
1.1 Samen vinden we het uit
Onze strategische koers vanaf 2023
Samen met onze studenten en partners vormen wij een waardengedreven leer- en werkgemeenschap, waar mensen elkaar kennen en naar elkaar omzien. Dit geven wij vorm in uitdagende en zoveel mogelijk realistische leeromgevingen.
Wij creëren kansrijke en passende leer- en ontwikkelarrangementen, waar wij studenten, werkenden, werkzoekenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uitdagen zich te ontwikkelen tot nieuwsgierige, maatschappelijke betekenisvolle en vitale (vak-)mensen. Professionals die werken met lef en plezier en die trots zijn op wie zij zijn. Vakmensen die klaar zijn voor de toekomst. In onze strategische koers vanaf 2023 Samen vinden we het uit beschrijven wij ons strategisch beleid.
Onze strategische koers vatten we samen in drie koersuitspraken. Deze koersuitspraken vormen het richtinggevende kader op basis waarvan wij onze strategische speerpunten en doelstellingen voor de komende jaren bepalen:
- Samen ontwikkelen we het talent van iedere student.
- Samen werken we aan een sterke regio.
- Samen creëren we een betere wereld.
Onze waarden
Wij werken vanuit de volgende waarden:
- Vertrouwen: wij geven studenten en medewerkers de ruimte zich te ontwikkelen. Wij zijn duidelijk over onze verwachtingen; het belang van de student staat voorop. Wij zijn betrouwbaar in ons gedrag: wat wij zeggen en wat wij doen is met elkaar in overeenstemming.
- Verbinden: wij hebben plezier in duurzaam samenwerken. Wij waarderen én benutten verschillen tussen mensen. Wij werken samen om de wereld te verbeteren, onze regio te versterken en de maatschappelijke kansen voor onze studenten continu te vergroten.
- Ondernemen: wij zijn resultaatgericht: wij zien en wij doen wat nodig is. Wij tonen lef. Wij zijn proactief en wij denken in kansen en oplossingen. Wij zijn nieuwsgierig en hebben een onderzoekende houding. Wij leren en wij verbeteren onszelf continu.
Onze strategische doelen
Het Alfa-kompas is de naam voor de planning en control cyclus waar het Alfa-college sinds 2023 mee werkt. Kenmerkend voor het Alfa-kompas is dat we onze strategische koers, inclusief de ambities uit de kwaliteitsagenda, kort cyclisch, resultaatgericht en op basis van data monitoren en(bij-)sturen. Dit is een lerend proces waarin we ons stap-voor-stap ontwikkelen.
In de jaarlijkse routekaart vertalen we de strategische koers naar een beleidsrijk begrotingskader. De routekaart geeft inzicht in Alfa-college brede speerpunten, doelstellingen, bijbehorende stuurinformatie en financiële kaders. De routekaart dient als leidraad voor directeuren en teams bij het opstellen van de locatie- en teamplannen. De routekaart is gebaseerd op de strategische koers en de kwaliteitsagenda.
Onze identiteit
Het Alfa-college is een waarden gedreven leer- en werkgemeenschap, waar mensen elkaar kennen en naar elkaar omzien. Het Identiteitsteam geeft hier een bijzondere invulling aan, door onder andere individuele begeleiding en advies door pastores aan teams en management op identiteits- en zingevingsthema’s en door de aanstelling van twee pastores als regisseur identiteit.
1.2 Strategische speerpunten
Het Alfa-college heeft in de routekaart 2024 vijf speerpunten benoemd:
- Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
- Flexibilisering
- Digitalisering
- Vitaliteit
- Duurzaamheid
1.2.1 Leven Lang Ontwikkelen
Een Leven Lang Ontwikkelen: samen groeien voor de regio
Samen werken we aan een sterke regio. Dat doen we onder andere door het ontwikkelen van een toegankelijk LLO-aanbod, gericht op het versterken van de regionale arbeidsmarkt door mensen bij- en om te scholen. De regio heeft baat bij een sterk mbo dat nauw samenwerkt met het bedrijfsleven en andere partners om de maatschappelijke uitdagingen van nu aan te gaan. Met LLO dragen we kennis over aan de samenleving en ondersteunen we de ontwikkeling van de regionale arbeidsmarkt.
