hebben 291 studenten een verklaring van Stichting Leergeld (of een daarmee vergelijkbare verklaring) van hun woongemeente ingediend. Met dit bewijs hebben zij recht op het verkrijgen van alle verplicht voorgeschreven leermiddelen door de opleiding, waaronder boeken & licenties, een laptop, kleding en vergoeding van reiskosten. 
  • Studievertraging en hardheidsclausule 
    Door gebruik te maken van de hardheidsclausule hebben zes studenten een financiële compensatie ontvangen. In alle zes gevallen ging het om asielzoekers, waarvan de aanvraagprocedure om statushouder te worden nog niet was opgestart of bevestigd. Zolang zij niet in het aanvraagproces zitten, vallen ze onder de 'brood, bed en water-regeling' en hebben ze geen beschikking over financiële middelen. Het mbo-studentenfonds vergoedt hun reiskosten naar de schoollocatie en voorziet in de leermiddelen. Zodra ze in het proces zitten, worden deze kosten grotendeels gedekt door het COA. Het betreft hier dus altijd een tijdelijke periode. Deze werkwijze is afgestemd met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en is goedgekeurd. 
  • Studentenraad 
    Voor deze doelgroep zijn geen aanvragen ontvangen. Dat komt omdat het Alfa-college de vergoedingen van studenten die actief zijn in de studentenraad op een andere wijze heeft ingericht. De vergoedingen die zij ontvangen komen niet ten laste van het fonds. 
  • Bestuurlijke/maatschappelijke activiteiten 
    Afgelopen jaar zijn er voor deze categorie geen aanvragen ontvangen. 
Omschrijving Aantal studenten Totaal van de toekenningen Gemiddelde hoogte van de toekenningen
Studenten, of diens wettelijk vertegenwoordiger, die aantoonbaar onvoldoende financiële middelen hebben voor de aanschaf van onderwijsbenodigdheden waarover de student geacht wordt zelf te beschikken Aanvragen 291 Toekenningen 291 € 213.760  €714 
Studenten die in verband met de aanwezigheid van een bijzondere omstandigheid studievertraging hebben opgelopen Aanvragen 6 Toekenningen 6 € 2.742  € 457 
Studenten die lid zijn van een studentenraad als bedoeld in artikel 8a.1.2 WEB, van een andere door het bevoegd gezag ingestelde medezeggenschapsstructuur of van het bestuur van een studentenorganisatie van enige omvang met volledige rechtsbevoegdheid Aanvragen 0 Toekenningen 0    
Studenten die activiteiten verrichten op bestuurlijk of maatschappelijk gebied die naar het oordeel van het bevoegd gezag mede in het belang zijn van de instelling of van het onderwijs dat de student volgt Aanvragen 0 Toekenningen 0    

Studenten Noodfonds
Het college van bestuur van het Alfa-college heeft op 4 november 2024 het studenten Noodfonds opgericht. Het Noodfonds is een privaat fonds om individuele studenten in schrijnende omstandigheden te kunnen helpen. Het gaat hierbij specifiek om studenten die niet bij andere fondsen kunnen aankloppen, waardoor voor hen de toegankelijkheid van het onderwijs in het gedrang komt. Via dit fonds is het mogelijk om studenten te ondersteunen met een incidentele financiële bijdrage, met een structureel effect. Hiermee kunnen we drempels wegnemen, zodat de student in staat is de opleiding te volgen. De ontvanger heeft geen verantwoordingsplicht. 

Het studenten Noodfonds wordt gevuld met private giften van medewerkers of samenwerkingspartners. De vergoeding die het Alfa-college ontvangt van de MBO Raad voor de inzet van Wim Moes als lid van het bestuur van de MBO Raad, wordt in het fonds gestort.   

In december 2024 is de eerste aanvraag gedaan voor het Noodfonds. Deze aanvraag is in januari 2025 gehonoreerd en nemen we financieel mee in het jaarverslag 2025. Dat betekent dat er per 31 december 2024 een bedrag van 12.000 euro in het Noodfonds zit.  

2.4 Studentenbegeleiding

Samen ontwikkelen we het talent van iedere student; dat betekent dat we onze studenten zo goed mogelijk ondersteunen in hun loopbaanontwikkeling. Dit doen we tijdens de lessen op school (loopbaanontwikkeling en -begeleiding) en tijdens de beroepspraktijkvorming (BPV-begeleiding).  

2.4.1 LOB

In 2024 is het project ‘implementatie van LOB’ gestart, als onderdeel van het programma passende en logische leerroutes. Dit project is erop gericht om studenten beter te ondersteunen in hun loopbaanontwikkeling. In maart en april 2024 is er een nulmeting afgenomen bij elk onderwijsteam, waarvan de resultaten zijn gebruikt om doelen te stellen en een projectplan te schrijven. De belangrijkste doelen van het project zijn: 

  • Studenten ervaren de waarde van LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) in hun opleiding. LOB is geïntegreerd in de onderwijsvisie en er is een vaste werkwijze voor evaluatie met studenten. 
  • Elke opleiding biedt een loopbaangericht curriculum aan. Dit betekent dat studenten deelnemen aan LOB-activiteiten waarbij zij hun loopbaancompetenties ontwikkelen en dat deze gekoppeld zijn aan reflectiemomenten. Studenten verzamelen bewijzen van hun loopbaancompetenties en leggen deze vast. 
  • Opleidingen creëren een leeromgeving waarin studenten leren in een realistische en contextrijke setting. 
  • Elke student heeft periodiek een (studie)loopbaangesprek volgens het model loopbaangesprek. Deze gesprekken, die worden vastgelegd in Eduarte, helpen studenten bij het maken van keuzes. 
  • Onderwijsteams stimuleren de zelfregulatie van studenten op een manier die bij hen past. 
  • Er zijn afspraken gemaakt met het vo en hbo om een doorlopende LOB-leerlijn te realiseren.  

In 2024 hebben we de volgende activiteiten uitgevoerd om onze doelen te realiseren:  

  • We hebben een tool ontwikkeld om het loopbaangerichte curriculum van elke opleiding in kaart te brengen. Op twee locaties hebben alle onderwijsteams de tool ingevuld; de overige teams volgen de komende maanden. In maart 2025 moeten alle teams dit hebben afgerond. Na het in kaart brengen van het curriculum kunnen teams waar nodig aanvullingen doen. Door het invullen van de tool hebben teams hun LOB-curriculum vastgelegd. 
  • De zichtbaarheid van LOB is vergroot: we delen de informatie en tools via SharePoint en ontwikkelen een digitale bibliotheek waarin goede LOB-opdrachten gedeeld kunnen worden; ook wordt er gewerkt aan een podcast. 
  • We hebben presentaties en workshops gegeven aan docenten. 

Voor 2025 werken we onder andere aan uitbreiding van de trainerspool uit zodat alle studieloopbaanbegeleiders geschoold kunnen worden. Ook onderzoeken we samen met het vo en onze DNA-partners hoe we een doorlopende LOB-leerlijn kunnen realiseren. 

2.4.2 VSV (Vroegtijdig schoolverlaten)

Ons doel is om ervoor te zorgen dat alle vertrekkende studenten een passende en betekenisvolle (werk)plek vinden. We hanteren een integrale aanpak waarbij we vsv-vraagstukken in samenhang met ander beleid aanpakken, zoals verzuimbeleid en nazorg. We leggen logische verbindingen met de inhoud en kwaliteit van leren, begeleiden en waarderen. Het is belangrijk om preventief te handelen bij het voorkomen van vsv en proactief in te grijpen wanneer een student zonder perspectief dreigt uit te vallen.  

Vroegtijdig Schoolverlaten

  2021-2022 2022-2023 2023-2024 Streefwaarde
Entree 22,7 25,4 21,9 27,5
Niveau 2 9,7 10,8 8,4 9,4
Niveau 3 4,5 6,1 4 3,5
Niveau 4 4,2 4 4,1 2,7

In 2024 zijn verschillende acties en activiteiten uitgevoerd en voortgezet die bijdragen aan het verminderen van vsv, waaronder:  

Continu monitoren en sturen  
We besteden continu aandacht aan het monitoren van vsv en studentsucces, en sturen op de indicatoren die deze beïnvloeden. Periodiek stellen we rapportages op waarin de resultaten worden geanalyseerd. Deze resultaten en trends worden regelmatig besproken in verschillende overleggen.  

