Managementsamenvatting

Highlights van 2021

Studenten Alfa-college bedenken Pop-up store bij Jumbo Euroborg

Januari

Samen met Jumbo Euroborg, Alfa-college Boumaboulevard en het lectoraat Ondernemen in Verandering wordt er dit jaar een Jumbo pop-up store gerealiseerd. Studenten van de opleidingen Medewerker Marketing en Communicatie en Junior Accountmanager zijn verantwoordelijk voor een innovatief plan voor een pop-up store bij de Jumbo vestiging. De ‘Kritische Vrienden’ vanuit de Health Hub Roden helpen hen dit plan naar een hoger niveau te tillen. Een prachtige praktijkopdracht ten tijde van corona.

Studenten bouwen raceboot op waterstof

Februari

Zes technische studententeams van het Alfa-college bouwen een raceboot op waterstof om eind mei mee te racen tijdens de Solar Boat Race in Groningen. Gedeputeerde Nienke Homan van de Provincie Groningen gaf donderdag het startschot van het bouwproces tijdens de Online Masterclass; Hoe tof is waterstof!

Via virtuele wereld pesten terugdringen

maart

Één op de tien kinderen wordt gepest en kan daar tientallen jaren last van houden. In het lesprogramma van de opleiding Onderwijsassistent op de locatie Kluiverboom is de anti-pesttraining Pestpectief opgenomen. Hoe helpt kijken vanuit een virtuele wereld mee in het creëren van een veilige school?
 Klik hier om het filmpje te bekijken

Leven lang ontwikkelen

april

Gea Kikkert volgde een opleiding Helpende plus bij het Alfa-college. In april ontving ze haar diploma. Op Linked-In uitte ze haar blijdschap en trots. Zo zie je maar, je bent nooit uitgeleerd en je kunt je bij het Alfa-college een leven lang ontwikkelen.

Theorie en praktijk komen samen op Groningen airport Eelde

mei

Sinds april krijgt een groep van onze studenten Beveiliging niveau 2 les op Groningen Airport Eelde. Het vliegveld wordt gebruikt om in samenwerking met Securitas de theorie in praktijk te brengen. Iedereen is enthousiast en denkt al na over een vervolg.
Klik hier om het filmpje te bekijken.

Studenten krijgen podium in Forum Groningen

juni

Samen met Forum Groningen presenteren we Flash Expo. Vanaf donderdag 10 juni is het Forum Groningen vijf weken lang op de donderdagen hét speelterrein voor onze studenten. De studenten die dit jaar door corona maar weinig fysiek op school zijn geweest, hebben zeker niet stil gezeten. Ze hebben steengoed werk geleverd en ze staan te springen om onder andere een waterstofboot, designmeubelen en een fotoreportage over zorg ten tijde van corona te tonen. Samen met de docenten van de verschillende opleidingen realiseren ze de ALFA FLASH EXPO tot en met 8 juli.

Samenwerkingsovereenkomst Alfa-college en Van Wijnen

Juli

Op maandag 5 juli ondertekende onze regiodirecteur Marion Arends samen met vestigingsdirecteur Victorine De Graaf-Peters van Van Wijnen een samenwerkingsovereenkomst. Samen met dit bouwconcern gaan we onderling kennis delen over vernieuwingen en veranderingen in de bouw op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en aardbevingsbestendigheid. Volgens BouwendNederland is er een landelijk tekort van 330 duizend woningen en de ambitie om zeven miljoen panden te verduurzamen. Bouwers zijn daarom hard nodig. We proberen om samen met Van Wijnen daar ons steentje aan bij te dragen door beroepsopleidingen en bij- en nascholing naar een hoger niveau te tillen. Lees meer >>

Waterstof Tiny House tourt rond in Drenthe

augustus

Het Waterstof Tiny House is klaar en gaat vanaf dinsdag 14 september 2021 op tour langs zes gemeenten in de regio Zuid- en Oost-Drenthe. In het tiny house wordt gedemonstreerd hoe waterstof als brandstof in woningen kan worden gebruikt en het toont hoe circulair bouwen in de praktijk werkt. Studenten van het Alfa-college in Hoogeveen hebben de duurzame woning mede ontwikkeld en gebouwd. Lees meer >>

Van opening naar planetproof opleiden

september

Onder grote belangstelling is de circulair verbouwde school van het Alfa-college in Hoogeveen met een tweedaagse opening officieel in gebruik genomen. De opening is direct het startschot voor een vernieuwde visie: Het Alfa-college brengt duurzaamheid in de praktijk en gaat planetproof opleiden. Lees meer >>

Diversity day op locatie Boumaboulevard

oktober

Diversity Day 2021. In oktober vieren we dat iedereen anders is en zichzelf mag zijn. Dat er ruimte is voor diversiteit. Openup; iedereen anders is het thema op onze onderwijslocatie Boumaboulevard. Anders zijn is nog niet altijd vanzelfsprekend.
Klik hier om het filmpje te bekijken.

Alfa's goud

november

Passie en enthousiasme stond centraal tijdens het event Alfa’s Goud op dinsdag 30 november. Tijdens dit verkiezingsevent werd het Beste leerbedrijf, de Beste praktijkopleider, de Beste docent, de Beste medewerker en de Beste student gekozen. Student Fleur van der Zee (19 jaar, student Bouwkunde) won met haar pakkende pitch over haar droomhuis en sprak haar wens uit: meer meiden in de bouw. Lees meer >>

Simulatiepoppen creëren levensechte situaties