Spring naar inhoud

Onze organisatie

4.1 Structuur & Governance

Organisatorische en juridische structuur  
Het Alfa-college staat geregistreerd onder de naam “stichting Christelijk Regionaal Opleidingencentrum Noord- en Oost-Nederland". Deze stichting heeft als doel het verzorgen en in stand houden van onderwijs.  

Het College van Bestuur (CvB) is belast met het bestuur van de stichting en is verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken binnen de stichting. Het CvB legt verantwoording af aan de raad van toezicht.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het beleid van het College van Bestuur en op de algemene gang van zaken in de stichting. Voor een aantal, in de statuten vermelde onderwerpen, dient het College van Bestuur vooraf goedkeuring te vragen aan de Raad van Toezicht.  

Het Alfa-college heeft twee medezeggenschapsraden op instellingsniveau: een ondernemingsraad en studentenraad. Wij werken samen op basis van participatieve medezeggenschap. Wij zien onze ondernemingsraad en studentenraad als mee-, om- en opdenkers, die bij voorkeur vroegtijdig en richtinggevend betrokken zijn bij besluitvormingsprocessen, waar zij een advies- of instemmingsbevoegdheid hebben. 

Het Alfa-college werkt vanuit zes hoofdlocaties in drie gemeenten: Hardenberg, Hoogeveen en Groningen. Hiermee bedienen we de regio's Groningen, Drenthe en Noord-Oost Overijssel. Een directeur stuurt een locatie aan, waarbij de directeuren in duo’s vormgeven aan duaal leiderschap. De directie bedrijfsvoering wordt duaal aangestuurd door de directeur Operations en de directeur Strategie, Innovatie & Business Intelligence. De organisatiestructuur ultimo 2024 is zichtbaar gemaakt in onderstaand organigram. 

Besturingsfilosofie 
Centraal in onze besturingsfilosofie staat het ontwikkelen van het talent van iedere student, van jong tot oud en daarmee de vraag of datgene wat we (willen) doen ten goede komt aan de student. Dit vormt, samen met de andere twee koersuitspraken, de leidraad voor ons handelen. Dit geldt zowel voor onze docenten als voor medewerkers in andere functies.  

Binnen het Alfa-college hebben teams de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de realisatie van onze strategische doelen. Dit op basis van eigen prioriteit en passend bij hun ontwikkeling. Samenwerken is één van onze kernwaarden. In onze beleidsvorming en bij de realisatie van onze strategische doelstellingen maken we gebruik van (denk-)kracht buiten en binnen de organisatie, waarbij we het leren van en innoveren met elkaar stimuleren; samen vinden we het uit.  

Het CvB bepaalt de strategie en de richtinggevende kaders en de directeuren bepalen in gezamenlijkheid de inrichting van deze kaders. Directeuren geven uitvoering aan de doelstellingen die in het beleid en de concern- en locatie plannen zijn opgenomen. Directeuren werken samen als collectief via het directeurenoverleg, waarin iedere directeur meerdere organisatie brede portefeuilles heeft. Door deze gezamenlijke verantwoordelijkheden versterken we leiderschap, integraliteit en samenhang binnen het Alfa-college. Het CvB en het directeurenoverleg (DO) informeren elkaar over de genomen besluiten.  
 
We streven naar continue verbetering. Dat doen we door te werken in professionele leergemeenschappen, bijvoorbeeld via stichting Leerkracht, door het toepassen van methodieken op het gebied van continu verbeteren, door doelstellingen en indicatoren te formuleren en kortcyclisch (bij) te sturen met behulp van data. Data gestuurd werken vormt een steeds belangrijker onderdeel van onze besturingsfilosofie. We investeren daarom in de beschikbaarheid en toegankelijkheid van managementinformatie (dashboards) op alle niveaus in de organisatie.  
 
We werken resultaatgericht en hanteren het Alfa-Kompas als methodiek om te sturen op de realisatie van onze doelstellingen. In de jaarlijkse routekaart formuleren we doelstellingen en indicatoren op instellingsniveau. Locaties en teams vertalen dit naar locatie- en teamroutes. Minimaal drie keer per jaar bespreken we de voortgang en de eventuele mogelijkheden om bij te sturen tijdens de zogenaamde navigatiedagen.  

Governancecode 
Het Alfa-college staat voor goed onderwijs. En goed onderwijs verdient goed bestuur. Op 1 januari 2021 is de code goed bestuur in het mbo in werking getreden. In de branchecode zijn verantwoordelijkheden opgenomen voor colleges van bestuur en aanbevelingen voor raden van toezicht. 