Belangrijk speerpunt binnen mbo
We zien het als onze publieke taak om de regionale arbeidsmarkt te ontwikkelen en daar vanuit onze maatschappelijke opdracht een bijdrage aan te leveren. Wij geloven dat iedereen zich moet kunnen blijven ontwikkelen. Een ‘Leven Lang Ontwikkelen’ is daarom een belangrijk speerpunt binnen het mbo. We stimuleren mensen om de regie te nemen over hun eigen loopbaan en leven. Dit bereiken we door samen te werken.
Onze doelstelling voor 2024 was: 'Een door eigen medewerkers ontwikkeld LLO-aanbod (inclusief actualisering regulier onderwijs) dat aansluit bij de vraag in de markt en in de regio, als positief wordt beoordeeld door de deelnemende LLO-studenten en positief bijdraagt aan niet-publieke omzet'. Gezien onderstaande feiten en cijfers zijn we daar goed in geslaagd. We hebben de ambitie om een financieel gezonde LLO-opleider te zijn met zoveel mogelijk maatschappelijke impact in de regio; we zetten de LLO Katalysator in om dit doel te bereiken.
DNA Next
We ontwikkelen ons LLO-aanbod binnen DNA Next. In 2024 hebben we hard gewerkt aan het verder uitbouwen en professionaliseren van DNA Next. Dit heeft geleid tot mooie resultaten, waaronder:
- De lancering van het digitale loket voor de regio Groningen, Drenthe en Noordoost-Overijssel DNA Next - Dé vakopleider voor bedrijven en volwassenen - DNA Next.
- Het uitvoeren van diverse externe marketingcampagnes om de naamsbekendheid en zichtbaarheid van DNA Next te vergroten bij bedrijven, werknemers, werkzoekenden en arbeidsmarktorganisaties.
- Het samenvoegen en verbeteren van het huidige LLO-aanbod voor de sectoren Techniek, Zorg & Welzijn en ICT/Next Business, en het ontwikkelen van nieuwe scholingstrajecten die aansluiten op de marktvraag uit de regio: van drie ROC's naar één aanbod bij DNA Next.
- De samenstelling van een gezamenlijk relatiemanagementteam DNA Next dat nauw samenwerkt met het werkveld om maatwerkoplossingen te bieden voor LLO-vraagstukken. Binnen het team van DNA Next zijn verschillende expertises vertegenwoordigd zoals marketing en communicatie, relatiemanagement en de front office.
In paragraaf 3.1 is meer te lezen over DNA Next.
1.2.2 Passende en Logische Leerroutes
Samen ontwikkelen we het talent van iedere student. Daar hoort wat ons betreft bij, dat iedere student een passende en logische leerroute kan doorlopen. Dit noemen we ook wel flexibilisering. Flexibilisering is misschien wel de grootste veranderopgave van het Alfa-college: de transformatie naar een manier van leren waarin studenten in hun eigen tempo of naar eigen interesse een opleiding volgen en daarmee kunnen starten op een moment naar eigen keuze. Zie animatie over het doel van flexibiliseren.
Wij onderscheiden drie flexibiliseringsvarianten:
- Eigen tempo: studenten kunnen versnellen of vertragen;
- Buiten de gebaande wegen: studenten kunnen leereenheden bij een andere opleiding kiezen om zich te verbreden of te verdiepen;
- Mijn diploma: studenten kunnen kiezen in welke vorm, waar en hoe ze een leereenheid willen afronden.