Flexibel en persoonlijk onderwijs  
De beweging naar meer gepersonaliseerd onderwijs draagt bij aan het aansluiten op de ondersteunings- en onderwijsbehoeften van individuele studenten. Er is meer aandacht voor onderwijs op maat.  

Voortzetten en uitbreiden van bestaande vsv-aanpak, maken van nieuwe plannen en versterken van de begeleidingsstructuur  
In het kader van het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ bereiden we nieuwe regionale programma’s voor. Samen met regionale partners maken we afspraken over de ondersteuning van studenten bij dreigend uitvallen en de begeleiding van school naar werk. Gezamenlijke activiteiten worden gefinancierd. We werken nauw samen met leerplicht, doorstroompunten en maatschappelijk werk. Hun medewerkers zijn aanwezig op onze scholen, bieden laagdrempelige ondersteuning en leggen verbinding met het basis-/sociale team van de woongemeente. Ze zijn ook beschikbaar voor consultatie en ondersteuning bij studenten met veel verzuim en dreigend uitval.  

Het nieuwe beleid voor studentenbegeleiding op het Alfa-college is vastgesteld. Dit beleid richt zich op het bevorderen van studentsucces en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten (vsv). Elke student binnen het Alfa-college wordt gezien als succesvol op zijn of haar eigen manier. Aandacht, betrokkenheid en interesse in de student zijn cruciaal om uitval te voorkomen. Begeleiding vormt de spil van ons onderwijs. We bewegen naar meer passend onderwijs met meer ondersteuning in de klas en minder individuele trajecten. Veelvoorkomende ondersteuningsvragen worden beter in beeld gebracht en breder aangepakt, zoals Expeditie Alfa voor heroriënterende studenten, taalondersteuning en ondersteuning voor studerende ouders. Om dit te realiseren, passen we de ondersteunings- en begeleidingsstructuur aan.  

Het bieden van de juiste ondersteuning blijft een uitdaging voor veel opleidingsteams, vooral door een gebrek aan expertise en capaciteit. De ondersteuningsvraag van studenten wordt complexer, met meer studenten die kampen met multi-problematiek. Op de locaties is er aandacht voor het bevorderen van mentaal welbevinden, onder andere door activiteiten vanuit de vitaliteitscampus. Daarnaast wordt er ingezet op professionalisering van docenten en studieloopbaanbegeleiders (slb’ers).  
  
Activiteiten in het kader van nazorg    
Veel studenten vinden zelfstandig hun weg naar de arbeidsmarkt, maar sommigen hebben extra hulp nodig bij de overgang naar werk. Dit geldt zowel tijdens de laatste fase van de opleiding als na diplomering. Alfa-college zet in op het versterken van deze begeleiding bij de stap van school naar een (werk)plek met perspectief. We monitoren de gediplomeerde uitstroom richting werk nauwgezet, met speciale aandacht voor de entree studenten. Daarnaast is er inzet van extra begeleiding tijdens de opleiding, jobcoaches en nazorg voor gediplomeerde studenten in samenwerking met regionale partners.   

Versterken instroom  
In het afgelopen jaar hebben we afspraken gemaakt met samenwerkingspartners om de instroom van specifieke doelgroepen, zoals VSO, Pro en ISK te bevorderen en een soepele overdracht te waarborgen. Deze afspraken dragen bij aan grotere betrokkenheid, meer motivatie en een grotere kans op studiesucces. Bovendien dragen deze activiteiten bij aan het bevorderen van gelijke kansen en het creëren van een inclusieve ontwikkelomgeving.  

2.4.3 BPV-begeleiding

We werken aan de doelen van het stagepact om de kwaliteit van de BPV-begeleiding te verbeteren. We streven ernaar dat studenten de BPV-begeleiding door school en leerbedrijf waarderen met minimaal een 3,5. Sinds 2024 vormen het meldpunt stagediscriminatie- en misstanden en de BPV-richtlijnen, gebaseerd op de 4 pijlers van het landelijk stagepact, ons BPV-beleid. Dit beleid is in 2024 gedeeld met alle onderwijsteams en moet bijdragen aan betere begeleiding tijdens de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van stages.  

In april 2024 is met alle onderwijsteams afgesproken dat studenten minimaal twee keer fysiek en één keer hybride bezocht worden op de leerwerkplek. Met behulp van de JOB monitor 2024 hebben teams inzicht gekregen in hoe studenten de BPV-begeleiding ervaren en teamdoelen geformuleerd om deze te verbeteren.  

Op beleidsniveau is in 2024 een overlegstructuur ontwikkeld waarin noordelijke en Zwolse ROC’s werkende principes delen. Tijdens ontmoetingen tussen studentenraden en bestuurders zijn noodzakelijke veranderingen in kaart gebracht. In 2024 zijn praktijkovereenkomsten en algemene voorwaarden opgeleverd en wordt onderzocht of een BPV-wijzer en gezamenlijk scholingsaanbod ontwikkeld kunnen worden.  

Sinds september 2024 wordt op alle locaties via narrowcasting informatie over stagediscriminatie- en misstanden getoond. In 2024 werden twee gevallen van discriminatie gemeld, waarvan één feitelijk vastgesteld. We willen kennis en vaardigheden over stagediscriminatie en misstanden verder onder de aandacht brengen.  

Er is steeds meer aandacht voor BPV-begeleiding van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Het ophalen en delen van goede voorbeelden op het Alfa-college en het landelijke ‘BPV-Handboek voor de begeleiding van mbo-studenten met extra ondersteuningsbehoefte’ dragen hieraan bij. Werkende principes zoals ‘Stagehelden’ in Hardenberg en ‘Sterker op stage’ op de Boumaboulevard dragen hier ook aan bij.  

2.4.4 Schoolpastoraat

Bij het Alfa-college zijn vier pastores werkzaam, verdeeld over de locaties. De kerntaak van de pastores is het begeleiden van studenten en medewerkers op het gebied van zingeving, identiteit en life-events. Dagelijks zijn de pastores in gesprek met studenten en medewerkers. Bij studenten zijn veel voorkomende thema’s:  

  • Mentale klachten (depressiviteit, suïcidaliteit, stress, eenzaamheid, angsten) 
  • Hulpvragen vanwege autisme, ADHD, ADD, PTSS, etc.  
  • (Seksueel of gewelds-) trauma  
  • Begeleiding in rouw en verlies 
  • (Onveilige) thuissituatie  
  • (Seksuele) identiteit  
  • Armoede 
  • Migratieachtergrond 

Bij medewerkers zijn veel voorkomende thema’s: balans tussen werk en privé, conflict op de werkvloer, existentiële vragen, thuissituatie, ziekte en overlijden. Ook worden de pastores benaderd door docenten om te sparren over het gesprek in de klas rondom maatschappelijke thema’s zoals polarisatie, diversiteit en inclusie en mondiale politieke spanningen. 

Naast het voeren van gesprekken zijn de pastores ook betrokken bij verschillende werkgroepen en projecten. Enkele voorbeelden van het afgelopen jaar: 

  • Mentale gezondheid: we geven aandacht aan het thema mentale gezondheid door middel van posts op het eigen pastoreskanaal van Instagram. Op deze manier stellen de pastores zich ten doel om de studenten op een eigentijdse manier te bereiken en het thema mentale gezondheid bespreekbaar te maken.
  • Week van de mentale gezondheid: de voorbereiding en organisatie van de week van de mentale gezondheid voor de studenten en medewerkers in DNA-verband. 
  • Lanceren van het jaarthema: dit jaar is het jaarthema ‘Better together’. Daarbij hoort de ontwikkeling van de poster (gemaakt door de student die het posterproject heeft gewonnen) en het jaarthemaboekje (met bijdragen van studenten en medewerkers). Het doel van het jaarthema is het inspireren van studenten en medewerkers en te verbinden vanuit de identiteit van de organisatie.   
  • Burgerschap: bijdrage aan projecten op het gebied van Burgerschap en Vitaliteit om zo identiteit en zingeving in te bedden in verschillende projecten in de organisatie. 
  • Vieringen: op meerdere momenten per jaar organiseren de pastores samenkomsten en activiteiten op de locaties. Bijvoorbeeld: Kerst, Pasen, Suikerfeest, Diversity Day, start/sluiting van het schooljaar. Het doel van deze vieringen is gezamenlijke bezinning en verbinding. Ook bij overlijden van studenten en medewerkers voeren de pastores regie op het gedenken van de overledene op school (een herdenkingshoek, begeleiding van studenten en medewerkers en plechtigheid). 
  • Kloosterdagen: verspreid over het hele jaar biedt het Alfa-college voor medewerkers een retraite aan voor rust, ruimte en reflectie. Dit wordt gefaciliteerd en begeleid door een pastor.   
  • Workshops: pastores worden ingezet voor workshops met thema’s als mentale gezondheid, suïcide, identiteit, en maatschappelijke thema’s. 