Het college van bestuur (CvB)heeft de inhoud omarmt. De code goed bestuur mbo past goed bij het Alfa-college en de manier waarop wij elkaar en onze stakeholders om willen gaan. Wij zien een duidelijke samenhang en overlap tussen de kernwaarden zoals het Alfa-college ze hanteert (zie tabel) en de vijf waarden zoals ze in de code goed bestuur mbo zijn vastgesteld en worden omschreven (verantwoordelijkheid, samenwerking, integriteit, openheid en lef).  

Waarden goed bestuur

Waarden code goed bestuur mbo Waarden Alfa-college Toepassing  
Verantwoordelijkheid Integriteit Openheid Vertrouwen Studenten en medewerkers krijgen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en te dragen. We vinden het daarbij belangrijk dat we zeggen wat we gaan doen en dat we vervolgens doen wat we zeggen. We hanteren een integrale gedragscode en hebben in de statuten vastgelegd hoe om te gaan met tegenstrijdige belangen bij besluitvorming.  
Samenwerken Verbinden We verbinden door in voortdurende dialoog te zijn met studenten, medewerkers en externe partners. We gaan voor een duurzame, professionele relatie. We zijn trots op de mate waarin en de manier waarop we in (Noord-) Nederland samenwerken met andere onderwijsinstellingen, overheid en bedrijfsleven.  
Lef Ondernemen We denken in kansen, verleggen onze grenzen en gaan naar buiten. We denken win-win en creëren synergie. In deze waarde komt onze derde koersuitspraak tot uiting.  

Waarden vormen een goede basis om invulling te geven aan goed bestuur. Zowel binnen de instelling als sector. Het geeft richting en houvast aan de belangenafwegingen die het CvB maakt. En het bevestigt het college en de raad van toezicht (RvT) in de manier waarop zij met interne en externe stakeholders in gesprek zijn en willen blijven over onze strategische koers en de uitvoering daarvan, conform onze drie koersuitspraken. In deze paragraaf staat beschreven op welke manier het CvB uitvoering geeft aan de code. In het jaarverslag van de RvT staat op welke wijze de raad zijn toezichthoudende rol vervult (zie paragraaf 4.5). 

Toepassing in 2024 
De code goed bestuur helpt het CvB en de RvT om belangen af te stemmen, afspraken te maken en kritisch te blijven op wat meerwaarde oplevert voor onze studenten en voor de regio. De realisatie van de strategische koers, inclusief de toepassing van de kernwaarden, zijn in 2024 regelmatig onderwerp van gesprek tussen CvB en RvT en CvB en directeuren en in de gesprekken die het CvB voert binnen de organisatie. Het CvB sprak maandelijks met de ondernemingsraad en studentenraad (zie ook paragraaf 4.4 en paragraaf 4.3).  

De waarden van het Alfa-college zijn impliciet onderdeel in de uitvragen die wij doen via de JOB-monitor (voor studenten) en via het medewerkersonderzoek dat eind 2024 is afgenomen. Medewerkers geven aan dat zij zichzelf kunnen zijn bij het Alfa-college en dat zij zich geaccepteerd voelen. Ook de studenten scoren hoog als het gaat om veiligheid op school en de ruimte die de school biedt aan mensen uit verschillende culturen en met verschillende geloofsovertuigingen. Uit het medewerkersonderzoek is gebleken dat wij onze medewerkers nog beter kunnen meenemen in ons beleid en de strategische keuzes die we maken, zodat we een duidelijke en gemeenschappelijke focus hebben in onze doelen en bij de uitvoering van ons werk. 

4.2 Onze medewerkers

Onze medewerkers 
Bij het Alfa-college werken ultimo 2024 1429 medewerkers (1117 fte) die er dagelijks, met hart en ziel, voor zorgen dat leren mogelijk gemaakt wordt voor iedereen van 15 tot 70 jaar. Het Alfa-college wil een werkgever zijn waar iedereen zich welkom voelt, waar met plezier gewerkt wordt en ontwikkelen centraal staat. 

Personele ontwikkelingen 
In 2024 daalde het aantal medewerkers van 1505 naar 1429. Binnen de onderwijsregio MBO Noord-Nederland werken we samen aan het werven, opleiden, begeleiden en behouden van docenten en schoolleiders. We hebben 160 vacatures ingevuld. In 2024 zijn vijf docenten gestart met een 2e-graadslerarenopleiding en 17 met een pedagogisch didactisch getuigschrift (PDG)-traject.  