Met ingang van dit schooljaar (2024-2025) kan 95% van de eerstejaars studenten leren in minimaal één van de drie flexibiliseringsvarianten. Daarnaast biedt 87% van de opleidingen eerstejaars studenten de mogelijkheid om minimaal twee keer per jaar in te stromen. De variant ‘buiten de gebaande paden’ komt nog weinig voor omdat flexibilisering vaak op teamniveau wordt aangepakt, wat de uitwisselbaarheid van leereenheden bemoeilijkt.
Goede begeleiding studenten essentieel
Goede begeleiding van studenten is een belangrijke voorwaarde voor het aanbieden van passende en logische leerroutes aan studenten. Daarom hebben we de implementatie van het LOB-beleid als project opgenomen in het programma passende en logische leerroutes (PLL). In paragraaf 2.4.1 is meer te lezen over LOB.
Goede ondersteuning teams essentieel
Een andere voorwaarde is het ondersteunen van teams bij het ontwikkelen van passende en logische leerroutes. We hebben de programma-organisatie PLL verstevigd met op iedere locatie opleidingsmanagers met flexibilisering in portefeuille. Ook hebben we een CurriculumScan ontwikkeld. Dit is een instrument waarmee onderwijsteams zicht krijgen op hun curriculum en hoever ze zijn met het thema flexibiliseren. Daarmee kunnen ze gerichter hun plan van aanpak opstellen en uitvoeren. We delen mooie voorbeelden met elkaar, zodat teams van elkaar kunnen leren:
Tot slot is het belangrijk dat onze systemen en processen de flexibiliseringsopgave ondersteunen. In 2024 hebben we onze systemen en processen zoveel als mogelijk aangepast om het kiezen van leereenheden en de benodigde aanpassingen in het roosteren te ondersteunen.
1.2.3 Digitalisering
In 2024 hebben we onze ambitie voortgezet om flexibele, duurzame en veilige digitale leer- en werkomgevingen te bieden aan studenten, medewerkers en samenwerkingspartners. Zo bevorderen we wendbaar en innovatief leren door gebruiksvriendelijke systemen en open leermiddelen. Hierdoor kunnen we studenten beter voorbereiden op de arbeidsmarkt en de digitale wereld van vandaag.
Landelijke voorstrekkersrol
Het Alfa-college heeft een voortrekkersrol gespeeld in de landelijke digitalisering van examens. Samen met ongeveer zestig examenleveranciers werken we aan standaardisatie om resultaten van digitale examens snel en accuraat te verwerken en flexibiliteit in examinering mogelijk te maken.
AI
De opkomst van generatieve AI in 2023 heeft ons in 2024 doen richten op de integratie hiervan om het leren te verrijken en de bedrijfsvoering efficiënter te maken. Op alle locaties zijn weer AI-cafés en workshops georganiseerd. Door de gesprekken hierover en door verschillende experimenten blijven we leren over de risico’s en kansen van deze technologie. En met name over wat wij als onderwijsorganisatie daarin wel en niet acceptabel vinden.
Inzet softwarerobot
Om het werkplezier te verhogen en efficiënter te werken, hebben we in 2024 diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo is steeds vaker gebruik gemaakt van een softwarerobot. Onze medewerkers zijn minder tijd kwijt aan het overzetten van gegevens tussen verschillende systemen. Een voorbeeld hiervan is de automatisering van de versturing van de wettelijk cursusgeld verklaring. Studenten zijn hiermee eerder geholpen en de kwaliteit van dienstverlening gaat omhoog.
Inrichting van DNA Studio’s
Bij DNA Studio’s komen verschillende disciplines samen om innovatieve, kwalitatieve open leermaterialen te ontwikkelen en te delen. DNA Studio’s ondersteunt docenten en teams bij het creëren van digitale open leermaterialen en waarborgt kwaliteit en auteursrechten. Dit garandeert consistentie en verhoogt zowel de kwaliteit als kwantiteit van ons aanbod.