Impact  
Het werk van de pastor laat zich niet altijd makkelijk meten, maar is wel merkbaar. Het effect van de presentie van een pastor op elke locatie wordt onder meer ervaren in de ontlasting van docenten bij complexe problematiek. Ook de borging van de vertrouwelijkheid door de vrijplaatsfunctie van de pastor in de organisatie geeft ruimte voor gesprek over levensthema’s, aandacht en advies. In de organisatie heeft de pastor een signaalfunctie om gevraagd en ongevraagd advies te geven rondom de identiteit van de organisatie, onderstromen en trends in het schoolklimaat. 

Regisseur Identiteit 
De identiteit op het Alfa-college is voortdurend in ontwikkeling; over identiteit blijf je in gesprek. Twee pastores zijn aangesteld als Regisseur Identiteit. Vanuit deze rol zijn de regisseurs betrokken op Alfa-brede identiteitsvraagstukken. Voorbeelden van vraagstukken waar de regisseurs het afgelopen jaar betrokken op zijn: 

  • Afronding van de strategische adviesopdracht met betrekking tot de identiteit van het Alfa-college (i.s.m. de Denktank Identiteit). 
  • Opzetten van onderzoek en dialoog als vervolg op de ontwikkelingen van de identiteit van de organisatie en de samenwerking in DNA-verband. 
  • Opbouwen landelijk en regionaal netwerk met o.a: Verus, Mentaal Gezond Groningen, NCDR, SKLO, Gemeente Groningen (werkgroep Diversiteit en Inclusie). Met als doel het uitwisselen van kennis en ervaring en het promoten van het belang van aandacht voor identiteit in het MBO.  

Als aandachtsgebied voor 2025 zijn er ten aanzien van de rolopvatting van het pastoraat drie rollen  geformuleerd: de pastor als begeleider, de pastor als specialist, de pastor als ambassadeur. Met deze drie rolopvattingen zijn we klaar voor de toekomst en kunnen we sterker bijdragen aan de veerkracht van de studenten, medewerkers en de organisatie. Daarnaast zijn er twee bewegingen gaande die ook betrekking hebben op Identiteit en Pastoraat:  

  • Intensievere samenwerking in DNA-verband en verkennende gesprekken over de identiteit van de organisatie van de verschillende instellingen. 
  • Vanuit de focus op positieve gezondheid gaan we gerichte samenwerkingsverbanden met Vitaliteit aan.  

2.5 Ons mbo-aanbod

2.5.1 Ontwikkelingen opleidingenaanbod

Wijzigingen opleidingsaanbod 
Het Alfa-college kent beleid voor het starten en stoppen van mbo-opleidingen. Uitgangspunt is dat de aangeboden opleidingen relevant zijn voor student en voor regio en dat ons totale opleidingsaanbod breed, doelmatig en geprofileerd is. Voorafgaand aan de besluitvorming stemmen de directeuren het starten of stoppen van opleidingen af met de omliggende roc's. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in het noordelijk mbo-overleg.    

In 2024 zijn geen opleidingen gestopt. Hieronder volgt een overzicht per regio van de opleidingen die per 1 augustus 2024 gestart zijn. Daarnaast beschrijven we welke mbo-opleidingen we samen met DC Terra of Noorderpoort aanbieden.  Dit in het kader van de DNA-samenwerking (zie paragraaf 3.1), 

Regio Crebo Leerweg Niveau Opleiding
Hardenberg 25134 BOL 3 commercieel medewerkers
Hardenberg 25530 BOL 4 vakman ondernemer
Hoogeveen 25340 BOL/BBL 3 eerste monteur mechantronica
Hoogeveen 25140 BBL 4 middenkaderfunctionaris bouw en infra
Groningen 1 25791 BBL 3 allround vakkracht onderhoud en klussenbedrijf
Groningen 1 25954 BBL 3 technicus houd en restauratie
Groningen 2 25880 BOL 4 ondernemer handel

Regio’s Hardenberg en Hoogeveen 
In Hardenberg is de niveau 3 BOL opleiding commercieel medewerker (crebo 25134) gestart. Deze opleiding voorziet in een doorlopende leerlijn in combinatie met de niveau 4 E-commerce specialist opleiding. Daarnaast is in Hardenberg de niveau 4 BOL-opleiding vakman-ondernemer gestart als kopopleiding (crebo 25530) binnen het domein Handel en Ondernemerschap. In Hoogeveen is de niveau 3 BOL en BBL-opleiding eerste monteur Mechatronica (crebo 25340) structureel aan het aanbod toegevoegd, nadat de opleiding een aantal jaren succesvol als terugvaloptie voor studenten die niveau 4 niet aankunnen, is aangeboden. Tot slot is in Hoogeveen de niveau 4 BBL-opleiding middenkaderfunctionaris bouw en infra (crebo 25140) gestart.  

Samenwerking ROC van Twente 
In de regio Hardenberg werken we samen met het ROC van Twente: het ROC van Twente voert gedurende twee schooljaren (2024/2025 en 2025/2026) namens het Alfa-college een deel van het onderwijs uit voor de opleidingen Mechanische Techniek die we in samenwerking met het RTC aanbieden. Dit gebeurt op grond van een dienstverleningsovereenkomst.  

Regio Groningen 
In Groningen is de niveau 3 BBL-opleiding Allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf (crebo 25791) van start gegaan, omdat verschillende woningcorporaties structureel behoefte hadden aan niveau 3 opgeleide servicemedewerkers. De niveau 3 BBL-opleiding technicus hout en restauratie (crebo 25954) is in 2024 gestart. Deze opleiding is een aanvullend op de bestaande meubel- en timmeropleidingen en is geschikt voor studenten die willen bij- en/of opscholen.  

Tot slot is in Groningen de niveau 4 BOL-opleiding Ondernemer Handel (crebo 25880) gestart; dit is een opleiding die we samen met Noorderpoort aanbieden (zie hieronder).  

DNA-samenwerking mbo-opleidingen  
In het kader van de DNA-samenwerking werken we samen met DCTerra of Noorderpoort ten aanzien van de volgende opleidingen: 

  • Sport & Beweegcampus Assen: sinds 2022 werken Alfa-college (regio Groningen) en DCTerra samen in de Sport & Beweegcampus in Assen. Dit doen we op grond van een samenwerkingsovereenkomst. Studenten worden ingeschreven bij DCTerra. 
  • Businessschool Groningen: met ingang van 1 september 2024 bieden we zeven opleidingen (waaronder de opleiding ondernemer handel) in gezamenlijkheid aan. Dit doen we op grond van een samenwerkingsovereenkomst, waarvan de looptijd tot en met schooljaar 26/27 is. Studenten worden ingeschreven bij Noorderpoort.  

Trajecten in het kader van de subsidie voor maatschappelijke diensttijd (MDT) 
In 2024 zijn nog geen MDT-trajecten gestart. Wel heeft Alfa-college één aanvraag ingediend, namelijk voor het driejarige project “MDT Startende Trainer”. Dit betreft een samenwerking tussen het Alfa-college en FC Groningen. Dit project start in 2025 en zal in 2027 worden afgerond. Daarnaast is het Alfa-college afnemer van verschillende MDT-trajecten: 

  • een MDT-project, uitgevoerd door Stichting Jong in de Buurt in Hardenberg;
  • het landelijke MDT-traject ‘Fit Forward’ van de LeefstijlHUB, in Groningen (locatie Kardinge);
  • het Young Leaders traject in Groningen (locatie Boumaboulevard). 

2.5.2 Keuzedelen

Studenten kunnen kiezen uit een locatiebreed algemeen aanbod aan keuzedelen: zowel beroepsgerichte als algemene keuzedelen. Studenten kunnen kiezen voor keuzedelen die niet samenvallen met één of meer onderdelen van de kwalificatie van de opleiding. Studenten worden bij hun keuze begeleid door hun studieloopbaanbegeleider.  