Met de visie “Werken voor iedereen” bevordert het Alfa-college diversiteit en inclusie op de werkvloer. Dit doen we door een werkklimaat te creëren waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Eind 2024 is een pilot voor inclusief werven gestart. De resultaten hiervan verwachten we in 2025. In 2025 werken we de visie verder uit.  

We bieden kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Eind 2024 waren er 15 medewerkers in een afspraakbaan voor in totaal 11,1 fte, waarvan dertien een vast contract hebben. Dit is een lichte daling ten opzichte van eind 2023, toen er 19 medewerkers en 12,5 fte waren. 

Iedere nieuwe medewerker start met een onboarding-traject, waaronder in ieder geval een bijeenkomst voor nieuwe medewerkers. Deze bijeenkomsten waren succesvol en werden gewaardeerd. Een werkgroep werkt aan de employee journey om de onboarding verder te verbeteren. Docentbegeleiders en buddy’s helpen nieuwe collega’s om hun werk met plezier te doen. Vijf startende docenten stopten in 2024 binnen een jaar vanwege persoonlijke omstandigheden of voorkeur voor ander onderwijs.   

Het Alfa-college werkt met Strategische Personeelsontwikkeling (SPO) aan inzicht welk personeel in de toekomst nodig is. Jaarlijks kijken we op alle locaties welke expertises medewerkers hebben en in hoeverre dat aansluit bij de ontwikkelingen op het gebied van leren en arbeidsmarkt. Zo weten we welke expertises de komende jaren zullen vertrekken en of we dit intern kunnen opvangen. Door inzicht in expertises en uitstroom kunnen we weloverwogen beslissingen nemen. We investeren in goede professionals en stimuleren een leven lang leren. Medewerkers kunnen zich onder andere ontwikkelen via cursussen, trainingen, podcasts, webinars, maatwerktrajecten en locatiedagen. Samen met DCTerra en Noorderpoort organiseren we gezamenlijke trainingen en leeractiviteiten, zoals de leergang “Samen leren door Innoveren” en het Masternetwerk-café.  

HRM en de OR vernieuwden in 2023 het doorstroombeleid voor docenten. Dit helpt docenten om door te groeien. De LC-docent draagt zorg voor de resultaten en ontwikkeling van het team en de LD docent draagt zorg voor de resultaten en ontwikkeling van de organisatie. Een evaluatie in 2024 toonde positieve ervaringen, maar het digitale proces kan beter. Van november 2023 tot oktober 2024 stroomden 39 docenten door naar LC en 4 naar LD. In 2024 begon de vernieuwing van het doorstroombeleid voor OBP, om het beter te laten aansluiten bij het beleid voor docenten en het proces duidelijker te maken.  

Het verzuim over 2024 is 6,3%. Dit is een stijging ten opzichte van 2023 (5,5%). We blijven aandacht geven aan de gezondheid van onze medewerkers met het programma Positieve Gezondheid. Dit doen we door workshops en trainingen over gezond werken en leven. Vanaf 1 januari 2025 is Zorg van de Zaak onze nieuwe partner. Met hen maken we afspraken om de inzetbaarheid van medewerkers te verbeteren door nieuwe werkwijzen en meer preventieve interventies.  

Sinds 2023 bieden we ook anonieme en gratis hulp van een budgetcoach aan. In 2024 hebben twee medewerkers hiervan gebruik gemaakt. Met de Waarjewerkt-regeling kunnen medewerkers één of meer dagen thuiswerken. Via een thuiswerkportaal kunnen ze ergonomisch meubilair bestellen. Eind 2024 deden ruim 276 medewerkers mee aan deze regeling. De regeling is in 2023 geëvalueerd en in 2024 aangepast en goedgekeurd door de OR. 

Periodiek bevragen we medewerkers of zij met plezier en energie en in balans hun werk doen. Daarnaast vond eind 2024 het tweejaarlijkse medewerkersonderzoek plaats. Met een respons van 73,2% is het onderzoek representatief. De resultaten tonen dat het Alfa-college bevlogen en betrokken medewerkers heeft. De cijfers zijn iets gedaald ten opzichte van 2022, maar liggen meestal op of boven de benchmark van de mbo-sector. Bevlogenheid scoort een 7,4, betrokkenheid 7,5, werkgeverschap 7,3 en inclusie 8,0. Medewerkers zijn trots op collega’s, samenwerking en ontwikkelingsmogelijkheden. Verbeterpunten zijn communicatie, werkdruk en beloning/beoordeling. In 2025 bespreken alle leidinggevenden de resultaten met hun medewerkers. 