Passende en logische leerroutes
Het programma 'Passende en logische leerroutes' biedt studenten de mogelijkheid om in hun eigen tempo of naar eigen interesse een opleiding te volgen en daarmee te starten op een moment naar eigen keuze. In 2024 hebben we de curricula van onze opleidingen gedigitaliseerd en zijn de eerste pilot-onderwijsteams begonnen met het gebruik van de nieuwe digitale inrichting binnen de systemen Itslearning en Eduarte.
Veilige IT-werkplek
Cybersecurity blijft een prioriteit. We blijven onze digitale omgeving beveiligen en monitoren. In 2024 hebben we ook de persoonlijke IT-werkplek van medewerkers verbeterd en veiliger gemaakt, wat de digitale omgeving van Alfa-college ten goede komt.
Samenwerkingen
Landelijke ontwikkelingen vanuit MBO Digitaal en Npuls blijven belangrijk voor de digitalisering binnen Alfa-college. In 2024 kregen we subsidie voor het project OpenUp, dat het gebruik van digitale open leermaterialen stimuleert. Dit vermindert onze afhankelijkheid van uitgeverijen en bevordert het hergebruik van goede leermaterialen. Daarnaast is er een business case opgeleverd voor samenwerking tussen de IM&ICT afdelingen van DCTerra, Noorderpoort en Alfa-college, onder de naam DNA Digitaal. Hieruit blijkt dat verdere samenwerking loont. In 2025 wordt het toewerken naar één ICT-werkorganisatie in 2027 verkend en maken we in gezamenlijkheid een IT-roadmap en architectuur.
1.2.4 Vitaliteit
Samen werken we aan een gezonde toekomst; wij zetten ons in voor een vitaler mbo door de leefstijl van studenten inzichtelijk te maken, (beroeps)vitaliteit te verankeren in het curriculum en vitaliteit in ons LLO aanbod te bevorderen.
Wat is beroepsvitaliteit? Bekijk de animatie hieronder.
Inzicht in leefstijl mbo-studenten
Via TestJeLeefstijl brengen wij bij een groot deel van de 1ste jaars studenten diverse leefstijlfactoren in kaart. Wij gebruiken deze inzichten in het evalueren en bepalen van beleid, het gesprek met de student en het versterken van onze aanpak. Ook bekijken wij de landelijke leefstijlontwikkelingen bij mbo-studenten in samenwerking met verschillende kennisinstituten, zoals het Trimbos en de MBO Raad. Inzichten in de leefstijl van onze eigen mbo-studenten en mbo-studenten uit andere regio’s van Nederland zijn belangrijk voor het evalueren en versterken van aanpakken in het mbo.
Mentaal Vitaal
Op basis van inzichten uit de monitor op het gebied van mentaal welzijn, hebben verschillende klassen Zorg & Welzijn van het Alfa-college, binnen het project Mentaal Vitaal, de uitdagingen waar ze tegenaan lopen uitgebreid gedeeld en hebben ze meegewerkt in het ontwerp voor mogelijke oplossingen. Vanuit de behoefte van studenten aan actievere en dynamischere lessen, is in samenwerking met 4 andere mbo-instellingen en externe experts een scholing ontwikkeld en verzorgd rondom het thema ‘Actieve schooldag in het mbo’ en hebben diverse experimenten plaatsgevonden in co-creatie met studenten om het zitten gedurende een schooldag te verminderen en meer bewegen voor/tijdens/na lessen te verhogen.
(Beroeps-)vitaliteit in het curriculum
Een derde van de onderwijsteams bij het Alfa-college is gestart met het ontwerpen en implementeren van beroepsvitaliteit in hun curriculum. Aansluitend hierop is versterking gecreëerd door structurele samenwerking met zes ander mbo-instellingen, de Gezonde School en de MBO Raad om collectief beroeps specifiek curriculum voor diverse opleidingen te ontwikkelen en te testen. Omdat de zorgsector de grootste uitdagingen kent rondom duurzame inzetbaarheid, zetten we extra in op toekomstige en jonge zorgprofessionals via onder andere een professioneel doctoraat. Hierin werken we samen met een breed netwerk in de regio Groningen (Gezond Groningen) en specifiek met zorginstelling de Hoven en andere mbo-, hbo- en wo-instellingen.