In 2024 hebben we gesprekken gevoerd met studenten hoe zij het aanbod en de begeleiding bij het kiezen van keuzedelen ervaren. Veel studenten gaven aan tevreden te zijn over het aanbod en over de begeleiding. Enthousiasme was bijvoorbeeld over de expositie van foto’s in het Forum van Groningen voor het keuzedeel fotografie. Ook het keuzedeel ‘de levende tuin’ werd goed ontvangen, waarbij studenten zelf een (moes)tuin aanlegden en onderhielden. Het verschil tussen opleidingen is er ook. Soms bleek het aanbod waaruit gekozen kon worden beperkt. De begeleiding bij het oriënteren op en kiezen van keuzedelen blijft een aandachtspunt. 

Keuzedelen volgen op een andere locatie gebeurt weinig. Het blijkt vaak een organisatorische uitdaging, omdat elke locatie weer andere roostermomenten heeft. En hoewel keuzedelen als richtlijn een bepaalde omvang hebben in studiebelasting, wijst de praktijk uit dat keuzedelen met dezelfde omvang verschillen in wat wenselijk is voor uitvoering. Theoretische keuzedelen en ook de talige keuzedelen vragen bijvoorbeeld relatief veel begeleide onderwijstijd in een ruimer tijdsperiode ten opzichte van sommige praktische keuzedelen die op hun beurt weer heel goed te organiseren zijn in een korter en intensiever tijdsbestek. Weer andere keuzedelen zijn vooral geschikt om uit te voeren op een specifiek leerbedrijf en zijn minder geschikt voor uitvoering op school. Verschillen in wat wenselijk is voor de uitvoering van keuzedelen maakt het een extra uitdaging. 

2.5.3 Excellentie

Excellentieonderwijs 
Sinds 2015 bieden we excellentieprogramma’s aan voor studenten van alle niveaus. Deze programma’s zijn voor al onze studenten die naast hun reguliere opleiding meer uitdaging aan kunnen en willen gaan. Met dit aanbod bieden wij de mogelijkheid om de talenten en vakmanschap van onze studenten te ontwikkelen. Zo geven wij mede invulling aan onze koersuitspraak Samen ontwikkelen we het talent van iedere student. De programma’s hebben verschillende thema’s, zoals sport, talen, duurzaamheid en persoonlijk leiderschap. 

Meerwaarde 
De meerwaarde van het aanbieden van excellentie-onderwijs heeft zich inmiddels bewezen voor zowel onze studenten als onze docenten. Het gemiddelde cijfer van de studenten die hebben deelgenomen aan excellentieprogramma’s is een 7,7. De studenten waarderen vooral de groepsvorming en persoonlijke aandacht en coaching van de docent. De mogelijkheid om aan een eigen leervraag te werken, wordt ook als zeer positief ervaren en draagt zodoende ook bij aan het bieden van flexibel onderwijs gericht op de persoonlijke ontwikkelvragen van onze studenten. Voor onze docenten is het excellentieonderwijs ook uitdagend. Het kunnen werken buiten de kaders van het curriculum biedt de mogelijkheid om innovatief onderwijs te ontwikkelen en autonomie te bieden aan onze docenten en studenten. 

Uitbreiden excellentieprogramma’s 
De programma’s werden voorgaande jaren veelal locatie overstijgend aangeboden. Sinds 2024 zetten we meer in op kleinere locatie gebonden programma’s. Het doel van deze aanpak is om excellentieonderwijs meer herkenbaar en toegankelijk te maken voor onze docenten en studenten.  

Het sportprogramma Alfa Dance Crew van onze locatie Kardinge en het muziekprogramma Bouw je Band van de Kluiverboom zijn hier mooie voorbeelden van. Op de locatie Boumaboulevard is het programma Cyber Security gestart. Binnen het reguliere mbo-onderwijs is beperkt aandacht voor cybersecurity terwijl de maatschappelijke waarde en roep naar veiligheid heel actueel is. Om te kunnen voldoen aan de grote vraag naar specialisten en om onze studenten beter te kunnen voorbereiden op vraagstukken uit het werkveld bieden we dit programma aan. We zijn gestart met de verwachting dat tien studenten deel zouden nemen maar inmiddels vergroten vijftien enthousiaste studenten hun kennis over cybersecurity.  

2.5.4 Basisvaardigheden

Basisvaardigheden
Het mbo bereidt studenten voor op een baan, vervolgopleiding en hun rol als burger. Goede basisvaardigheden in taal, rekenen-wiskunde en burgerschap zijn hierbij essentieel. Zowel landelijk als binnen het Alfa-college is hier veel aandacht voor. In 2024 is de organisatiestructuur voor basisvaardigheden aangepast om versnippering te voorkomen en eenduidige sturing te bieden. Dit bevordert de uitwisseling en implementatie van taal- en rekenbeleid en versterkt burgerschap. 

Taal 
Het taalbeleid ‘Taal is de basis’ is in 2024 vastgesteld. Dit beleid zorgt ervoor dat studenten taalvaardig genoeg zijn voor de (internationale) arbeidsmarkt, de maatschappij en vervolgonderwijs. We hebben vijf doelen voor 2024-2027 en maken per locatie een inventarisatie van wat goed gaat en wat verbeterd kan worden. Begin 2025 bespreken we de bevindingen en maken we een plan. 

Rekenen 
Sinds 2022 werken we met nieuwe rekeneisen en een zak- en slaagregeling. De resultaten zijn sindsdien sterk verbeterd. Anderstalige studenten hebben echter moeite met het rekenexamen vanwege de taalbarrières. Daarom investeren we in de kwaliteit van het rekenonderwijs en de professionalisering van rekendocenten. Het scholingsaanbod bij LONT is uitgebreid en er is een ‘rekenwerkplaats’ opgericht. Ook zijn we gestart met de scholing ‘Rekengesprek’ om te achterhalen waar studenten vastlopen.  

Daarnaast zijn we aangesloten bij het landelijke lerend netwerk rekenen, waar we samenwerken met andere mbo-instellingen om meertalige studenten beter te ondersteunen en onderzoek doen naar een doorgaande leerlijn van entree naar niveau twee met aandacht voor meertaligheid bij studenten.  

Financiële educatie als vliegwiel voor het integreren van basisvaardigheden 
Om basisvaardigheden te integreren in de beroepscontext hebben achttien docenten in het najaar van 2024 de leergang financiële educatie gevolgd, verzorgd door de Hogeschool van Amsterdam. Met het project ‘Goud met Geld’ en de subsidie wordt financiële educatie een vast onderdeel van het curriculum. We streven naar een uniforme en integrale aanpak van dit thema en richten op elke locatie een laagdrempelig informatiepunt in voor geldvragen van studenten. 

Burgerschap
Het Alfa-college investeert in burgerschapsonderwijs met ruimte voor eigen invulling per locatie. In 2024 hebben we, conform de afspraken die we hierover in de kwaliteitsagenda hebben gemaakt, onze visie op burgerschap herijkt en een interne audit gedaan. Daarnaast hebben we kennisgenomen van de vernieuwde wet- en regelgeving die vanaf 2026 gelden voor burgerschapsonderwijs. De nieuwe wet- en regelgeving leidt tot nieuwe kwalificatie-eisen voor burgerschap, een verplicht instellingsexamen burgerschap en een focus op de professionalisering van docenten betrokken bij burgerschap.  

Op basis van de uitkomsten van de interne audit en de vernieuwde wet- en regelgeving hebben we onze ambitie op het gebied van burgerschap en bijbehorende doelstellingen geformuleerd; dit is toegevoegd aan onze kwaliteitsagenda. Het Alfa-college streeft ernaar dat een vernieuwd burgerschapscurriculum en de daarbij horende professionalisering van onze burgerschapsdocenten bijdragen aan de persoonlijke vorming van onze studenten. De volgende doelstellingen zijn gekoppeld aan deze ambitie: 

  1. In 2027 hebben alle onderwijslocaties van het Alfa-college een vernieuwd curriculum, monitoringssysteem en instellingsexamen voor burgerschap geïmplementeerd op basis van de aangescherpte visie op burgerschap.
  2. In 2027 beoordelen onze studenten ons burgerschapsonderwijs met minimaal een 3.2. 

Het Alfa-college heeft subsidie aangevraagd en toegekend gekregen, om in te zetten voor de professionalisering van docenten burgerschap. 