Het UWV verzorgt de WW-uitkeringen. WWplus keert de bovenwettelijke uitkeringen uit, die aanvullend of volledig kunnen zijn. Het Alfa-college is eigenrisicodrager voor de WW en betaalt deze uitkeringen. Eind december 2024 ontvingen 21 personen een WW-uitkering en 20 personen een bovenwettelijke uitkering. Het Alfa-college helpt deze mensen extern bij het vinden van een nieuwe baan. Dit is succesvol, want oud-medewerkers vinden sneller werk en de kosten blijven beperkt. 

4.3 Verslag Studentenraad

De studentenraad  
De Studentenraad (SR) is het medezeggenschapsorgaan voor studenten van alle locaties van het Alfa-college en gesprekspartner voor het college van bestuur. De SR denkt mee, adviseert en heeft instemmings- of adviesrecht op vraagstukken die direct betrekking hebben op studenten. De SR bestaat uit minimaal zeven en maximaal dertien leden, waaronder één voorzitter. De SR streeft naar een vertegenwoordiging van twee leden per onderwijslocatie. De vertegenwoordigers van de SR op de locaties spreken regelmatig met de locatiedirecteur. Begeleider Ellen van Essen ondersteunt de SR. 

Bijlage 6 geeft een overzicht van de studenten en begeleiders die in 2024 af- en aangetreden zijn in de SR.  

Teambuilding, samenwerking en ambassadeurschap
De SR heeft de samenwerking met Kr8werk verandercoaches gecontinueerd om de SR te professionaliseren en de continuïteit met betrekking tot vergaderen te verbeteren. Op deze manier is de SR altijd in staat om efficiënt te vergaderen. Afgelopen jaar zijn er leden van de SR naar een snelcursus notuleren geweest. De cursus werd gegeven in het ROC Midden Nederland in Utrecht. Bij de cursus kreeg de SR-uitleg hoe je efficiënt kunt notuleren.  Door de wisselingen binnen de SR is er veel aandacht voor informeel kennismaken en teambuilding bijvoorbeeld door af en toe samen te eten en samenwerking te bevorderen door activiteiten zoals een escaperoom. De SR wil zich ook profileren als ambassadeur van studenten en daarom heeft de SR gezamenlijk Alfa’s Goud bezocht. Tijdens de Alfa’s Inspiratiedag in februari heeft de SR een workshop verzorgd voor medewerkers om de bekendheid van de SR bij medewerkers onder de aandacht te brengen. En om medewerkers te vragen of ze mee willen helpen bij het werven van studenten voor de SR.  
De SR heeft bijgedragen aan evenementen en bijzondere bijeenkomsten zoals:  

  • Het faciliteren van een werkbezoek van het NOVA-college bij de Kluiverboom
  • Alfa’s Goud 
  • Het ontvangen van minister Dijkgraaf op de locatie Admiraal 
  • Het bijdragen aan introductiebijeenkomsten voor nieuwe medewerkers 
  • Het werkbezoek van de voorzitter van de MBO-raad Adnan Tekin 
  • CVI Leeuwenhorst 
  • Vertellen over SR werkzaamheden en zingeving tijdens een vergadering van MBO raad bestuurders, 
  • Ontwikkelingen rondom de Vitaliteitscampus en  
  • De identiteit Alfa-college. 

Belangrijke thema’s waar de SR aan bij heeft gedragen
De SR heeft veel aandacht besteed aan thema’s zoals vitaliteit, inclusie, flexibilisering en het verbeteren van BPV-begeleiding. De SR heeft geholpen met het onderzoek naar het smartphone beleid. De rol van de SR hierin was om mee te denken bij de inrichting van de enquêtes. De Studentenraad heeft een bijzondere bijdrage geleverd aan het genereren van ideeën voor de sociale agenda van NijBegun om de Groningse en Noord-Drentse gemeenten. Hierbij is specifiek aandacht voor kinderen en jongeren die opgroeien in een minder kansrijke omgeving.

Mbo-studenten denken mee over sociale agenda - Nij Begun

Vergaderingen 
De SR heeft zeventien keer vergaderd in eigen kring, tien keer met het CvB, één keer met het CvB en de OR in het kader van participatieve medezeggenschap, één keer informeel met de RvT, één keer formeel met de RvT en het CvB en één keer met de OR om te onderzoeken hoe meer samengewerkt kan worden.  

Advies en instemming
De SR heeft in 2024 over de volgende onderwerpen advies of instemming gegeven:

  • Studentenvakantieregeling 2024-2025; 
  • Hoofdlijnen begroting 2025;  
  • Begroting 2025;  
  • Beleid studieadvies;  
  • Samenwerking tussen de Business School Noorderpoort en Alfa-college;  
  • Aanvragen afwijking onderwijstijd;  
  • Samenwerkingsovereenkomst DNA;  
  • Samenwerkingsovereenkomst DNA Next; 
  • Samenwerkingsovereenkomst sport en bewegen Assen. 