Het samenbrengen van activiteiten in een duidelijk programma met duidelijke doelen en een goede evaluatie heeft de komende jaren nog aandacht nodig met een nadrukkelijke focus op bewegen in het belang van onder andere mentaal welzijn (Bewegen in het mbo (rol Vitaliteitscampus/practoraat).
(Beroeps-)vitaliteit in LLO-trajecten
We hebben voortgang geboekt op het gebied van maatwerktrainingen, zoals de Positieve Gezondheid-trainingen voor organisaties, waaronder DUO. Een structurele integratie van (beroeps)vitaliteit in het bredere LLO-aanbod blijft vooralsnog uit. Wel worden cursisten actief bevraagd over hoe zij zich na het volgen van een training voelen. Dit helpt om inzicht te krijgen in de impact van het aanbod. Voor de komende jaren ligt er een realistisch plan om deze ambities op een vitaler LLO aanbod te realiseren.
1.2.5 Duurzaamheid
Inleiding
Onze derde koersuitspraak is “samen creëren we een betere wereld”. De duurzame doelstellingen van de VN vormen de leidraad voor de duurzaamheidsbeweging binnen het Alfa-college. Deze beweging willen we steeds zichtbaarder maken voor onze studenten, medewerkers en de regio.
Samen met DCTerra en Noorderpoort werken we toe naar transparante duurzame verslaglegging volgens de Europese CSRD wetgeving en de OCW-richtlijnen met ingang van verslagjaar 2025. Daarop vooruitlopend geven we in dit jaarverslag voor het eerst inzicht in onze CO2-uitstoot van de drie grootste bronnen: energie, mobiliteit (medewerkers) en afval.
Infographic
Klik hier om naar de infographic over duurzaamheid te gaan. Deze bevat veel voorbeelden van duurzame activiteiten en projecten onderverdeeld naar 6 SDG-transitiepaden.
CO2 uitstoot 2024
We hebben een nulmeting voor CO2, mobiliteit en afval gerealiseerd: in totaal heeft Alfa-college in 2024 1.311 ton CO2-equivalent uitgestoten (zie afbeelding). De CO2-uitstoot van ons afval is marginaal (3%). Eén derde zit in gasverbruik (verwarming)*. Twee derde zit in het reizen en dit wordt vooral veroorzaakt door woon-werk kilometers. Woon-werk verkeer is goed voor ongeveer de helft van alle CO2-uitstoot.
* CO2 gas en elektra berekend volgens 1 m3 gas = 1,779 kg CO2 en 1 kWh = 0 kg CO2.

Qua mobiliteit hebben we sinds juli 2023 data verzameld. Als we de 2e helft van 2023 vergelijken met de 2e helft van 2024 dan zijn we 16% meer gaan uitstoten doordat we meer met de auto zijn gaan reizen. We hebben in 2024 7,8 miljoen km. gereisd over land. Dit komt neer op 929 ton CO2 equivalent. Hiervan is 6,9 miljoen km. met de auto (82% woon-werkverkeer) en 0,9 miljoen km. met het OV.
We hebben in 2024 130.000 km. gevlogen, wat neerkomt op 40 ton CO2 equivalent*. Qua afval hebben we totaal op alle locaties (behalve Hardenberg en een aantal huurpanden) 143.000 kg laten afvoeren door Renewi. Dit komt neer op 47 ton CO2 equivalent.
* CO2 berekend volgens 285 gram per KM.
Overige resultaten
- In 2024 hebben 62% van de teams twee of meer duurzaamheidsdoelen in hun plannen, vergeleken met 42% in 2023.
- 77% van de teams heeft duurzaamheid verwerkt in hun onderwijsactiviteiten. Vorig jaar hebben we dit niet gemeten.