2.5.5 Verantwoording onderwijstijd

Afwijking onderwijstijd 
Studenten die een BOL-opleiding volgen, krijgen gemiddeld minimaal per studiejaar 1.000 klokuren onderwijs, bestaande uit begeleide onderwijstijd en  beroepspraktijkvorming. Voor studenten die een BBL-opleiding volgen, is dat minimaal 850 klokuren. De wetgever biedt de mogelijkheid om van deze urennorm af te wijken. Daarvoor moeten we voldoen aan een aantal wettelijke eisen: 

  • het kwalificatiedossier is de basis voor de onderwijsprogrammering;  
  • de onderwijsactiviteiten zijn vastgelegd voor de gehele opleiding;  
  • de onderwijsprogrammering en de wijze van examinering zijn vastgelegd in de OER;  
  • de onderwijstijd is uitsluitend gevuld met begeleide onderwijstijd en beroepspraktijkvorming.  

Het Alfa-college heeft daaraan nog een eis toegevoegd: de resultaten (op de JOB- en BPV-monitor en het diploma- en jaarresultaat) moeten positief én stabiel zijn over de afgelopen twee jaar.  

De Studentenraad heeft in 2024 ingestemd met afwijkingen van de onderwijstijden voor de volgende vier opleidingen voor het schooljaar 2024-2025:  

  • Coördinator sportinstructie training en coaching (crebocode 25414), Johan Cruijff College, locatie Kardinge in Groningen. Deze topsport-opleiding wijkt sinds 2014/2015 af van de wettelijke onderwijstijd, zodat de studenten op topniveau kunnen trainen. De ervaringen die topsporters opdoen compenseert ruimschoots de aanpassing in onderwijstijd. Dit doen we in afstemming met de andere JCC-opleidingen in Nederland.  
  • Logistiek teamleider (crebo 25372) in Hardenberg. Deze opleidingen wijken sinds 2017/2018 af van de wettelijke onderwijstijd; studenten hebben relatief meer stage en minder onderwijstijd. De ervaring heeft geleerd dat deze aanpak succesvol is bij de studenten die deze opleiding volgen en vaak meer praktisch zijn ingesteld. 
  • Logistiek medewerker (crebo 25371) in Hoogeveen i.s.m. Hardenberg. Deze opleiding wijkt sinds 2022/2023 af van de wettelijke onderwijstijd. De motivatie is hetzelfde als bij logistiek teamleider. 
  • Verzorgende IG (crebo 25656). Dit betreft een Gronings Gilde BBL-maatwerktraject voor volwassenen, in samenwerking met acht zorginstellingen voor volwassenen die vraag gestuurd is opgezet. Studenten hebben een achtergrond in de zorg, waardoor onderwijs op maat kan worden aangeboden en gerealiseerd en de student de opleiding in één in plaats van twee jaar doorloopt. 

2.5.6 Internationalisering

Het Alfa-college heeft in 2024 het Erasmus accreditatie certificaat ontvangen, wat betekent dat we internationalisering ingebed hebben in onze organisatie. Het is de erkenning waarmee we aantonen dat we duidelijke en toekomstbestendige internationaliseringsplannen hebben en hier de komende jaren verder mee aan de slag willen gaan. Het geeft ruimte om onze internationale activiteiten verder uit te bouwen. Verderop in deze paragraaf staat beschreven op welke wijze we internationalisering binnen het Alfa-college hebben ingericht. 

Activiteiten voor studenten en medewerkers 
Ook in 2024 vonden er veel buitenlandse reizen plaats. Hieronder een greep uit de vele activiteiten:

  • Studenten (niveau 2, 3 en 4) uit verschillende opleidingen en locaties zijn naar Berlijn (Dld.) gegaan om daar i.s.m. de organisatie Clash, geschiedenis cultuur, inclusie en maatschappelijke initiatieven te ontdekken en te ervaren.
  • Docenten en studenten aan de Kluiverboom hebben in samenwerking met een school in Zweden, de opleiding Kinderopvang / Onderwijs en Bewegen verder uitgebouwd en de uitwisseling met studenten geïntensiveerd. 
  • Studenten niveau 2 zijn naar een Franse camping gegaan om daar verschillende activiteiten uit te voeren. 
  • Verschillende groepen IT studenten van de Bouma hebben de organisatie CIELS in Carlow, Ierland, bezocht en daar een programma gevolgd. 
  • Studenten Bouw van de Admiraal  zijn naar Baskenland gegaan om daar samen met Baskische studenten samen te werken rondom het thema bouw. Daarnaast werden er verschillende excursies georganiseerd om gebouwen vanuit opleidingsperspectief te bezichtigen.  
  • Hardenberg heeft een heel groot aantal individuele stages verzorgd voor studenten. 
  • Studenten niveau 2 van de Admiraal  zijn met studenten van Noorderpoort naar Roemenië gegaan om in een dorp verschillende reparaties uit te voeren.  
  • De collega’s van het LBC hebben de school Talliina Teeninduskool in Tallinn, Estland bezocht om ervaringen uit te wisselen over de begeleidingsstructuur voor studenten. 
  • De jaarlijkse OPI- studiereis vond deze keer in Praag plaats. Collega’s hebben informatie gekregen over culturele verschillen en hebben scholen en bedrijven bezocht. 
  • Medewerkers hebben opnieuw de Innotecs vergadering bezocht, Innotecs is een organisatie waarbij technische scholen in Europa samenwerken en ervaringen uitwisselen. 
  • Medewerkers hebben in het kader van jobshadowing, professionalisering of netwerken buitenlandse bezoeken gebracht aan o.a. Spanje, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Denemarken, Finland en de Verenigde Staten. 
  • Collega’s van de Dienst Onderwijs en Kwaliteit zijn met andere landelijke collega’s naar Finland gegaan om te ervaren hoe er om gegaan wordt met kwaliteitsborging. 
  • Meerdere collega’s uit Spanje bezochten onze opleidingen in zowel Groningen, Hoogeveen als Hardenberg om de verschillende Techniek, Zorg en IT-afdelingen te bekijken en met collega’s over verdere uitwisseling te spreken. 

Innovatie  
Innovatie speelt een belangrijke rol in een groot aantal projecten. In deze projecten werken we vaak samen met partners die we al heel lang kennen. Door deze langdurige samenwerking bereiken we mooie en goede project resultaten waardoor veel van onze projectresultaten ingebed kunnen worden binnen het Alfa-college. Hieronder lichten we een aantal van deze projecten toe. 

  • Al jaren hebben we als Alfa contact met de organisatie Guidepoint in Suriname. In 2024 zijn er samenwerkingsovereenkomsten getekend tussen Guidepoint, de scholen van de EBGS en Stibula (buurtwerk) om de structurele samenwerking te concentreren op de onderdelen stages, groepsreizen met een opdracht uit Suriname en lesgeven door onze docenten. De insteek is een samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en win-win. De historische verbinding tussen Suriname en Nederland is verwezen bij alle activiteiten en het doel is om grote delen van het jaar studenten en eventueel medewerkers een Surinaamse ervaring te geven. Studenten van Sport en Bewegen zijn in dit kader in februari 2024 naar Suriname gegaan. 
  • In 2024 is het Erasmus project Business ambulance, dat in 2023 was gestart, afgerond. De eindrapportage gaf aan dat we veel bereikt hadden met docenten en studenten uit Duitsland, Finland, Thailand en Spanje. De insteek van dit project was het bestuderen en ontwikkelen van marketing strategieën voor creatieve bedrijven. Het project werd uitgevoerd bij de opleiding Creatief Vakman en Interieuradviseur op de locatie Admiraal de Ruyterlaan. De Thaise partner gaf een extra dimensie aan dit project, alleen al vanwege de totaal andere cultuur. 
  • Het Erasmus project Logistics VET Hub, dat in 2022 is gestart is in 2024 afgerond. De eindrapportage was positief. Het project is uitgevoerd door de logistieke opleidingen in Hoogeveen en Hardenberg met partners uit  Spanje, Portugal, Finland, Estland en Zweden Het project heeft er voor gezorgd dat de verschillende partners inzicht kregen in logistieke bedrijven en de manier van werken door afgenomen interviews en bedrijfsbezoeken. 
  • Op de Admiraal is het Centre of Vocational Excellence project gestart, een soort internationale RIF, samen met scholen en bedrijven uit Denemarken, Finland, België, Ierland en Portugal. Data centers spelen een rol en er worden modules ontwikkeld w rondom het werken in en met data centra. Ook docenten van de Bouma spelen hierbij een rol. Alfa-college is de penvoerder/coördinator.  
  • Het Erasmus KA2 project VET Schools Doing Green, dat in 2023 is gestart heeft in 2024 zich vooral bezig gehouden met het inventariseren van best practices en het ontwikkelen van modules m.b.t. duurzaamheid. Het Alfa-college is bij dit project de coördinator en de andere partners komen uit Baskenland, Finland, Italië en Estland. 
  • I-coaches zijn betrokken bij het  Forward Looking project VET2SUSTAIN. Hierbij spelen de aantrekkelijkheid van het mbo onderwijs en kunstmatige intelligentie een rol. Finland is de coördinator, Alfa-college is 1 van de partners, naast Italië, Finland en Duitsland. 
  • Vanuit het Rijnland instituut zijn er samen met relaties uit Duitsland opnieuw bezoeken gebracht bij elkaar i.h.k.v. Interreg A projecten. 
  • Alfa-college speelt als partner een rol in het Interreg North Sea project GRIT. Dit project is gericht op de energietransitie en waterstof, waarbij België (waarbij Antwerpen, zowel de haven, de stad en een mbo school), de coördinator is. Naast Alfa-college zijn Hamburg (opleidingsinstituut en haven) en Groningen (provincie en Alfa-college-Admiraal) de partners.  
  • In het Partnership of Innovative Alliances heeft Alfa-college, en m.n. de Vitaliteitscampus de rol als partner en is de Hanze Hogeschool de coördinator. Het doel van dit project is om lokale gemeenschappen in staat te stellen zich te ontwikkelen door middel van sociale innovatie voor een gezonde samenleving. De andere partners komen uit Finland, België, Portugal, Zwitserland en Duitsland. 