Achterban en naamsbekendheid in 2024 
Over het algemeen heeft de SR geen grote dingen gedeeld op de social media kanalen van het Alfa-college. Wat wel is gedeeld zijn foto's en een kleine introductie van de nieuwe leden van de SR op de Instagram pagina van de locaties waar deze nieuwe leden naar school gaan. Om nieuwe studenten te werven voor de SR is een mail gestuurd aan alle studenten. Aan medewerkers is een PowerPoint gestuurd met als doel het informeren en werven van studenten om bij de Studentenraad aan te sluiten. De SR heeft meerdere lunchgesprekken gevoerd op verschillende locaties. Hier werd verschillend op gereageerd. De SR heeft verschillende onderwerpen besproken die op deze locaties speelden. Vaak was het zo dat de onderwerpen die aangekaart werden, onderwerpen waren waar we als SR leden naar konden luisteren en die werden teruggekoppeld aan het CvB. Voorbeelden zijn feedback over het proces van aanmelden en inschrijven, studiekosten, en onderwijsinhoudelijke opmerkingen. 

Successen van de SR 

  • Hanling Su heeft als 2e student in Nederland het Keuzedeel Invloed en medezeggenschap behaald.
  • De DNA-bijeenkomsten met de SR’en van de andere scholen zitten tegenwoordig structureel in de jaarplanning en dat draagt bij aan uitwisseling tussen het Alfa-college, DCTerra en Noorderpoort om samen onderwerpen te bespreken om inspiratie op te doen en om samenwerking tussen de instellingen te verbeteren. Twee keer per jaar wordt er vergaderd met een afvaardiging van de CvB’s. 
  • De SR is er trots op dat zij een bijdrage mochten leveren aan het ondertekenen van de samenwerkings-overeenkomst tussen de DNA-scholen. 
  • De SR heeft meer leden dan in het jaar 2023-2024 

Samenwerking binnen Alfa-college 
De samenwerking tussen de SR en het CvB verliep goed het afgelopen kalenderjaar. Wij voelen ons serieus genomen door het CvB en door de RvT. Ook ervaren wij genoeg ruimte om eigen onderwerpen te bespreken. Wij ervaren de werksfeer met CvB als positief.  

De samenwerking met de Ondernemingsraad is de afgelopen tijd afgenomen. De SR heeft drie vergaderingen gehad met de OR in het afgelopen jaar. Bijvoorbeeld hoe wij beter samen kunnen werken op gedeelde onderwerpen vanuit CvB. 

De SR heeft het afgelopen kalenderjaar twee bijeenkomsten gehad met de Raad van Toezicht, dit was een informele bijeenkomst en een formele. De RvT gaat graag met ons in gesprek en wij kunnen onze standpunten goed duidelijk maken aan de leden. Net zoals bij het CvB voelen wij ons gehoord als SR zijnde.  

4.4 Verslag ondernemingsraad

In het kalenderjaar 2024 heeft de OR veel personele wijzigingen meegemaakt. Desondanks is de OR erin geslaagd om - ook in het kader van de participatieve medezeggenschap - een bijdrage te leveren aan de realisatie van de strategische speerpunten van het Alfa-college. 

We hebben de eerste positieve effecten gezien van het nieuwe doorstroombeleid onderwijzend personeel (OP); collega’s, die gesteund door hun leidinggevende en HRM, een eigen leer- en ontwikkelingsroute hebben uitgezet en die route met succes hebben afgerond. Voor de OR reden te meer om te gaan participeren in de ontwikkeling van een nieuw doorstroombeleid voor ondersteunend personeel (OBP). Daardoor zijn we samen nog beter in staat het talent van iedere student en iedere collega tot uiting te laten komen. Ook op andere terreinen, zoals bijvoorbeeld op ARBO- en ICT-gebied, heeft de OR zich actief ingezet om daarin te participeren dan wel een beter beeld daarvan te krijgen. De lunchgesprekken die we op alle locaties met collega’s hebben mogen voeren, hebben de OR geholpen een (pro)actieve rol te voeren.

Door gesprekken met het CvB, de Raad van Toezicht, directeuren en business-controllers is de OR ervan overtuigd dat de financiële uitdaging die dit jaar moest worden opgelost, een eenmalige uitdaging is geweest. Door ook op dit terrein te participeren, heeft de OR bijgedragen aan een sterker Alfa-college.  

