Managementsamenvatting

Highlights van 2022

Scholen zijn weer open

Januari

Yes! Wat zijn we blij dat we weer open mogen. Eindelijk kunnen we alle studenten weer op school verwelkomen en ze in het echt vertellen hoe trots we op ze zijn. Daar hebben we lang naar uitgekeken! We doen ons best om het nieuwe rooster zo snel mogelijk in te laten gaan. Studenten ontvangen hierover zo snel mogelijk via hun opleiding meer informatie.
Uiteraard houden we rekening met alle regels die nog gelden, zoals het dragen van een mondkapje.

Dromen najagen op het Alfa-college

februari

Het verhaal van Raghed Massoud is er eentje van een enorme doorzetter. Zijn droom is anesthesioloog worden. Die werd zes jaar geleden wreed verstoord omdat hij moest vluchten uit Syrië. Raghed pakte de draad op. Hij doet de opleiding verpleegkunde en loopt nu stage in het UMCG - Universitair Medisch Centrum Groningen. Daar wil hij de opleiding tot anesthesiemedewerker doen. Luister hier naar zijn verhaal.

Inzamelingsactie voor Oekraïne

maart

We zijn allemaal bekend met de verschrikkelijke situatie in Oekraïne. Docenten Jasper en Dennis van Sport en Bewegen hebben de koppen bij elkaar gestoken en besloten niet machteloos toe te blijven kijken, maar actie te ondernemen. Inmiddels hebben ze 1500 verhuisdozen tot hun beschikking, vervoer van school naar een opslaglocatie, vervoer van de opslaglocatie naar Oekraïne en een GO van het Alfa-college! Lees meer...

Werkbezoek minister Dijkgraaf aan Terra, Noorderpoort en Alfa-college

april

Minister Robbert Dijkgraaf bracht een bezoek aan het Suikerterrein bij Noorderpoort, Terra en Alfa-college. Daar ging hij in gesprek met studenten en docenten over duurzaamheid, innovatie en hoe de noordelijke mbo-instellingen samenwerken met elkaar. “Jullie zijn hier veel verder dan in de rest van het land.” Aldus de minister. Bekijk hier het filmpje van het bezoek van de minister.

Alfa-college Hoogeveen is het eerste SDG-House in Drenthe

mei

Tijd voor een feestje. De locatie in Hoogeveen is het eerste SDG-House in Drenthe. De recent circulair verbouwde locatie voldoet aan de zeventien duurzaamheidsdoelstellingen, de door de United Nations vastgestelde global goals, van SDG Nederland. Bovendien zijn studenten volop bezig met duurzaamheidsdoelen. Vandaar dat het predicaat met recht op de muur geschroefd kan worden. Voor het bekijken van de reportage die van dit heuglijke feit is gemaakt, klik hier

Energize your future festival

Juni

Een drukte van belang op het Suikerunieterrein waar voor studenten en relaties in diverse paviljoens te zien was wat het Alfa-college qua onderwijs te bieden heeft op het gebied van energietransitie, duurzaamheid, klimaatadaptie en digitalisering. Dit als resultaat van onderwijsvernieuwing. Een festival ter inspiratie voor nieuwe ideeën in de toekomst.

Studenten Fashion maken jurken voor gedeputeerden

juli

'Trots', 'spannend' en 'cool'. Studenten van de opleiding Fashion ontwerpen jurken voor Prinsjesdag. De drie vrouwelijke gedeputeerden van de Provincie Groningen; Fleur Gräper-van Koolwijk, Mirjam Wulfse en Melissa van Hoorn dragen ze. De jurken zijn door Ghazo, Willemijn en Johan feestelijk overhandigd op het Provinciehuis. Een prachtig project met een geweldig resultaat om inderdaad trots op te zijn.

Intensievere samenwerking met FC Groningen en Hanzehogeschool Groningen

augustus

We gaan nóg intensiever samenwerken met FC Groningen en de Hanzehogeschool om onder andere bewegingsarmoede in het verzorgingsgebied van FC Groningen tegen te gaan. Tijdens de bijeenkomst ‘Samen naar een beweegvriendelijke en vitale toekomst’ werden voor deze verregaande samenwerking handtekeningen onder de contracten gezet. Lees meer..

Opening mbo-jaar in Hoogeveen

september

Op donderdag 8 september was de Nationale Opening mbo-jaar 2022-2023 op onze locatie Voltastraat in Hoogeveen. Samen met Noorderpoort, Drenthe College, Terra, ROC Menso Alting, Nova College en Landstede waren we gastheer van de Nationale Opening. Politicus Rob Jetten en presentatrice Welmoed Sijtsma gingen in gesprek met studenten, docenten, bestuurders en scholen over vraagstukken als duurzaamheid en de energietransitie.

Landelijke primeur met eerste practor vitaliteit

oktober

Tijdens een bijeenkomst in Martiniplaza is Silvia Brouwer donderdag 6 oktober officieel geïnstalleerd als practor Vitaliteit van het Alfa-college. Met deze installatie is Silvia de eerste practor Vitaliteit van Nederland. In haar practorale rede genaamd ‘Vitaliteit in beweging’ ging ze in op welke manier het mbo bijdraagt aan een vitalere maatschappij. De rede werd ingeleid door Nico van Meeteren, algemeen directeur topsector Life Science & Health en hoogleraar Erasmus Medisch Centrum. Lees meer..

Meer over "Landelijke primeur met eerste practor vitaliteit"

Lancering Energiehub050

november

Een belangrijk moment voor Energiehub050 op het Suikerterrein in Groningen. Bouwer BAM Bouw en Techniek is officieel bekend en nu kan de bouw beginnen. De symbolische rode startknop is tijdens een inspiratielunch in Forum Groningen ingedrukt en het feestelijke moment is gevierd met onderwijsinstellingen, partners uit het bedrijfsleven en overheden.

Lammert Postma MSc, Arjan van der Stelt (RWE Energiedienstleistungen GmbH) en Ton van Swaal. (Stork, a Fluor company) zijn optimistisch. De verwachting is dat we Energiehub050 eind september 2023 in gebruik nemen.

Meer over "Lancering Energiehub050"

Studenten maken kerstvoorstelling Höftekerk in Hardenberg

december

Op woensdag 21 en donderdag 22 december schitterden onze studenten in de kerstvoorstelling ‘Op reis naar het licht’ in de Höftekerk in Hardenberg. De voorstelling was speciaal georganiseerd voor ouderen in de omgeving en tevens een try-out. “We hebben nu al kunnen voelen hoe het is om voor publiek te spelen en het ging goed!” Zo spraken Kim van Lutterveld en Ella de Jong na afloop. Zo’n twintigtal senioren gaf gehoor aan de oproep die eerder via verzorgingshuizen in Hardenberg en op social media werd verspreid. Daarnaast zaten ook studenten die donderdag stage lopen in de kerkbanken. Lees meer ..