Data internationale mobiliteit
Veel internationaliseringsactiviteiten worden gefinancierd met subsidie van Erasmus. Daarnaast heeft het College van Bestuur budget beschikbaar gesteld vanuit de begroting van het Alfa-college.

We onderscheiden drie typen mobiliteit:

  1. Studenten en medewerkers die binnen Europa reizen met subsidie van Erasmus Plus. Studenten i.h.k.v. stage en projecten, medewerkers i.h.k.v. professionalisering, netwerk of project. 
  2. Studenten en medewerkers die buiten Europa reizen met subsidie van Erasmus. Onder het nieuwe Erasmus programma 2021-2027 mogen studenten en medewerkers ook buiten Europa reizen met Erasmus subsidie (m.u.v. de Nederlandse Antillen).
  3. Studenten en medewerkers die binnen en buiten Europa reizen, bekostigd vanuit Alfa-college, i.h.k.v. opleiding, burgerschap, kennismaking, (stage)begeleiding. 

Aantal mobiliteiten o.b.v. Erasmus subsidie

  Studenten Medewerkers
  2021 2022 2023 2024 2021 2022 2023 2024
Binnen EU 43 311 207 145 41 149 65 103
Buiten EU 0 7 14 28 0 3 3 8

Aantal mobiliteiten o.b.v. bijdrage Alfa-college

  Studenten Medewerkers
  2021 2022 2023 2024 2021 2022 2023 2024
Binnen EU 106 260 914 * 294 23 100 106 * 44
Buiten EU 21 65 28 20 4 6 3 0
Totaal 127 325 942 314 27 106 109 44

Naast deze drie categorieën vonden er nog 288 mobiliteiten plaats die door de opleidingen zelf werden gefinancierd of via een andere financiële stroom, zoals een Comenius subsidie. 

Organisatie en samenwerking
 
Het Alfa-college werkt met een strategisch en operationeel platform internationalisering. Het strategisch platform bestaat uit opleidingsmanagers en directeuren van elke locatie/regio en bepaalt, samen met de programmamanager internationalisering, de visie, het beleid, de strategie en de begroting van internationalisering. Het operationele platform bestaat uit medewerkers van elke locatie/regio, die studenten en medewerkers ondersteunen om naar het buitenland te gaan, netwerken onderhouden, stagemarkten organiseren en dé ambassadeurs zijn van internationalisering. Door de accreditatie is de rol van beide platforms nog groter geworden. Samen zetten de platform zich in voor de doelen en resultaten op het gebied van Internationalisering die het Alfa-college heeft vastgelegd in het strategisch plan en het Erasmusplan. Samenwerken met en in de regio, aanhaking bij interne programma’s en professionalisering van medewerkers zijn hierbij belangrijke thema’s.  

Samenwerken en netwerken hoort bij internationalisering, zowel in Nederland als daarbuiten. Stageorganisaties uit binnen en buitenland zijn in 2024 weer uitgenodigd om aanwezig te zijn bij onze internationale stagemarkt. Deze organisaties komen uit Nederland maar ook uit Spanje, Ierland, Malta, Suriname en Duitsland. De internationale stagemarkt is op elke locatie, duurt 3 dagen en vindt plaats in de week van 14 januari 2025. Daarnaast hebben we in 2024 intensief samen gewerkt met de organisatie EfVET (een Europese organisatie voor samenwerking in het mbo), Innotecs (een organisatie van technische scholen in Europa) Xarxa (Europees samenwerkingsverband tussen steden en scholen) en CATCH. CATCH is een samenwerkingsverband met Landstede, ROC Amersfoort, ROC Aventus, Koning Willem, ROC Nijmegen en Da Vinci college. Tijdens de bijeenkomsten worden ervaringen uitgewisseld, thema bijeenkomsten georganiseerd. Tevens is er vanuit CATCH in 2024 een gezamenlijke reis voor medewerkers van de dienst Onderwijs en Kwaliteit van de CATCH scholen georganiseerd naar Finland. De collega’s zijn naar Samiedu, in Savonlinna, geweest om informatie te krijgen over kwaliteitsborging. De bijvangst was dat de collega’s onderling ook veel ervaringen uitwisselden en van elkaar leerden.   

I-CNN Call 2024 
Zoals elk jaar heeft het Internationaal consortium voor Noord Nederland, I-CNN, een gezamenlijke aanvraag gedaan voor Call 2024. Call 2024 loopt van 1 juni 2024 – 31 mei 2026 (inclusief verlenging). Via deze call ontvingen we in 2024 € 1.856.891. Daarnaast konden we als Alfa-college onze eigen, eerste, aanvraag zelfstandig doen doordat we nu ook zelf, naast het consortium, een accreditatie hebben. Dat resulteerde in een bedrag van € 399.767. Dat betekent een totaal bedrag van € 1.017.064 voor Alfa-college. 

2.6 Inclusie en veiligheid

2.6.1 Sociale inclusie (studenten)

Het Alfa-college zet zich actief in voor sociale inclusie; wij maken leren mogelijk en zien leren en het socialisatieproces als het middel voor sociale inclusie. Om meer aan sociale inclusie te werken is er in 2024 in het bijzonder aandacht gegeven aan sociale componenten bij projecten en in het onderwijs.

Het Alfa-college biedt diverse onderwijsprogramma’s aan die gericht zijn op nazorg en het versterken van sociale inclusie, gericht op studenten met (extra) ondersteuningsbehoeften. Binnen LOB is expliciet aandacht voor sociale inclusie door studenten van verschillende achtergronden en verschillende ondersteuningsbehoeften inspraak te geven en beter te begeleiden. Wij bieden bijvoorbeeld extra hulp aan studenten die moeite hebben met de Nederlandse taal of studenten met mentale en lichamelijke belemmeringen. 

Elke student bij Alfa-college heeft een studieloopbaanbegeleider. Bovendien heeft het Alfa-college verschillende programma’s en trajecten waar we studenten begeleiden op het ontwikkelen van netwerken, dromen en netwerkvaardigheden. Aandacht van de studieloopbaanbegeleider is cruciaal voor het bouwen aan zelfvertrouwen en het bevorderen van een inclusieve leeromgeving. Het Alfa-college organiseert via meerdere kanalen lessen en workshops over sociale netwerkvorming, versterken van mentaal welzijn en het participatieproces en inspraak van studenten op inclusie. Bijvoorbeeld via de Vitaliteitscampus, het stagepact, onze interne opleidingsacademie LONT en vanuit het eigen onderwijs. 

Het Alfa-college werkt nauw samen met partnerorganisaties om inclusie te bevorderen. We organiseren gezamenlijke evenementen en projecten die gericht zijn op het ondersteunen van kwetsbare groepen in de samenleving. Met samenwerkingsverbanden in de provincie en de betrokken gemeenten zijn er voorbeelden genoeg van bijeenkomsten waar ruimte is voor elkaar. Zowel in culturele netwerkbijeenkomsten (Eritrese koffieceremonies), als netwerkmeetings van bedrijven, Werk In Zicht en open dagen van het Alfa-college. Deze evenementen versterken het begrip voor elkaar. Er is steeds meer aandacht voor toegankelijke evenementen die worden georganiseerd met behulp van de VN-verdrag routekaart voor evenementen.  