In DNA-verband heeft de OR frequent en regelmatig overleg met de ondernemingsraden van onze samenwerkingspartners: Noorderpoort en DCTerra. Waar nodig en mogelijk informeren we elkaar over gemeenschappelijke ontwikkelingen en belangen en bepalen we - als dat nodig is - een gemeenschappelijke aanpak en koers. Door deze gesprekken krijgen we ook meer inzicht in de onderlinge relaties binnen onze instellingen.  

Wij prijzen ons gelukkig met de relaties die wij binnen onze instelling met het CvB, maar ook met de onderwijslocaties en bedrijfsvoering, mogen onderhouden. De aard en kwaliteit van die relaties is van een zodanig niveau dat het ons nog beter in staat stelt een bijdrage te leveren aan onze koers en aan de resultaten die we als instelling willen boeken. 

4.5 Verslag Raad van Toezicht

Als raad van toezicht (RvT) dragen wij bij aan de missie van het Alfa-college om als christelijk ROC samen met zijn partners een duurzaam effect op mens, regio en wereld te realiseren door uitdagende leersituaties te creëren.  

Wij houden, conform onze toezichtsvisie, toezicht in vertrouwen; niet alleen achteraf maar ook aan de voorkant. Ons vertrekpunt is de samenwerking en dialoog met het college van bestuur (CvB) en met interne en externe stakeholders met als doel het versterken van de rol van het Alfa-college in de regio. Het strategisch beleid, de P&C-cyclus, de identiteit en kernwaarden van het Alfa-college vormen onze leidraad.  Wij handelen conform de code Goed Bestuur en zien de code als een opdracht aan onszelf om elkaar kritisch te blijven bevragen over het dagelijkse handelen. Onze waarden komen, impliciet en expliciet, regelmatig terug in de gesprekken die wij voeren met het college van bestuur en binnen de organisatie.  

Samenstelling en organisatie  
De samenstelling van de RvT is in 2024 niet gewijzigd. Vooruitlopend op het vertrek van twee leden, waaronder de voorzitter, per 1 januari 2026, heeft de RvT in 2024 besloten dat de huidige vice-voorzitter, Anita van Nimwegen, per 1 januari 2026 de rol van voorzitter zal vervullen. Daarnaast zal de raad in 2025 twee nieuwe leden werven.  Per 1 januari 2024 werken we met drie commissies: een commissie innovatie & (CIK), een auditcommissie en een renumeratiecommissie. De samenstellingen van de Raad van Toezicht en zijn commissies ultimo 2024 staan in bijlage 6.  

Overlegmomenten & bijeenkomsten 
De RvT heeft in 2024 vijf keer regulier vergadert. Daarnaast is de raad in 2024 meerdere keren bijeengekomen om, onder externe begeleiding, een handelings- en toetsingskader voor DNA-besluitvorming op te stellen. Dit traject is in plaats gekomen van het eerder geplande ontwikkeltraject. Het handelings- en toetsingskader DNA is besproken met het CvB en daarna door de RvT vastgesteld en gedeeld met de RvT's van DC Terra en Noorderpoort.  

De auditcommissie heeft vier keer vergaderd. In deze vergaderingen lag de nadruk op (doorontwikkeling van de kwaliteit van de) monitoring en sturing aan de hand van de tweemaandelijkse rapportages van het CvB. De auditcommissie heeft, in plaats van het geplande BOT-gesprek, een exitgesprek gevoerd met de vertrekkende concerncontroller en een kennismakingsgesprek met de nieuwe concerncontroller. De commissie innovatie & kwaliteit (CIK) heeft drie keer vergaderd. In de vergaderingen is onder andere gesproken over de strategische personeelsontwikkeling, innovatie en onderwijskwaliteit. De remuneratiecommissie heeft twee keer geëvalueerd met het CvB, waarvan één keer informeel en één keer formeel. Tot slot spreekt de voorzitter regelmatig, zowel één-op-één als samen, met het CvB. 

De RvT heeft in september 2024 de jaarlijkse zelfevaluatie gehouden, waarin de RvT onder externe begeleiding heeft gereflecteerd op het eigen functioneren en op het samenspel met het CvB. Op basis hiervan heeft de raad afspraken gemaakt die in de RvT-actielijst zijn opgenomen. 

De RvT heeft twee keer met de Ondernemingsraad en Studentenraad gesproken, waarvan één keer als collectief. Deze gesprekken geven de raad veel inzicht in de organisatie en in het samenspel tussen bestuur en medezeggenschap.  