- De Textielhub in Groningen is geopend. De Textielhub richt zich op het verduurzamen van de textielindustrie.
- We zijn mede kartrekker geweest van de ontwikkeling van het landelijke keuzedeel Biobased bouwen
- De week van de duurzaamheid heeft op meerdere locaties plaatsgevonden.
- De vijf meest duurzame teams hebben zich gepresenteerd tijdens Alfa’s Goud.
- In de ranking van Sustainabul mbo zijn we gezakt van de 4e naar de 7e plaats (van de 16 deelnemende roc's).
Doelstellingen 2025
Voor 2025 hebben we de volgende doelstellingen en plannen:
- Ons energieverbruik daalt in 2025 met minimaal 2% ten opzichte van 2024.
- Elke locatie heeft minimaal één duurzaam versnellersteam. De teams die er zijn gaan we beter positioneren; we gaan meer medewerkers en studenten betrekken en we verbeteren de informatievoorziening.
- Per locatie zijn er minimaal vijftien duurzame initiatieven.
- We werken aan bewustwording via het communiceren van de initiatieven en stimuleren duurzaam gedrag rond mobiliteit en afval.
- We maken beleid op mobiliteit, water en biodiversiteit.
1.3 Kwaliteitsagenda / stagepact
Kwaliteitsagenda 2024-2027
In deze paragraaf verantwoorden wij op hoofdlijnen de inzet van de kwaliteitsmiddelen van 2024 en het stagepact. In januari 2024 hebben we de ingediende kwaliteitsagenda besproken met de commissie kwaliteitsafspraken mbo. Naar aanleiding daarvan hebben we een aantal ambities herzien en ambities toegevoegd. Op onze herziene Kwaliteitsagenda hebben we een voldoende beoordeling door de minister van OCW gekregen. De toegekende middelen hebben we in 2024 volgens de indicatieve begroting ingezet. De financiële verantwoording van de inzet van de kwaliteitsmiddelen is te vinden in het hoofdstuk 5.
Onze aanpak en voortgang
Onze Kwaliteitsagenda heeft drie prioriteiten, in navolging op de landelijke werkagenda mbo. Alleen met iets andere termen die aansluiten bij onze visie en strategie. Ook hanteren wij in onze Kwaliteitsagenda niet de term (mentaal) welzijn maar gebruiken wij de term vitaliteit. Verplichte indicatoren hebben we zodoende ook geplaatst waar het voor ons logisch aansluit. De opbouw van onze Kwaliteitsagenda ziet er als volgt uit:
De verantwoordelijkheid voor de realisatie van de Kwaliteitsagenda is door het College van Bestuur belegd bij de directeuren, zij worden hierbij ondersteund door de coördinator Kwaliteitsagenda. De directeuren sturen als collectief op de realisatie van de Kwaliteitsagenda door de integratie van de Kwaliteitsagenda in ons strategisch plan, de P&C-cyclus (Routekaart) en bijbehorend data dashboard (Alfa-kompas). Naast hun collectieve verantwoordelijkheid, heeft elke directeur een aantal (strategische) speerpunten waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Deze speerpunten omvatten eveneens de thema’s en ambities uit de Kwaliteitsagenda.
Drie keer per jaar bespreken we collectief de voortgang van de (strategische) speerpunten en sturen waar nodig bij tijdens de zogenaamde navigatiedagen, in samenwerking en afstemming met onze stakeholders. Dit doen we aan de hand van een rapportage (zogenoemde GPS: Gemeenschappelijke Plaatsbepaling t.o.v. de Strategie). De voortgang van de Kwaliteitsagenda zit verweven in deze rapportage. Op deze manier monitoren we en sturen we tijdig bij op alle ambities uit de Kwaliteitsagenda.