De Wet van school naar duurzaam werk, die naar verwachting in januari 2026 in werking treedt, heeft als doel de kansengelijkheid onder jongeren te vergroten, door betere begeleiding bij de overgang van school naar werk en het behouden van werk. Voor mbo-instellingen betekent dit dat zij aanvullende loopbaanbegeleiding moeten bieden tijdens en na de opleiding. Dit geldt vooral voor studenten en gediplomeerden van de Entreeopleidingen en bol niveau 2. Daarnaast kunnen mbo-instellingen ervoor kiezen om deze begeleiding ook aan te bieden aan studenten van BBL niveau 2 en niveau 3 en 4. Het Alfa-college stelt in 2025 beleid op om jongeren van 18 tot en met 27 jaar te ondersteunen tijdens de opleiding en na de opleiding naar duurzaam werk. Dit doet het Alfa-college in samenwerking met onze partners, zoals Doorstroompunten en gemeenten in de regio. 

Een hoogtepunt van het afgelopen jaar was het ontvangen van de Nederlandse Onderwijspremie mbo op 27 juni 2024 door demissionair minister Robbert Dijkgraaf. De opleiding Interculturele coach – onderwijsassistent ontving een bedrag van 1,2 miljoen euro voor het bieden van kansen aan nieuwkomers in het onderwijs én op de arbeidsmarkt.

2.6.2 Veilige School

De 'Veilige School' is een netwerk van medewerkers die de sociale en fysieke veiligheid van studenten, medewerkers en bezoekers waarborgen. Elke locatie heeft een coördinator Veilige School die meldingen van sociale onveiligheid registreert en afhandelt. Dit gebeurt in gezamenlijkheid met facilitaire medewerkers, studieloopbaanbegeleiders, pastores en externe vertrouwenspersonen. De regisseur Veilige School coördineert dit en rapporteert aan de directeur die Veilige School in portefeuille heeft en aan de medezeggenschapsraden. 

In 2024 waren er geen opvallende incidenten. Er waren in totaal 277 meldingen; dit is een lichte daling ten opzichte van 2023. In de meldingen zagen wij een toename van (digi)pesten en een daling van dreigementen, vechtpartijen en seksueel grensoverschrijdend gedrag.  

Wij hebben op elke locatie twee lockercontroles uitgevoerd. Hierbij hebben wij lockers doorzocht op verboden zaken zoals drugs, alcohol, wapens en vuurwerk. De eerste controle was aangekondigd, de tweede niet. Er zijn bij beide controles geen verboden zaken aangetroffen. In 2025 zullen wij opnieuw minimaal twee onaangekondigde lockercontroles per locatie uitvoeren. 

Het Alfa-college heeft een digitaal loket voor het melden van stagemisstanden, zoals discriminatie, machtsmisbruik en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Afgelopen schooljaar ontving het loket twee meldingen van discriminatie bij het vinden van een stageplek. Eén melding werd opgelost door een gesprek tussen de melder en het leerbedrijf, de andere bleek een misverstand. In 2025 leggen wij de focus op het bewust maken van medewerkers over het omgaan met signalen van stagemisstanden, zoals het bespreken van deze signalen en het ondersteunen bij meldingen. Het doel is om het makkelijker te maken om problemen te melden en actie te ondernemen. 

Grensoverschrijdend gedrag 
In 2024 heeft de MBO Raad samen met de regeringsfunctionaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld initiatief genomen tot een gezamenlijk cultuurtraject voor mbo-instellingen. Wij onderschrijven het belang van dit onderwerp, maar hebben besloten niet mee te doen aan het landelijke traject. Binnen het Alfa-college hebben we een inmiddels een stevige structuur opgebouwd rondom allerlei thema's die gekoppeld kunnen worden aan Veilige School en sociale veiligheid. Periodiek monitoren we incidenten en preventief adviseren we over mogelijke interventies. Tijdens burgerschap wordt aandacht besteed aan sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag. Tot slot hebben we op iedere locatie een aanspreekpunt rondom huiselijk geweld en kindermisbruik. 

2.7 Examenorganisatie

Alfa-college heeft een onafhankelijke examenorganisatie. Deze bestaat uit een centrale examencommissie (CEC), zes locatie-examencommissies (LEC) en de examencommissie Taal & Rekenen (T&R). De CEC zorgt ervoor dat de examencommissies onafhankelijk en deskundig zijn en stelt kwaliteitsdoelen voor de examinering. Elke locatie heeft een LEC die de wettelijke taken uitvoert volgens de kwaliteitsdoelen. De examencommissie T&R is verantwoordelijk voor de examens in taal en rekenen. Alle leden zijn, conform de wet, benoemd op basis van hun deskundigheid en objectiviteit door het CvB.  

De centrale examencommissie heeft drie kwaliteitsdoelen gesteld voor de komende jaren. Ten aanzien van deze doelen hebben we in 2024 het volgende gerealiseerd:  

  1. Deugdelijke diplomering: dit betreft het correct en tijdig uitvoeren van wettelijke taken en het opstellen van sturende jaarverslagen en jaarplannen van examencommissies.
    Er is steeds meer deskundigheid over het diplomaplan, jaarverslag en jaarplan; zo werken de LEC’s met sturende jaarverslagen en jaarplannen, is het diplomaplan digitaal samengesteld en werken de LEC’s vanaf 1 augustus 2023 met jaarverslagen die rapporteren over een periode van 1 oktober tot 1 oktober. Dit maakt vergelijkingen per studiejaar en cohort mogelijk, waardoor de effecten van maatregelen beter zichtbaar zijn. Door het correct en consistent uitvoeren van het beleid van het Alfa-college, zijn risico’s op fraude in de diplomaketen geminimaliseerd. Ervaringscertificaten (EVC) en onjuiste waardepapieren leiden niet tot vrijstellingen en afgifte van diploma’s op onjuiste gronden. 
  2. Professionele examenorganisatie: dit gaat over deskundigheidsbevordering, het beleggen van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden bij de juiste personen, het werken met duidelijke rollen in de examen- en onderwijsorganisatie en de verantwoordelijkheid van opleidingen om aan te tonen dat de student voldoet aan de kwalificatie-eisen. In 2024 is het volgende bereikt: er is meer duidelijkheid over de rollen in de examen- en onderwijsorganisatie; zo komt de positie van de LEC als borger van de kwaliteit beter tot zijn recht op de locatie. Ook is de positionering van taal en rekenen binnen de examenorganisatie verduidelijkt, wat leidt tot kwaliteitsverbetering. Vanaf 1 augustus 2024 stellen de LEC’s wekelijks examenresultaten vast, wat meer inzicht geeft in de kwaliteit van de examens. Door meerdere kwaliteitsonderzoeken te bundelen, krijgt de examencommissie meer grip op kwaliteitsverbetering. 
  3. Transparante examenorganisatie en -processen: dit gaat over eenduidigheid, heldere taken en standaardisering van workflows en over automatisering van processen, vermindering van handelingen en vereenvoudiging van processen. Op dit punt is het volgende bereikt:
    Er is meer flexibiliteit, eenduidigheid en eenvoud gecreëerd; examendossiers zijn volledig digitaal, wat extra werk en papieren formulieren overbodig maakt. Het proces van vrijstellingen verloopt volledig digitaal in Eduarte, wat studenten en coaches ontzorgt en de rechten van de student beschermt. Medewerkers, examencommissies en studenten zijn hier blij mee.

Dit beeld is gestaafd door de uitkomsten van zowel een interne audit als een herstelonderzoek van de onderwijsinspectie. Uit beide onderzoeken blijkt een merkbare kwalitatieve verbetering van de organisatie.

2.8 Onderwijskwaliteit

Kwaliteit van onze opleidingen 
Iedere mbo-student in Nederland heeft recht op goed onderwijs. Besturen en opleidingen kiezen zelf hoe ze het onderwijs willen inrichten. De inspectie ziet er op toe dat aan de wettelijke vereisten wordt voldaan. De inspectie hanteert hiervoor landelijk vastgestelde indicatoren (jaarresultaat, diplomaresultaat en startersresultaat) met normen waar opleidingen aan moeten voldoen.  

In de tabel in bijlage 2 zijn de scores van de opleidingen van het Alfa-college weergegeven.

Ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijs kunnen we in algemene zin concluderen dat ons onderwijs gemiddeld op of boven de normen van de inspectie zit en zich in positieve zin ontwikkelen

Het driejaarsgemiddelde van het jaarresultaat (periode 2021 t/m 2024) is op alle niveaus boven de inspectienorm en stijgt ten opzichte van voorgaande jaren. Qua diplomaresultaat voldoen we op alle niveaus aan de inspectienormen en zien we een stabiel beeld. Het driejaarsgemiddelde startersresultaat van niveau 4 ligt net onder de norm, maar we verwachten dat dit volgend jaar ook boven de norm zal komen.   

Kwaliteitszorg
Het kwaliteitsgebied waar we momenteel de meeste progressie kunnen behalen is SKA: sturen, kwaliteitszorg en ambitie.  
In 2024 hebben wij onze visie op kwaliteitscultuur en kwaliteitsontwikkeling van leertrajecten vastgelegd in ons kwaliteitszorgbeleid ‘Koers op kwaliteit’.

Het kwaliteitszorgbeleid kent de volgende belangrijke onderdelen: 
Continu verbeteren: wij ondersteunen teams bij het regelmatig en systematisch verbeteren van de kwaliteit. Daartoe bundelen we onder andere de krachten, expertise en tools van de onderwijs- en kwaliteitsadviseurs, onze verandercoaches en het continue verbeterteam. Onderwijsteams plannen en evalueren hun werk systematisch en cyclisch aan de hand van de PDCLSA-cyclus, waarbij de L en S staan voor Learn en Share.  
Stakeholders: teams betrekken stakeholders bij het monitoren en verbeteren van de kwaliteit van leertrajecten. Studenten, bedrijfsleven, peers binnen het Alfa-college of extern met andere (roc)scholen, en de inspectie worden om input en feedback gevraagd. We werken toe naar het kortcyclisch monitoren van student-tevredenheid
Data: we gebruiken PowerBI voor het data-ondersteunend werken. We ontsluiten steeds meer informatie via PowerBI. In 2024 zijn wij een ontwikkeling gestart om teams via één overzicht inzicht te geven in belangrijke indicatoren voor onderwijskwaliteit.   
Opleidingen in beeld: met ingang van 2024 rapporteren wij jaarlijks via ‘Opleidingen in Beeld’. Via deze rapportage geven wij een integraal beeld van de kwaliteit van onze leertrajecten. Aan de hand van dit overzicht bepalen we bij welke opleidingen wij extra maatregelen nemen als aanvulling op de reguliere kwaliteitszorg, zoals een peer-review of interne audit. Teams kunnen ook zelf opleidingen aandragen voor een peer-review of een interne audit, op basis van andere redenen dan de eerdergenoemde indicatoren. 
Interne audits: het Alfa-college zet interne audits in als verbeterinstrument. Wij gebruiken het onderzoekskader 2021 (versie 2024) voor het toezicht op het middelbaar beroepsonderwijs als leidraad, waarbij de nadruk ligt op het waarderend auditen. Wij werken samen met andere roc’s in het samenwerkingsverband ‘De Kloostergroep’. Dit komt ten goede aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de interne audits. Voor het studiejaar 2023-2024 hebben we tien interne audits gericht op de kwaliteit van het onderwijs uitgevoerd, bij diverse opleidingen op verschillende locaties. Daarnaast hebben we voor het Alfa-college als geheel een thema-audit uitgevoerd ten aanzien van Burgerschap.  

Tot slot voeren wij ook andere activiteiten uit in het kader van kwaliteitsverbetering, zoals:  

  • deelname aan stelselonderzoeken door en jaargesprekken met de Inspectie van het Onderwijs;  
  • onderzoeken naar ons imago onder studiekiezers en laatstejaars studenten;
  • onderzoek naar tevredenheid van studenten en praktijkbegeleiders over de BPV-periode;
  • deelname aan het landelijk studenttevredenheidsonderzoek JOB-monitor; 
  • onderzoek naar tevredenheid van medewerkers over het Alfa-college;  
  • uitvoering van onze interne auditsystematiek.  

2.9 VAVO

Inleiding 
Het VAVO is een specifieke onderwijseenheid; een kleine voortgezet onderwijs school met examenonderwijs, waar leerlingen alsnog een vmbo-tl-, havo- of vwo-diploma of certificaten voor bepaalde vakken halen. Het VAVO bevindt zich op onze locatie aan de Admiraal de Ruyterlaan in Groningen. Op deze locatie bieden we naast VAVO ook technische en creatieve mbo- opleidingen en Educatie en Inburgering aan.

Resultaten Examens VAVO
In 2024 hebben 316 leerlingen examens gedaan om een diploma te behalen. Daarbij zijn de volgende resultaten behaald: 

  Geslaagd    Afgewezen   
  Aantal  Percentage  Aantal  Percentage 
VWO  104  88,1%  14  11,9% 
HAVO  148  85,5%  25  14,5% 
VMBO  24  96,0%  4,0% 
Totaal  276  87,3%  40  12.7% 

Een aantal studenten had als doel het behalen van deelcertificaten voor specifieke vakken. Daarbij zijn de volgende percentages behaald: 

  Vakken   
  Aantal  Percentage 
VWO  159  70,4% 
HAVO  177  84,7% 
VMBO  100% 
Totaal  339  78,2% 

De studenten van de anderstalige trajecten (Schakelklas MBO-4 en Voorbereidend Jaar) hebben hun certificaten voor doorstroming naar MBO-4 of HBO/WO op de volgende manier behaald: 

    Voorbereidend Jaar  Schakelklas MBO 
Studenten    34  47 
Certificaat behaald  Aantal  31  40 
  Percentage  91%  85% 
Certificaat niet behaald  Aantal 
  Percentage  9%  15% 

Instroom VAVO en anderstalige trajecten 
Per 1 oktober hebben we in totaal 585 VAVO-studenten, met de volgende onderverdeling: 

Afdeling  Aantal studenten 
VMBO  36
HAVO  217
VWO  196
Schakelklas  73
Voorbereidend Jaar HBO-WO  39
MBO Keuzedeel Wiskunde  10
MBO Keuzedeel Oriëntatie HBO  14
Eindtotaal  585

Het totaal aantal leerlingen is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Dit geldt ook voor het aantal leerlingen voor de trajecten voor anderstaligen. Met vier groepen in het Schakeljaar MBO-4 en twee groepen in het Voorbereidend Jaar zijn deze trajecten een substantieel onderdeel van de VAVO-afdeling. 

Dit maakt het noodzakelijk om intake en toelating goed te monitoren. Daarvoor stemmen we af met de Internationale Schakelklassen in de regio Noord-Nederland. Voor het Voorbereidend Jaar werken we in de uitvoering samen met de Hanzehogeschool Groningen in het Grotius minor programma. 

Overige ontwikkelingen 

  • De ondersteuningsbehoefte van studenten in het VAVO neemt toe en wordt meer specialistisch. We zijn in 2024 begonnen met een onderzoek naar de huidige praktijk van leerlingbegeleiding om te kijken of en zo ja waar die verbeterd en versterkt kan worden.
  • De procedures rond screening en intake van studenten voor het schooljaar 2024-2025 zijn beschreven en verhelderd. Dat leidt tot grotere eenduidigheid in de toelating tot de programma’s van het VAVO, waarbij maatwerk nog altijd nodig en mogelijk is. In de uitvoering stemmen we af met de VO-scholen via de Decanenkring Noord en de contacten van het intaketeam. 
  • In 2024 zijn we begonnen met het beschrijven van het achterliggende toelatingsbeleid. Dat moet voor het schooljaar 2025-2026 in werking treden. 
  • In 2024 zijn door het VAVO twee keuzedelen aangeboden. Wiskunde voor de technische opleidingen en Oriëntatie op het HBO. Het keuzedeel Voorbereiding PABO is in 2024 voor het laatst aangeboden. Dit keuzedeel wordt nu door de verschillende ROC’s uitgevoerd. 

Noordelijke VAVO-scholen 
De VAVO’s van de drie Noordelijke ROC’s (DCTerra, Firda en Alfa-college) trekken in veel opzichten gezamenlijk op. Zo zijn onder anderen gezamenlijke afspraken gemaakt over de convenanten met de VO-scholen in de regio Noord-Nederland. Dit overleg staat in verbinding met de kerngroep van het landelijke VAVO-netwerk. 

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report