De RvT heeft werkbezoeken afgelegd bij de locaties Kluiverboom en Kardinge in Groningen. Daarnaast heeft de CIK een bezoek gebracht aan de opleiding IT in Groningen. Leden van de RvT waren aanwezig bij verschillende events van het Alfa-college, bijv. de ROC-dag en de opening van de Energiehub050. 

DNA-samenwerking 
In 2024 hebben de CvB's van DC Terra, Noorderpoort en Alfa-college (DNA) de samenwerkingsovereenkomst ondertekent. De raad ziet deze ondertekening als een mooie mijlpaal in de DNA-samenwerking. De RvT's van DNA zijn in 2024 twee keer bij elkaar gekomen; in april is op het TT-instituut in Assen gesproken over de manier waarop de raden zich willen organiseren in DNA-verband. In december, op de Greenwise Campus in Emmen, lag de focus op de (door-)ontwikkeling van DNA Next.  

Met ingang van 2025 krijgt de afstemming tussen de RvT's vorm via het DNA-beraad; een informele afstemmingsvorm met de nadruk op de advies- en sparringsrol van de raden. Namens deze raad nemen de voorzitter en twee vaste leden deel aan het DNA-beraad.  

Toezicht op bestuur en ondersteuning bij belangrijke keuzes
De RvT houdt toezicht aan de voorkant door het bespreken van gezamenlijk bepaalde strategische thema’s, trends en ontwikkelingen met het CvB. Deze werkwijze ondersteunt het CvB bij het maken van strategische keuzes. Conform onze visie gaan wij daarbij uit van het ‘snappen van de stappen’. Dit houdt in dat wij de strategische keuzes die het CvB maakt, kunnen navolgen, zowel op inhoud als proces. Dit doen we onder andere aan de hand van de bestuurlijke duiding in het kader van het portfoliomanagement.  

In 2024 heeft de RvT proactief en in afstemming met het CvB, een handelings- en toetsingskader ontwikkelt als leidraad voor de uitvoering van onze toezichthoudende rol in de DNA-samenwerking. De RvT waardeert de informatievoorziening over de DNA-samenwerking vanuit het College van Bestuur. In de RvT is uitgebreid gesproken over de plannen ten aanzien van DNA-digitaal. Dit onderwerp komt in 2025 terug op de agenda. 

Naar aanleiding van het onverwachte financieel resultaat 2023 heeft de raad in 2024 nadrukkelijker toezicht gehouden op de realisatie van het resultaat aan de hand van tweemaandelijkse rapportages van het CvB. Hoewel er in 2024 ook nog diverse financiële verrassingen waren, zijn we positief over de toename in inzicht en control. Op basis van de rapportages, de informatie uit de organisatie, van het CvB en de accountant constateren we dat er sprake is geweest van doelmatige inzet van publieke middelen in 2024, gericht op realisatie van het strategisch beleid. De RvT continueert deze werkwijze in 2025.  

De toenemende LLO-activiteiten van het Alfa-college (in DNA-verband) vragen om zorgvuldig handelen in lijn met de beleidsregel “investeren met publieke middelen in private activiteiten”. Het Alfa-college heeft hier in 2024 een standpunt over ingenomen; dit standpunt is onderwerp van gesprek geweest is onze vergaderingen. Afhankelijk van wijzigende regelgeving, zal de RvT dit standpunt in 2025 opnieuw met het CvB bespreken.   

De RvT heeft twee thematische sessies gehad over strategisch risico- en kansenmanagement: één sessie specifiek over de campusontwikkeling en één algemene sessie. Dit krijgt in 2025 een vervolg.  

Formele besluitvorming  
In 2024 heeft de RvT de volgende besluiten genomen:

  1. Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst/ strategisch kader DNA
  2. Goedkeuring Bestuursreglement
  3. Vaststelling Reglement raad van toezicht 
  4. Goedkeuring aangepaste meerjarenbegroting 
  5. Goedkeuring Geïntegreerd Jaardocument 2023
  6. Goedkeuring Controlstatuut 
  7. Goedkeuring samenwerking DNA Next  
  8. Vaststelling handelings- en toetsingskader voor besluiten in DNA-verband 
  9. Aanwijzing voorzitter en twee leden als afvaardiging naar het DNA-beraad 
  10. Indeling in complexiteitsklasse F (WNT) voor 2025  
  11. Vaststelling Treasury Statuut, versie 1.5 
  12. Goedkeuring Begroting 2025  
  13. Goedkeuring Meerjarenbegroting 
  14. Goedkeuring samenwerking Businessschool Groningen  

Verhouding met het CvB 
In 2024 heeft de RvT opnieuw in een goede onderlinge verhouding met het CvB zijn taken kunnen uitvoeren. De raad wordt tijdig, volledig en goed geïnformeerd. In de gesprekken met het CvB zoekt de RvT waar nodig de scherpte.  