Sinds schooljaar 2023-2024 werken we aan de realisatie van onze ambities en is er voortgang geboekt bij elk thema en op alle ambities; we liggen op schema. Bij prioriteit 1 zijn er bijvoorbeeld veel projecten en trainingen gestart voor studenten en medewerkers die positief bijdragen aan de vitaliteit, studiesucces en doorstroom van onze studenten. Bij prioriteit 2 is er bijvoorbeeld veel geïnvesteerd in de juiste begeleiding van al onze studenten, zowel op het gebied van loopbaanontwikkeling en –begeleiding (LOB) als op het gebied van BPV. De verbeterde begeleiding in de BPV komt bijv. voort uit onze aanpak voor het stagepact. We begeleiden onze studenten in passende en logische leerroutes en blijven ze begeleiden door nazorg en LLO-trajecten. Bij prioriteit 3 werken we bijvoorbeeld aan het verbeteren van de basisvaardigheden (taal, rekenen en burgerschap) door dit steeds meer in de beroepscontext aan te bieden. Daarnaast zijn we als werkgever continu in ontwikkeling, samen met (door participatief medezeggenschap) en voor ons personeel. Het doorstroombeleid van het onderwijspersoneel is verbeterd met actieve betrokkenheid van de OR. Dit is afgelopen jaar geëvalueerd en weer bijgesteld. We zien daarvan al de eerste effecten in het doorstroompercentage.
Voor de volledige voortgang per prioriteit gerelateerd aan de beoogde resultaten eind 2027 verwijzen we naar bijlage 8. Omdat de Kwaliteitsagenda nauw is verweven met de strategie en beleid van het Alfa-college, wordt er in de bijlage naar paragrafen in het jaarverslag verwezen waar meer tekst en uitleg te vinden is.
Samenwerking en evaluatie
We hebben voor elke ambitie vastgesteld wie onze samenwerkingspartners zijn. Per ambitie zijn er overleggen om o.a. de realisatie van de ambitie van de Kwaliteitsagenda te bespreken en waar nodig bij te sturen. Dit doen we thema gericht, niet alleen gericht op de ambities uit de Kwaliteitsagenda. Dit jaar hebben we gemerkt dat dit een verdieping op de samenwerking geeft, we spreken elkaar geregeld en doelgericht. Maar ook dat het verbredend werkt omdat we bewust hebben nagedacht wie onze partners per ambitie zijn en hoe we daarmee willen optrekken.
Op ambitieniveau zijn er op basis van de analyses op de voortgang, geen aanpassingen die we (Alfa-college en samenwerkingspartners) nu noodzakelijk vinden. Voor een aantal ambities zijn percentages gestegen. We hebben met elkaar besloten te gaan voor consolidatie van onze cijfers in 2025 en na de resultaten van 2025 onze ambities waar nodig bij te stellen.
De hoeveelheid partners en overleggen is te veel om hier op te sommen. Een voorbeeld van een partner waar veel overleg mee is, zijn de gemeenten in de diverse regio’s en de daaraan gelieerde partners. Dit geldt bijv. voor de educatie, inburgering of de afspraakbanen. Zo hebben we in 2024 aanbestedingen gegund gekregen voor educatie- en inburgeringstrajecten voor de komende twee tot vier jaar. Andere onderwijsinstellingen zijn ook belangrijke partners waar wij zeer geregeld overleg mee hebben over een veelheid van onderwerpen. In het kader van de doorstroom vo naar het mbo zijn er bijvoorbeeld evaluaties met decanen. Uit het overleg in de decanenkring is o.a. naar voren gekomen dat er op de verschillende locaties van het Alfa-college verschillend om wordt gegaan met de bijzondere toelatingsprocedure. Daarop is er een Alfa-brede procedure uitgewerkt en heeft elke locatie nu een aanspreekpunt bijzondere toelating. Zo wordt er met nog een veelheid van partners samengewerkt o.a. op de ambities uit de Kwaliteitsagenda. Meer daarover lees je hier. We zijn tevreden over onze samenwerkingen en continueren de ingezette koers in 2025.