Sinds 1 december 2023 is Wim Moes lid van het bestuur van de Mbo-raad. Wij zien dit als een mooie persoonlijke uitdaging voor Wim en als een kans om de verbinding tussen onze regio en het mbo op landelijk niveau te versterken. Wij waarderen de manier waarop Wim zich in 2024 heeft ingezet voor de Mbo-raad in combinatie met zijn werk voor het Alfa-college. 

Tot slot
We spreken onze waardering uit voor de bevlogenheid en betrokkenheid waarmee medewerkers, directie, bestuur, studenten en partners zich in hebben ingezet voor het Alfa-college. We zijn trots op de mooie resultaten die zij in 2024 met elkaar hebben gerealiseerd.   

Annelies Bakelaar, voorzitter Raad van Toezicht  

4.6 Klachten en geschillen

Klachtencommissie
Het Alfa-college heeft een klachtencommissie ingesteld, zoals vastgelegd in artikel 7.5.2 van de Wet educatie en beroepsonderwijs. Zowel interne als externe klagers kunnen bij deze commissie een klacht indienen met betrekking tot het gedrag van medewerkers of studenten van het Alfa-college in specifieke situaties. Ongeacht of het gaat om handelen of nalaten. De commissie brengt haar oordeel als advies ter kennis van het College van Bestuur, dat vervolgens een besluit neemt over de klacht.  

In 2024 heeft de klachtencommissie drie klachten ontvangen. Twee van deze klachten werden als niet-ontvankelijk beoordeeld omdat de voorgeschreven procedure niet was gevolgd. Eén klacht werd door de commissie in behandeling genomen, waarbij de klager de rechtmatigheid van een opgelegde schorsingsmaatregel betwistte. De commissie constateerde dat de maatregel conform de voorgeschreven procedure was opgelegd en verklaarde daarom deze klacht ongegrond. 

Geschillencommissie
Het Alfa-college heeft een Geschillenadviescommissie ingesteld, zoals vastgelegd in artikel 7.5.7 van de Wet educatie en beroepsonderwijs. Deze commissie is belast met het beoordelen van bezwaren van studenten tegen besluiten genomen door of namens het bevoegd gezag van het Alfa-college. Zij brengt haar oordeel als advies ter kennis van het College van Bestuur, dat vervolgens een besluit neemt over het bezwaar. 

Het afgelopen jaar ontving de commissie geen bezwaren. 

Schorsingen en verwijderingen
In 2024 is het verschillende malen voorgekomen dat studenten geschorst of verwijderd zijn. In onderstaande tabel is in beeld gebracht om hoeveel studenten het ging. Ongeveer 70% van verwijderingen is gevolg van een negatief bindend studieadvies, de overige 30% heeft te maken met misdragingen variërend van overmatig verzuimgedrag tot misdraging in strijd met gedragsregels in het studentenstatuut. Alles wordt via een vooraf vastgestelde procedure afgehandeld.

MBO   
Schorsingen                       43 
Verwijderingen     42 
VAVO   
Schorsingen 
Verwijderingen 
Educatie   
Schorsingen 
Verwijderingen 

Commissie van beroep voor de examens 
Het Alfa-college heeft een onafhankelijke beroepscommissie voor examens ingesteld. Deze beroepsvoorziening staat open voor studenten die beroep willen aantekenen tegen een besluit van de examencommissie met betrekking tot een examenbeoordeling. Zowel studenten in het beroepsonderwijs als vavo-studenten kunnen van deze voorziening gebruikmaken. 

In 2024 heeft de commissie één beroepszaak van een mbo-student behandeld. Deze had betrekking op de afwijzing van een vrijstellingsaanvraag door de examencommissie. Ook is een beroepszaak behandeld van een vavo-student die beroep heeft aangetekend tegen een besluit van de examencommissie om de student geen herkansing te bieden. Beide beroepszaken zijn door de commissie ongegrond verklaard. 

Daarnaast heeft deze commissie, op basis van de Wet educatie en beroepsonderwijs, een wettelijke taak toegewezen gekregen om te oordelen over bezwaren van mbo-studenten tegen een negatief bindend studieadvies die is afgegeven door een directeur. Dit jaar heeft de commissie twee bezwaren behandeld. In beide gevallen was het bindend studieadvies tot stand gekomen conform de voorgeschreven procedure en zijn de bezwaren afgewezen. 

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report